Hur ofta bör man göra ögonundersökning enligt läkare?

Islandshästryttare

Trådstartare
Jag får hem brev minst en gång om året från den optikerkedja jag var hos sist att det är dags för synundersökning. Men det är ju lite svårt att lita på dem som en oberoende källa då de ju lite talar i egen sak. Har försökt hitta någon oberoende källa på nätet bara hittat råd från optikerkedjor. Hade varit intressant att jämföra med en oberoende källa. Någon som vet?
 
Det beror väl på vad man har för problem med ögonen. Är man närsynt och det håller sig stabilt räcker det väl med att man går när man känner själv att synen blivit sämre. Läkare säger alltid att man söker om man har symtom. Är man linsbärare är det bra att kolla då det påverkar ögonen.

Jag går en gång om året till optiker då min syn försämrats stadigt sedan jag var i tonåren samt att jag haft linser. Nu har jag abonnemang och ögonundersökning ingår.
 
Än så länge så kontrollerar jag enbart synen vid förnyelse av mitt körkort (C-körkort).
Jag har utöver det egentligen bara uppsökt optiker en gång då jag upplevde en nedsättning efter en medicinering.

Iom att jag inte behöver synkorrigering ser jag ingen anledning att göra det oftare. Hade jag haft det hade jag rådfrågat optikern hur ofta det hade ansetts behövligt utefter synfel.
 
Har inte kollat synen på åratal
Hade faktiskt glasögon en kort period i 18 årsåldern vid läsning men alltså frågan är om det var nödvändigt eftersom jag la av med dom och inte känner att jag behöver några
Om jag minns rätt var det för att jag fick huvudvärk när jag pluggade
Ser bra både på långt håll och kan läsa liten text på tex förpackningar

Fick betong i ögat för några år sedan och fick då läsa på en sån där syntavla hos ögonläkare och klarade väl inte de två sista raderna men läkaren var nöjd så
 
När det finns anledning. Vilket är antingen när det uppstår bekymmer med synen, eller om en av någon anledning är rekommenderad regelbunden uppföljning (typ linsbruk eller synfel/sjukdom med utvecklingsförlopp som motiverar det)

Min optiker vill ogärna lämna ut några glasögon baserade på recept som är äldre än ett år. Men det betyder inte att synen behöver kollas efter ett år. Bara att om jag behöver nya glas av andra skäl (typ att de gått sönder) så ska det göras en undersökning för att de inte vill lämna ifrån sig en produkt som de inte kan säkra kvaliteten på. (Och det lät som en generell tumregel som i vissa fall kunde anpassas efter individuella bedömning)
 
Går hos ögonläkare (gratis här för mig men min sjukkassa betalar ju såklart) vartannat år på hans rekommendation. Han säger till om det behövs oftare men än räcker det säger han. Jag är linsbärare, har månadslinser i 24/7.
 
En bekant till mig gick till ögonläkare för att beställa nya glasögon, sedan den lille sonen av misstag lyckats riva sönder dem. Ögonläkaren tyckte att han lika gärna kunde göra en snabb koll när hon ändå var där ... och upptäckte tidig cancer i ena ögat. En mycket farlig cancerform som i allmänhet upptäcks alldeles för sent och då har den hunnit sprida sig och oddsen för överlevnad är lika med noll. Nu hann man sätta in intensiv behandling och vad jag vet krymper tumören stadigt.

Hade sonen inte pajat hennes glasögon ... och optikern inte föreslagit en undersökning ... hade hon inte överlevt.
 
Det beror väl på varför man undersöker ögonen? Jag har linser, och då är varje år vettigt eftersom man riskerar livslånga problem om man inte upptäcker saker som är på väg att gå snett. Glasögonen kollar jag med ett par års mellanrum normalt sett, lite oftare nu när jag börjat få lite åldersförändringar (synen började ändras vid 40, verkar vara en väldigt vanlig ålder).

Min optiker undersöker även ögonbotten och gör tryckmätning, och det hade jag annars velat kolla upp regelbundet om jag hade någon riskfaktor för ögonsjukdom.
 
Om man inte har några kända problem med ögonen känns det överdrivet med undersökning varje år.

Jag brukar gå till optiker vartannat - vart tredje år, där görs en noggrann undersökning med ögonbottensundersökning och tryckundersökning. Min optiker remitterar folk vidare till ögonläkare om det behövs. (Optikern är fristående, hör inte till nån kedja).

Har varit på riktig ögonundersökning hos ögonläkare ett par gånger, ingen av de läkarna tyckte att jag behöver återkomma innan jag får symtom /blir remitterad.
 
Jag har glasögon. Progressiva, upplever att jag egentligen ser lika bra utan.. funderar på att gå till ny kedja för att se vad dom säger. Känns inte helt ok att det är så lite skillnad. Där hag går idag rekommenderar dom minst 1 ggr år att kolla synen.
 
Har inte kollat synen på åratal
Hade faktiskt glasögon en kort period i 18 årsåldern vid läsning men alltså frågan är om det var nödvändigt eftersom jag la av med dom och inte känner att jag behöver några
Om jag minns rätt var det för att jag fick huvudvärk när jag pluggade
Ser bra både på långt håll och kan läsa liten text på tex förpackningar
Samma här.
 
Baserat på min erfarenhet.
Enligt läkare - när du har nån typ av sjukdomsproblem med ögonen.

Enligt optiker - vid behov, om ögonen förutom synfel är friska.

Vissa optiker skickar ut erbjudande om årlig check up (min gör det inte), men det är ju upp till en själv om man nappar på det erbjudandet.
 
på mig med kända synfel osv har jag varit hos ögonläkare en gång i halvår till en gång om året. Så kom pandemin och sedan flyttade jag så nu är det två år sedan jag var där. Tänker inte gå ditt på ett tag till heller, är rätt trött på synundersökningar just nu. Inget kan ändå göras åt det liksom.
 
Jag har linsabonnemang och det ingår ett besök hos optiker per år, det försöker jag få till. Har linser dygnet runt.
Ögonläkare har jag bara gått till vid besvär. Senast behövde ögonen kollas efter trauma mot huvudet, har även haft sår på hornhinnan och då behövt gå hos ögonläkare.
 
Har linser (och glasögon), försöker kolla en gång per år hos optiker. Har tidigare haft problem med skav från linser så jag är noggrannare nu.
 
Om man inte har några kända problem med ögonen känns det överdrivet med undersökning varje år.
Ja, jag förstår inte ens frågan?
Undersöker ögon gör man väl om det är något bekymmer?
Varför ta upp tid, i nån form av tusenmilaservice?

Jag fixar nya glasögon när de jag har inte längre funkar bra. Varför skulle jag - som inte har några andra bekymmer - gå till optiker "baraföratt" ?
 
Ja, jag förstår inte ens frågan?
Undersöker ögon gör man väl om det är något bekymmer?
Varför ta upp tid, i nån form av tusenmilaservice?

Jag fixar nya glasögon när de jag har inte längre funkar bra. Varför skulle jag - som inte har några andra bekymmer - gå till optiker "baraföratt" ?
Just optiker betalar man ju fullt för att gå till, där behöver man aldrig oroa sig för att ta upp tid. De flesta optiker gillar nog att man är där tex varje år för att kolla så inte synen förändrats.
En kompis till mig är optometrist (specialutb optiker) och ser gärna att man kollar ögonen regelbundet.
 
Ja, jag förstår inte ens frågan?
Undersöker ögon gör man väl om det är något bekymmer?
Varför ta upp tid, i nån form av tusenmilaservice?

Jag fixar nya glasögon när de jag har inte längre funkar bra. Varför skulle jag - som inte har några andra bekymmer - gå till optiker "baraföratt" ?
Därför att det snurrar ibland massa reklam om att man bör göra en synundersökning varje år

Då är det väl inte konstigt att man vill ställa frågan och höra hur andra gör
Fullt rimlig fråga
 
De flesta optiker gillar nog att man är där tex varje år för att kolla så inte synen förändrats.

Fast om synen förändras så märker man ju det iom att man ser sämre, lättare blir trött i ögonen och till följd får av det så får man oftast en småenerverande huvudvärk i slutet av dan = man bokar tid hos optikern.

Små, tidiga synförändringar som kan kanske inte riktigt märker av själv är det olönt att byta glas/linser för eftersom synförändringar sker över tid och ska man byta för minsta lilla, blir det många byten av glas/linser.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 133
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 322
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 152
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp