Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Du har nog fått det lite om bakfoten om hur parasiter sprids, parasiter sprids enbart genom ägg från lortar från hästar som har "obehandlad" mask. Avmaskar du en häst så släpper den inte ut några maskägg under den period som anges för resp medel tex 8 veckor för ivermectin, 12 veckor för Cydectin. Marken innehåller inga parasiter om den inte blivit nersmittad med parasiter från just hästar eftersom masken är artspecifik alltså enbart hästar har den typ av mask som smittar hästar. Dessutom finns inte maskäggen kvar i det oändliga utan de "dör" efterhand.
Stängslar du in en ny bit mark där det aldrig har gått hästar innan och bara släpper avmaskade hästar och sedan noggrant håller avmaskningsintervallet inom tiden för när de börjar släppa ut ny mask ja då håller sig också hagen ren från parasiter iom att ingen häst skiter ut några ägg.
Oj, vilken naiv bild du har av parasiter. Du får nog läsa på en hel del.
Det finns en mängd olika parasiter och alla sprids inte via avföringen. Bara för att hästen är avmaskad betyder inte att den inte har någon mask (eller någon annan parasit); medlet kanske inte tar på just den masken/parasiten eller masken/parasiten är resistent mot medlet. Avmaskning tar inte heller på parasiter i "dvala" (hypobios); när de vaknar upp sprider de smitta trots att hästen är avmaskad "enligt konstens alla regler". Och jo, det finns parasiter som inte har bara hästar som värddjur.
Och alla har inte möjlighet att använda marker där det inte gått hästar tidigare. Så det är inget man kan ge som allmänt råd för att undvika parasiter.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Eftersom hästarna hade så låga värden så avmaskades de INTE. Häst nr 2 avmaskades med fyrantell (hur det nu stavas) innan sommaren. Men inte de andra två hästarna, de avmaskades inte alls.

Maskarna kom från hästen. Och alla tre hästarna avmaskades efter detta. Men tycker fortfarande att det är konstigt att man tar träckprov för att se om hästen behövs avmaskas eller inte, och det visar så fel. Hur ska man kunna lita på de proven?

Nu förstår jag verkligen ingenting. På vilket sätt visade provet fel?
Provet visade 250 EPG (vilket för mig är över gränsen för att avmaska) och sen kommer det ut mask. Ja, provet har ju visat att det finns vuxna maskar som dessutom lägger ägg (det är äggen som syns på provet). För varje vecka kommer några maskar dö och fler utvecklas.

Fyrantel håller borta smittan i 4v, dvs en månad efter avmaskningen kommer det ut nya ägg och det kan komma ut maskar också.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Hur menar du att den skall komma i kontakter med parasiter vid tävling, träning eller för att den står i en tävlingsuppstallning ?
Det är inte precis så att man släpper hästarna i en hage när de är på främmande platser och det är stenhårda krav på att alla boxar är totalstädade med desinfikationsmedel som skall användas som tävlingsboxar. Så nej de blir inte sjuka av detta för att de inte har haft parasiter.

Smittan får hästen i sig av smittdugliga larver som utvecklas när äggen kommit ut ur hästen. Smittan finns i första hand på grässtrån. Någon som repar gräs till hästen? Hästen får beta i en paus? Att få bort t.ex. spolmasksmitta är i stort sett omöjligt oavsett hur noga du skrubbar, de är otroligt överlevnadsdugliga. Risken är inte stor men den finns, och har du en häst som aldrig kännt på parasiter som ung så blir den rejält dålig när den väl blir smittad.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Fast det kräver ju som du själv sagt att hästen inte blivit utsatt för smitta någonsin och det är ju inte så troligt om man inte sitter totalt isolerad på en gård hela livet.

Som gylle, att hålla nere smitta så mycket som möjligt är väll ändå bara att föredra?

Sen undrar jag hur vanligt det är att man ser mask blodmask, bandmask och spolmask utan att ha utfört en avmaskning som resulterar i döda maskar. (då ser man ju ibland resultatet i avföringen dagen efter.)

Sen om det var spolmask, hur är den att hitta i normal kontroll? Lika lätt som blodmask? Bandmasken säger dom ju är lätt att missa. tex.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Undra vem det är som behöver läsa på, vilka parasiter menar du inte sprids genom träcken ? Vilka parasiter menar du inte är artspecifika utan smittar mellan olika arter ? Naturligtvis måste man använda rätt medel att avmaska med det är väl en självklarhet att sätta sig in i vilka medel som skall användas och inte använda medel där resistens mot just det man skall avmaska mot förekommer.
Så bara för att vissa inte har möjlighet att använda rena marker så skulle det innebära att alla hästar har parasiter, antar att dina hästar är fulla av parasiter och du så gärna vill skylla över det på att det omöjligt är du själv som misslyckats grovt med att sköta dina marker ordentligt.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Smittan får hästen i sig av smittdugliga larver som utvecklas när äggen kommit ut ur hästen. Smittan finns i första hand på grässtrån. Någon som repar gräs till hästen? Hästen får beta i en paus? Att få bort t.ex. spolmasksmitta är i stort sett omöjligt oavsett hur noga du skrubbar, de är otroligt överlevnadsdugliga. Risken är inte stor men den finns, och har du en häst som aldrig kännt på parasiter som ung så blir den rejält dålig när den väl blir smittad.

Nej jag låter inte hästar beta eller repar gräs till dem de överlever de få dagarna utan att beta finns ingen anledning att utsätta dem för extra risk med smittspridning och då inte enbart menat parasiter utan även andra kontaktsmittor om andra främmande hästar betat där.
Återigen måste hästen få i sig spolmaskäggen så om det skulle gömma sig ett par spolmaskägg som överlevt högtryckstvättning som är vad de flesta som hyr ut flyttbara tävlingsboxar använder så är sannolikheten inte särskilt stor att detta spolmaskägg flyttar sig ner i hästens hö så att det blir uppätet.
Sen är det ju som bekant väldigt ovanligt att vuxna hästar har spolmask så sannolikheten att det stått en av de få som är drabbade i just den boxen och att den dessutom på den 1 el 2 dagar de brukar stå i dessa mobila boxar dessutom sett till att ägg hamnat på väggarna som sedan lyckas klamra sig kvar genom tvätt och decifincering är nog försvinnande liten.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Nej jag låter inte hästar beta eller repar gräs till dem de överlever de få dagarna utan att beta finns ingen anledning att utsätta dem för extra risk med smittspridning och då inte enbart menat parasiter utan även andra kontaktsmittor om andra främmande hästar betat där.
Återigen måste hästen få i sig spolmaskäggen så om det skulle gömma sig ett par spolmaskägg som överlevt högtryckstvättning som är vad de flesta som hyr ut flyttbara tävlingsboxar använder så är sannolikheten inte särskilt stor att detta spolmaskägg flyttar sig ner i hästens hö så att det blir uppätet.
Sen är det ju som bekant väldigt ovanligt att vuxna hästar har spolmask så sannolikheten att det stått en av de få som är drabbade i just den boxen och att den dessutom på den 1 el 2 dagar de brukar stå i dessa mobila boxar dessutom sett till att ägg hamnat på väggarna som sedan lyckas klamra sig kvar genom tvätt och decifincering är nog försvinnande liten.

JAG skulle inte vilja köpa en häst som aldrig utsatts för några parasiter. Du gör såklart som du vill, men för mig är det absolut inget jag är intresserad av eller strävar efter.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Fast det kräver ju som du själv sagt att hästen inte blivit utsatt för smitta någonsin och det är ju inte så troligt om man inte sitter totalt isolerad på en gård hela livet.

Som gylle, att hålla nere smitta så mycket som möjligt är väll ändå bara att föredra?
Ja exakt. Och ja, hålla nere smittan är vad vi vill göra, förebygga smitta.

Sen undrar jag hur vanligt det är att man ser mask blodmask, bandmask och spolmask utan att ha utfört en avmaskning som resulterar i döda maskar. (då ser man ju ibland resultatet i avföringen dagen efter.)
Du menar som kommer ut ur hästen? Inte särskillt ofta. Jag har en gång i hela mitt hästliv sett spolmask och det var faktiskt ur en vuxen häst.

Sen om det var spolmask, hur är den att hitta i normal kontroll? Lika lätt som blodmask? Bandmasken säger dom ju är lätt att missa. tex.
I träckprovet menar du? Spolmaskäggen hittas lika lätt som blodmasken, båda är rundmaskar och lägger ägg mest hela tiden. Bandmasken släpper sina äggkapslar sporadiskt och därför kan den missas.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Nu förstår jag verkligen ingenting. På vilket sätt visade provet fel?
Provet visade 250 EPG (vilket för mig är över gränsen för att avmaska) och sen kommer det ut mask. Ja, provet har ju visat att det finns vuxna maskar som dessutom lägger ägg (det är äggen som syns på provet). För varje vecka kommer några maskar dö och fler utvecklas.

Fyrantel håller borta smittan i 4v, dvs en månad efter avmaskningen kommer det ut nya ägg och det kan komma ut maskar också.

Enligt veterinär ska det vara så pass lågt att det inte är i behov av avmaskningsmedel.
Och om det nu ska vara så "lågt" värde, borde det inte bajsas ut maskar och larver någon månad senare.
I så fall borde de väl sänka "kraven" på värdena för att skriva ut maskmedel.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Nu kanske det är lite olika på olika företag, men detta är vad som står där jag skickar mina prov:

TOLKNING AV PROVSVAR

Tolkning: 0-150 EPG (Väldigt lite)
Allmän rådgivning: Behöver inte avmaskas

Tolkning: 175-200 EPG (Lite)
Allmän rådgivning: Om flytt till nya, rena beten kan avmaskning ske, annars finns inget behov

Tolkning: 225-475 EPG (Måttligt)
Allmän rådgivning: Avmaskning kan ske för att minska betessmittan

Enligt detta så borde du ha avmaskat, speciellt vid flytt till nytt bete men även om dom stått kvar. Kan du ha missuppfattat veterinären? Eller kanske inte veterinären "tänkte rätt" heller :confused: Nu vet jag inte vad veterinärerna har fått för rekomendationer. Men jag har aldrig haft några problem med att få maskmedel utskrivet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Enligt veterinär ska det vara så pass lågt att det inte är i behov av avmaskningsmedel.
Och om det nu ska vara så "lågt" värde, borde det inte bajsas ut maskar och larver någon månad senare.
I så fall borde de väl sänka "kraven" på värdena för att skriva ut maskmedel.

Provet visar rätt, det är det inga fel på. Felet är snarare att du pratat med en veterinär som inte ser till hela bilden utan går strikt på siffrorna. Och varför skulle det INTE kunna komma ut maskar när det uppenbarligen finns mask? Det är inte maskarna som kommer ut som är det farliga utan äggen (som visar sig i träckprov).

JAG hade aldrig rekommenderat någon med era provsvar att hoppa över avmaskningen utom för den som nollade.

Sen också, om man gör träckprov som visar positivt men väljer att inte avmaska behövs det uppföljningsprov för att se hur det utvecklats. För att jag ska avstå från att avmaska en positiv häst så ska den ha visat låga siffror i knappt varierande grad under flera prov.

Tolkning av träckprov är precis som andra provmetoder, det är upp till kunskapen och intresset av den som utför tolkningen som avgör hur väl det fungerar. Det är bara ETT steg i en ganska stor process där man behöver förstå sambanden. Det är som läkare, en doktor sa att det var kris och panik med en röntgenbild som togs på mig, nästa läkare sa att nej då, det där är normalt...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Kickar igång den här tråden lite igen...

Vår ettårshingst testade vi i våras, han hade då 450 EPG och avmaskades när han skulle på hingstbete.

Nu när vi tog hem honom från betet testades han också och hade 400 EPG. Efter samspråk med veterinären avmaskades han då med, hon tyckte det var lika bra då han är så ung. Hade det varit min gammeltant som är 22 år och bott i samma by senaste 12 åren och aldrig visat något, hade hon inte avmaskat.

Men sagt och gjort, vi avmaskade och tänkte att nu ska det bli bra.

Dock hade vi alla lite åsikter på att hästen var väldigt tunn, men med svullen mage efter hingstbetet. Han har fått lite extra (går på lösdrift) hö vid sidan av de andra för att vi ska vara säkra på att han äter.

Magen växer, men fortfarande väldigt tunn över rygg, manke och rumpa.
Hela tiden har det där med mask gnagt lite i huvudet (vi har även tyckt han är lite slö och loj mot hur han var innan betet) och nu i veckan hade vi ut veterinären och jodå, rejält med spolmask trodde hon.

Hon sa även att de oftast gör ett litet prov, från en liten del av "bajsbollen" (?!vad ska man kalla det?!), och det är lätt att missa. Hon ansåg själv att hans prov som togs för några veckor sedan borde visat BETYDLIGT högre värden än vad de gjorde.

Nu börjar man ju då fundera lite. VARFÖR ska jag skicka in träckprov när jag får så felaktiga svar. Hade tänkt kolla igen om någon månad hur det ser ut, men seriöst, det går ju inte lita på att det resultatet då heller?!?! Kommer aldrig mer lita på träckprov... Jag trodde de både dubbelkollade och trippelkollade och från många olika delar av bajset.


Är vissa företag bättre än andra? Vad har ni för erfarenheter?


Är det kanske bättre att alltid avmaska unghästarna? Vad tycker ni?
Jag är jättedålig på detta med mask, har alltid haft väldig tur med mina, och detta är första gången vi skickat iväg någon på ett bete någon annanstans... Jäkla typiskt.


Och, självklart är hästen nu avmaskad igen, med en stark kur! Nu hoppas vi han återhämtar sig så jag får tillbaka min pigga lilla kille.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Menar du att veterinären kunde "se" att hästen har spolmask utan att ta prov? Alltså, det fungerar inte så... Prov både före och efter betet har varit tomma från spolmask - som är en mask som de flesta hästar >1 år är resistenta mot - så varför skulle den ha det nu?

En unghäst som blir tunn i överlinjen och bukig har i de flesta fall proteinbrist. Så jag undrar snarare om du vet vad ditt grovfoder innehåller?
Och nästa fråga - med vad är den avmaskad den här gången? "stark kur" säger ingenting alls, eftersom olika preparat tar olika maskar.
 
Sv: Hur pålitligt är träckprov egentligen?

Om hästen har problem med spolmask så är det en klar dördel att avmaska INNAN det syns på prov. Det finns en korrelation mellan hur mycket rundmask det finns i tarmen och vad som syns i provet, provet är väl dokumenterat och testat så din veterinär skulle beöva gå en kurs om parasiter. Har du valt till bandmask på dina prov? Den släpper ägg mer oregelbundet och där görs provet med en helt annan metod.

Det du beskriver låter inte direkt som parasiter utan för lite näring under sommaren och inte tillräckligt för att kunna bygga på sig igen. Vad innehåller ditt grovfoder och vad ger du itöver det? Hur stor är hästen? Vilket medel avmaskades hästen med vår och höst och var EPG bara påvisad blodmask?
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 638
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 772
Hästvård Hej, Jag skulle behöva råd om hur jag ska hantera avmaskningen av mina 3 shetlandsponnys. Hästarna går fortfarande kvar i sin sommarhage...
Svar
2
· Visningar
619
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp