Hur ofta - stoppa om sadlen???

Splittan

Trådstartare
Hur ofta bör man stoppa om en sadel? Fick hör av någon att det sägs att man ska stoppa om den var 60:e rid timme, och rider du varje dag så blir det 6 ggr om året!!! :eek:

Sv: Hur ofta - stoppa om sadlen???

låter lite ofta, vid behov har jag hört :crazy:

Gäller inte det endast nya sadlar, dvs. att en ny sadel skall redan stoppas om efter 60 h?

En ny sadel bör justerstoppas efter 60-80 timmars ridning, sedan behöver sadeln stoppas om efter ungefär 200 timmar. Men det kan variera mycket mellan olika sadelmärken och det beror en del på ryttaren och även hästen. Samt hur väl sadeln passar hästen....

/Agnetha

En sadel skall stoppas om när behov finns (stoppningen börjar bli knölig, mm), inte efter x antal timmar bara för att man "ska". Inte byter du ett par väl ingångna skor bara för att du "ska"?!?!

//Alice

Det är väldigt enkelt, man gör det när det behövs. Om du köper en sadel så kolla stoppningen efter ca 60 timmars ridning.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
653
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?