Hur ofta städar du?

Haha!
Jag ogillar besök just för att de tenderar till att stöka ner 😑
Grundregeln hos mig är den som rör den dör.

'Det är tur att man får vara olika!

Du och jag skulle nog inte stå ut länge i varandras sällskap, jag har slutat umgås med folk som är för pedantiska för de stressar mig och jag tycker det är obehagligt att känna att jag inte får röra mig.
 
'Det är tur att man får vara olika!

Du och jag skulle nog inte stå ut länge i varandras sällskap, jag har slutat umgås med folk som är för pedantiska för de stressar mig och jag tycker det är obehagligt att känna att jag inte får röra mig.

Hos andra bryr jag mig inte dugg hur de har det.
Det är sällan vi ses hos mig ändå, finns inget att göra här.
 
Vi bor två vuxna och två frigående kaniner i en tvåa. Plockar, diskar och sopar hö varje till varannan dag.

Dammsuger, dammar och städar toalett 2-3 ggr i månaden. Tycker det är riktigt tråkigt att städa men samtidigt är det roligt att ha det fint hemma :D
Har dock inte ont av lite oreda. Min sambo hade det förr, då var han lite åt pedanthållet, men det har ändrats.

Vi har aldrig diskutioner om städning eller vem som ska städa, aldrig ett bråk under snart sju år. Det är jag tacksam för. Om en börjar städa brukar den andre följa exemplet och hjälpa till. Inget vi bestämt utan bara så vi gör :)
 
Hade nyss en konversation med en kompis som har ständiga konflikter med sin sambo över städning/hemmets skötsel. Hen undrade vad som anses rimligt. Detta utlöste en diskussion med vitt spridda åsikter.
Vad tycker du är dräglig/vettig/normal nivå?

Jag menar att jag är ganska standard. Bor litet så plockar alltid undan dagligen, annars ser det rörigt ut direkt. Kläder hänger i garderoben, disk diskas och kan iofs stå i diskstället under dagen men plockas in i skåpen på kvällen.
Jag städar toan ca 2 gr i veckan. Då torkar jag och skurar toastol, torkar handfat, speglar och duschvägg samt torkar av golvet.
Dammsuger gör jag ca en gång i veckan. Dammar lite mer sporadiskt :angel: men kanske varannan vecka. Ytor i köket torkar jag av dagligen dock.
Torkar ur skåpar, lister, tavelramar och tex kylskåp gör jag nog mer en gång i månaden. Men självklart torkar jag ju upp direkt om jag spiller något tex.

Min ena kompis städar/håller efter betydligt oftare/mer intensivt än mig, en annan anser att jag är pendant.
Vad är era städrutiner?


Jag veckostädar!
En dag i veckan kör jag storstädning. Det innebär damma, dammsuga, städa köket nogrannt, våttorka golven, städa toaletten (toalettstol, handfat, spegel och badkar), byta lakan och handdukar och tvätta.

Däremellan diskar jag dagligen, oftast direkt efter att jag lagat mat/ätit. Gillar inte att ha smutsig disk. Eller ställer ner i diskmaskinen då, kör nog en maskin var 3e dag eller så (bor själv). Bäddar varje dag, torkar av köksbord och soffbord nästan varje dag, gör rent handfatet minst en gång om dagen samtidigt som jag tvättar händerna. Lägger oftast iordning kuddar och filtar i soffan innan jag lägger mig så det ska se fint ut när jag går upp :D. När jag har min hund sopar jag golvet varje dag utöver dammsugningen, annars kanske det blir 1-2 sopningar emellan veckostädningen.

För mig fungerar städning lite som ångesthantering. Jag skulle inte kalla mig själv pedant, har alltid lite katthår som dräller och viker inte tvätt så noga, har ett kaosskåp där jag bara trycker in random grejer och just nu behöver garderoben verkligen sorteras och göras iordning. Däremot mår jag väldigt bra av att ha det fint och rent omkring mig, så jag prioriterar städning ganska högt. Numera är det en inpräntad vana som går av bara farten, jag tänker inte ens på att jag plockar lite varje dag och det är bara trivsamt att hålla rent och snyggt.
 
Skönt, både för dig och andra.
Har haft kompisar som anmärkt på hur jag har det hemma. Jag har det ofta stökigt men aldrig skitigt.
Sånt är så himla oförskämt! Om det stör dem så mycket hur andra har det så kan de låta bli att hälsa på hemma hos folk. Har en kompis som inte bara kommenterar men även går runt och städar hos mig, eller mest går hon runt och flyttar på mina grejer så att de är på det viset hon vill ha det :confused: och när jag bett henne låta bli och gjort tydligt att jag inte uppskattar det beteendet så går hon och gör det i smyg när jag är i ett annat rum O_o
 
.
Finliret, som inuti skåpar osv kanske varannan månad?

min fetning. Är detta något dialektalt? Är andra inlägget jag läser "skåpar" i :). Har aldrig någonsin hört någon säga det. Förstår dock väl att det är skåp det handlar om förstås!

Min ambition är att dammsuga två gånger i veckan, men oftare blir det en gång i veckan eller kanske var tionde dag. Dammtorkat gör jag då och då, om jag stört mig länge på att det ser väldigt dammigt ut, eller bestämt storstädning.

Toalett/badrum - ambition att städa två ggr/vecka, snittar nog på en gång/vecka.

Ambitionen är efter varje större städning att inte "skräpa" ner, men ibland tror jag sakerna sprider ut sig själva...

Torkade ur köksskåpen innan jag fick nya lägenhetskompisar. De var då inte torkade på 3,5 år men inte särskilt dammiga/skitiga.
 
min fetning. Är detta något dialektalt? Är andra inlägget jag läser "skåpar" i :). Har aldrig någonsin hört någon säga det. Förstår dock väl att det är skåp det handlar om förstås!

Min ambition är att dammsuga två gånger i veckan, men oftare blir det en gång i veckan eller kanske var tionde dag. Dammtorkat gör jag då och då, om jag stört mig länge på att det ser väldigt dammigt ut, eller bestämt storstädning.

Toalett/badrum - ambition att städa två ggr/vecka, snittar nog på en gång/vecka.

Ambitionen är efter varje större städning att inte "skräpa" ner, men ibland tror jag sakerna sprider ut sig själva...

Torkade ur köksskåpen innan jag fick nya lägenhetskompisar. De var då inte torkade på 3,5 år men inte särskilt dammiga/skitiga.

Bra fråga! Tänkte inte ens på det när jag skrev det :D
Vem är den andra?

Är från Norrbotten, Luleå :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Sånt är så himla oförskämt! Om det stör dem så mycket hur andra har det så kan de låta bli att hälsa på hemma hos folk. Har en kompis som inte bara kommenterar men även går runt och städar hos mig, eller mest går hon runt och flyttar på mina grejer så att de är på det viset hon vill ha det :confused: och när jag bett henne låta bli och gjort tydligt att jag inte uppskattar det beteendet så går hon och gör det i smyg när jag är i ett annat rum O_o

Helt förskräckligt!
 
Vi är väl lite vanliga och mitt emellan tror jag. Vi dammsuger minst en gång i veckan, plockar dagligen och diskar undan efter måltid(i diskmaskin eller diskställ).
Våttorkar väl och dammar mer sällan.
Köksytorna görs rent efter varje användningstillfälle. Toa/dusch/badkar/handfat hålls efter oftare än dammsugning.
Vi gillar båda när det ser prydligt och rent ut. Sambon är pedant och jag i jämförelse mer hippie.
 
Partner och jag inbillar oss att vi städar, dvs dammsuger, städar badrummet etc varannan vecka. Men en gång i månaden är nog närmare sanningen.

Plockar och fixar i köket gör vi nog litegrann nästan dsgligen, eftersom vi lagar mat rätt entusiastiskt.
 
Skönt, både för dig och andra.
Har haft kompisar som anmärkt på hur jag har det hemma. Jag har det ofta stökigt men aldrig skitigt.
Här finns det också dom som kommenterat, dom är aldrig mera välkomna hit. Finns det något mer avslappnande än när man kommer nånstans, får servera kaffet själv om ingen gör det och knö ner sig i soffan bland hundar och kläder? :)
 
Bor ensam i liten etta. Städar när jag får besök och innan jag ska resa på semester (då ngn ofta behöver komma in i lgh för att vattna blommor o dyl.)

Städa ligger alltså väldigt långt ner på min priolista. Livet innehåller så oerhört mycket viktigare saker så att städa inte ens kvalar in. Borträknat timmarna jag sover befinner jag mig i hemmet kanske 2h per dag och då vill jag inte städa.

Sen har jag nog med mig hemifrån med en pedant mor att jag ogillar så rena hem att man inte ens ser att någon bor där utan det är mer av ett uppvisningshem.

På jobbet däremot.... NÅDE den som inte städar efter sig och lägger rätt sak på rätt plats. :devil:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 322
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
706
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag blir så fruktansvärt frustrerad. Det hela startade när jag fick veta att svärmor tyckte det var så fruktansvärt skitigt hemma hos...
2
Svar
34
· Visningar
3 372
Senast: Mia_R
·
Hemmet Jag behöver lite hjälp. Det är såhär att både jag och min karl tycker om att ha rent och fräscht runt oss men det är mest jag som...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: Maira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp