Bukefalos 28 år!

Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Jag tvättar mina i tvättmaskinen, har några som jag byter emellan så de är aldrig i köket så länge. Vet inte hur ofta riktigt, beror på hur mycket jag slabbat :D Ett par gånger i veckan kanske? Dessutom hänger jag upp min trasa på en krok eller över en korg på sugplopp, så den torkar fort. Klarar inte av trasor som ligger o är blöta, då blir det äckliga på en gång o luktar surt. Såna kan jag inte ta i ens en gång. :crazy: Klipper ett litet hål i ena hörnet o sen hänger den på krok, funkar super. De håller många månader innan de är utslitna o kastas. Diskborsten får gå i diskmaskinen när jag gör rent den, då får den gå tom en vända med lite medel, o diskborsten.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Luktar det inte apa i micorn då? Känns som varm disktrasa kan lukta bra illa...:crazy:

Nejdå, ingen fara. Du sköljer ur den ordentligt först, sedan på med lite diskmedel (det fungerar bra att krama den ett par gånger i diskvattnet). Lägg trasan platt på ett fat och mickra en kort stund. Avsluta med att skölja trasan i KALLT vatten.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Jag byter när den ser smutsig och äcklig ut. Kokar den varje vecka.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Idag slängde jag en trasa faktiskt :D Den har hängt med sen förra sommaren tror jag. Men nu var den bra sliten, så nu fick den vandra vidare. :D
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

När jag har riktiga trasor så använder jag dem tills de dör, men som många skrivit så tvättar jag eller kokar dem... Nu sedan jag har blivit sambo har han råkat kasta några av dem och då kommer onda ögat fram hos mig... Han envisas med att ta fram Wettex och jag spyr bara jag ser dem.....sugförmågan är lika med noll i dem, och så himla bra det är när det bara är att koka upp dem en stund...

jag kommer att envisas med att inte ha något wettex skit i mitt kök... :D :D :D:D
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Delvis kl.
Jag avskyr också slemmiga wettex.
Alltid skölja trasor i KALLT vatten när man slabbat klart. Då håller dom sig fräscha länge. Dvs jag spolar på skållhett vatten och kramar igenom med lite diskmedel när jag torkat av med dom - ja det gör ont. Och sen sköljer jag igenom med kallt.
Jag byter nog någon gång i veckan. Och då slänger jag trasan som oftast är en sådan där perforerad tunn blå sak. Köpte en rulle sådana på Rusta häromdagen och det ska bli intressant att se om dom är bra för det var 50 st till samma pris som 10 st kostar på ICA.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Då köper jag nog heldre dyrare trasor som inte säljs ute i vanliga butiker och som håller i över året efter att man kokat/diskat i diskmaskin/tvättat dem... Än trasor som bara går använda några få dagar...
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Dom här trasorna går att tvätta. Men dom är så billiga och nedbrytbara så här kastats dom. Annars skulle jag hitta dom i tvättkorgen mögliga och gosiga. Jag är inte ensam i mitt hus men ensam om att vårda disktrasor. När jag bodde själv hade jag nog samma trasa en månad.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Jag har börjat använda mirakeltrasor vid diskbänken de är kanonbra och håller hur länge som helst. Tvättar dem med handukarna i maskin.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Jag byter inte min så jätteofta törs inte säga hur länge :o Men en, ett par månader kanske.. Men så fort den börjar lukta så häller jag lite diskmedel och kokande vatten på den då dör de flesta bakterierna. Vi gjorde bakterieodlingar på disktrasor i gymnasitet kommer jag ihåg. Det var ingen trevlig syn, men de disktrasor som hade blivit sköljda i kokande vatten och diskmedel hade nästan inga bakterier kvar alls :)
Sen har jag en disktrasa med bambu i och bambu innehåller naturligt ett antibaktriellt ämne :) den kan man också koka, köra i micron eller köra i tvättmaskin på 60 eller 95 grader. Dessutom är den miljömärkt :D
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

Byter en gång/veckan eller oftare om den luktar blööörk.
Ibland lägger jag den i Klorin.
 
Sv: Hur ofta byter ni disktrasan i köket?

när den börjar lukta:eek:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
9 040
Senast: Hedinn
·
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
820
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
251
Senast: manda
·
Hemmet Behöver hjälp med tips hur jag ska göra eller vem ska kontakta för byta till ny sockel (och sladd), på denna lampa. Hade hoppats skulle...
Svar
4
· Visningar
389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp