Hur ofta städar du?

Diskar när diskmaskinen är full, det som inte diskas i den diskar jag oftast på en gång om det inte är varmt eller jag är på väg nånstans.
Torkar bord och disk-/arbetsbänk när det behövs, vilket är om jag spiller/smular på bordet eller lagat mat. Och det gör jag inte varje dag så därmed "städar" jag inte varje dag heller, annars hade jag nog gjort det :) (jag kallar dock inte torka smulor och diskbänk för att städa, men en del andra verkar göra det)
Dammsuger ca 1 gång i veckan där det blir skräpigt snabbt (hall och kök), varannan vecka. Torkar golven när det behövs, vilket innebär oftare i hall och kök än övriga rum.
Torkar ur (täckta) skåp och lådor 1-2 g/år, öppna ytor ca 1 g/mån eller strax innan besök.
Toan/badrummet städas 1 g/v.

Har en ganska avslappnad inställning till det där med städning och skulle önska att mina vänner inte var så pedantiska att jag känner mig som en slarver :D
 
Jag har städhjälp varannan vecka. Mellan det plockar jag bara undan. Bor i en 2:a på 57 m2 själv med 2 hundar som inte fäller eller drar in smuts.
 
Tack och lov är jag och min sambo relativt överens.. Dvs vi städar när vi inte står ut längre. 🙈 För det mesta en gång i veckan. Storstädat (hyllor, skåp, lister och sånt har vi inte gjort alls sen vi flyttade in för tre år sen).

Jag tål inte heller mina garderober (bor i hyreslägenhet), de är fel planerade och dessutom bitvis hopplöst lösa/trasiga hyllor, så mina kläder finns liksom ”lite överallt”. Pinsamt ...:o:o

När vi har flyttat från hus till lägenhet så har det på nåt mystiskt sätt blivit möbler som inte passar ihop på en för liten yta, så även när det är nystädat känns det rörigt. Jag är så oerhört inte intresserad av inredning och vi är för snåla för att prioritera dyra möbler (hm .. törs jag säga att vi har en gigantisk, ful tjocktv från 90-talet?).

Papper/böcker/datorer överallt och lite vissna blommor i fönstren. Var får folk plats med alla böcker, anteckningsböcker, tidningar, tidskrifter, cd- och vinylskivor, ”viktiga, bra att ha-saker” och annat (läs läromedel)? 🤪

Sa jag att vi har en hemmastudio (med tusen kablar, instrument och noter i hela rummet)? Det rummet går inte ens att städa vettigt.

Men vi är i alla fall duktiga på att dammtorka alla plana ytor varje gång vi städar, och diskar/fixar kök gör vi varje dag. 😎 Vi skulle behöva gå en kurs i att plockstäda - för nu flyttar vi bara runt, runt allt ”löst” som inte får plats!

Jag önskar jag var född med mer städgener ... 😂😂
 
Hur ofta städar jag? Konstant känns det som.
Hur ofta ser det städat ut i vårt hus? Aldrig i hela huset samtidigt, som bäst ser det ut när vi får besök av sambons familj men det uppnår han genom att vräka undan saker på ställen där de inte ska vara :cautious:

Jag tror att känslan i förhållande till resultatet handlar om att det som görs ofta även stökas till ofta. Diskar, tvättar och röjer köksbänkarna i princip dagligen, men så fort någon äter/byter kläder/använder köket så är det liksom ogjort... Dammsugning sker normalt sett typ på månadsbasis men oftare just nu med en bebis i ålar-runt-och-stoppar-allt-i-munnen-fasen. Viker tvätt ett par gånger i veckan, men det håller inte takten med tvättandet och dessutom är det lagg i processen - det kan ta dagar från att tvätt viks tills att den lämnar platsen den travats på för platsen den egentligen ska till (eller så tas kläderna direkt ur tvätten - antingen den vikta traven eller den ovikta högen på soffan - och används direkt igen). Och i ärlighetens namn så är det egentligen inte ens hälften av våra rum som har en ordning de ska vara i, d v s det finns ingen ”rätt plats” för grejerna för det saknas helt grundstruktur. Jag önskar att vi hade en grundstruktur för allt men den målsättning som jag jobbar med nu är bebissäkert golv på mellanvåningen, städat kök och avplockade bordsytor i vardagsrummet. Jag/vi har trots allt annat att göra än att städa.
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?

Jag lyckas sällan städa min sambo hinner alltid före! Men om jag med jag avser min sambo så dammsugs allt, allt dammas, golvet våttorkas och badrummet städas en gång i veckan. En gång i veckan blir det en mer ordentlig rengöring av köket. Jag är väl annars den som varje dag torkar av i köket, håller lite snyggt i badrum, bäddar osv. Sambon torkar ur kylskåpet varannan vecka.

Mitt bidrag i hemmet är att tjata på att det inte ska städas så mycket.
 
Vi städar när det blivit för rörigt. Städar dock toaletterna med regelbundenhet och köket försöker jag också hålla i någorlunda skick för att jag gillar att laga mat och det är jobbigt om man måste börja matlagning eller bakning med att städa.

Men i övriga rum är det nog mer lite damm i hörnet är ett tecken på att man gjorde något roligare:angel::) Det finns roligare saker i livet än att städa helt enkelt.

Ibland kan vi få ett städtryck och en plockar undan och den andra dammsuger och torkar golv. Men det är alltför sällan typ.
 
Jag sopar golvet nästan varje dag när det inte är sommar, hundarna (och jag) drar in en del smuts. Dammsuger när jag tycker att det inte känns tillräckligt rent trots sopning. Försöker hålla bord och bänkar rena hela tiden. Gör rent badrummet någon gång ibland. Det enda jag är pedantisk med är disk och soppåsar osv.

Jag förstår inte hur folk orkar städa varje dag. Framförallt förstår jag inte hur folk hinner. Jag har fullt upp med att jobba, ta hand om hundarna, vila upp mig inför morgondagen, äta och försöka pyssla med någon hobby som får mig att må bra. Städning... Skulle jag ge mig fan på att ha det välstädat så skulle jag städa noga varje helg, men mer än så går nog inte.
 
Jag sopar golvet nästan varje dag när det inte är sommar, hundarna (och jag) drar in en del smuts. Dammsuger när jag tycker att det inte känns tillräckligt rent trots sopning. Försöker hålla bord och bänkar rena hela tiden. Gör rent badrummet någon gång ibland. Det enda jag är pedantisk med är disk och soppåsar osv.

Jag förstår inte hur folk orkar städa varje dag. Framförallt förstår jag inte hur folk hinner. Jag har fullt upp med att jobba, ta hand om hundarna, vila upp mig inför morgondagen, äta och försöka pyssla med någon hobby som får mig att må bra. Städning... Skulle jag ge mig fan på att ha det välstädat så skulle jag städa noga varje helg, men mer än så går nog inte.
Jag tror också att det till viss del beror på vad man gör hemma. Jag vet en tråd här där någon dammsög sovrummet varje dag.
Det hade varit extremt överdrivet hos mig. Vi vaknar på morgonen och går ut ur sovrummet. Vi går in igen på kvällen när vi lägger oss. Våra (rena) fötter vidrör nog inte ens 10%av golvytan. Vi dammsuger väldigt sällan där. Det behövs liksom inte

Men är man hemma hela dagarna, stökar ned och så behövs det nog oftare än hos oss, även om jag inte riktigt kan tönka mig att det behövs varje dag så länge man inte har 10 hundar i sängen...
 
Jag gjorde det smarta draget att gifta mig med en man som plockar undan. Tack för det! Själv är jag nämligen notoriskt slarvig. Min mamma säger att jag kan ta ett steg in i ett nystädat rum, backa ut direkt och ändå ser rummet ut som det gått en tornado genom det. Det ligger onekligen något i det. När det är välstädat hemma hos mig ser det ut som när det är rörigt hemma hos min bästa kompis.

Jag säger som andra: kök och badrum städas oftare än resten. Det borde städas oftare under fågelburen...
 
Dammsuger 2-3 ggr/vecka. Torkar golv 1- 2 ggr/vecka. Dammtorkar 1-2 ggr/vecka.
Diskmaskinen går 1 gång/dygn i snitt. Gillar att laga mat.
Var sak på sin plats, jag har bla. svårt att gå och lägga mig utan att legot är undanplockat mm...
Föredrar när filtar är på sin plats, kuddarna är fluffiga, skålarna matchar osv.
Jag gillar att ha det snyggt, prydligt, lite lagom luxuöst och rent omkring mig helt enkelt för att trivas.
Jag gillar mitt hem och jag är intresserad av inredning. Gissar att mitt städintresse hör samman med mitt inredningsintresse.
Tlilägg: hus på 6 rok,, barn och x antal fluffiga husdjur...
 
Senast ändrad:
Jag bor med ett litet barn och två hundar = det är alltid stökigt hos mig. Jag har dessutom inte tid att städa så jag tröstar mig med att det kan skydda mot allergier.

Städar ordentligt gör jag bara när jag ska få besök av någon utanför familjen typ.
 
Plockar lite varje dag i, när jag flippar ur på något så blir det storskaligt uppsorterande av bostaden. Dammsugning ligger på ambitionsnivå varannan vecka men blir mer var tredje till var fjärde vecka. Toaletten städas med samma frekvens.
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?
Jag städar ungefär som du. Dammar dock lite oftare och tyvärr städas nog toaletterna bara en gång i veckan. Tvättar gör jag varje dag. Diskbänken ska vara tom och fin varje kväll. Jag gillar inte att saker, smulor, damm, kläder ligger på borden, vill att det ska se fint ut!!! Men jag kan slänga kläderna på golvet vid min säng. Fönsterna har sällan sett putsade ut och golvlisterna är dammiga nästan jämt. Tittar man snabbt kan man nog tro att jag är noggrann, men vid en närmare granskning ser man att jag är rätt slarvig ändå 😁
 
Hurra - en bekant kommer förbi på tisdag och hämtar en tavla.
Dvs jag blir piskad att städa :D

Jag tänker likadant!

I min förra bostad fick jag besök två gånger om året typ och jag hade det oftast rätt rörigt eftersom jag hade svårt att motivera mig att städa.
Nu har jag flyttat och har ett gäng kompisar omkring mig och har besök ofta, någon kommer förbi och hämtar eller lämnar något, så nu är jag mycket mer motiverad att hålla en vettig nivå på ordningen.
 
Städa? Kanske en gång per månad dammsuga...en gång per månad. Max. Visst om det kommer besökare så städar jag. Diskmaskinen körs dagligen, jag hatar disk som står framme. Sängkläder och handdukar tvättas minst varannan vecka. Fönstren putsas typ en gång årligen. Gardiner tvättas en gång vart 10:e år😆
 
Städar sällan, blir alltid när vi får besök(vi får inga spontanbesök utan alltid planerade), det är jag, sambon, 2 innekatter + allt extra som kommer med från stallet. Köksbänkar är den delen i hushållet som städas oftast, vi borde egentligen städa minst 1 gg/vecka för att hålla undan all skit och päls överallt. Men varken jag eller sambon är speciellt noga. :o

Jag är den som tröttnar först och drar i gång städning, försöker alla fall städa 1 gång månad :angel:
 
Jag tänker likadant!

I min förra bostad fick jag besök två gånger om året typ och jag hade det oftast rätt rörigt eftersom jag hade svårt att motivera mig att städa.
Nu har jag flyttat och har ett gäng kompisar omkring mig och har besök ofta, någon kommer förbi och hämtar eller lämnar något, så nu är jag mycket mer motiverad att hålla en vettig nivå på ordningen.

Haha!
Jag ogillar besök just för att de tenderar till att stöka ner 😑
Grundregeln hos mig är den som rör den dör.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 364
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 428
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp