Hur ofta hälsar ni på era äldre?

Bukefalos 30 år!

geting

Trådstartare
Alltså äldre föräldrar, farföräldrar, etc. Många äldre känner sig ju väldigt ensamma i samhället.

Jag försöker hälsa på min farmor ofta men har nästan ingen ledig tid med jobb, hund, sysslor, ostabil bostadssituation osv. Det blir många skuldkänslor kring det, att hon annars sitter hemma själv. Resten av familjen bor i en annan stad, vi är bara två här och den andra reser konstant i jobbet. Hon är inte intresserad av att gå med i någon sorts social grupp för umgänge för då måste hon träffa andra gamlingar och det vägrar hon 😅

Hur ofta hälsar ni på äldre familjemedlemmar som bor kvar hemma eller på äldreboenden? Är det lika ofta som ni hoppas/vill?

Bara funderar.

Alltså äldre föräldrar, farföräldrar, etc. Många äldre känner sig ju väldigt ensamma i samhället.

Jag försöker hälsa på min farmor ofta men har nästan ingen ledig tid med jobb, hund, sysslor, ostabil bostadssituation osv. Det blir många skuldkänslor kring det, att hon annars sitter hemma själv. Resten av familjen bor i en annan stad, vi är bara två här och den andra reser konstant i jobbet. Hon är inte intresserad av att gå med i någon sorts social grupp för umgänge för då måste hon träffa andra gamlingar och det vägrar hon 😅

Hur ofta hälsar ni på äldre familjemedlemmar som bor kvar hemma eller på äldreboenden? Är det lika ofta som ni hoppas/vill?

Bara funderar.
Mina föräldrar är i 80-års-åldern nu. Relativt pigga (pappa går en lång runda med hunden varje dag :) ) för sin ålder och bor kvar i mitt föräldrahem. Jag åker "hem" en stund nästan varje helg. Det är ungefär 2,5 mil mellan oss, så inte speciellt långt.

Jag har flyttat fyra timmar bort från där jag växte upp och där släkten är (utöver en syster som också bor i Östergötland) så inte så ofta. Mormor, farmor och farfar är alla fortfarande i livet, i 80-års åldern och bor alla fortfarande hemma.

Farmor och farfar bor i lägenhetshuset bredvid pappa, och några hundra meter från en av mina systrar, så de träffar varandra mycket mer än jag gör. I mitt fall träffar jag dem nog bara några få gånger om året, och det blir inte heller supermycket telefonsamtal.

Mormor pratar jag med en längre stund i telefon varje vecka, men även henne är det besök några gånger per år som gäller - dock lite fler än farmor och farfar, då hon har mer ork och är igång (dvs kommer dit och hälsar på om jag hälsar på hos mamma, och har även kommit upp till mig en runda nu senaste året - jag tror att hon brukar komma och hälsa på mamma i alla fall varje vecka).

Sen min mamma flyttade till samma ort som jag för ett halvår sedan, så ses vi väldigt ofta. Hon är också om sig och kring sig och har börjat träffa folk här i olika sammanhang. Det är bl.a. Röda Korsets träffar och vattengympa.

Mormor fyllde 90 nu i januari, far och mor ligger på lite drygt 70 och strax under 70.

Vi har som rutin att (nästan, inte mycket som kommer emellan) varje fredag samlas jag, syrran (ibland hennes man och son) och mamma och pappa hos mormor på fredagsfika.

Så de äldre jag har kvar ser jag som minst på veckobasis iaf :).

Mina föräldrar är 70+ och vi hälsar på dem minst en gång i veckan. Ofta mer.
Har inga andra äldre släktingar kvar i livet.

Mina föräldrar är runt 80 och är skilda sedan länge. De har sina respektive partners som de lever sina liv med så jag träffar dem sporadiskt då de inte bor i min direkta närhet. Skulle den som bor närmst bli ensam hade jag nog försökt besöka mer regelbundet.

Träffar mina föräldrar i snitt någon gång varje vecka. Ibland kan det vara mer en vecka och ingen gång veckan efter men i snitt så. Sen hörs vi på telefon/sms flera dagar i veckan. Dom bor ca en 10min bort med bil så det är nära.

Har inga far- och morföräldrar kvar i livet.

Har inga mor- och farföräldrar i livet.
Mina föräldrar är 68 och snart 70 år. Mycket pigga och aktiva! De går, ibland enskilt och ibland tillsammans, på gym, spelar golf, sjunger i kör, dansar, löptränar, åker skidor, reser, har fester osv.
De bor nästan 50 mil bort så vi träffas inte så ofta. Dock är det av logiska skäl så att när vi träffas är det ju flera dagar i sträck, till exempel på fjällsemester eller så.
Säg att vi träffas kanske 2-3 gånger per år?
Vi är nöjda med upplägget.

Träffar min mamma kanske varje-varannan månad? Vi bor i samma stad och pratar kanske en gång var tionde dag eller så. Hon har ju rätt fullt upp nu som pensionär spelar hon tex Bridge en dag så har hon verkligen inte tid att göra något annat 🤣samma dag!
Ska resa med henne en vecka eller så i höst. Så vi kommer bra överens men har inte behov av att ses stup i kvarten. Höll på att skratta ihjäl mig förra året när hon tyckte jag och min bror skulle slå ihop våra födelsedagsfirande "det är ju så mycket nu innan jul" enligt dom tre pensionärerna i vår familj. Vi som inte gnäller är dom som jobbar...
Alla anhöriga i generationen över henne är döda sedan minst 25år.

Senast ändrad:
Har inga mor/farföräldrar i livet sen jag var 14? Pappa träffade jag kanske en gång i månaden innan han dog (2 mil bort). Mamma träffar jag nog max en gång om året, kanske vartannat/vart tredje år i snitt? Hon bor 60+ mil bort och åker aldrig hit, jag har aldrig vägarna dit heller. Har aldrig varit speciellt familjär. Träffar främst mina syskon om dom har vägarna förbi min ort. Den närmaste av tre bor 80 mil bort, men är "hem" några gånger per år.

Mina morföräldrar och farföräldrar är inte längre i livet. Min farmor som levde längst gick bort nu i januari. Får tyvärr erkänna att det var ett tag sen jag besökte henne innan hon gick bort. Vi hade tyvärr ingen nära relation.

Mina föräldrar är 67 och 69 och jag träffar dom normalt minst två gånger i veckan, ena tillfälligt är ofta söndagsmiddag hos dom. Sen hörs vi flera gånger i veckan. Jag och min mamma hörs nog varannan dag. Sen träffar mina föräldrar min lillasyster ett antal gånger i veckan, delvis för att min syster är föräldraledig just nu. Mina föräldrar träffat även min storebror med familj några gånger i veckan, mycket för att mina föräldrar kör mina brorsbarn till vissa av deras aktiviteter. Min lillebror med familjen bor i annan stad så där blir det ju inte varje vecka, men vi, mina föräldrar och/eller jag med syskon i Stockholm, träffar dom typ var 4-6 vecka. Min lillebror är även duktig på att ringa.

Inga mor- eller farföräldrar kvar i livet sen slutet av 90-talet. Pappa gick bort för snart 12 år sen. Min mamma är närmare 80. Pratar med henne I telefon en gång i veckan oftast, kontakt via messenger nästan dagligen.
Försöker hälsa på så ofta jag kan, men med delvis helgjobb samt unga barn och att det är 10 mil så har jag inte tid så ofta jag vill. Åtminstone var 6-8e vecka försöker vi träffas, helst oftare. Sommartid blir det oftare då jag förutom semester även har en hel del FL fortfarande.

Har inga äldre släktingar, mina föräldrar är 66 och 69 år och är pigga och glada pensionärer. Grymmare för fullt, spelar bridge och är allmänt sociala. De bor 75 mil bort, men vi träffas typ var tredje månad ändå. Pratar varje dag.
Jag ska flytta till samma stad snart så då kommer vi ses oftare. Vi trivs väldigt bra tillsammans. 😊

Mina föräldrar är 80+ och jag bor 40 mil ifrån dem. Träffar de 1-2 gånger/år men pratar dagligen i telefon med mamma och nån gång/vecka med pappa. De har dock två av mina syskon som grannar.

Mamma är bra på att ge mig dåligt samvete för att jag inte hälsar på oftare. Men samtidigt är det krångligt att få till med hästvakt när jag åker, så det blir ändå inte oftare.

Min mamma är 80+ och bor ca 10 min ifrån mig med bil. Jag är där varannan till var tredje dag. Hon lider av sin ensamhet och jag har konstant dåligt samvete.

Har bara min mamma som är 70 år kvar. Vi ses minst en gång i månaden. Bor 4 mil bort. Flyttar i sommar och kommer då ha 16 min till henne.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka