Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
Jag är också fascinerad av hur diskmaskinen kan gå så mycket. Vi är 3 personer i hushållet, varav 2 kobbar hemifrån mycket, och alla lagar mat (alltså använder spis och/eller ugn, inte bara micra rester) minst en gång i veckan, och jag skulle tro att vår maskin går kanske varannan dag?

Det förekommer en del handdisk också i parallellt iofs, som t.ex. kaffekoppar och köksverktyg som inte går så bra i diskmaskin

Gällande tid - tja, jag jobbar hemifrån, men så lång tid tar det väl inte? 15-30 minut per måltid, (mindre om rester såklart), och är det något som tar längre tid så kör man ju andra sysslor parallellt, som att hänga tvätt, dammsuga osv..

Har iofs inga barn, djur och bor i lägenhet, så det ger mig väl mer tid
 
Jag är också fascinerad av hur diskmaskinen kan gå så mycket. Vi är 3 personer i hushållet, varav 2 kobbar hemifrån mycket, och alla lagar mat (alltså använder spis och/eller ugn, inte bara micra rester) minst en gång i veckan, och jag skulle tro att vår maskin går kanske varannan dag?

Det förekommer en del handdisk också i parallellt iofs, som t.ex. kaffekoppar och köksverktyg som inte går så bra i diskmaskin

Gällande tid - tja, jag jobbar hemifrån, men så lång tid tar det väl inte? 15-30 minut per måltid, (mindre om rester såklart), och är det något som tar längre tid så kör man ju andra sysslor parallellt, som att hänga tvätt, dammsuga osv..

Har iofs inga barn, djur och bor i lägenhet, så det ger mig väl mer tid
Vi har en diskmaskin som "bara" är 40 cm bred, standard är 60 cm. Sen kör jag "allt" i diskmaskinen :o Och matlådor tar faktiskt ganska mycket plats.
 
Jag är också fascinerad av hur diskmaskinen
Gällande tid - tja, jag jobbar hemifrån, men så lång tid tar det väl inte? 15-30 minut per måltid, (mindre om rester såklart), och är det något som tar längre tid så kör man ju andra sysslor parallellt, som att hänga tvätt, dammsuga osv..

Ska jag laga mat, äta, plocka undan och diska tar det 45 min till en timme, och så mycket sammanhängande tid hemma har jag inte alla dagar om jag inte offrar sömn. Det är ju lätt att bara räkna tiden man hackar och kokar, och "glömmer" att det också torkas bänk, plockas i och ur diskmaskin, ofta behöver kompletteringshandla beroende på vad man tänkt laga osv.

(Jag har inte tillräckligt stort skafferi för att kunna täcka alla eventualiteter, och för en person hinner många färskvaror bli dåliga om man inte handlar dem samma dag så att man har lite tid på sig att förbruka resten.)
 
Ska jag laga mat, äta, plocka undan och diska tar det 45 min till en timme, och så mycket sammanhängande tid hemma har jag inte alla dagar om jag inte offrar sömn. Det är ju lätt att bara räkna tiden man hackar och kokar, och "glömmer" att det också torkas bänk, plockas i och ur diskmaskin, ofta behöver kompletteringshandla beroende på vad man tänkt laga osv.

(Jag har inte tillräckligt stort skafferi för att kunna täcka alla eventualiteter, och för en person hinner många färskvaror bli dåliga om man inte handlar dem samma dag så att man har lite tid på sig att förbruka resten.)


Tiden att ata raknade jag inte in, for det ska man ju gora oavsett hur maten gjordes.

Kompletteringshandla tar massa tid, sa jag undviker det for det mesta genom veckohandling, men jag delar din frustration om att det ar svart att konsumera farskvaror inom ratt fonster som ensamhushall! Jag brukar bara kompletteringshandla om jag kan gora det i snabbbutiken som ligger precis runt om hornet, da tar det inte mer an 5 minuter.
 
Ska jag laga mat, äta, plocka undan och diska tar det 45 min till en timme, och så mycket sammanhängande tid hemma har jag inte)
Jag ställer undan allt eftersom jag använt ingredienser, skärbräda, kniv samtidigt som maten blir gjord/klar och det som ska diskas läggs direkt i hon.

Är det en rätt som tar tid på sig att tillagas, så gör jag annat eller slöar under tiden.

Dels handlar det nog om intresse. Tycker man matlagningär roligt så är 1 timme från början till disk ingenting och i dagsläget har jag ju bara jobb, hundarna, mig själv och gården = mycket tid för att chilla och relaxa.

För 20 år sen var tiden för chill och relax betydligt färre timmar per dag, även om den fanns då också.
 
Jag är också fascinerad av hur diskmaskinen kan gå så mycket. Vi är 3 personer i hushållet, varav 2 kobbar hemifrån mycket, och alla lagar mat (alltså använder spis och/eller ugn, inte bara micra rester) minst en gång i veckan, och jag skulle tro att vår maskin går kanske varannan dag?

Det förekommer en del handdisk också i parallellt iofs, som t.ex. kaffekoppar och köksverktyg som inte går så bra i diskmaskin

Gällande tid - tja, jag jobbar hemifrån, men så lång tid tar det väl inte? 15-30 minut per måltid, (mindre om rester såklart), och är det något som tar längre tid så kör man ju andra sysslor parallellt, som att hänga tvätt, dammsuga osv..

Har iofs inga barn, djur och bor i lägenhet, så det ger mig väl mer tid
Vi är tre (ibland 2) men har tyvärr också bara 40 cm. Skulle gissa att våran snittar på2xdag. På helger ofta 3-4. Men det beror ju på vad man använder, 2 kastruller tar ju upp en del plats, och salladsskål så efter en middag är det ofta två maskiner som behöver köras.
 
Jo, jag har påpekat att riset inte innehåller särskilt mycket varken av fibrer eller vitaminer, varav du då påpekade att man knappast skulle få vitaminbrist av att äta sushi. Det är att dra diskussionen till sin spets och göra den svartvit. Du gör en replik på något jag aldrig påstått.

Edit. Avslutar detta sidospår här.
Bra att vi avslutar här. Jag menade verkligen inte att kommentaren om vitaminbrist relaterade till ditt inlägg utan snarare till att det finns befolkningar som äter mycket ris (men då iofs även har en risk för vitaminbrist).
 
Vi lagar mat varje dag, 1-2 ggr. Tre vuxna (ibland 4) och en 1,5 åring, vår diskmaskin går 1-2 ggr/dag. Allt utom stekpannor åker i den. Kastruller och matlådor, vi tar ny kopp/glas vid varje dricktillfälle 😅
 
Jag är lite osäker på om det faktiskt alltid är så helt och hållet för alla. Även om det säkert är så för dig att måendet är frikopplat från näringsintag.

Sömn verkar påverka mående mycket. Det verkar tex vara en stor orsak bakom dåligt psykiskt mående epidemiologiskt
https://www.lu.se/studera/livet-som-student/service-och-stod/studenthalsan/somn-och-somnsvarigheter



Samtidigt verkar vad man äter påverka hur man sover (även om det är ny forskning och kanske inte så upprepad ännu)
https://www.uu.se/nyheter/arkiv/2023-05-31-skrapmat-kan-forsamra-var-djupsomn



Sedan kanske mat, nu gissar jag bara, kan påverka energi för rörelse och rörelse påverkar psykiskt mående mycket, det är ju mer visat.

Men finns också ngra artiklar om direkt koppling

https://www.apa.org/monitor/2017/09/food-mental-health


https://www.health.harvard.edu/blog/nutritional-psychiatry-your-brain-on-food-201511168626
Du behöver inte undervisa mig.
(Svar som detta citerade är anledningen till att jag låser mina dagbokstrådar).
 
Du behöver inte undervisa mig.
(Svar som detta citerade är anledningen till att jag låser mina dagbokstrådar).
Jag skrev:

Jag är lite osäker på om det faktiskt alltid är så helt och hållet för alla. Även om det säkert är så för dig att måendet är frikopplat från näringsintag.

Så själva infogrejen var inte direkt riktad mot dig och det är ju en diskussionstråd så jag diskuterade mat.
 
Allt brukar kunna vara värre. Men om man mår dåligt, fysiskt och/eller psykiskt kan maten vara en stor del, och förändrar man inget där så kommer nästa dag bli precis som denna dag.
Eller så kan man må sämre av att laga mat och äta "bra" mat varje dag eftersom det tar mycket energi, både fysiskt och psykiskt.
T.ex. så har det hänt mig många gånger förut - när jag försökte vara "duktig" och laga mat - att jag fick slänga allt pga att jag nästan kräktes av det+påfrestningen.
Så var och en väljer det sätt som funkar bäst för en själv.
 
Jag skrev:

Jag är lite osäker på om det faktiskt alltid är så helt och hållet för alla. Även om det säkert är så för dig att måendet är frikopplat från näringsintag.

Så själva infogrejen var inte direkt riktad mot dig och det är ju en diskussionstråd så jag diskuterade mat.
Men du citerade mig så uppenbarligen var det menat för mig.
 
Jag ställer undan allt eftersom jag använt ingredienser, skärbräda, kniv samtidigt som maten blir gjord/klar och det som ska diskas läggs direkt i hon.

Är det en rätt som tar tid på sig att tillagas, så gör jag annat eller slöar under tiden.

Dels handlar det nog om intresse. Tycker man matlagningär roligt så är 1 timme från början till disk ingenting och i dagsläget har jag ju bara jobb, hundarna, mig själv och gården = mycket tid för att chilla och relaxa.

För 20 år sen var tiden för chill och relax betydligt färre timmar per dag, även om den fanns då också.

Fast det spelar ju ingen roll om man är intresserad, om man de facto inte är hemma den tiden?

Jag är borta 10,5 h för att jobba och minst 4 h för stallet, inkl restid. En timme går bort på morgonen för att bara äta frukost och bli klar för att åka. Om jag inte sover minst 8 h havererar jag fullständigt efter ett par dagar. Kvar knappt en vaken timme på kvällen, och då ska jag även hinna duscha (om jag har varit i stallet) och fixa inför nästa jobbdag. Det är helt omöjligt att tro att man ska kunna klämma in ordentlig matlagning varje dag då, utan det får bli de dagar jag inte har häst, och redan har hunnit handla och tvätta.

Folk har liksom olika logistiska förutsättningar i sina liv. Hade jag haft en partner att dela andra hushållssysslor med hade jag tex haft mer tid för matlagning.
 
Har köpt räkor, gravad lax och kyckling som ska ätas under helgen. Det blir bara kycklingen som räknas som matlagning. Räkorna och laxen är färdigt att äta. Möjligen kokar jag lite potatis till laxen så då blir det matlagning. På helgerna lagar jag gärna frukost. Stekta tomater, bacon, champinjoner och vita bönor (ja, jag vet att det är massor med socker där men det är gott).
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 302
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 273
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
68 194
Senast: Glimra
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 203
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp