Hur opererar man fötterna då?

Monstermom

Trådstartare
Jag brukar mest vara här för att spela ulvspel (vilket jag inte har energi till för närvarande), men jag har ju sett att det går att få svar på alla möjliga frågor här också så nu tänkte jag prova på att utnyttja det...

Jag har blivit skickad lite hit och dit för att få mina fötter tittade på, men idag var det äntligen dags att komma till ortopeden. Jag var nervös och spänd och satt och repeterade min "klagosång" hela vägen dit och medan jag satt i väntrummet, men när jag kom in till läkaren så tittade han på mina fötter i en knapp minut och sa typ "operation, vänta så bokar jag in dig", och jag blev så jäkla paff att jag inte riktigt reagerade förrän jag redan var på väg hem! :o:o:o

Problemet(?) är att jag har lilltår som är vridna ca 90 grader, och som viker sig under granntårna och foten när jag går. Jag har haft så hela mitt liv och det gör ont, det begränsar vad jag kan göra (jag kan bara gå visst långt och inte springa alls, tvingar jag mig att göra mer så sväller tårna upp och får blodblåsor, fortsätter jag ändå ramlar skinnet som av på tårna) och jag är alltid medveten om dessa eländes tår. Men hemifrån fick jag alltid höra att man inte ska vara gnällig, det är bara att bita ihop och härda sig, osv... Så jag har aldrig sökt hjälp för det här, och har väl helt accepterat att jag är en gnällig typ, men jag bröt benet förra året och nu i vinter var det en sjukgymnast som tog en titt på mina fötter och utbrast "Det tror fan det där gör ont!" och tyckte det borde fixas. Det var lite smått världsomvälvande för mig att det liksom "fick" göra ont (för att inte nämna hur förvirrande tanken var - eller är - att det skulle gå att göra något åt det!), och jag var enormt glad och tacksam. Men så har det varit lite oklart vart jag skulle, vem som skulle skicka remiss, osv, och under tiden har jag nog förlorat det lilla självförtroendet som lät mig tro att nåt så fjantigt som lilltårna verkligen var något man får gnälla över, så när jag skulle till ortopeden idag var mitt absolut främsta fokus på rädslan att han skulle säga att... ja, att jag är gnällig helt enkelt. :(

Men det sa han ju inte som sagt (även om en del av mig tror att han tänkte det...), men med den långa historien ovan vill jag illustrera varför min hjärna var nån helt annan stans och därför inte alls lyckades ställa några frågor. För nu undrar jag ju saker... Jag har aldrig opererat något, aldrig varit inlagd på sjukhus, så jag vet verkligen ingenting! På papperet jag fick med mig hem står det att jag inte får äta eller dricka två timmar innan operation, det borde betyda att jag är vaken va? För om man sövs ska man fasta mycket längre innan inbillar jag mig? Det står att jag kan köpa en(?) operationssko men inte vad det är? (Och jag förutsatte att båda fötterna skulle fixas på en gång?) Det står att man kanske inte kan köra hem, vad är det som avgör det? Och läkaren sa att det kommer att vara svårt (smärtsamt) att gå i ca sex veckor efter operationen, men kan det verkligen göra särskilt mycket ondare än vad det alltid gjort? Jag har kryckor kvar sen benbrottet, borde jag ta med dem när jag ska opereras? Och... tror jag hade en massa andra frågor och funderingar också innan jag började skriva, men de verkar ha trillat ur skallen (igen). :o Men kort sagt, vad ska jag förvänta mig och tänka på? Och hur mycket bättre kan jag hoppas på att det blir?

Som jag minns läkarens beskrivning av vad han skulle göra så var det "ta isär skelettet och försöka vrida tårna åt rätt håll", men jag ger inga garantier på att det var vad han faktiskt sa... :o

Jag ska givetvis (försöka) kontakta även ortopeden för att få klarhet, men det finns inga garantier för att min hjärna inte börjar spinna upp i "tänk om de säger att det inte blir nån operation i alla fall, det är ju bara fjantiga lilltår - hur gnällig kan man va!?" igen, och alla tankar flyr. Så om jag kan få svar här också kanske jag kan pussla ihop en duglig helhet, tänker jag mig...? Så, nån som kan hjälpa mig ur förvirringen?
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Du har många frågor och tror smartast är att, som du själv skriver, ringa till ortopeden och fråga dom.
Dom kommer inte tycka du är fånig och svarar säkert gärna på dina frågor. Dom kan även förklara vart du ska köpa den där skon dom pratar om.
Gissar rätt så är det en sko som går att ha utanpå gips och bandage som dom vill du ska köpa. Dock vet jag inte var man köper dessa som privatperson då jag själv fick låna min av ortopeden när jag opererades.

Mitt förslag är även att fråga vad dom anser du ska använda för smärtstillande så du har det klart och redo efter operationen.
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Jag tycker också att du ska kontakta ortopeden igen. Det är fullkomligt normalt att inte kunna ta in all information på ett läkarbesök och det är vanligt att man behöver mer information efteråt. Det kan man ofta ta på telefon och ibland behöver man inte ens prata med läkaren utan det räcker att prata med en sköterska som kan förklara för dig. Mitt tips till dig är att du lägger fram ett A-4 block och börjar skriva upp dina frågor. Låt det ligga framme i minst en vecka och skriv upp frågorna allt eftersom de poppar upp i huvudet. Sedan ringer du till ortopedmottagningen och frågar om sköterskan kan svara på dina frågor eller om du behöver en telefontid till läkaren. Sedan ställer du alla dina frågor och skriver upp svaren i ditt block (så lämna plats åt det när du skriver upp dina frågor).

Det jag kan förmoda är att du inte kommer bli inlagd utan du kommer att få åka hem samma dag. (Ibland heter det att man blir inlagd över dagen.) Förmodligen kommer du inte att sövas utan området kommer att opereras blodtomt. Du får då som en blodtrycksmanschett runt benet och benet bedövas så att du inte känner någonting. Ibland kan man känna att de grejar med en men man känner ingen smärta. Du kommer ha en infart i handen där du kan få lugnande om du tycker att det är jobbigt. Många somnar av det lugnande och sover sig igenom operationen. Tänk på att du inte har någon styrsel i benen/benet förren efter bedövningen har släppt så håll i benet när du lägger det över sängkanten så att du inte skadar dig. Du kan antingen ha med dig någon som väntar i väntrummet eller att du ringer efter någon som kommer och hämtar dig. Har du inte möjlighet till det så får du be om sjuktaxi hem.

Skon de pratar om får du förmodligen ifrån ortopedtekniska. Jag förmodar att du då tar dig dit efter operationen så att de provar ut en sko åt dig eller så kommer de upp till dig på avdelningen och provar ut en åt dig innan du åker hem. I vissa landsting är sådant gratis men i andra får man betala för dem. De kan vara dyra så ring gärna och fråga ortopedtekniska mottagningen om de kostar något och hur mycket isåfall.

Om du behöver kryckor så kommer du få det utprovat där så det behöver du inte ta med dig.

Om de tar båda fötterna på en gång eller inte beror på om man räknar med att det kommer vara mer besvärligt att ha en eller båda fötterna nyopererade på samma gång. Om de bedömer att det kommer vara lika besvärligt att ha båda fötterna nyopererade på samma gång så är det ju bäst att ta båda på en gång för då slipper du vara sjukskriven två gånger och vara konvalescent dubbelt så lång tid.

Du kommer antingen få ett recept på smärtlindring som du får hämta ut på apoteket eller så får du med dig små påsar med mediciner i och ordination om vid vilken tid du ska ta dem. Det är mycket viktigt att du tar dem på rätt tider så att du får en jämn koncentration i blodet och därmed en bra smärtlindring. Vänta alltså inte tills du får ont innan du tar medicinen utan räkna med att du har ont de första dagarna. Det är mycket svårare att bryta smärtan än att hålla den stången genom regelbunden medicinering.
Eftersom det är skelettet det handlar om så ska du inte äta mediciner som ipren eller voltaren. Sådana mediciner som innehåller ibuprofen eller diklofenak som verksamt ämne gör att skelettet läker långsammare. Det kan ändå hända att du får det som medicin för att dämpa smärtan efter operationen eftersom de dämpar operationssmärta mycket bra men du ska inte ta det på eget bevåg utan ta de medicinerna som din läkare har föreskrivit. Om du behöver ytterligare smärtlindring så ta alvedon var sjätte timme om du tål det. Det ger faktiskt bättre smärtlindring än man tror om man verkligen tar dem var sjätte timme så att koncentrationen i blodet är jämn.

Lycka till nu!
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Tack så hemskt mycket! Både du och MikaTela har givetvis helt rätt i att jag ska fråga på ortopeden också, men det gör verkligen jättestor skillnad att få det förklarat här med. Det är som sagt jättesvårt för mig att inte förlora perspektivet helt när det gäller just det här, så det är en enorm hjälp att du tog dig tid att skriva ner så detaljerat och förklarande! :)

Och tack för tipset att inte bara skriva ner mina frågor utan också ge det åtminstone en vecka för att få med så många som möjligt, det låter absolut som rätt väg att gå!

Det enda som lät lite otrevligt i din beskrivning var det där om en manschett runt benet, jag är av någon anledning helt hopplös att ta blodtrycket på eftersom jag får panik när manschetten klämmer åt (som nåt slags väldigt specifik - och udda - klaustrofobi :o ), men då får jag väl be om lugnande då. :)

Tack så mycket för hjälpen!
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

de gångerna jag har blivit opererad i fötterna, har haft knölar på utsidan vid lilltårna har jag sövts och aldrig varit vaken när de har tömt benet på blod innan operation
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Fy fan vilket elände du måste ha med dina tår!
Hemskt att du har behövt ha det så så himla länge :eek: :(

Skönt att du äntligen ska få hjälp :)
Om du tycker att det ska bli jobbigt med operationen så be om att bli sövd.
Har man väl blivit uppstressad är det inte säkert att lugnande fungerar (har provat och numera blir jag alltid sövd för allas trevnad).

Hoppas det blir bra med dina tår :)
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Dessutom kan det bli svårt att hitta kärl att lokalbedöva i om patienten är orolig.

Mina kärl är förvisso alltid hemliga av sig, men det tog över en timme att få i infarten när jag opererade handen. Trots att stasen blir obehaglig efter ett par timmar så tyckte jag det var kul med vaken operation - jag fick ju se på röntgen-TV när de meckade i min hand :D
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Du e fan inte klok! :D

Jag skulle hellre dö än att SE :eek: eländet och höra hur det grejas..
Nä fy fan, jag bli svettig och spyfärdig av bara tanken.
Numera kör jag uteslutande på att gör vad ni vill med mig bara jag inte märker vad eller hur ni gör :D
Doktorn brukar också vara nöjd med den lösningen för det blir onekligen lite svårjobbat för honom annars...
 
Sv: Hur opererar man fötterna då?

Du e fan inte klok! :D

Jag skulle hellre dö än att SE :eek: eländet och höra hur det grejas..
Nä fy fan, jag bli svettig och spyfärdig av bara tanken.
Numera kör jag uteslutande på att gör vad ni vill med mig bara jag inte märker vad eller hur ni gör :D
Doktorn brukar också vara nöjd med den lösningen för det blir onekligen lite svårjobbat för honom annars...

Haha, mycket möjligt! Eller så är jag bara makabert fascinerad över hur kroppen fungerar, älskar Michael Mosleys skumma dokumentärer med svalda kameror och liknande... Skitbra att kunna experimentera på sig själv så slipper andra lida;)
 
Sådär, nu var det gjort! :)

Jag är väldigt tacksam för alla bra svar och funderingar i tråden! Jag "försökte" svara allteftersom ni skrev men det slutade bara med att jag jagade upp mig och drog iväg i en massa nya funderingar, så jag suddade och lät bli att svara (för allas sinnesfrid ;) ). Men nu är det som sagt över, så nu passar jag på att säga tack så mycket till er allihop istället, ni var till väldigt stor hjälp så tack så mycket!

Nu håller bedövningen på och släpper, och inte är det skönt inte, så det är bäst jag slutar skriva innan jag blir för gnällig. :o
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: Guldaskig
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
658
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 007
Senast: Sasse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp