Hur ofta putsar ni?

Sv: Hur ofta putsar ni?

Jag tvättar läderprylarna med sadeltvål när det behövs. Har inte smörjt något på ett år eller två men allt är fint och mjukt ändå. Man kan faktiskt "smörja ihjäl" prylarna också ...

Sadelkammaren är prydlig även i stökigt tillstånd tydligen: vid besiktningen för säker gård knäppte besiktningsmannen kort för att visa som föredöme. Sambon erbjöd sig att plocka undan det röriga, men fick till svar att det skulle synas att det användes också! :)

Vi sparar dock inte ihop högar med tvätt: vojlockar, täcken etc tas om hand så fort det behövs.

Inte alls så ofta som jag borde! :crazy: Jag ska ta för vana att torka av tränset iallafall efter de gångerna då vi har tränat extra hårt och jag vet att hon har jobbat/svettats mer. Smörja gör jag en gång i månaden. Jag är så lat att jag låter tränset ligga i olja över natten och sen bara torkar jag det dagen efter. Det funkar görbra, men känns lite "oseriöst" eller hur man ska säga. Jag är lite bekväm...:cool:

För nåt år sedan var jag duktig och tvättade av tränset efter varje användning coh jag gillade verkligen känslan av att alltid ta ett rent träns. Tyvärr ran det ut i sanden när jag flyttade pållarna och numera inte har tillgång till varmvatten i stallet.
Dock så tvättar jag och putsar upp all utrustning inför tävling vilket gör att det ändå håller sig förhållandevis rent, åtminstone under tävlingssäsongen, nu är det lite värre med det..;)

Det är lite olika. På sommaren oftare än på vintern. Hon brukar svettas så på sommaren så då måste jag göra det oftare. På vintern rider jag inte lika hårt eller lika mycket så då blir det inte lika ofta.

Men jag gör det inte alls lika ofta som jag borde. Men nu måste jag ta tag i mig själv och göra det. Tävling på söndag så då måste pållan vara fin. :D

Puts före varje tävling så vid den säsongen är grejerna fina. Nu denna vintern har det inte blivit mycket med det... :( Men har tänkt fixa rent alla grejerna idag och imorn! :)

varje gång jag använt lädersakerna:P

utom eftr träning då orkar jag inte haha

Putsar inte så ofta, men jag torkar av utrustningen efter varje ritt med bara fuktig trasa och ibland fuktig trasa med lädertvål på.
Fett blir det kanske en gång varannan vecka ungefär.
Har satsat på bra lädervårsdsprodukter av hög kvalité.

Är restrektiv med tvål occh fett. Tycker inte om när det blir överdoserat och lädret blir helt svampigt och äckligt.
Läder är ju hud och jag vet inte hur eran hud reagerar när ni dränker den i fett, min gör det inte.

Men avtorkning är jag som sagt noggrann med, inte bara för att det är trevligt att plocka ut rena saker ur sadelkammaren utanför att det håller lädret fräscht längre. Sömmar och spännen håller ju också längre om man sköter prylarna.

Apo

Jag smörjer mitt träns varje gång jag använt det... eller jag försöker iaf...:angel: ...

Ang att "smörja ihjäl" sakerna... mitt träns är 13 år gammalt och är fortfarande lika fint som när jag köpte det... jag har smörjt det varje gång det är använt under alla dessa 13 år... (tränset har passat alla hästar... från min D-ponny som det är köpt till och till mitt nuvarande halvblodssto på 176cm) än så länge har jag inte lyckats förstöra det iaf.. så jag tror att det är en myt... om inte så tar det nog vääääääldigt lång tid att förstöra det :)

Jag putsar mina grejer typ varje dag efter ridturen....:p

Jag har precis köpt nya träns och sadlar och tillhörande attiraljer så jag smörjer varje dag med en tvål som man fick med från Mustang, en blå burk med tillhörande svamp och man behöver inte använda vatten. Enkelt!

Eftersom att allt är nytt så fettas det in en gång i veckan, på hästarnas vilodag. Egentligen borde det kanske fettas in oftare men jag avskyr att rida med en nyinfettad sadel så...

Sen kommer det väl bli så att tränsen smörjs efter varje användning, sadlarna en gång i veckan och hjälptyglar efter att de använts.

Det är olika.
Men tränsen ca 1 gång i veckan. Smörjer sadeln mer sällan. . .

Jag torkar av efter varje användning och putsar ordentligt ca 1ggr i veckan.

öhhh en gång om året.. haha
nej men selen smörjer jag minst en gång i veckan, eftersom det är den jag mest använder, tränsen smörjer jag väldigt sällan, sadlarna typ aldrig.

Jösses va duktiga ni är! :bump: Då vill jag tillägga till trådskaparens fråga; tar ni isär delarna eller putsar/smörjer ni endast där ni kommer åt? Här slarvar jag! :o

Jag tar inte isär delarna varje dag, det finns det inte tid till och inte är det nödvändigt heller. Det gör jag kanske varannan eller var tredje månad ungefär.

Tränset putsar jag av efter varje användning. Grimmor ett par gånger i månaden.

Alltför sällan!!! På tok alltför sällan...:o :crazy: *skyndade ut och fixade lite på tränsen*...:smirk:

Så gör jag med mina träns också. Vill ha rena och prydliga grejor. Men.... de andra som har sina hästar hos mig gör inte alls så. Så hur noga jag än är med mina saker så ser det lite slarvigt ut i sadelkammaren, tyvärr. De putsar sina saker någon gång per halvår tror jag.

Liknande trådar

Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 596
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 276
Senast: Tiger tok
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund

Hästrelaterat

Tillbaka