Hur okunnig får man bli?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det du håller på att påstå?? Jag har inte någonstans påstått att fara illa har med diskussionen och göra.
Jag skrev: Vad spelar det för roll så länge hästen inte far illa? (vilket syftade på vad färgen har för betydelse om de blev chockade, man är inte okunnig bara för att man blir chockad över att en häst byter färg).
Du svarade: Vadå inte far illa?

Ditt svar fick det att låta som om hästen far illa för att ägaren är chockad över färgskiftningen. Så jag påstår ingenting utan svarar bara på det du skriver.
 
Kan inte heller påstå att jag lärde mig om konstantskimmlar/färgskiftare på ridskolan. Detta var dock massor av år sedan (så vi hade massor av roliga färger som inte existerar längre, tex svettfux, leverfux och de tidigare nämnda läderfuxen och albinon).

Jag tycker inte det är särskilt konstigt att bli överraskad av färgskiftare, med tanke på att de är ganska ovanliga.

Jag tillhör dessutom skaran av hästägare med dels utländskt pass och dels felreggad färg i passet.
 
Jag är också okunnig då.
Jag köpte en 14 åring gulbrun häst som i passet har färgen ”dun” idag som 17 åring så är han skimmel. Att han skulle bli skimmel skulle jag ha vetat om vid köpet men jag trodde jag köpte en ljust gulbrun häst
 
Jag har en häst som på sommar och vinter ser normalbrun ut med minimala stickelhår men som vid pälsfällning ser ut som att hon håller på att skimla av. Nu kommer detta inte som en överraskning för mig eftersom jag fött upp hästen själv, är avelsintresserad och har koll på färggenerna i stammen. Hade jag sålt henne till någon utan det intresset och kollen hade denne säkert kunnat blivit väldigt förvånad nu eftersom hon så här års har nästan lika mycket vita som bruna strån i pälsen.
 
En bra häst hänger inte ihop med någon färg eller tecken.

Nä bryr mig föga om mina hästar färg och tecken, undantag för skimmel då jag inte vill stödja avel på cancer.
Så är det väl, men man kan ju ändå vara tillräckligt intresserad för att veta vilken färg och vilka tecken ens häst har. På samma sätt som att det inte spelar någon roll vilken ögonfärg mina barn har, men jag vet det ändå. Man är såpass intresserad att man noterar det.
 
Jag har en häst som på sommar och vinter ser normalbrun ut med minimala stickelhår men som vid pälsfällning ser ut som att hon håller på att skimla av. Nu kommer detta inte som en överraskning för mig eftersom jag fött upp hästen själv, är avelsintresserad och har koll på färggenerna i stammen. Hade jag sålt henne till någon utan det intresset och kollen hade denne säkert kunnat blivit väldigt förvånad nu eftersom hon så här års har nästan lika mycket vita som bruna strån i pälsen.

"Försvinner" stickelhåren i den vanliga pälsen? Finns det någon namn på detta?
Supernyfiken för jag har gjort liknande observationer på min häst.
 
En bekant köpte en shettis på vintern. Fux. Inte ett inslag av skimmelhår någonstans. På sommaren blev den nästan vit, förutom huvud och ben som fortfarande var fuxfärgade.

Ja, jag blev fascinerad och förvånad över den extrema växlingen. Jag tror få personer inte skulle lagt märke till den enorma skillnaden mellan sommar och vinterpäls.
 
"Försvinner" stickelhåren i den vanliga pälsen? Finns det någon namn på detta?
Supernyfiken för jag har gjort liknande observationer på min häst.

Om du menar ifall de försvinner efter ett tag så gör de det. Hon är ett halvblod med Ceylon och Ganesco i stammen och de gav både sabino och rabicano (stavning?) och jag vet inte vilket av anlagen som gett det.
 
Jag har kört delar av innehållet i mitt genom google translate, men det ä sannolikt väldigt mycket mer effektivt med polsk vän :D
Google translate kan vara till god hjälp. I min roll som ID-kontrollant var jag ute och kollade en polack som skulle tilläggsregistreras och då lyckades vi identifiera färgbenämningen just på det sättet. Den stämde utmärkt...

Sen vad gäller färgväxlare, som är en gammal benämning på konstantskimmel, så beror de skiftande färgerna bland annat på att vinterpälsen består av ullhår och täckhår. Och det är inte alls ovanligt att ullhåren är vita medan täckhåren är färgade. Och de olika hårtyperna växer ut respektive fälls av vid olika tidpunkter.
Här är min ponny, övre bilden nyklippt i december och nedre bilden dagsfärsk nu i april.
1587459413440.png
 
Man blir mörkrädd, då undrar jag framförallt vad för fler enkla saker de inte kan om hästar? Man behöver inte ha ridit många ggr på ridskola för att lära sig det enklaste saker såsom färgerna, hästens tecken mm. Och självklart läser man igenom pass och papper noga innan man köper en häst. :up:
Det är knappast vanligt att man lär sig om fler färger på hästar än fux skimmel och brun och att svart kallas för rapp. Är iallafall så på ridskolorna här. Sen även i skolan när vi gick igenom färger och varför det blir som det blir och vad som kallas för vad när är inte enkelt. Tycker inte jag iallafall.
 
Vadå inte far illa?
Jag tycker det är riktigt viktigt att förstå passet och dess färger när man köper häst. Hänt mer än en gång inom hästvärlden att folk bluffat med språngrullar och att det blivit fel. I detta fall jag tog upp är det med största sannolikhet rätt ponny till rätt pass. Men inte kul att få med en felaktiga o fin "stamtavla" till en gammal, defekt häst. Endast pga okunskap eller slapphet att inte läst igenom papperena noga.
Vilka fördomar...som om allt är svart eller vitt. Och att hästen blir "gammal och defekt" pga att färgen inte är som man tänkt sig, vilken tråkig attityd. Kolla på hästen och hur den är istället med exteriör och psyke och hållbarhet, det är vad som är viktigt.
 
Moderatorn påminner alla i tråden om att ni ska vara snälla mot varandra!!!

En person i området köpte en ponny i vintras. Brunskimmel men rätt brun då på vintern. Nu är personen och alla i de stallet chockade att hästen blivit skimmel fram på vårkanten. Personen är helt frågande...jag köpte en brun och nu blir den vit. Hästen är 20 år. Hade ju om inte annat varit enkelt att slänga en blick i passet så står det vad hästens färg heter. Borde ju inte vara en överraskning att hästar mer eller mindre får olika nyanser mellan vinter/sommar.
Har man aldrig tidigare träffat en konstantskimmel och därför aldrig varit med om hur de skiftar färg, så är det inte ett dugg konstigt om man blir förvånad över att den bruna hästen man köpte plötsligt är vit på kroppen. Se min bild några inlägg upp!
Man kan vara tämligen duktig som hästägare utan att någonsin ha sett en konstantskimmel!

Det är ganska otrevligt att håna andras okunskap bara för att det råkar vara något som man själv kan.
 
Kan bara hålla med @ameo . "Konstant" låter ju som om skimmeln inte byter färg, i motsats till "vanliga" skimlar.

Dessutom kan jag berätta att vår första häst kallades "stickelhårig". Det tog några månader innan jag hittade en artikel om hästfärger och insåg att han var schabraktigrerad... OK, det var på 70-talet och jag hade mest stött på Svenska Halvblod, som det hette då.
 
Men vilken märklig tråd det här är!

Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att inte vara påläst om färger och tecken om man inte sysslar med avel eller liknande. Tycker det finns väldigt mycket mer relevanta saker att lära sig på teorilektionerna på ridskola än att traggla udda hästfärger.
Visst, en viss förståelse för att nyansen skiftar över året är väl grundläggande (min häst är röd på sommaren och mörkbrun på vintern) men hade den nästan helt skiftat färg hade jag också höjt på ögonbrynen.
Man lär väl sig så länge man lever. Min nya färgrelaterade kunskap den här veckan är skimmelmelanom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Har klurat lite på om denna hästs färg, hon verkar ha fått mer grå/vita strån varje gång hon bytt päls. Svansen var väldigt vit redan...
Svar
12
· Visningar
1 510
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp