Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Martina_m

Trådstartare
I somras tog vi träckprov på alla tre hästarna i sommarhagen.

Resulterade att häst 1 hade 250 EPG i Blodmask, häst 2 hade 150 EGP i Blodmask och häst 3 hade 0 på allt.
Alla hästarna hade alltså tillräckligt lite för att de inte skulle avmaskas.

De flyttas några dagar senare till en gård där det inte gått djur på några år.
Efter någon månad börjar häst 1 bajsa mask.

Hur kan det bli så?
Häst 1 hade alltså gått på samma mark hela sommaren, träckproven gjordes i slutet av aug. och de flyttade i början av sep. Kommer inte riktigt ihåg när det visades mask i bajset. Men någon gång under hösten iaf. Tror det var spolmask.

Undrar bara hur pålitligt är egentligen träckprov? Jag använde mig av Kollamasken/Vidilab.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Alla hästar har mask, det är normalt, även om det är så lite att de inte behöver avmaskas.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Ja, men värdena i sig och att inte behöva avmaska är ju inte bekymret, utan att en av hästarna som ändå inte skulle ha så pass mkt mask att den skulle behöva avmaskas, bajsade mask någon månad senare! Varför syntes inte det på träckprovet?
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Det är knappast normalt att en häst speciellt om det rör sig om en vuxen häst har så pass mkt spolmask att den skiter maskar, enda gångerna min problemdam med spolmask har skitit maskar utan avmaskning då har hon varit kraftigt infekterad vid träckprov = ca 1000 epg.
De perioder vi lyckades hålla henne runt 400EPG = rekommenderas avmaskning så har hon aldrig skitit ut några maskar mer än efter avmaskning.

Och nej alla hästar har faktiskt inte mask, finns många hästar som aldrig haft mask och går på rena marker där det heller inte funnits mask, hur menar du att dessa skulle få i sig mask ?

Som svar på TS fråga så är det tyvärr rätt många som har erfarenhet av felaktiga träckprovsresultat, om du missade det så var det tom en stor artikel om det i ridsport ifjor då de på prov skickat träckprov till alla tre labben och fick helt fel svar från ett av dem.

Var tyvärr några i diskussionen här efteråt som hade haft samma erfarenhet och själv har jag minst två provsvar som jag med facit i hand är övertygad om var totalt fel i båda fallen helt nollade prov som nog definitivt inte var nollade egentligen annars har något väldigt egendomligt hänt dessa två hästar. Så tyvärr litar jag inte helt ut på dem längre.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Min källa är veterinär, och om du googlar "häst parasiter" kommer du även där att få upp fler (som jag anser tillförlitliga) källor på att det är normalt att ha mask i mindre mängder.

Många skickar tyvärr träckprover vid fel tillfällen, och då blir ju resultaten därefter. Provet visar ju statusen vid just det tillfället.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Så här svarade Madick i inlägg nr 1179 i avmaskningstråden:

"Har du fått någon avmaskningshistorik? Jag skulle normalt avvakta till våren och även ta ett prov senare i sommar eller höst eftersom det ofta är så att nya hästar plockar upp mer smitta än normalt när de byter stall har jag märkt, och den smittan syns inte förrän 3-6 mån senare."

Kan det vara nåt sån som ställt till det?
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Hade jag haft 250 hade den maskats. Hade jag flyttat till rena marker hade båda maskats.

Sen jag träffade på en Vet som jobbar på Ultuna som sett mkt skit vid buköppningar pga mask o som ville ha de nollade så får jag dra den slutsatsen att den "årliga" koliken består av mask som utvecklas när våren kommer..

Mina tidigare hästar nollade varje år. mkt pga att den äldre maskats med ivomec sen tidigt då uppfödaren samarbetade med läkemedelsföretaget sen långt innan den fanns på marknaden.

Sen köpte jag en unghäst där jag underskattade vikten o som sedan smittade helt rena marker o även den andra. Det är den yngre som är kolikhästen.

fick t o m bandmask på båda. Så nu "kör" jag på att nolla båda. Vilket jag har lyckats med... so far. Mockar hagarna som en tok:cool:
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Min källa är veterinär, och om du googlar "häst parasiter" kommer du även där att få upp fler (som jag anser tillförlitliga) källor på att det är normalt att ha mask i mindre mängder.

Många skickar tyvärr träckprover vid fel tillfällen, och då blir ju resultaten därefter. Provet visar ju statusen vid just det tillfället.

Att många hästar går med mask och att det inte är någon "fara" att gå med liten mängd är ju långt ifrån samma sak som att alla hästar har mask.
För nej alla hästar har inte mask har de aldrig smittats så kan de heller inte ha någon mask, mkt enkel ekvation.

Och nej det handlar inte om att skicka träckprov vid fel tillfällen.............
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Att många hästar går med mask och att det inte är någon "fara" att gå med liten mängd är ju långt ifrån samma sak som att alla hästar har mask.
För nej alla hästar har inte mask har de aldrig smittats så kan de heller inte ha någon mask, mkt enkel ekvation.

Och nej det handlar inte om att skicka träckprov vid fel tillfällen.............

Jag citerar från SVA:s hemsida:

Endoparasiter lever invärtes. Alla hästar har mer eller mindre endoparasiter och i mindre mängd stör de vanligen inte djurens hälsa.

Men du kanske har någon bättre källa än SVA som motsäger detta?
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Jag citerar från SVA:s hemsida:

Endoparasiter lever invärtes. Alla hästar har mer eller mindre endoparasiter och i mindre mängd stör de vanligen inte djurens hälsa.

Men du kanske har någon bättre källa än SVA som motsäger detta?

Ovanligt konstigt uttalande från SVA, för nej alla hästar har inte parasiter de måste någon gång fått i sig parasiterna för att kunna ha några. Har de aldrig någonsin kommit i kontakt med tex blodmaskägg så kan de omöjligt ha någon blodmask. Fölungar föds helt rena från parasiter. Med en helt ren mamma och marker som inte är använda till häst förrut så är det inte så svårt att hålla en häst helt ren från parasiter.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Ovanligt konstigt uttalande från SVA, för nej alla hästar har inte parasiter de måste någon gång fått i sig parasiterna för att kunna ha några. Har de aldrig någonsin kommit i kontakt med tex blodmaskägg så kan de omöjligt ha någon blodmask. Fölungar föds helt rena från parasiter. Med en helt ren mamma och marker som inte är använda till häst förrut så är det inte så svårt att hålla en häst helt ren från parasiter.

Och det har du en källa på? Mer än ditt eget tyckande, menar jag.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Och det har du en källa på? Mer än ditt eget tyckande, menar jag.

Tänk efter lite själv för sjutton, hur skulle hästen ha fått några parasiter om den inte någonsin blir utsatt för smitta av parasiter ??
Tror du att fölungarna föds med parasiter eller ?
Parasiter är artspecifika som du säkert vet därför är det ganska omöjligt att det finns någon parasitsmitta på marker det aldrig varit hästar på tidigare = inte alls svårt att hålla en ren häst helt ren från parasiter.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Hur kan det bli så?
Det tar upp till ett halvt år innan blodmasken (Strongylus vulgaris) utvecklats i hästen och börjar producera ägg.

Tänk efter lite själv för sjutton, hur skulle hästen ha fått några parasiter om den inte någonsin blir utsatt för smitta av parasiter ??
Tror du att fölungarna föds med parasiter eller ?
Parasiter är artspecifika som du säkert vet därför är det ganska omöjligt att det finns någon parasitsmitta på marker det aldrig varit hästar på tidigare = inte alls svårt att hålla en ren häst helt ren från parasiter.
Vissa parasiter kan mycket väl smitta redan i fosterstadiet. Det gör dock inte blodmasken, vad jag vet.
Men hur menar du att man bara skall kunna hålla hästen på marker där det aldrig varit häst tidigare?
Jag ser sannolikheten att man lyckas hålla en häst så att den aldrig utsätts för någon parasitsmitta som mycket liten.

Blodmaskäggen, som kommer ut med hästens bajs, är faktiskt inte infektiva (=smittar inte); hästen blir alltså inte smittad av att äta dem. Ur äggen kläcks larver, som utvecklas till infektiva larver (L3-stadiet). Dessa larver krälar omkring och hästen får i sig dem genom att äta grässtrån där dessa larver finns eller genom att dricka vatten där de finns. Utveckling från ägg till infektiva larver tar i (för parasiten) optimala förhållanden några dagar.
Larverna övervintrar utan problem, men klarar sämre av torra varma sommardagar.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Tänk efter lite själv för sjutton, hur skulle hästen ha fått några parasiter om den inte någonsin blir utsatt för smitta av parasiter ??
Tror du att fölungarna föds med parasiter eller ?
Parasiter är artspecifika som du säkert vet därför är det ganska omöjligt att det finns någon parasitsmitta på marker det aldrig varit hästar på tidigare = inte alls svårt att hålla en ren häst helt ren från parasiter.

DET HÄR är absolut inget att sträva efter. Hur sjuk tror du den hästen blir när den åker ut på tävling, åker på träning och bor borta, säljs och byter stall? Fölen behöver smitta för att kunna bygga upp sitt försvar mot parasiterna.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

I somras tog vi träckprov på alla tre hästarna i sommarhagen.

Resulterade att häst 1 hade 250 EPG i Blodmask, häst 2 hade 150 EGP i Blodmask och häst 3 hade 0 på allt.
Alla hästarna hade alltså tillräckligt lite för att de inte skulle avmaskas.

De flyttas några dagar senare till en gård där det inte gått djur på några år.
Efter någon månad börjar häst 1 bajsa mask.

Hur kan det bli så?
Häst 1 hade alltså gått på samma mark hela sommaren, träckproven gjordes i slutet av aug. och de flyttade i början av sep. Kommer inte riktigt ihåg när det visades mask i bajset. Men någon gång under hösten iaf. Tror det var spolmask.

Undrar bara hur pålitligt är egentligen träckprov? Jag använde mig av Kollamasken/Vidilab.


Vad avmaskade ni med? Hur såg maskarna ut som kom ut, är ni säkra på att masken kom inifrån hästen och inte krupit dit senare? Är ni säkra på doseringen av avmaskningsmedlet, att hästen fick i sig hela dosen?j

De olika medlen tar olika maskar i olika stadier. T.ex. lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i FLERA ÅR. Hästen kan alltså nolla år efter år och sen händer något som påverkar hästens immunförsvar och då triggas maskutvecklingen. Träckprovet säger bara exakt vad hästen släpper ut för smitta just då, det är en av hjälpmedlen för de parasitförebyggande åtgärderna. Ingen avmaskning tar all mask inuti hästen.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

DET HÄR är absolut inget att sträva efter. Hur sjuk tror du den hästen blir när den åker ut på tävling, åker på träning och bor borta, säljs och byter stall? Fölen behöver smitta för att kunna bygga upp sitt försvar mot parasiterna.

Hur menar du att den skall komma i kontakter med parasiter vid tävling, träning eller för att den står i en tävlingsuppstallning ?
Det är inte precis så att man släpper hästarna i en hage när de är på främmande platser och det är stenhårda krav på att alla boxar är totalstädade med desinfikationsmedel som skall användas som tävlingsboxar. Så nej de blir inte sjuka av detta för att de inte har haft parasiter.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Vad avmaskade ni med? Hur såg maskarna ut som kom ut, är ni säkra på att masken kom inifrån hästen och inte krupit dit senare? Är ni säkra på doseringen av avmaskningsmedlet, att hästen fick i sig hela dosen?j

De olika medlen tar olika maskar i olika stadier. T.ex. lilla blodmasken kan ligga vilande i tarmslemhinnan i FLERA ÅR. Hästen kan alltså nolla år efter år och sen händer något som påverkar hästens immunförsvar och då triggas maskutvecklingen. Träckprovet säger bara exakt vad hästen släpper ut för smitta just då, det är en av hjälpmedlen för de parasitförebyggande åtgärderna. Ingen avmaskning tar all mask inuti hästen.

Eftersom hästarna hade så låga värden så avmaskades de INTE. Häst nr 2 avmaskades med fyrantell (hur det nu stavas) innan sommaren. Men inte de andra två hästarna, de avmaskades inte alls.

Maskarna kom från hästen. Och alla tre hästarna avmaskades efter detta. Men tycker fortfarande att det är konstigt att man tar träckprov för att se om hästen behövs avmaskas eller inte, och det visar så fel. Hur ska man kunna lita på de proven?
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

I somras tog vi träckprov på alla tre hästarna i sommarhagen.

Resulterade att häst 1 hade 250 EPG i Blodmask, häst 2 hade 150 EGP i Blodmask och häst 3 hade 0 på allt.
Alla hästarna hade alltså tillräckligt lite för att de inte skulle avmaskas.

De flyttas några dagar senare till en gård där det inte gått djur på några år.
Efter någon månad börjar häst 1 bajsa mask.

Hur kan det bli så?
Häst 1 hade alltså gått på samma mark hela sommaren, träckproven gjordes i slutet av aug. och de flyttade i början av sep. Kommer inte riktigt ihåg när det visades mask i bajset. Men någon gång under hösten iaf. Tror det var spolmask.

Undrar bara hur pålitligt är egentligen träckprov? Jag använde mig av Kollamasken/Vidilab.

Tycker inte det är så konstigt alls. När man flyttar en häst så påverkas imunförsvaret och det är just imunförsvaret som håller koll på parasiterna.

Sen hur mycket är bajsa mask? Någon enstaka eller fullt av dom?

Det kan ju hända en hel del på en månad. Vissa individer är känsligare än andra. Det är just dom man skall fånga upp med träckproven.

Mvh

Tora
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Jag blev nyfiken på det där med "parasit-fria" hästar så jag googlade. På alla ställen jag kikade står det samma; Alla hästar har parasiter. Mer eller mindre, men de har det. Sedan om det är rätt eller fel låter jag vara osagt. Källorna var bla veterinärer, jordbruksverket, Agria.

Att HÅLLA en häst totalt parasitfri låter väldigt svårt. Då får den aldrig någonsin träffa andra hästar eller vistas på mark där andra hästar har varit då det räcker med att den sätter ner nosen i gräset där en annan häst någongång har bajsat. Eller så får den "smitta" på sina hovar som den sedan får in i munnen etc.
Ja, man desinficerar (stav?) boxar på tävlingsplats, men jag har mycket svårt att tro att vartenda litet maskägg dör av det där medlet. Man är nog mest ute efter att undvika eventuell doping i första hand och inte parasiter. Dessutom måste väl hästen, för att komma in i sin box gå på marken utanför? Där andra hästar har gått som kanske har skit i sina hovar och därmed parasiter. Och alla grejor man har med sig såsom hö etc får inte kontamineras. När vi är iväg på tävling så måste vi ha vårt hö utanför boxen och där passerar hästar hela dagarna och inte vet jag om någon av dom tar sig en liten tugga. =D

Även om tanken är god med en fullständigt parasitfri häst så undrar jag om det låter sig göras? All jord är full av allehanda bakterier och "parasiter" som en häst gärna får i sig när de stoppar nosen i backen. ;-)

Diskussionen är väldigt intressant och trots att jag själv fött upp hästar så har det helt klart hänt mycket på den här fronten sedan dess. Idag har jag bara en häst och det är minsann inte helt lätt att veta om man verkligen gör allt rätt... :(
Jag hoppas lära mig massor av nytt med hjälp av den här tråden. =D
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Du har nog fått det lite om bakfoten om hur parasiter sprids, parasiter sprids enbart genom ägg från lortar från hästar som har "obehandlad" mask. Avmaskar du en häst så släpper den inte ut några maskägg under den period som anges för resp medel tex 8 veckor för ivermectin, 12 veckor för Cydectin. Marken innehåller inga parasiter om den inte blivit nersmittad med parasiter från just hästar eftersom masken är artspecifik alltså enbart hästar har den typ av mask som smittar hästar. Dessutom finns inte maskäggen kvar i det oändliga utan de "dör" efterhand.
Stängslar du in en ny bit mark där det aldrig har gått hästar innan och bara släpper avmaskade hästar och sedan noggrant håller avmaskningsintervallet inom tiden för när de börjar släppa ut ny mask ja då håller sig också hagen ren från parasiter iom att ingen häst skiter ut några ägg.
Jag skulle aldrig drömma om att förvara hö på tävlingarna så att någon annan häst kan gå och trampa i det med skitiga hovar, lite får man väl tänka på hygienen. Hö förvaras i lastbilen och det som bärs ner till boxen är alltid nerpackat i säck. På tävlingarna står hästarna på spån de äter inte spån så även om de skulle dragit med sig något maskägg in under fötterna så måste de liksom äta upp det också för att få det i sig. Likadant hur menar du att en annan häst skulle kunna sprida maskägg genom att ta sig en tugga av ditt hö. Maskägg sprids inte av direktkontakt, maskägg kommer ut i lortarna på ej avmaskad häst och måste sedan ätas upp av den som skall bli smittad.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 638
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 772
Hästvård Hej, Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys. Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: Madick
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp