Hur ofta ska man stopa om en sadel??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Warhammer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 976
W

Warhammer

Hejsan jag köpte en ny sadel för cirka 8 månader sedan och för ungefär en månad sedan har den blivit jätte bucklig på bossarna(eller vad det heter:confused: ) Vi har ringt in till strömsholmsadelmakeri där vi köpte den. Och dom säger att det är därför vi behöver stoppaom sadeln. Men måste man verkligen stoppa om sadlar så ofta??:crazy:
Det har aldrig blivit så på någon annan sadel som jag har haft.
Vi frågade om det skulle gå på garantin men det skulle det inte göra.
Det är bara att stoppa om den saa dom.

Sv: Hur ofta ska man stopa om en sadel??

Vid en ny sadel ska man stoppa om den efter 50-60 ridtimmar, då brukar stoppningen sätta sig och går det längre tid kan den också bli knölig. Är det syntetull och inte ren ull kan det också bli knöligt fortare.
Du ska inte stoppa om sadeln var 8:e månad, utan det är bara nu när den är ny. Nästa omstoppning ska ske om typ 150 ridtimmar, sen 300 ridtimmar, 4-500 h, 600 h, 800 h osv.

Det minns jag nu att sadelmakaren sa åt mig när hon provat ut sadeln:idea:
Jag kunde rida i den i några veckor så skulle hon komma och kolla hur den satt.
Hmmm.... Kanske jag borde göra det snart den har ju hängt i garaget i över ett år:angel:

nej alla sadlar kan inte stoppas om. min jackson går inte... kolla med säljaren.

Men då är det för att den har permanentstoppade bossor, men ullstoppade bossor ska stoppas om. (en permanentstoppad sadel kommer inte bli knölig, men den kan bli sned, och det är dyrt att rätta till)

Jag har inte hört talas om någon sadel där det inte GÅR, snarare att det blir så DYRT att man lika gärna kan köpa en ny sadel istället.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 716
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 442
Senast: Edla
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 984
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka