Hur ofta byta handdukar, då?

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten spin off: brukar ni använda varandras underkläder?
Skulle jag kunna, om de är tvättade. Och det är precis samma med handdukar. Jag har liksom inte ”mina egna”, men jag kan använda den jag använt flera gånger, men inte någon annans. Liksom inte jag skulle ta makens använda underkläder 🤷‍♀️
Sover bara i nödfall i nån annans lakan, och bäddar absolut rent till gäster, även om förra gästen bara sovit en natt i gästrummet.

Nån påpekade också att man ju sover tillsammans t ex, ja, hundarna sover i sängen också, men vi delar inte handduk ändå 😅
 
Det kan jag köpa. Men för mig är det lite samma som att man har varsin kaffekopp. Man ställer liksom inte fram två och dricker lite ur vilken som, utan man har sin kopp och håller reda på den. Även om man så hånglar däremellan.

Det handlar liksom inte om att jag inte kan använda en handduk en partner använt, eller dricka ur en kopp den druckit ur innan. Men jag föredrar egen för det känns fräschare och då har jag koll på när det är dags att tvätta den.

En kaffekopp är ju direkt smutsig efter man använt den och dricker man kaffe samtidigt vill man såklart ha varsin, precis som att man tar varsin handduk om man duschar samtidigt. Men ett vattenglas kan jag ta över efter min partner, även om det känns mer kontaminerat med kroppspartiklar än just ett badlakan, men det är jag det. Menar absolut inte att andra behöver ta över någon annans vattenglas, gör som ni vill.
 
Nar jag bodde i tropiska klimat (mycket varmt och fuktigt) och ofta duschade flera ganger om dagen tvattades handdukar och lakan en gang i veckan ... numera duschar jag varje dag och (Maken!:D) tvattar lakan och handdukar varannan var tredje vecka.

Jag har e eget badlakan, mest for att det ar TJOCKT och storst i varlden och nade den som gor sa det inte ar torrt nar jag kommer ur duschen!:p
 
Både jag och sambon duschar varje dag, har två-tre handdukar hängandes framme och så tar vi bara en som är torr. Gissar att de används 3-4 gånger innan tvätt. Vi delar glas, koppar och väldigt ofta äter vi från samma tallrik också!
 
Vattnet är inte alls alltid klorerat, det beror på var vattnet tas ifrån.
Ok, det visste jag inte. Ja vet ju att folk med egen brunn kanske inte klorerar vattnet men kommunalt vatten måste väl kloreras?
Jag minns att när jag bodde hos mina föräldrar så luktade vattnet alltid mer klor på våren och ev sommaren, gissar att kommunen klorerade det mer då pga smältvatten och värme.
 
Ok, det visste jag inte. Ja vet ju att folk med egen brunn kanske inte klorerar vattnet men kommunalt vatten måste väl kloreras?
Jag minns att när jag bodde hos mina föräldrar så luktade vattnet alltid mer klor på våren och ev sommaren, gissar att kommunen klorerade det mer då pga smältvatten och värme.
Nej det måste inte kloreras och det finns mycket kommunalt vatten som inte kloreras. Tar du vatten från grundvatten tex kloreras det vanligtvis inte. Ytvatten kan kloreras.
 
Ok, det visste jag inte. Ja vet ju att folk med egen brunn kanske inte klorerar vattnet men kommunalt vatten måste väl kloreras?
Jag minns att när jag bodde hos mina föräldrar så luktade vattnet alltid mer klor på våren och ev sommaren, gissar att kommunen klorerade det mer då pga smältvatten och värme.

Det blir vanligare och vanligare att vattenrening sker med tex ultrafiltrering och UV-rening, och klor bara används i liten mängd precis när de andra metoderna inte riktigt räcker till.
 
Jag och min partner duschar vanligtvis samtidigt så av logistiska skäl använder vi varsin. Annars får man ju en blöt handduk. Jag tror han är mer noga med att ha ”sin” handduk än vad jag är men det beror nog snarare på att han gillar fluffiga och jag föredrar hårda.

Handdukarna tvättas i snitt en gång i veckan.

I övrigt är jag nog rätt äcklig jämfört med många andra här inser jag. Definitivt inget papper på toasitsen och skulle i knipa kunna dela tandborste med partnern om det krävdes. Jag gör liksom äckligare saker än så.
 
Jag har också egen handduk, men inte av princip, skulle inte ha något emot att dela med nån i min familj.. men fattar inte att man överhuvudtaget klarar av att bada i badhus om man tänker så mkt på kroppspartiklar som du verkar göra. Jag tycker det verkar typ en miljon gånger värre att simma runt bland okända människors kroppspartiklar och skräp än att råka få några partiklar från sin mans rumpa på näsan när man torkar sig :) jag tycker inte heller att egna rumppartiklar är särskilt mycket mer tilltalande än min mans…
Vadå inte klarar av att bada i badhus bara för att man inte vill dela handduk? Alla ni som delar badlakan och handduk får det att låta som om vi andra är några märkliga nästan fobiska människor bara för att vi inte vill dela handdukar och badlakan med andra människor. Rent krasst, jag hade ingen aning om hur noga mina barn duschade, vet att ena sonen luktade rätt illa när han kom ur duschen en period som när han gick i- och han torkade sig på en handduk. Aldrig att jag skulle använda den.
 
För att återgå till trådstarten stör det mig ohemult mycket när folk på hotellet vill ha handdukarna bytta varje dag. Vi har snälla små lappar uppe som ber gästerna tänka på miljön och hänga upp de handdukar de vill använda igen medan vi byter de som kastas i badkaret. Det finns liksom fungerande handdukstorkar i alla rum, poolen erbjuder också separata handdukar och det finns frottémorgonrockar.
Jag beklagade mig över detta på lunchen en dag och undrade vem i hela friden som gör så i sitt eget hem, och minsann om inte en kollega sa att de gör så. Den här kollegan har fyra (!) barn med ett till på väg. Liksom sex-sju personer som använder varsin handduk och slänger den i tvätten direkt efter användning?! Jag vill inte tänka på vare sig elräkningen, tidsförbrukning eller hur många handdukar man måste ha i reserv. 😅 Jag blev så himla paff!
 
För att återgå till trådstarten stör det mig ohemult mycket när folk på hotellet vill ha handdukarna bytta varje dag. Vi har snälla små lappar uppe som ber gästerna tänka på miljön och hänga upp de handdukar de vill använda igen medan vi byter de som kastas i badkaret. Det finns liksom fungerande handdukstorkar i alla rum, poolen erbjuder också separata handdukar och det finns frottémorgonrockar.
Jag beklagade mig över detta på lunchen en dag och undrade vem i hela friden som gör så i sitt eget hem, och minsann om inte en kollega sa att de gör så. Den här kollegan har fyra (!) barn med ett till på väg. Liksom sex-sju personer som använder varsin handduk och slänger den i tvätten direkt efter användning?! Jag vill inte tänka på vare sig elräkningen, tidsförbrukning eller hur många handdukar man måste ha i reserv. 😅 Jag blev så himla paff!
Är detta i England? Familjen i min trådstart bor i USA (Ohio).
 
En liten spin off: brukar ni använda varandras underkläder?

Om det är det enda rena i underklädsväg som funnits till hands där och då så absolut.

Ser inget märkligt i det, men precis som jag inte drar på mig använda trosor igen skulle jag inte heller dra på mig använda kalsonger.

Dock en ickefråga numera iom många år som singel och så planerar jag leva livet ur.
 
Jag, som i de här sammanhangen nästan alltid räknar mig som slusk, har också lite issues med handdukar/badlakan. Jag har inga problem med att dela kroppshanddukar, men vill ha separat handduk för håret. Lite röv mot ansikte (inklusive min egen) som inte känns bekvämt när jag vill känna mig ren. Men så länge de är separerade så behöver de inte tvättas onödigt ofta. Hårhandduken används mer sällan än duschhandduken.

Kökshanddukar har jag mängder av. Ska de vidröra livsmedel tas de från skåpet och slängs sedan direkt i tvätten. Övriga används max några dagar.

Handdukarna för händer och ansikte är samma så de tvättas relativt ofta. Har två framme, lilla sonen med tveksam handhygien använder bara den ena så inofficiellt har vi olika. Får jag gäster byter jag båda.

När det gäller toahygien så tvättar jag av tveksamma sitsar med tvål och vatten. Ser de rena ut sätter jag mig. Sitter alltid på tåg och flyg, där jag misstänker att 99% av snusket beror på att andra står upp. Det borde bannemig vara en regel att man placerar sig stadigt oavsett kön och business på toan.
 
Jag tänker att det är skillnad på hur man torkar sig? Virar man bara in sig i en handduk, typ likt man gör i en morgonrock och torkar så en stund medan man gör annat eller torkar man sig verkligen fysiskt med handduken? Jag är torkar mig, mellan tårna, vid hudvecken, under brösten osv. Jag vill vara riktigt torr när jag drar på mig kläder igen och har aldrig "lufttorkat" eller "självtorkat" i en handduk. Det får mig att tänka, är verkligen handduken då HELT ren när man dragit den över benen och mellan tårna och i hudveck osv? Skiter är man ju inte när man kommer ur duschen, men hudflagor är det väl? Varför tvättar man annars sin handduk? Då räcker det väl bara att torka den, om man ju är ren redan. Då är handduken ren, men fuktig, så bara torka och på det igen i evigheters evigheter. Eller? Varför tvätta något rent ens?
 
Jag tänker att det är skillnad på hur man torkar sig? Virar man bara in sig i en handduk, typ likt man gör i en morgonrock och torkar så en stund medan man gör annat eller torkar man sig verkligen fysiskt med handduken? Jag är torkar mig, mellan tårna, vid hudvecken, under brösten osv. Jag vill vara riktigt torr när jag drar på mig kläder igen och har aldrig "lufttorkat" eller "självtorkat" i en handduk. Det får mig att tänka, är verkligen handduken då HELT ren när man dragit den över benen och mellan tårna och i hudveck osv? Skiter är man ju inte när man kommer ur duschen, men hudflagor är det väl? Varför tvättar man annars sin handduk? Då räcker det väl bara att torka den, om man ju är ren redan. Då är handduken ren, men fuktig, så bara torka och på det igen i evigheters evigheter. Eller? Varför tvätta något rent ens?
Jisses vad min svenska snubblar omkring i dag! Hoppas det går att förstå ändå! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har fått bekräftat giardia på vår valp 13v. Vi började behandlingen i söndags med axilur som ska ges i 5dagar. Vi badade han i...
Svar
18
· Visningar
2 692
Senast: dobbis
·
Äldre Vet inte riktigt vart tråden ska placeras, här eller hem och hobby. Det är mest antalet jag undrar över eller snarare de som har fler...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 972
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 535
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp