Hur ofta lagar du mat?

Hur ofta lagar du mat?

  • Aldrig

    Röster: 10 4,3%
  • 1 gång per vecka

    Röster: 13 5,6%
  • 2-3 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 4-5 gånger per vecka

    Röster: 51 21,9%
  • 6-7 gånger per vecka

    Röster: 108 46,4%

  • Antal omröstningsdeltagare
    233
När det gäller lunch häromkring så är jag ganska övertygad om att inte heller salladsalternativet med deras dressing är väldigt mycket bättre. (du kan alltså äta en hel portion köpt lunch på en lunchrestaurang?)

Jag äter sällan dressing, och den närmaste lunchrestaurangen tvärs över gatan erbjuder halva portioner till reducerat pris.

Jag pratar alltså inte lunchrestauranger a la chaffishak. Lunchrestaurangerna runt mitt kontor har jättebra mat.
 
:confused: Nej men jösses, det har jag väl ändå inte påstått eller? Att man skulle få vitaminbrist av att äta sushi? Det enda jag skrivit är att det inte är superbra mat. Förstår inte varför det ska behöva bli så svartvitt.
Exakt :) varför svartvitt. Sushi är rimligen bättre än den mesta lunchrestaurangmat i många områden runt kontor och rimligen väldigt mycket bättre än det mesta av snabbmaten. Dvs typ helt ok. Rent av riktigt hyggligt om du äter den istället för 1 a lunchrestaurangmat hel portion eller hamburgermeal. Men såklart inte bättre än att du själv wokar ett gäng grönsaker och lite kött och äter med ris, fryser in och tar med.
 
Jag äter sällan dressing, och den närmaste lunchrestaurangen tvärs över gatan erbjuder halva portioner till reducerat pris.

Jag pratar alltså inte lunchrestauranger a la chaffishak. Lunchrestaurangerna runt mitt kontor har jättebra mat.
Och de runt mitt har varierande kvalitet på maten (både fina med långkoksmat osv och vanligt hak, och alla varianter på asiatisk och tapas osv) men alla har riktigt stora portioner med mycket sås och jag är helt 100 på att de har socker i såsen :) (som sagt jag undviker inte socker, men om man gör det i tex sushiris har de garanterat även socker i tomatsåsen). De flesta kollegor som köper sallad och säger att den är nyttig får ett gigantiskt lass (pasta/quinoa/matris som har ngt slags smaksättning iblandat, man får välja vilket) sallad och häller på hela lasset dressing. Halva portioner erbjuds inte utan man får slänga eller ta med till kontoret och äta på två dagar. Äter man rätten på två dagar betvivlar jag inte att den blir mycket bättre proportioner men äter man på plats så måste man slänga. Är helt övertygad om att sushi är hyggligt jämfört med de andra alternativen (även slänga aspekten), speciellt om man betänker att man kan smälla i sig grönsaker till middagen sedan.
 
Och jag håller inte med dig :D Lunchrestauranger har oftast stor andel sås och fisken har ofta ett lager panering utanpå. Om man äter allting man får av sushi 9 bitar och lunchrestaruangmat får man en större portion än jag kanske vill ha av lunchrestaurangmat. Med sushi får man ändå ganska stor andel fisk och ris är det inget fel på att äta. Det är vinägern och sockret då men jag undviker inte socker och socker lägger de flesta lunchrestauranger mycket av i tomatsåser (min man likaså).
Vi har helt klart olika sorters restauranger vi äter lunch på. Jag tillåter mig att äta lunch ute 1 gång i veckan eftersom vi arbetar sent måndagar men då är det oftast fisk. Antingen sushi eller nån god fisk på dom andra ställena. Men panerade är de inte ofta. Men det här är ju på ställen där fisk är viktig och inte fiskpinnar.
 
Vi har helt klart olika sorters restauranger vi äter lunch på. Jag tillåter mig att äta lunch ute 1 gång i veckan eftersom vi arbetar sent måndagar men då är det oftast fisk. Antingen sushi eller nån god fisk på dom andra ställena. Men panerade är de inte ofta. Men det här är ju på ställen där fisk är viktig och inte fiskpinnar.
Vi har alla möjliga olika typer av restauranger, även de där fisken inte är panerad. (ingen säljer fiskpinnar eftersom jag inte jobbar på skola :) )

Hela diskussionen gällde ju att sushi var ett av de onyttigaste alternativen när det gällde lunchmat så ditt val av sushi går bort :) Vi har flera sushiställen men som sagt enligt diskussionen var sushi ett dåligt alternativ jämfört med lunchrestaurang eftersom sushi innehåller ris och socker, till skillnad från lunchrestaurangmat med tex kokt fisk, tomatsås och ris.

Jag äter på lunchrestaurang eller sushi eller vad som någon gång i månaden.
 
Vi har alla möjliga olika typer av restauranger, även de där fisken inte är panerad. (ingen säljer fiskpinnar eftersom jag inte jobbar på skola :) )

Hela diskussionen gällde ju att sushi var ett av de onyttigaste alternativen när det gällde lunchmat så ditt val av sushi går bort :) Vi har flera sushiställen men som sagt enligt diskussionen var sushi ett dåligt alternativ jämfört med lunchrestaurang eftersom sushi innehåller ris och socker, till skillnad från lunchrestaurangmat med tex kokt fisk, tomatsås och ris.

Jag äter på lunchrestaurang eller sushi eller vad som någon gång i månaden.

Fast det har väl ingen skrivit? Att äta är ett bra alternativ.

Däremot så beskrevs sushi som både jättebra och nyttig, och nja, därom kan man debattera med tanke på näringsinnehållet eller bristen på det. Det är inte en korrekt beskrivning av den maträtten som jag känner den.
 
Det beror nog lite på vilken sorts färdigmat man väljer också.
För mig är valet mellan frysta färdigrätter eller ingen lagad mat alls. Av två onda ting väljer jag då det minst onda. I det här fallet fryst, vegetarisk, färdigmat.
Eftersom jag vet att det är mycket salt i dom saltar jag aldrig på min mat.

Förutom färdigmat en gång om dagen äter jag fullkornsbröd utan tillsatt socker. Ost, färska grönsaker, filmjölk med havregryn, knäckebröd osv. Känns som att det kunde vara värre?
Allt brukar kunna vara värre. Men om man mår dåligt, fysiskt och/eller psykiskt kan maten vara en stor del, och förändrar man inget där så kommer nästa dag bli precis som denna dag.
 
Fast det har väl ingen skrivit? Att äta är ett bra alternativ.

Däremot så beskrevs sushi som både jättebra och nyttig, och nja, därom kan man debattera med tanke på näringsinnehållet eller bristen på det. Det är inte en korrekt beskrivning av den maträtten som jag känner den.
Jo och jag försöker inte hävda att det ligger inom normalspannet i nyttighet jämfört med vad folk i allmänhet äter och riktigt bra i jämförelse med vad en vanligt lunchrestaurang erbjuder. :) Dvs inte onyttigt utan mer i mitten på skalan.

Så jag diskuterar mot den som tyckte att sushi var dålig mat.
 
Allt brukar kunna vara värre. Men om man mår dåligt, fysiskt och/eller psykiskt kan maten vara en stor del, och förändrar man inget där så kommer nästa dag bli precis som denna dag.
För egen del mår jag så bra jag kan efter omständigheterna. Min bristande energi beror till största delen på sjukdom.
Det som jag märker direkt är om jag slarvar med motionen. Då blir jag dramatiskt tröttare.

Jag har i dagsläget inga brister. Sjukvården har kollat det mesta. Tydligen får jag i mig det jag behöver från fryst färdigmat en gång om dagen. Övriga mål äter jag tydligen utmärkt enligt dietist.
 
Tror inte de pratar om hemlagade matlådor alls utan om butikslagade eftersom de även pratar om dyrt, hemlagade matlådor är rimligen billigare än att laga mat varje dag.

(jag skulle absolut köra på det där om vi hade micro, men det har vi inte. Däremot kan vi laga en stor gryta söndag och långsamt gnaga i oss den över ett par dagar under veckan med ris ena gången och pasta andra gången osv. Gryta kan ju värmas i ugnen eller i en gryta.)
Ja det är möjligt, men i samma veva nämndes värma upp och att mat inte är god uppvärmd. Att gryta är det enda som funkar typ.

Jag har lite problem med matfobi och rädsla för att mat smakar illa och blir gammalt, så frysa in föredrar jag även om jag ska äta den två dagar senare tex. En dag efter funkar, två dagar går inte riktigt. Så frysen blir det. Att ta och koka en massa till det jag fryst in (pasta, ris, potatis) är energikrävande och det orkar jag inte, det ska bara vara enkelt och stoppa in i micron och värma. Så det är därför jag inte låter maten stå i kylen en vecka.

Detta (och att alltid ha mellanmål hemma) har gjort att jag rent faktiskt äter, även om det är dippar, men det hade varit totalomöjligt utan det här systemet. Nu kämpar jag med avsaknad av hunger, med illamående och ont i magen och skulle behöva dietistkontakt, men har bara blivit runtbollad här i vården tyvärr. Men det löser väl sig....
 
Ja det är möjligt, men i samma veva nämndes värma upp och att mat inte är god uppvärmd. Att gryta är det enda som funkar typ.

Jag har lite problem med matfobi och rädsla för att mat smakar illa och blir gammalt, så frysa in föredrar jag även om jag ska äta den två dagar senare tex. En dag efter funkar, två dagar går inte riktigt. Så frysen blir det. Att ta och koka en massa till det jag fryst in (pasta, ris, potatis) är energikrävande och det orkar jag inte, det ska bara vara enkelt och stoppa in i micron och värma. Så det är därför jag inte låter maten stå i kylen en vecka.

Detta (och att alltid ha mellanmål hemma) har gjort att jag rent faktiskt äter, även om det är dippar, men det hade varit totalomöjligt utan det här systemet. Nu kämpar jag med avsaknad av hunger, med illamående och ont i magen och skulle behöva dietistkontakt, men har bara blivit runtbollad här i vården tyvärr. Men det löser väl sig....
Tycker det låter som ett jättebra koncept så som du gör! (och jag tycker fryst mat är god :) )
 
Exakt :) varför svartvitt. Sushi är rimligen bättre än den mesta lunchrestaurangmat i många områden runt kontor och rimligen väldigt mycket bättre än det mesta av snabbmaten. Dvs typ helt ok. Rent av riktigt hyggligt om du äter den istället för 1 a lunchrestaurangmat hel portion eller hamburgermeal. Men såklart inte bättre än att du själv wokar ett gäng grönsaker och lite kött och äter med ris, fryser in och tar med.

Men det är ju inte jag som gör diskussionen svartvit, jag har ju flera gånger upprepat att sushi absolut inte är sämst, men inte heller bäst? Alltså en gråskala, beroende på en mängd olika faktorer. Det var ju du som gjorde diskussionen svartvit genom att dra till med att jag skulle ha påstått att man får vitaminbrist av att äta sushi en gång om dagen. Du behöver liksom inte dra diskussionen till sin spets bara för att jag påpekat att sushi inte är "jättebra mat" (men återigen, givetvis finns det sämre saker att äta, men jag tänkte nog att det inte behövde poängteras, men nu poängterar jag det ytterligare en gång ändå).

Är helt övertygad om att sushi är hyggligt jämfört med de andra alternativen (även slänga aspekten), speciellt om man betänker att man kan smälla i sig grönsaker till middagen sedan.

Se ovan. Jag har mitt kontor centralt i storstad, så givetvis ser det annorlunda ut. Det gör ju dock inte näringssammansättningen i en sushi bättre, men givetvis finns det sämre alternativ. Jag har faktiskt inte skrivit något annat.
 
Jo och jag försöker inte hävda att det ligger inom normalspannet i nyttighet jämfört med vad folk i allmänhet äter och riktigt bra i jämförelse med vad en vanligt lunchrestaurang erbjuder. :) Dvs inte onyttigt utan mer i mitten på skalan.

Så jag diskuterar mot den som tyckte att sushi var dålig mat.

Som @sjoberga påpekat har jag inte skrivit så. Det jag ursprungligen skrev var att jag inte räknade sushi till nyttig mat. Det betyder inte att sushi per automatik blir skitmat. Gråskala, du vet. Den här delen av diskussionen kan med fördel avslutas.
 
Men det är ju inte jag som gör diskussionen svartvit, jag har ju flera gånger upprepat att sushi absolut inte är sämst, men inte heller bäst? Alltså en gråskala, beroende på en mängd olika faktorer. Det var ju du som gjorde diskussionen svartvit genom att dra till med att jag skulle ha påstått att man får vitaminbrist av att äta sushi en gång om dagen. Du behöver liksom inte dra diskussionen till sin spets bara för att jag påpekat att sushi inte är "jättebra mat" (men återigen, givetvis finns det sämre saker att äta, men jag tänkte nog att det inte behövde poängteras, men nu poängterar jag det ytterligare en gång ändå).


Se ovan. Jag har mitt kontor centralt i storstad, så givetvis ser det annorlunda ut. Det gör ju dock inte näringssammansättningen i en sushi bättre, men givetvis finns det sämre alternativ. Jag har faktiskt inte skrivit något annat.

Ok, gråskala vill jag också gärna hålla mig inom gällande sushi. Det jag reagerade på var ett av dina första inlägg gällande sushi där det sades:

Det jag motsatte mig var att sushi inte skulle vara "dålig mat", om man nu måste prata i sådana termer.

Vilket jag uppfattade som att du räknade sushi som dålig mat och svarade med ett inlägg om att jag tycker det hamnade på varken dålig eller bra. Vitaminer har bara jag nämnt, inte du och jag har inte påstått att du nämnt vitaminer.

Mitt kontor ligger mitt i ett kontorsområde i en storstad.
 
Ok, gråskala vill jag också gärna hålla mig inom gällande sushi. Det jag reagerade på var ett av dina första inlägg gällande sushi där det sades:



Vilket jag uppfattade som att du räknade sushi som dålig mat och svarade med ett inlägg om att jag tycker det hamnade på varken dålig eller bra. Vitaminer har bara jag nämnt, inte du och jag har inte påstått att du nämnt vitaminer.

Mitt kontor ligger mitt i ett kontorsområde i en storstad.

Jo, jag har påpekat att riset inte innehåller särskilt mycket varken av fibrer eller vitaminer, varav du då påpekade att man knappast skulle få vitaminbrist av att äta sushi. Det är att dra diskussionen till sin spets och göra den svartvit. Du gör en replik på något jag aldrig påstått.

Edit. Avslutar detta sidospår här.
 
Ni som fryser in matlådor, vad gör ni för mat då? Frånsett soppor, grytor och köttfärsås har jag svårt att se vilken mat som passar att frysa in efter tillagning. "Passar" såsom att den fortfarande är god efter att man har tinat och värmat upp den frysta maten. Tex ser jag inte att kolhydrater (pasta, ris, potatis) eller protein såsom kycklingfilé och köttbit blir gott om man fryser det efter tillagning.

Jag lagar i princip alltid så att jag får 1-2 portioner över men förvarar det i kylskåpet. Håller utan problem i några dagar och ofta, frånsett rötmånaden, i en vecka i kylskåpet. Så har aldrig haft behov av att frysa in lagad mat/matlådor, frånsett soppa där jag gjorde storkok.

När jag gör "färdigmat" själv så fryser jag in proteinet för sig (diverse wokat och grytor) och fixar sedan lämpliga kolhydrater till (undantag då för lasagne odyl). Potatis går ju inte att frysa så det blir gott men däremot har jag portionsbyttor av ris frysta. Om jag tex har någon asiatisk rätt så är det ju enkelt att antingen äta den med ris eller att fixa nudlar till den, dvs det går att variera mycket.
 
Ja det är möjligt, men i samma veva nämndes värma upp och att mat inte är god uppvärmd. Att gryta är det enda som funkar typ.

Jag har lite problem med matfobi och rädsla för att mat smakar illa och blir gammalt, så frysa in föredrar jag även om jag ska äta den två dagar senare tex. En dag efter funkar, två dagar går inte riktigt. Så frysen blir det. Att ta och koka en massa till det jag fryst in (pasta, ris, potatis) är energikrävande och det orkar jag inte, det ska bara vara enkelt och stoppa in i micron och värma. Så det är därför jag inte låter maten stå i kylen en vecka.

Detta (och att alltid ha mellanmål hemma) har gjort att jag rent faktiskt äter, även om det är dippar, men det hade varit totalomöjligt utan det här systemet. Nu kämpar jag med avsaknad av hunger, med illamående och ont i magen och skulle behöva dietistkontakt, men har bara blivit runtbollad här i vården tyvärr. Men det löser väl sig....
Ja, jag har ensamhushåll och skulle snabbt bli uttråkad på att äta samma sak fyra måltider i streck, så jag fryser hellre än att ha en massa i kylen. Nån gång den här veckan ska jag laga spetskål och korv. Det blir nog tre portioner. Funkar utmärkt att frysa.
 
Ja, jag har ensamhushåll och skulle snabbt bli uttråkad på att äta samma sak fyra måltider i streck, så jag fryser hellre än att ha en massa i kylen. Nån gång den här veckan ska jag laga spetskål och korv. Det blir nog tre portioner. Funkar utmärkt att frysa.
Ja så känner jag också, med matlådor blir det ju ändå variation! Till lunch i dag blev det kyckling och blomkålsgratäng. Fullt ätbart det också.
 
Den enda form av potatis jag fryser in, eller äter färdigköpt fryst rättare sagt, är tärnad potatis...... Som jag görpyttipanna av. IBLAND tärnar jag den själv men har jag bråttom använder jag Findus tärnade potatis i påse. Steker den med diverse grönsaker; lök, vitlök, paprika, gröna ärter, tärnade morötter osv osv beroende på vad som finns hemma. Äter det tillsammans med nåt annat - lax, vegosnitzel, etc.
 
Min urusla mat har lyckats reversera min typ 2-diabetes. Fick just klartecken från läkaren att sluta medicinera. Mina värden är riktigt bra så någonstans äter jag mat som passar mig.

Jämfört med linsgryta och tofu är förstås sushi skit men jag äter inte sån nyttig mat eftersom det inte är gott.
 

Liknande trådar

Mat Följer ett program där man kommer hem till privatpersoner som gör en 3-rätters meny. Det programmet finns i Sverige också i nästan samma...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
4 302
Senast: hastflicka
·
Mat Jag kommer jobba mycket delade pass framöver och inte åka hem på uppehållet. Men jag vet inte hur jag ska lägga upp maten... Imorgon...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
6 273
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Tjatter Jag ska strax laga mat... bara jag kommer på vad jag ska laga. Katten ockuperar husses soffa och har just annekterat hans kudde.
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
68 194
Senast: Glimra
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 203
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp