Hur ofta kan man HOPPA per vecka???

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Idrus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 6 459
Sv: Hur ofta kan man HOPPA per vecka???

Jodå, han får vila 1 gång i veckan, ibland mer om han har gått hårt :)

Det är så olika från häst till häst. Hade en ponny som jag fick öva på bommar och hoppa lite varje dag för att man överhuvudtaget skulle kunna hoppträna henne normalt en gång i veckan. Hon tog hoppningen som världens största grej och behövde få det till ngt mer vardagligt.

En annan kan jag bara hoppa max en gång per vecka om jag även ska tävla varannan helg ungefär. Annars förlorar hon lite av sin frammåtbjudning. För henne behöver hoppningen vara det där lilla extra.

Jag brukar försöka hoppa 2 ggr/vecka med ca 3 dagar emellan.
Ena gången blir det gymnastikhoppning och andra gången mer
vanligt träning.

Förresten hur högt hoppar ni å hur högt "ska" man hoppa ??:confused:

Jag hoppar 2-3 gånger i veckan med min häst, & eftersom han tycker att det är så kul så tar han ingen skada av det än så länge. :) Självklart rider jag dressyr & liknande också. :p

Jag är ju lite ny på honom också, så jag hoppar ganska lågt med honom från början. 30-50 t.ex. Har tränat på högre höjder än så, men har alltid varit lite feg för hoppning, vilket är en nackdel eftersom jag vill bli hoppryttare. :/

Jaha, hehe okej. Ja, jag hoppar också runt 50cm. Så hon känner att hon klarar det först å sånt, okej, jag vill också bli hoppryttare :)

Hoppning ger en speciell känsla på något vis. :) Man blir glad xD

jag tränar för tränare 1 gång i veckan. men sen hoppar jag några språng när jag rider på volten resterande dagar..

1 g/vecka (oftast för tränare)
blir 2 ggr om det är tävling samma vecka.

Du har ju redan fått många svar men min åsikt är att det är från häst till häst hur mycket man kan hoppa.

Om jag utgår från min häst som är väldigt het i hoppningen men har tendens att mentalt bli trött så vill jag (när jag får hem honom) hoppa en ggr/veckan högt/banhoppning. Högt menar jag över 120. Före den träningen så behöver jag rida honom både fysiskt och psykiskt trött ca två dagar innan, då med mkt markarbete och trimma över små hinder. (Upp till 80 cm). Detta kan jag göra runt två ggr/ veckan.

Det är viktigt att se till vad hästen mentalt klarar av, om den tycker det är roligt och är uppmärksam/försiktig. Ur träningsfysiologiskt perspektiv så kan en häst hoppa mycket mer och oftare än vad de flesta ryttare tror..

Så försök lär av din hästs signaler och pröva dig fram.

Lycka till!

Du kan träna hoppning 2 ggr per vecka, fast ena gången lite banor, andra lite "dressyrhoppning" på låga hinder.

Så här brukar en vecka för mig se ut

Måndag: Skritt ute i skogen, ev klättring
Tisdag: Dressyr ev. lite markarbete
Onsdag: Dressyr för tränare
Torsdag: Hoppning
Fredag: Vila/skritta/dressyr lite olika
Lördag: Dressyr
Söndag: Tävling, eller hoppning (om det inte är tävling alltså)

2 gånger i veckan tycker jag är ganska lagom att hoppa.

Min häst behöver hoppas lite oftare för att inte bli en total rejsgalning på banan :o Så jag brukar avsluta vissa dressyrpass med att gå upp till hoppbanan och ta 3-4 språng oxå.

Måndag Hoppning
Tisdag Dressyr
Onsdag Hoppning för tränare
Torsdag Uteritt
Fredag Mini-hopp (lågt med mer träning på exv. snäva svängar, avstånd & sånt)
Lördag Liten barbacka innan jobbet
Söndag Samma som lördagen eller Dressyr för tränare om jag råkar vara ledig.

Försöker låta bli att hon står, eftersom dom har ganska små hagar och hon tycker om att få röra på sig lite iaf :crazy:

Om jag lägger in en vilodag (ca en varannan vecka) så brukar jag ändå leda henne utomhus i kanske en halvtimma eller släppa henne lös i ridhuset så att hon får springa av sig iaf :)

Vi ligger runt 1m just nu.

Ur hållbarhets syfte så kan man "hoppa" hästen varje dag, men på rättuppstående hinder som inte är högre än hästens knähöjd... dessa "hinder" sliter normalt inte mer än ett vanligt galoppsprång. Man kan ju variera ganska mycket med olika övningar och så.

jag hoppa två¨gånger i veckan med min häst.... och det e lagom tycker jag ....

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Hermelin
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
11 446
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 454
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V