Hur ofta i ridhus?

Arwyn

Trådstartare
Satt och läste den tråden på dressyrsidan, och började fundera över hur ofta hoppryttare rider i ridhus? Jag har haft den uppfattningen att dressyrryttare rider oftare i ridhus, fast så kanske det inte är? Upp till bevis!

Själv rider jag max två dagar i ridhus, en hoppning och en dressyr... Skulle behövas mer dressyr, men det är mycket roligare att stoja runt i skogen! Fast jag rider väldigt mycket dressyr i skogen, iaf!
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag är dressyrryttare, och rider i ridhuset ca. 5 dgr i veckan, en dag rider jag ut och kondisionstränar och den andra dagen blir det en kort skritt tur.
Eftersom att min häst bara går ute 4-5 timmar om dagen så känenr jag att han måste ut lite varje dag, däför har han ingen dag han "står", utan jag skrittar ut en vända då.

Självklart rider jag ut mer under sommarhalvåret, då rider jag "bara" i ridhuset 4 dgr, oftast :)
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Har inte haft någon tillgång till ridhus eftersom vi tyckte det var onödigt att lösa anläggningskort när våra grannar byggde ridhus me´n bygget vart försenat så jag har inte ridigt i ridhus på hela vintern men annars så hade jag ridigt där nästan varje gång (har unghäst så rider inte mer än 4 gånger i veckan) skulle rida ut en gång!
E hoppryttare !!! :bump:
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

"Eftersom att min häst bara går ute 4-5 timmar om dagen så känenr jag att han måste ut lite varje dag"

och ut är i ett ridhus :confused: :angel: :D
*sorry* kunde inte låta bli.
tycker att 5 dgr vecka är lite mkt att rida på bana bara.
men jag vet att du inte är ensam, det är många som gör det.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

rider iofs fälttävlan men ja svarar iaf

det blir väl ca 5 dar/vecka i ridhus på vintern, hoppning 1 el 2 av dom...

på sommarhalvåret när underlaget är bra blir det högst 2 dar i ridhuset lite beroende på vädret förståss
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Jag tränade förut varannan vecka för tränare i ridhuset och annars gick min häst typ 3-4 gånger i ridhuset, men snart blir det blir det bete och då blir det dressyr på ängarna. (just nu rider jag inget i ridhuset als)..
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Mahogney skrev:
Har inte haft någon tillgång till ridhus eftersom vi tyckte det var onödigt att lösa anläggningskort när våra grannar byggde ridhus me´n bygget vart försenat så jag har inte ridigt i ridhus på hela vintern men annars så hade jag ridigt där nästan varje gång (har unghäst så rider inte mer än 4 gånger i veckan) skulle rida ut en gång!
E hoppryttare !!! :bump:

På sommaren rider jag såklart på volten (utomhus) Om det inte spöregnar!! och rider ut 1 gång eller vad man ska säga ibland blir det mer ibland mindre utridning!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ofta i ridhus?

Oj! Nu är det iofs inte så många som svarat än, men blir ändå helt förvånad över hur mycket det faktiskt rids i ridhus! (eller på volt.)

(Alltså, ursäkta, men jag måste bara lägga till en liten kommentar som antagligen kommer att bli väldebatterad...) Är det så konstigt att "alla" hästar är trasiga "hela" tiden? :cry:

Kan ju kanske tillägga att min häst går ute ca 9 timmar om dagen och inte har någon (offeciell) vilodag.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Rider mer i ridhuset på vintern än sommaren, ca2-4dgr/v spec då det är fruset i backen men ingen snö..Minst en av dom är hoppning..
Egentligen gillar jag inte att rida i ridhus, men när det är stenhårt o hästen ska hållas igång så har man inte så stort val..

Så har hon 1-2 vilodagar och så rider jag ut 2-3 dagar i veckan. På sommaren blir det ju mer uteritt, intervallträning, klättring, i paddock osv.

Minhäst går ute i hage 12h/dag.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

jag rider i ridahus beroende på väder. Försöker skritt fram och av varje dag, men vid denna årstid är det inte alltid lämpligt eftersom min häst inte har snösulor och snön kan ibland väldigt lätt bilda styltor.... annars rider jag ute så mycket som möjligt, vid solsken, regn och snö. Gillar inte att rida i ridhus sju dagar i veckan bara runt runt....
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Hur länge hästen håller tror jag snarare beror på underlag och ridning, inte hur ofta man rider i ridhus eller på volt. Sen håller såklart olika hästar olika länge.

Dessutom tror jag att det är bra mkt bättre att rida varje dag (i princip) i ridhus eller på volt än att rida där 3 dagar, sen vila 3 dagar eller liknande. Det blir ju vad man gör det till som dom säger.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Rider i rid hus när jag tränar för tränare annars rider jag ut, funkar hjätte bra att rida dressyr ute på vägen eller äng/åker.
Rider även i ridhus när det är stenhårt och knölit i baken men det är inte så många dagar om året det är så.

kram
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

har ej ridhus när så det blir varannan vecka 1 dag på vintern! oftare om det är skit väder. rider paddock 2 dagar,gummiflis så det funkar större delar av året!! :banana:

ut och tränar på ängar och i skogen 2-3 dagar dressyr, 1 dag hoppa i skogen på egena små hinder, 1 dag hoppträna i manege! rider ut mycket men tränar för det, är dressyr/fältävlans ryttare!!! :D
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

frågan är hur länge hästen håller mentalt.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

jag har varken ridhus eller paddock, men paddocken blir byggd i vår/sommar.
jag rider dressyr på en stubbåker och sen kör jag bara uppbyggande arbete i skogen och det bygger enormt mkt bättre kondition och muskler än att rida runt runt i ett ridhus! man får en häst som håller bättre både mentalt och fysiskt.

jag åker dock väg på hoppträning i ridhus 1 gång/vecka.
rider i en paddock 20 min ridväg härifrån, men den har inte varit ridbar på hela vintern.

men när den funkar så rider vi så här ungefär:
paddock 2-3/vecka
uteritt 3-4/vecka
även en vilodag.

i skogen gör vi allt möjligt, intervalltränar, klättrar, skrittar flera mil på stigar, bara rider ut och har kul osv.
tror det är enormt viktigt att hästen får varierad träning annars håller den ju omöjligt inte länge.

"Hur länge hästen håller tror jag snarare beror på underlag och ridning, inte hur ofta man rider i ridhus eller på volt. Sen håller såklart olika hästar olika länge. "

så du menar att en häst som rids "varierat" på ridhus och volt varenda gång på samma underlag, djupt och tungt inte slits mer än en häst som rids varierat ute i skog och mark och på bana?
hästarna håller ju olika länge pga ridning och utevistelse/boxvistelse.
såklart hästarna som rids i ridhus varje dag, och står i en 10x10 m hage 3 h/dag resten i box går sönder fortare.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Just nu rider jag i ridhus en gång i veckan, hoppträning. Mest ridning blir det i skogen och på crossbanan :love: :bump: :love:
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Eftersom vi inte har nått ridhus här hemma så blir det bara de gånger man tävlar el åker iväg och tränar i ridhus.
Skulle inte rida så mkt i ridhus även om vi hade det, utom möjligtvis på vintern dådå..
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

just nu rider jag bara ut.
eller paddok.
Annars så rider jag 3-4ggr i ridhus. broende på väder osså.
I många hoppstall/försäljnings stall så rider de alltid inomhus, även på sommaren.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

Ridhusunderlag är ju generellt mer slitande på hästen.

Min hovslagare berättade att för många år sedan började veterinärerna på ATG-kliniken reagera på att det helt plötsligt dök upp sådana vansinniga mängder ridhästar med problem med benen. Fast det tog väl inte så lång tid för dem att inse att det faktiskt var så att inte mindre än tre ridhus hade byggts under en 6-månaders period i vårt område.

Självklart är det slitande för hästarnas ben att gå på ett tungt underlag, och även på mycket böjt spår. Sen kan det ju diskuteras varför det tycks ridas väldigt mycket i ridhus på unghästar och hästar som ska sättas igång efter skada etc. Om man har en välmusklad häst som jobbar KORREKT är det inte speciellt slitsamt (i jämförelse) att gå i ridhus. Hur många unghästar och konvalescenter har den muskelmassan att dom klarar det? Ut med dem i skogen istället, så får man en mer hållbar häst med mer allsidiga muskler.
 
Sv: Hur ofta i ridhus?

men då gäller det att man har bra underlag ute....och det är det ju inte alltid......
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp