Hur ofta bör man göra ögonundersökning enligt läkare?

Små, tidiga synförändringar som kan kanske inte riktigt märker av själv är det olönt att byta glas/linser för eftersom synförändringar sker över tid och ska man byta för minsta lilla, blir det många byten av glas/linser.
Undrar om det inte sker en viss "överförskrivning" i alla fall hos en del av de mer hårdannonserande kedjorna. Alltså att man kommer på rutinundersökning, det har skett viss synförändring och man då tycker att glasen ska bytas för att vara helt rätt (vilket hos de som satsar på att få in pengarna genom merförsäljning ofta betyder ny båge också). Istället för att det resoneras om vid vilken grad av förändring som det faktiskt finns ett reellt behov av att uppdatera glasen.
 
Fast om synen förändras så märker man ju det iom att man ser sämre, lättare blir trött i ögonen och till följd får av det så får man oftast en småenerverande huvudvärk i slutet av dan = man bokar tid hos optikern.

Små, tidiga synförändringar som kan kanske inte riktigt märker av själv är det olönt att byta glas/linser för eftersom synförändringar sker över tid och ska man byta för minsta lilla, blir det många byten av glas/linser.
Jag tror det är många som inte kopplar sina symptom till synen, men absolut. Jag menade mer att man inte behöver känna att man tar upp tid i onödan om man nu vill gå till optiker tex varje år. Det är ju ens egna pengar, inte samma sak som om man söker sjukvård.
 
Undrar om det inte sker en viss "överförskrivning" i alla fall hos en del av de mer hårdannonserande kedjorna. Alltså att man kommer på rutinundersökning, det har skett viss synförändring och man då tycker att glasen ska bytas för att vara helt rätt (vilket hos de som satsar på att få in pengarna genom merförsäljning ofta betyder ny båge också). Istället för att det resoneras om vid vilken grad av förändring som det faktiskt finns ett reellt behov av att uppdatera glasen.

Förmodligen är det ju så, själv går jag hos en lokal, privat optiker som vid små (som jag inte märkt) förändringar rekommenderar en ny koll om några månader för att se hur det utvecklas, eller att jag hör av mig tidigare om det sker en märkbar förändring.
 
Undrar om det inte sker en viss "överförskrivning" i alla fall hos en del av de mer hårdannonserande kedjorna. Alltså att man kommer på rutinundersökning, det har skett viss synförändring och man då tycker att glasen ska bytas för att vara helt rätt (vilket hos de som satsar på att få in pengarna genom merförsäljning ofta betyder ny båge också). Istället för att det resoneras om vid vilken grad av förändring som det faktiskt finns ett reellt behov av att uppdatera glasen.
Ja, det är det definitivt. Jag fick rekommendation om nya glasögon av en större kedja bara dagar innan ögonläkare tyckte att mina nuvarande glasögon fungerade finfint.
 
Kanske några i tråden blandar ihop ögonläkare med optiker?
En ögonläkare blir man remitterad till/söker sig till när man har problem med ögonen. Ofta först via vårdcentralen. Det är inget man gör regelbundet bara för att. En optiker går man till mer eller mindre regelbundet om man har linser eller glasögon, inte annars.
 
Undrar om det inte sker en viss "överförskrivning" i alla fall hos en del av de mer hårdannonserande kedjorna. Alltså att man kommer på rutinundersökning, det har skett viss synförändring och man då tycker att glasen ska bytas för att vara helt rätt (vilket hos de som satsar på att få in pengarna genom merförsäljning ofta betyder ny båge också). Istället för att det resoneras om vid vilken grad av förändring som det faktiskt finns ett reellt behov av att uppdatera glasen.
Av denna anledning går jag ogärna till de stora kedjorna.

Hos små privata optiker tycker jag att det går bättre att diskutera behovet av nya glasögon än hos de stora kedjorna som absolut tycker att det är dags för nya linser (och bågar när man ändå är där) om synen förändrats mimsta lilla.

En liten, privat optiker är kanske lite dyrare än en stor kedja, men jag går hellre till en sån optiker där jag känner att jag inte blir påprackad produkter som jag kanske inte behöver.
 
Kanske några i tråden blandar ihop ögonläkare med optiker?
En ögonläkare blir man remitterad till/söker sig till när man har problem med ögonen. Ofta först via vårdcentralen. Det är inget man gör regelbundet bara för att. En optiker går man till mer eller mindre regelbundet om man har linser eller glasögon, inte annars.
Jag tycker att det av TS inledande text är uppenbart att det som frågas om är synundersökning hos optiker trots att rubriken i det sammanhanget är otydlig. Eftersom syftet var att få perspektiv på de kommersiella kedjornas rekommendationer.
 
Kanske några i tråden blandar ihop ögonläkare med optiker?
En ögonläkare blir man remitterad till/söker sig till när man har problem med ögonen. Ofta först via vårdcentralen. Det är inget man gör regelbundet bara för att. En optiker går man till mer eller mindre regelbundet om man har linser eller glasögon, inte annars.
Kanske det
Jag tänker på den riktade reklam jag fick en period från var det synoptic kanske med erbjudanden om rabatterad undersökning som borde göras en gång om året enligt dom
Vet inte riktigt heller var de fått min adress ifrån
Och det fick mig att fundera på om det kanske skulle vara en bra idé att göra en synundersökning
Men så besinnade jag mig eftersom jag fortfarande ser alldeles för mycket detaljer som ibland irriterar mig och detaljer som andra helt missar ergo borde jag inte behöva glasögon :)
 
Jag tycker att det av TS inledande text är uppenbart att det som frågas om är synundersökning hos optiker trots att rubriken i det sammanhanget är otydlig. Eftersom syftet var att få perspektiv på de kommersiella kedjornas rekommendationer.

Då skriver jag igen jag vill alltså jämföra optikers råd (som jag kan läsa mig till på varje optikkedjas hemsida) med en oberoende källa till exempel om någon vet vad som rekommenderas från ögonläkare. Detta alltså oavsett om optikern är knuten till en större kedja eller har egen butik i eget namn. Läs gärna mitt första inlägg igen om du tyckte det var otydligt. Att jag vill göra det beror på att jag tycker optiker talar lite i egen sak när de till exempel skickar ut årligen om att det är dags för synundersökning, de tjänar ju pengar på att rekommendera folk nya glasögon och linser även vid små synförändringar. Då är det svårt att se dem som någon som ger oberoende råd.
 
Då skriver jag igen jag vill alltså jämföra optikers råd (som jag kan läsa mig till på varje optikkedjas hemsida) med en oberoende källa till exempel om någon vet vad som rekommenderas från ögonläkare. Detta alltså oavsett om optikern är knuten till en större kedja eller har egen butik i eget namn. Läs gärna mitt första inlägg igen om du tyckte det var otydligt. Att jag vill göra det beror på att jag tycker optiker talar lite i egen sak när de till exempel skickar ut årligen om att det är dags för synundersökning, de tjänar ju pengar på att rekommendera folk nya glasögon och linser även vid små synförändringar. Då är det svårt att se dem som någon som ger oberoende råd.
Enligt optikerförbundet så varje, varanat eller vartredje år beroende på ålder och synfel eller inte.
Tror optikerförbundet är det mest oberoende du kan få precis som det är från tandläkarförbundet som är mest oberoende när det kommer till hur ofta som det rekommenderas att gå till tandläkaren och tandhygienist.

Att tro att folk skulle gå när dom själva märker när det är dags tror fel för annars hade vi inte haft att 10% av bilisterna på våra vägar har farligt dålig syn.
 
Av denna anledning går jag ogärna till de stora kedjorna.

Hos små privata optiker tycker jag att det går bättre att diskutera behovet av nya glasögon än hos de stora kedjorna som absolut tycker att det är dags för nya linser (och bågar när man ändå är där) om synen förändrats mimsta lilla.

En liten, privat optiker är kanske lite dyrare än en stor kedja, men jag går hellre till en sån optiker där jag känner att jag inte blir påprackad produkter som jag kanske inte behöver.
Inte min erfarenhet?

Jag har växlat mellan två stora kedjor genom åren (är gammal ;) )
och har inte upplevt mig bli påprackad nåt alls. Tvärtom har en optiker sagt att jag inte behöver byta glas.
Jag går när jag tycker mig se illa med mina glasögon.
 
Att tro att folk skulle gå när dom själva märker när det är dags tror fel för annars hade vi inte haft att 10% av bilisterna på våra vägar har farligt dålig syn.

Och hur många av de 10% har inga tidigare synfel?

Det är i den gruppen man hittar de flesta som inte kopplar symptomen till synförändring.
 
Kanske några i tråden blandar ihop ögonläkare med optiker?
En ögonläkare blir man remitterad till/söker sig till när man har problem med ögonen. Ofta först via vårdcentralen. Det är inget man gör regelbundet bara för att. En optiker går man till mer eller mindre regelbundet om man har linser eller glasögon, inte annars.
Jag går till ögonläkare, är ganska många år sedan nu jag träffade en optiker. Det händer bara när jag behöver nya glasögon- de har gått sönder eller ögonläkaren tycker det är dags.
 
Jag går till optikern när jag börjar känna att glasögonen inte korrigerar synen fullt ut längre vilket brukar vara vartannat år ungefär. Det känns inte lönt att gå och kolla om man inte känner behov av det. Hade synen försämrats snabbare hade jag gått oftare.
 
Det frågas inte om det på synbesiktningen som är frivillig på bilprovningen.
https://www.bilprovningen.se/kundservice/goda-rad/se-och-synas-i-trafiken/synbesiktning
Men deras 10% måste väl vara av de som tar erbjudandet som de skickar ut om undersökningar. Kan ju inte allas motsvara att det skulle bli 10% i ett slumpmässigt urval av samtliga bilister.

Många som redan har synkorrigering och etablerat kontakt med optiker lär göra sina undersökningar där t.ex. Och benägenheten att gå på en rabatterad/gratis(?) undersökning lär vara större bland de som kanske ser anledning att göra en undersökning (ex. funderar på om de kan ha behov eller tecken på åldersförändingar av synen) Verkar troligt att det finns en bias mot att fler med odiagnostiserad dålig syn ingår i deras underlag än i totala populationen av bilförare. (och ett den ev. kan vara rätt kraftig)
Plus att populationen bilägare (dvs. bilprovningens kunder) är inte heller synonym med populationen bilförare. (oklart åt vilket håll det påverkar, förutom att det ytterligare ökar otillförlitligheten i siffran)
 
Men deras 10% måste väl vara av de som tar erbjudandet som de skickar ut om undersökningar. Kan ju inte allas motsvara att det skulle bli 10% i ett slumpmässigt urval av samtliga bilister.

Många som redan har synkorrigering och etablerat kontakt med optiker lär göra sina undersökningar där t.ex. Och benägenheten att gå på en rabatterad/gratis(?) undersökning lär vara större bland de som kanske ser anledning att göra en undersökning (ex. funderar på om de kan ha behov eller tecken på åldersförändingar av synen) Verkar troligt att det finns en bias mot att fler med odiagnostiserad dålig syn ingår i deras underlag än i totala populationen av bilförare. (och ett den ev. kan vara rätt kraftig)
Plus att populationen bilägare (dvs. bilprovningens kunder) är inte heller synonym med populationen bilförare. (oklart åt vilket håll det påverkar, förutom att det ytterligare ökar otillförlitligheten i siffran)
Är inget erbjudande som skickas ut utan finns för alla att testa på bilprovningen och kan frivilligt göras under tiden bilen besiktas.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 105
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 148
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp