Hur ofta bör man göra ögonundersökning enligt läkare?

Är inget erbjudande som skickas ut utan finns för alla att testa på bilprovningen och kan frivilligt göras under tiden bilen besiktas.
Oavsett så kvarstår aspekten att det är förmodade skevheter i den undersökta populationen. Och en mer eller mindre påtaglig bias bland vilka som väljer att delta i undersökningen.
Är inte ett urval på 1 376 personer rätt lite på hela populationen av bilförare också? Om man betänker att det knappast är ett representativt urval.
De är öppna i sin info att siffran för befolkningen som helhet är en rent matematisk extrapolering utan någon värdering av representativiteten i urvalet och de ger inte heller någon info om den statistiska säkerheten i siffran.
 
Jag bär linser och går årligen innan jag beställer linser själv för ett år framåt. Brukar vara lite ändringar varje år och jag tycker det känns bra att de har koll på ögonen hälsa. Jag är en sådan som lider av konstant för dålig syn enligt mig själv även om den är bra med styrkorna de tar fram 😅 Vill att allt ska vara knivskarpt på hur långt håll som helst så jag känner mig väl förberedd när jag kör bil.
 
Att tro att folk skulle gå när dom själva märker när det är dags tror fel för annars hade vi inte haft att 10% av bilisterna på våra vägar har farligt dålig syn.
Enligt vem? Källa?

Vad definieras som farligt dålig syn?

Den synskärpa som krävs av myndigheter är inte så märkvärdig. (Jag har lite koll eftersom jag har syntestkrav på mitt körkort pga diabetes.)
 
Enligt vem? Källa?

Vad definieras som farligt dålig syn?

Den synskärpa som krävs av myndigheter är inte så märkvärdig. (Jag har lite koll eftersom jag har syntestkrav på mitt körkort pga diabetes.)
Så dålig syn så skulle dom göra syntest för att ta körkort så skulle dessa inte kunna ta körkort utan att behöva eller starkare linser, glasögon eller operation.

Vem det är som bestämmer vad gränsen är för godkända syn för att ta körkort vet jag inte.
 
Så dålig syn så skulle dom göra syntest för att ta körkort så skulle dessa inte kunna ta körkort utan att behöva eller starkare linser, glasögon eller operation.

Vem det är som bestämmer vad gränsen är för godkända syn för att ta körkort vet jag inte.
Det är väl trafikverket.
Det är inget som bedöms av nån optiker eller läkare. Det finns klara gränser och bestämmelser.
Skulle min syn försämras så glasögon inte klarar att korrigera så ryker kortet.

Avkomman har glasögon som krav på sitt körkort. Trots att närsyntheten har vuxit bort. Har man fått krav så är det svårt att få bort. Jag däremot, som verkligen behöver ha mina glasögon, har inga sådana krav för mitt körkort.

(senast sa de att jag skulle klara mig även utan glasögon, det tycker inte jag :) )
 
Det är väl trafikverket.
Det är inget som bedöms av nån optiker eller läkare. Det finns klara gränser och bestämmelser.
Skulle min syn försämras så glasögon inte klarar att korrigera så ryker kortet.

Avkomman har glasögon som krav på sitt körkort. Trots att närsyntheten har vuxit bort. Har man fått krav så är det svårt att få bort. Jag däremot, som verkligen behöver ha mina glasögon, har inga sådana krav för mitt körkort.

(senast sa de att jag skulle klara mig även utan glasögon, det tycker inte jag :) )

Jag får också köra bil utan glasögon, trots att jag knappt går mellan sovrummet och köket utan. Jag har inte fruktansvärt dålig syn, men eftersom jag är van vid "perfekt" syn med glasögon så är skillnaden mycket påtaglig. Skulle aldrig någonsin få för mig att ens cykla utan. Det som påverkas mest för mig åtminstone är avståndsbedömning och skymningsseende, så specifika situationer att man kanske inte skulle reagera om det försämras gradvis, men helt idiotiskt om man ska framföra fordon.

Hoppas att synundersökning vid körkortsförnyelse blir obligatoriskt snart, som det är i många andra länder. Jag vet att det pågår en utredning av nuvarande regler, så förhoppningsvis kanske det är på gång...
 
Jag får också köra bil utan glasögon, trots att jag knappt går mellan sovrummet och köket utan. Jag har inte fruktansvärt dålig syn, men eftersom jag är van vid "perfekt" syn med glasögon så är skillnaden mycket påtaglig. Skulle aldrig någonsin få för mig att ens cykla utan. Det som påverkas mest för mig åtminstone är avståndsbedömning och skymningsseende, så specifika situationer att man kanske inte skulle reagera om det försämras gradvis, men helt idiotiskt om man ska framföra fordon.

Hoppas att synundersökning vid körkortsförnyelse blir obligatoriskt snart, som det är i många andra länder. Jag vet att det pågår en utredning av nuvarande regler, så förhoppningsvis kanske det är på gång...
Jag fick köra utan förut, men det var bara för att jag gjorde syntestet på körskolan och man kan väl säga att det inte gick helt rätt till. Jag såg inte bokstäverna ordentligt men körskoleläraren ”hjälpte till”🫣.
När jag tog BE fick jag prova att göra syntestet utan glasögon eller linser om jag ville men det kändes bara orimligt så försökte inte ens. Gjorde syntestet med linser och har därmed kravet numera.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 126
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 293
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 150
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp