Hur okunnig får man bli?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet kollar ju passet på veterinärbesinning om en sådan görs.
Just ja, det där hade jag glömt bort men det stämmer. Kanske är därför många inte kollar jättenoga i passet just då.
Jag kollade själv närmare på mitt pass vid ett annat tillfälle.

Tycker inte det är någon big deal så länge det är rätt pass och man gjort veterinärbesiktning samt hästen inte far illa osv, om man ej kollat så noga i passet vid köp.
 
Jag har absolut hört talas om färgväxlare men skulle nog också bli rätt paff om hästen bytte färg eftersom jag aldrig stött på någon som byter så radikalt :) rätt fascinerande, oavsett om man läst passet eller inte.

Men då tycker jag det är lustigare med folk som envisas med att svart är en såååå extremt ovanlig höstfärg att den inte ens existerar och envisas med att kalla hästar mörkbruna fast de uppenbart är kolsvarta:D:angel: även om det verkar ha lugnat sig lite numera:)
 
Man blir mörkrädd, då undrar jag framförallt vad för fler enkla saker de inte kan om hästar? Man behöver inte ha ridit många ggr på ridskola för att lära sig det enklaste saker såsom färgerna, hästens tecken mm. Och självklart läser man igenom pass och papper noga innan man köper en häst. :up:
Oavsett om man har lärt sig att det förekommer eller inte så kan man ju bli förvånad över att just den här hästen växlar färg så mycket. Skulle du bli förvånad om en häst inte växlar färg?
När jag lärde mig hästens färger så var de en bråkdel så många som idag. I min morfars ridlära så nämns samma: ljusbrun, mörkbrun, svart, skimmel och fux.
 
Det är effekten av att inte kunna färger o att tyda sitt pass som kan göra att det kan bli riktigt fel som jag skrivit i tidigare inlägg. Hjälper då inte att vara en jäkel på hästvård.
Visst är det bra är chip nu mer finns med tanke på hur många hästar som har fel färg i passet.
 
Vet kollar ju passet på veterinärbesinning om en sådan görs.

När jag köpte min var alla olika nyanser av brun och några med en liten stjärn och andra inte, min tas oftare för svart än brun och jag gissar på att hon är svartbrun.
Sedan ändra inte alla konstantskimmlar färg mellan vinter och sommar.
Men om man har en häst, är man inte såpass intresserad att man känner till elementära fakta om den? Typ ålder, kön, färg, tecken, ras och stam?
 
En person i området köpte en ponny i vintras. Brunskimmel men rätt brun då på vintern. Nu är personen och alla i de stallet chockade att hästen blivit skimmel fram på vårkanten. Personen är helt frågande...jag köpte en brun och nu blir den vit. Hästen är 20 år. Hade ju om inte annat varit enkelt att slänga en blick i passet så står det vad hästens färg heter. Borde ju inte vara en överraskning att hästar mer eller mindre får olika nyanser mellan vinter/sommar.
Jag är mer förundrad över att någon bryr sig över om någon blir överraskad ;). Det är inte så jättevanligt att hästar byter färg så drastiskt och det är inte en jättevanligt färg inom många raser. Jag vet att det förekommer och hur det yttrar sig men jag kan inte minnas att jag sett en konstantskimmel som byter så drastiskt. Det krävs ju att man följer hästen och inte bara ser den.
 
Oavsett om man har lärt sig att det förekommer eller inte så kan man ju bli förvånad över att just den här hästen växlar färg så mycket. Skulle du bli förvånad om en häst inte växlar färg?
När jag lärde mig hästens färger så var de en bråkdel så många som idag. I min morfars ridlära så nämns samma: ljusbrun, mörkbrun, svart, skimmel och fux.

Ja, jag tycker de flesta hästar ändrar färg eller nyans mellan sommar och vinter, vissa mer än andra. Ja, det var färre att lära sig förr, saker ändras, men det tycker jag man hängt med på om man regelbundet läser om hästar och ridning. Självklart kan inte alla kunna allting, men de enklaste färgerna och tecken tycker jag är lika grundläggande som vad som är fram och bak på en häst eller hur man sätter på en grimma. :)
 
Man blir mörkrädd, då undrar jag framförallt vad för fler enkla saker de inte kan om hästar? Man behöver inte ha ridit många ggr på ridskola för att lära sig det enklaste saker såsom färgerna, hästens tecken mm. Och självklart läser man igenom pass och papper noga innan man köper en häst. :up:
Jag red 10 år på ridskola, under den tiden fanns det en konstantskimmel där, den var klippt och såg ungefär likadan ut mest hela tiden. Jo jag har lärt mig ganska mycket om färger och färggenetik genom åren, islandshästar har många kul färger, men inte på ridskolan. De flesta var trots allt fux och brun med enstaka inslag av andra färger genom åren.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 511
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp