Hur ofta städar du?

Plockar undan, diskar och tvättar typ dagligen, storstädar vid behov alltså typ nu men orkar inte för det är varmt och gosigt under täcket :angel:
 
Vi håller skaplig ordning, dvs var sak på sin plats.
Har en robotdammsugare som håller golven rena.
Köket torkas av regelbundet beroende på vad vi gör. Varje gång vi lagat mat iaf.
Badrummet städas lite för sällan. Har ngn ambition om en gång i veckan, men det blir oftast inför besök.

Skurar typ aldrig golv och avskyr att damma fönster/lister osv. Någon gång per halvår kanske?
 
En hylla är faktiskt lite dammig till min förvåning. Men det finns ju dörrar till skåpen och tallrikarna flyttar hela tiden på sig.
Säkert lite på dom hyllor där jag inte använder grejerna så mycket. Men det som används är ju diskat och rent, så för mig kvittar det. Vi har kanske tänkt byta kök nästa år, så jag tänker att dom klarar sig nog bra ett år till :D

Jag brukar torka i skåpen (med torr trasa bara för att få bort dammet) varannan vecka ungefär, men när det är dax att torka ser jag damm på hyllorna :arghh:. Översta hyllan blir sällan torkad för använder typ aldrig det som står där, och den är jättedammig.
 
Jag brukar torka i skåpen (med torr trasa bara för att få bort dammet) varannan vecka ungefär, men när det är dax att torka ser jag damm på hyllorna :arghh:. Översta hyllan blir sällan torkad för använder typ aldrig det som står där, och den är jättedammig.
Jag väljer att inte se det dammet. Gör jag orkar/hinner inte allt. Har gård, flera hästar, pendlar 5timmar till universitet. Då får det helt enkelt vara damm på översta hyllan.
 
Köket blir ju städat varje dag eftersom jag lagar mat varje dag. Nu använder jag inte exakt alla ytor i köket men det är inte speciellt stort så nästintill alla torkas dagligen. Har diskmaskin som vi är mer eller mindre duktiga på att fylla och tömma. Vissa veckor verkar det vara halvt omöjligt att flytta tallrikar den lilla biten från vasken in i maskinen medan det andra veckor går jättebra och köket ser "presentabelt" ut hela tiden. Har dock inte torkat ur skåpen en enda gång sedan vi flyttade in för snart 2 år sen, det är ju inte dammigt där inne? Plockar ur och omorganiserar skafferiet en gång i halvåret dock eftersom det blir så jäkla rörigt och ligger pasta/mjöl/socker/diverse utspritt lite här och där efter ett par månader.

Dammsugaren åker fram när någon av oss tröttnar på att jag tappat för mycket hår överallt :angel: Har även en 2,5åring som är jättebra på att lämna smulor på precis allt. Dammtorkar ungefär en gång varannan vecka kanske, tar då de ytor som stör mig och lämnar resten till nästa gång.

Vårt sovrum har jag noll intresse över att hålla ordning i. Är expert på att lägga kläder över sängen som råkar hamna på golvet och blir liggande tills jag saknar just det plagget. Har alldeles för mycket kläder helt enkelt. Dammar dock av våra datorer, tangentbord, skärmar och musmattor rätt ofta eftersom damm försämrar prestandan/presterandet avsevärt, vilket är oerhört störigt! :D
 
Vi plockar undan grejer varje i och med att vi har småbarn. Torkar av alla bänkytor i köket efter varje gång någon lagat mat.
Dammsuger och torkar golv gör vi en gång i veckan. Städar toan gör vi minst en gång vecka. Dammtorkar ytor här vi någon gång i månaden. Tycker allt går fort när man gör det ofta och stör mig på dammtussar.
 
Jag har noterat att jag är stökigare när jag bor i andras möbler :o Har tex enormt svårt att få ordning på kläderna i nuvarande sovrum då garderobslösningen inte stämmer överens med min logik. Plats finns men på fel ställen. Så just nu ligger alla mina kläder, rent som smutsigt, i sängen, på golvet och/eller ovanpå ena byrån. Garderoben och nämnda byrå är tomma.

Håller som bäst på att förbereda flytt till min lägenhet och väljer faktiskt bort mattor, tjocka gardiner och vingliga/låga/utställda möbelben för att jag vet att jag kommer få spader på städningen annars. Garderoben är planerad in i detalj för att rätt krok, hylla och galge ska vara på rätt plats :angel::o Robotdammsugare står också högt på önskelistan.
 
Kråkslottet drygt 100 m2 boyta (220 m2 totalt):
Övervåning med 4 rum och kök som vi bor i, städas regelbundet. Diskas gör det varje dag. Damsugs gör det vid behov, ca. 2-3 ggr/vecka. Badrummet tas ca. var 7-10:e dag beroende av behov. Däremot "ordentlig storstädning" inkluderande damning av varje pinal, våttorkning etc. tas ungefär var 6-8e vecka.

Undervåningen bestående av förråd, källare och tvättstuga...Well... Det städas mycket sporadiskt där. :angel:
Tror aldrig att det har storstädats där någon gång under de 21.5 år mina föräldrar bott här. Damsugs gör det i nedre hallen ca. 1 gång/månad. Övriga utrymmen när det är så illa att vi får toxiska, allergiska reaktioner. :crazy:Våttorkas och dammas aldrig.
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?
Jag gör som du
 
Bor själv utan djur. Det är sällan grejer som ligger då jag inte har så mycket saker men däremot blir det dammigt. Lathet samt depression gör att jag helt enkelt inte orkar ta tag i städningen mer än sporadiskt.

Köket hålls i perioder rent från disk och i andra tas det endast tag i när det liksom inte finns fler ytor att ockupera. Dammsuger kanske en gång i månaden inför besök eller jag helt enkelt inte orkar se de "gångar" som blir i dammet längre.

Får sporadiska städryck då och då som att dammtorka bokhyllan, torka ur kylskåpet osv. Badrummet hålls ganska rent i och med att det är så litet kan jag bara plocka ur textil/papper och helt enkelt duscha av det.

Bor i en svinstia faktiskt. Trivs bättre när det är städat men orkar helt enkelt inte. Däremot är det ingen sanitär olägenhet då jag har lite av en fobi för mögel så finns absolut inga matrester eller sådant som luktar, bara damm.

Det kanske låter värre än vad det är just nu. Har kommit en bit på vägen iaf och mår bättre nu än för ett par månader sedan. Har gjort ett schema för att se till så att jag byter sängkläder och handdukar regelbundet och ser till att hålla mig själv ren så får det helt enkelt duga i nuläget :D
 
Diskar beroende på mängd disk. Diskar inte en matlåda, ett glas, en tallrik och två bestick liksom. Plockar ur diskstället när jag diskar nästa gång.

Har robotdammsugare som går varje dag (innan dess dammsög jag varannan dag). Dammsuger med vanliga dammsugaren varje/varannan vecka beroende på årstid och hur det ser ut. Torkar golvet och golvlister när jag dammsuger med vanliga dammsugaren. Dammtorkar samt torkar utanpå luckor, kylskåp osv då med. Torkar av bord och bänkar är dagligen.

Städar badrummet en gång i veckan men gör rent handfat varje dag och toalett när det behövs även däremellan. Byter handdukar och sängkläder en gång i veckan.

Typ var tredje månad gör jag rent bakom alla möbler och dammar noga, torkar inuti skåp och lådor mm. Då tvättas allt med, dörrmattor och prydnadskuddar och sängens täcke osv osv.

Ungefär så.
 
Grovstäd som dammsugning/dammtorka och våtmoppa 1 gång i veckan. Brukar passa på att tvätta allt då också.

Finliret, som inuti skåpar osv kanske varannan månad?

Jobbar ju som städerska, gillar att ha det rent och fint runtom mig. Men känner inte alltid för att börja städa igen efter jobbet :Dfår lätt ångest när det är stökigt/grisigt hemma...
 
Jag städar ordentligt 1-4 ggr i månaden beroende på ork och hur mycket jag är hemma. Försöker hålla rent hela tiden och inte stöka ner, torkar av och plockar undan vid behov.
 
Jag är pedant med ocd. Tycker de flesta har rätt stökigt hemma, bästis brukar påpeka att jag har seriemördarordning och andra normalstädat.
Jag skulle aldrig kunna åka till jobbet och lämna ett odiskat glas på köksbänken. Städar och plockar direkt, då blir det aldrig rörigt och skitigt.
 
Jag tycker väldigt illa om när det står en massa saker framme, så vi plockar och diskar varje dag. Även köksbänken torkas av varje dag. Sedan gör vi såklart annat också om särskilt behov uppstår (typ om man tappar ut en skål havregryn på golvet som jag gjorde i morse :angel:).

Med det andra har jag blivit betydlig mer avslappnad sedan jag insåg att det går att överleva riktigt fint även om det ligger några smulor på köksbordet och lite grus vid skorna i hallen. Det var svårt att tona ner pedanten i mig, men det är så otroligt skönt såhär i efterhand att inte känna sig stressad över minsta lila fläck!

I genomsnitt städar vi ordentligt en gång i veckan (mer sällan om vi t.ex. råkar vara bortresta en helg), vilket då innefattar att damma alla ytor, dammsuga överallt, städa toalett + handfat + badkar, skrubba köksvasken, städa spisen, rengöra köksbordet, torka av skåpen, osv.

Tvätt av golv och kyl och sådär sker väl nån gång varannan månad ungefär, när det känns som att det behövs liksom.

Vi har inga barn eller husdjur som smutsar ner och bor två personer i en stor trea.
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?

Prioriteras långt ned. Alltså viss städning som man släpar fram varje dag måste man ju också bearbeta varje dag (disk/avtorkning/upplockning).

Dammsuger någon gång i månaden förutom när det behövs mer akut. 1-2 gånger om året mer grundligt över hela huset. Toan städas ungefär 1 gång / vecka -så det är väl det mest frekventa.

Du hamnar längst ute på pedantkanten i förhållande till våra vanor.
 
Dammsugar ca 1 gång/vecka. Samma med att byta lakan i sängen. Torkar dagligen av ytor i köket. Städar badrum ca 1 gång/vecka. Dammar ca varannan vecka. Torkar golven väldigt sällan.
 
Vi har städhjälp som städar vårt hus varannan vecka. Vi brukar dammsuga och städa badrum en gång den veckan hon inte kommer till oss. Dammtorkar vid behov och när tid och ork finnes. Byter lakan varje eller varannan vecka.

Vi plockar konstant, så som man måste när man har småttingar som går och strösslar saker omkring sig.
Vi har bott i vårt hus i ca 1,5 år men är inte färdiga med renoveringarna och därmed inte heller med inredningen. Det gör att vi inte riktigt har löst det med all förvaring som behövs. Vi har för litet kylskåp och opraktiska köksutrymmen. Det gör att saker blir ståendes framme som vi inte vill ha framme, och det blir svårare att städa för vi alltid måste börja med att stuva om saker. Jag hoppas att det kommer ordna upp sig med tiden.
 
Jag städar varje dag. Bor också ganska litet, och med två personer på den ytan ser det snabbt stökigt ut. Jag vill ha vardagsrummet rent och prydligt, ytor ska vara torkade och alla kläder ska vara upphängda i garderoberna. Köket däremot är inte lika viktigt, det är ju superskönt att man kan ställa undan disk i ett annat rum och stänga dörren och sedan njuta av sin rena oas ute i vardagsrummet :angel:
Hahaha

Här är det tvärtom. Köket vill jag ha skapligt fräscht men restan kan bli sunkigt utan att jag dör av det. Samma med badrummet - det måste vara skapligt fräscht.

Bor ensam och har sällan besök så därav följer att jag städar sällan :angel: Märker att jag blir mycket gladare av att ha det fint men lyckas inte så ofta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 364
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 428
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp