Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Det finns ju annan kollektivtrafik än buss och du behöver inte alls bo på vischan för att komma upp i sådana summor. Det är tex jättevanligt att tågpendla Stockholm-Uppsala eller andra liknande sträckor. Då når man gränsen med lätthet.

Just Stockholm-Uppsala är väl lite speciellt eftersom du behöver två pendlingskort, UL och SL.
 
Det finns ju annan kollektivtrafik än buss och du behöver inte alls bo på vischan för att komma upp i sådana summor. Det är tex jättevanligt att tågpendla Stockholm-Uppsala eller andra liknande sträckor. Då når man gränsen med lätthet.
Ja och i Göteborgsområdet kommer man över trots kort resväg. Två zoner kostar drygt 1200k/månad, en bussresa på 15 min för min del.
 
Det blir väldigt negativt för de med dåligt planerad kollektivtrafik, oavsett var man bor. Det kan ju ta hur lång tid som helst att åka 1,5 mil om kollektivtrafiken inte är anpassad.
Jag har bott i en kommun norr om Stockholm och arbetat i en annan. Det gick ingen kollektivtrafik rakt över, man var tvungen att antingen åka in till stan och åka ut igen eller ta en buss som gick i en serpentin. Båda varianterna tog 80-90 minuter enkel väg, att köra tog drygt 20 minuter.
Ja, jag råkar bo/jobba så. 2mil med bil. Det är väldigt konstigt trafikplanerat så jag tvingas till MINST tre olika byten med bussar/spårvagn enkel väg, om jag inte gör en helt enorm omväg med kollektivtrafiken.
Det går fortare för folk på "fel" sida stan att ta sig dit.
 
Enligt proppen så är över hälften av reseavdragen som görs nu felaktiga i de kontroller som görs. Och det vanligaste felet är att tidsvinsten för bilresor är för hög. Står också att senaste skattefelsrapporten anger att 2,4 miljarder per år eller 44 % av totala skattevärdet betalas ut till folk som gjort felaktiga avdrag.

Det är med andra ord helt i sin ordning att majoriteten kommer att förlora på det nya avdraget, eftersom majoriteten (medvetet eller omedvetet) skattefuskar.
 
Enligt proppen så är över hälften av reseavdragen som görs nu felaktiga i de kontroller som görs. Och det vanligaste felet är att tidsvinsten för bilresor är för hög. Står också att senaste skattefelsrapporten anger att 2,4 miljarder per år eller 44 % av totala skattevärdet betalas ut till folk som gjort felaktiga avdrag.

Det är med andra ord helt i sin ordning att majoriteten kommer att förlora på det nya avdraget, eftersom majoriteten (medvetet eller omedvetet) skattefuskar.
Ja, i mitt fall faller det på att jag har flextid. Vill jag komma den tiden jag brukar komma till jobbet vilket är +- 5 minuter runt våra ordinarie arbetstider så uppfyller jag precis INTE tidskravet, men med flex så skulle jag kunna komma till jobbet 20-30 minuter tidigare och då är själva restiden med kollektivtrafiken så kort att min tidsvinst med bil inte uppfyller tidskravet.
Bortsett från att jag har en sömnstörning så varje minut sovmorgon är värt mycket för mig så är det hopplöst att få alla 2-5 byterna att funka. Jag har varit helt förstörd de gånger jag inte haft bil på nån vecka elller tre och måste ta bussen. Trots att jag normalt sett verkligen föredrar kollektivtrafiken för just jobbresor.

Så jag vinner på det nya systemet eftersom jag inte gör avdrag nu, men jag hade vunnit mer på att råka glömma att jag har flextid nrä jag rapporterar till skatteverket.
 
Jag pratar ur mitt perspektive där jag bor. Priser i Uppsala och Stockholm har jag ingen koll på.

Okej, men det var ju i så fall ett lite märkligt svar på min fråga som du citerade?

Att det just i din onämnda landsände är omöjligt att resa kollektivt för mer än 11 000:- per år har ju inget att göra med varför en nedre avståndsgräns finns?

Och jag förstår nog heller inte vad de två sakerna alls har med varandra att göra? Om ingen kommer upp i beloppsgränsen är det väl än mindre anledning att ha en avståndsgräns?
 
Jag har 19 km enkel resa och saknar helt möjligheter att åka kollektivt/samåka, dessutom jobbar jag väldigt många pass per år så detta är ju inte direkt en positiv förändring.
 
Ja, i mitt fall faller det på att jag har flextid. Vill jag komma den tiden jag brukar komma till jobbet vilket är +- 5 minuter runt våra ordinarie arbetstider så uppfyller jag precis INTE tidskravet, men med flex så skulle jag kunna komma till jobbet 20-30 minuter tidigare och då är själva restiden med kollektivtrafiken så kort att min tidsvinst med bil inte uppfyller tidskravet.
Bortsett från att jag har en sömnstörning så varje minut sovmorgon är värt mycket för mig så är det hopplöst att få alla 2-5 byterna att funka. Jag har varit helt förstörd de gånger jag inte haft bil på nån vecka elller tre och måste ta bussen. Trots att jag normalt sett verkligen föredrar kollektivtrafiken för just jobbresor.

Så jag vinner på det nya systemet eftersom jag inte gör avdrag nu, men jag hade vunnit mer på att råka glömma att jag har flextid nrä jag rapporterar till skatteverket.

Måste man alltså ta hänsyn till sånt?

Om jag tex skulle ha flextid på morgonen mellan 6 och 8:30.Om jag åker till jobbet så att jag är där kl 6 förlorar jag 50 min på att bussen. Men eftersom förskolan öppnar först klockan 7 åker jag först 07:15. Då tajmar inte turerna lika bra så jag förlorar 1,5 timme på att ta bussen och åker då bil eftersom jag annars inte hinner fram före 9.
Då skulle jag alltså inte få göra skatteavdrag eftersom arbetsgivaren tillåter att jag börjar kl 6?

Låter isf VERKLIGEN som ett system att byta ut!
 
Okej, men det var ju i så fall ett lite märkligt svar på min fråga som du citerade?

Att det just i din onämnda landsände är omöjligt att resa kollektivt för mer än 11 000:- per år har ju inget att göra med varför en nedre avståndsgräns finns?

Och jag förstår nog heller inte vad de två sakerna alls har med varandra att göra? Om ingen kommer upp i beloppsgränsen är det väl än mindre anledning att ha en avståndsgräns?
Där håller jag inte med. För mitt svar gäller det du skriver om. På platsen där jag bor. Här måste du upp i 4 zoner. Vilket gör så att extremt få kommer upp i den summan.
 
Måste man alltså ta hänsyn till sånt?

Om jag tex skulle ha flextid på morgonen mellan 6 och 8:30.Om jag åker till jobbet så att jag är där kl 6 förlorar jag 50 min på att bussen. Men eftersom förskolan öppnar först klockan 7 åker jag först 07:15. Då tajmar inte turerna lika bra så jag förlorar 1,5 timme på att ta bussen och åker då bil eftersom jag annars inte hinner fram före 9.
Då skulle jag alltså inte få göra skatteavdrag eftersom arbetsgivaren tillåter att jag börjar kl 6?

Låter isf VERKLIGEN som ett system att byta ut!
Från skatteverket:
Flextid
Du som har flextid (flexibel arbetstid) och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst.
 
Där håller jag inte med. För mitt svar gäller det du skriver om. På platsen där jag bor. Här måste du upp i 4 zoner. Vilket gör så att extremt få kommer upp i den summan.

Men varför är det faktum att extremt få kommer upp i summan för skatteavdrag en anledning till att det finns en minsta avstånd på 2 km för att få göra skatteavdrag?
 
Måste man alltså ta hänsyn till sånt?

Om jag tex skulle ha flextid på morgonen mellan 6 och 8:30.Om jag åker till jobbet så att jag är där kl 6 förlorar jag 50 min på att bussen. Men eftersom förskolan öppnar först klockan 7 åker jag först 07:15. Då tajmar inte turerna lika bra så jag förlorar 1,5 timme på att ta bussen och åker då bil eftersom jag annars inte hinner fram före 9.
Då skulle jag alltså inte få göra skatteavdrag eftersom arbetsgivaren tillåter att jag börjar kl 6?

Låter isf VERKLIGEN som ett system att byta ut!

Förskolans öppettider tas det inte hänsyn till. Jag vet att jag har frågat Skatteverket just det.
Där jag jobbade då kunde jag ta mig till på så kort tid att bilavdrag inte godkändes. Det spelade dock ingen roll eftersom jag inte kunde åka den tiden eftersom förskolan då inte var öppen.
 
Har nu kollat lite mer på hur reseavdraget ser ut idag. Tycker det verkar vara en märklig modell. Eller jag som är trög 😅

Exempelvis om du ska göra avdrag för kollektivtrafik måste du ha minst 2 km till jobbet. Samtidigt får du bara höra avdrag för kostnader över 11 000:- per år. Kan väl inte finnas en människa som det kostar så mycket att åka 2 kilometer för? Varför finns ens miniavståndsgränsen?
Därför att du även tog 11 000 kr summan som behöver överstigas i inlägget jag svarade på.
 
Eftersom jag och sambon snart flyttar längre ut på obygden så började jag läsa på om reseavdrag för pendling till arbetet. Har alltid bott för nära jobbet för att kunna få det tidigare. Insåg att de nya reglerna verkligen är katastrof för de som måste ta bilen. För min del med tänkt pendlingsstrecka så tappar jag runt 3000 kr i månaden med den nya varianten av avdrag istället för som det är nu. Hoppas verkligen att det är någon som river upp det beslutet, annars lär många som är vana med nuvarande avdraget få en chock om de inte är medvetna om förändringen för det lär handla om stora belopp för många som arbetspendlar med bil. Har ni kollat hur det påverkar er?
Jag är nyfiken på din beräkning.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 664
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 645
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 452
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp