Hur påverkas ni av nya reseavdraget?

Från skatteverket:
Flextid
Du som har flextid (flexibel arbetstid) och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst.

Det låter ju i sig rimligt. Förutom det där med verkligheten då. Nä, låter verkligen som ett system från stämpelklockans, hemmafruarnas och industrisemesterns dagar som var daterat för länge sen.

(Ja vet såklart att massor med människor har både stämpelklocka och industrisemester. Menade mer att systemet inte verkar utgå från dagens arbetsliv.)
 
Senast ändrad:
Från skatteverket:
Flextid
Du som har flextid (flexibel arbetstid) och därmed kan anpassa dig efter kollektivtrafikens tider ska ta hänsyn till det när du beräknar din tidsvinst.
busstider.jpg
Det finns en orsak till att jag tar bilen. Enligt skatteverket borde jag alttså ta den snabbaste turen. Men bortsett från att jag måste åka innan jag ens kliver upp idag så vad tror ni oddsen är att alla tre byterna klaffar smärtfritt? Sen ska jag hem också...
Två mil är det. Jag bor på samma sida som ön. De på andra sidan älven har det smidagare. Jag kan få åka från hisingen till järntorget och sedan över bron och ut till ön...
 
Därför att du även tog 11 000 kr summan som behöver överstigas i inlägget jag svarade på.

Men jag undrade inte varför summan 11 000:- fanns. Någon summa måste det ju vara. Det jag undrade var varför det öht finns ett minimiavstånd eftersom det rimligtvis aldrig är det som är begränsningen.

(Det lär ju med all sannolikhet dessutom vara kollektivtrafikpriser a som är satta efter avdragsgränsen och inte tvärtom :) )
 
Visa bifogad fil 102374
Det finns en orsak till att jag tar bilen. Enligt skatteverket borde jag alttså ta den snabbaste turen. Men bortsett från att jag måste åka innan jag ens kliver upp idag så vad tror ni oddsen är att alla tre byterna klaffar smärtfritt? Sen ska jag hem också...

Jag blir mer och mer övertygad om att det är helt rätt att byta ut detta tidsvinstssystem mot något som faktiskt är mätbart. Sen om det är det förslaget som ligger på bordet som är det bästa möjliga vet jag inte.
 
Men jag undrade inte varför summan 11 000:- fanns. Någon summa måste det ju vara. Det jag undrade var varför det öht finns ett minimiavstånd eftersom det rimligtvis aldrig är det som är begränsningen.

(Det lär ju med all sannolikhet dessutom vara kollektivtrafikpriser a som är satta efter avdragsgränsen och inte tvärtom :) )
Jag vill gärna ha en diskussion angående summan så tyckte det var en bra ingång.

Regeringen vill ju dock att fler reser kollektivt. Här är det många som skippar det då det kostar för mycket med ett busskort gentemot tiden som förloras. Vet inte hur det är på andra ställen i sverige men här omkring så går det knappt bussar längre om man inte bor centralt. Det började gå neråt rejält redan i mina tonår när vi flyttade ut till zon 2. Bussarna gick från att gå en gång i halvtimmen till att över tid gå ner till varannan timme och då bara åt ena hållet.
 
Jag har faktiskt ingen koll på det, har inget val måste ta bilen, enkel resa hemifrån mig är det ca 41 km, från killens hem är det ca 32 km enkel resa.

Blir det som lovat på sikt så ska jag utgå från annan ort och då får jag i så fall ca 32 km hemifrån mig och endast 7 km hemifrån killens hem, men där är jag inte än.
Ska ärligt erkänna att jag inte hade koll på att de ändrat reseavdraget, men är inte förvånad heller, får ta och sätta mig in i det någon dag.
 
Var inte ändringen miljöpartiets idé för att hjälpa folk när bensinen och dieseln blev så fruktansvärt dyra? Pumpades ut med stora rubriker i media om hur snälla man var mot landets bilister, ända till någon satte sig ner och räknade på det och insåg att det var en försämring för de som mest behövde hjälpen.
 
Nu har jag räknat.
Från tidigare 10794:- tillbaka får jag 3348:- med nya reseavdraget.
Väldigt mycket pengar för mig som jobbar halvtid.
 
Var inte ändringen miljöpartiets idé för att hjälpa folk när bensinen och dieseln blev så fruktansvärt dyra? Pumpades ut med stora rubriker i media om hur snälla man var mot landets bilister, ända till någon satte sig ner och räknade på det och insåg att det var en försämring för de som mest behövde hjälpen.
Enligt de artiklar jag läst nu ikväll verkar alla vara eniga om att det är just bilister där inga alternativ finns som är förlorarna. Och det stämmer i mitt fall iaf.
 
Enligt de artiklar jag läst nu ikväll verkar alla vara eniga om att det är just bilister där inga alternativ finns som är förlorarna. Och det stämmer i mitt fall iaf.
Ja, med andra ord huvudsakligen de som bor på landsbygden och är tvungna att ta bilen till jobbet. Men vi får väl se om avdragsreglerna ändras igen nu under mandatperioden, nu när vi ser ut att få en regering utan miljöpartiet.
 
Samma för mig, får väl säga upp mig och stämpla istället. :angel:
Förhoppningsvis höjer de till 8:- iaf. När det här klubbades igenom var varken bensin eller elpriser så höga som nu.

Skojare kommer de inte åt enbart pga dethär. Många hemmajobbare lyfter nog reseavdrag. Likaså carpoolare.
 
jag vet egentligen inte hur det påverkar mig för förra året var första året på evigheter som jag skulle kunna göra reseavdrag. och då hade jag jobbat för få dagar för att komma upp i schablonbeloppet så jag kunde inte dra av något alls.
Rent teoretiskt skulle jag nog kunna åka kollektivt, åtminstone vissa dagar (bortsett från de dagar jag är utlånad till arbetsplats 10 mil bort, för då går det ingen buss tillräckligt tidigt hemifrån). Men med min trasiga kropp så funkar det inte att börja dagen med 15-20 minuter på cykel till busshållplatsen och sen 1,5 km promenad från bussen till arbetsplatsen. Då skulle jag inte orka med att jobba hela min arbetstid....
 
Förhoppningsvis höjer de till 8:- iaf. När det här klubbades igenom var varken bensin eller elpriser så höga som nu.

Skojare kommer de inte åt enbart pga dethär. Många hemmajobbare lyfter nog reseavdrag. Likaså carpoolare.

De här föranleder ju en ny fråga från hon som aldrig gjort ett manuellt skatteavdrag i sitt liv.

Man behöver alltså inte visa på att man faktiskt har bekostat resor mellan hem och arbete?

Börjar mer och mer rösta för att vi lägger ner alltihopa 😅
 
De här föranleder ju en ny fråga från hon som aldrig gjort ett manuellt skatteavdrag i sitt liv.

Man behöver alltså inte visa på att man faktiskt har bekostat resor mellan hem och arbete?

Börjar mer och mer rösta för att vi lägger ner alltihopa 😅

Går lätt att kolla om bilen verkligen rullat de milen som det sägs i en kontroll. Om man inte använt 10 olika bilar då men tveksamt om skv köper det.. Jag fick en kontroll en gång och då skulle arbetsgivaren intyga att jag jobbat de antal dgr jag angett. Detta var ju längesedan och då skulle hela uträkningen vara med och inte bara en slutsumma som det är idag.
 
De här föranleder ju en ny fråga från hon som aldrig gjort ett manuellt skatteavdrag i sitt liv.

Man behöver alltså inte visa på att man faktiskt har bekostat resor mellan hem och arbete?

Börjar mer och mer rösta för att vi lägger ner alltihopa 😅
Skatteverket kan kräva att du kan bevisa att du rest så som du uppger på deklarationen.
 
Ja, med andra ord huvudsakligen de som bor på landsbygden och är tvungna att ta bilen till jobbet. Men vi får väl se om avdragsreglerna ändras igen nu under mandatperioden, nu när vi ser ut att få en regering utan miljöpartiet.
Kom inte detta från en regering utan MP?
 
Har nu kollat lite mer på hur reseavdraget ser ut idag. Tycker det verkar vara en märklig modell. Eller jag som är trög 😅

Exempelvis om du ska göra avdrag för kollektivtrafik måste du ha minst 2 km till jobbet. Samtidigt får du bara höra avdrag för kostnader över 11 000:- per år. Kan väl inte finnas en människa som det kostar så mycket att åka 2 kilometer för? Varför finns ens miniavståndsgränsen?

Angående 2 km. Jag tror att det är en fråga om symmetri och minsta sträcka som anses vara rimligt att inte behöva gå. Normen för reseavdragen har varit resor med bil och där är en av de alternativa villkorsgrunderna att man kan få avdrag för resa med bil om det saknas kollektivtrafik på minst 2 km av sträckan. På så sätt blir minsta sträckan som man kan få avdrag för kollektivtrafik 2 km.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 665
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
31 658
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 095
Senast: oz_joj
·
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
38 452
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp