Hur potträna?

doglover

Trådstartare
Sonen är nu 12 månader och har inte börjat med pottan.

Hur går man tillväga?

Vad för slags potta ska man ha? Vilken har ni? En sån med stöd eller utan?

Släng gärna in lite bilder.
 
Sv: Hur potträna?

12 månader är väldigt litet att börja potträna.

Vi hade potta av stadig sort.
 
Sv: Hur potträna?

Vi har väl inte börjat TRÄNA riktigt utan han får sitta på pottan om och när han vill. Vissa perioder mer och andra perioder mindre. Han har både kissat och bajsat där ett antal gånger.
Emil är 2 år nu. På dagis kör dom några race då och då med potträning men vad jag vet brukar han inte sitta på pottan där ännu.

Vi har en vanlig potta;) nej men en väldigt enkel sort. Med en "kant" framtill så det inte ska komma utanför.
 
Sv: Hur potträna?

Min dotter är snart 3 å vägrar potta :rofl:

Du kan börja med att ha honom blöjfri och ha en potta hemma och sätta han där med jämna mellanrum och efter varje olycka... och typ applådera eller säga "åh va skönt" varje gång han gör rätt som med en hundvalp :rofl:

Jag har en kompis vars dotter blev blöjfri vid 5 mån ålder :bow:
 
Sv: Hur potträna?

Vi har en potta från ikea, passar sonen superbra, sitter jättebra på den och den är BILLIG! ;)
Ett plus jag kom på när han provade en annan potta (en gammal babybjörn) är att han inte får ner handen för att pilla på snoppen! :rofl:

Håller med filiduttan, tänk hundvalp! ;) Sätt honom på den efter mat, sömn osv.. :)
Håller inte med om att det är för tidigt, tycker aldrig det är för tidigt. Min grabb är 8 mån och har pottat ett tag.
Men vi gör det absolut inte till något tvång, har han inte lust så slipper han. Men han blir jätteglad när han gjort något i pottan! :laugh:
 
Sv: Hur potträna?

Måste man potträna ? Syrran har 2 ungar, hon har aldrig pottränat nån utav dom. Dom fattar tids nog att det inte är så läckert att bajsa i blöjan ( anser hon då, och hon har faktiskt fått rätt ). I bland tror jag man krånglar till saker och ting i onödan. Jag tror också på att saker och ting kommer i naturlig fart och helt av sig själv. Fast det är klart, vill man potträna så givetvis ska man väl göra det.
 
Sv: Hur potträna?

Är det för tidigt?
Nej då, våra har börjat långt tidigare, dottern var bara ett par veckor och jag tror inte de kommer att gå i terapi för det :laugh: Det är absolut inget fel i att prova. Engångsblöjor är en stor miljöbelastning och det är ju bättre ju tidigare man kan sluta. Ta det som en lek bara, börja sitt lite på pottan efter maten, efter sömn, när ni kommer in utifrån. Ta för vara att läsa en liten bok eller så under tiden, just i den där åldern brukar ju problemet vara att de inte har ro att sitta kvar tillräckligt länge. Försök dock inte att lägga någon värdering i om han lyckas göra något på pottan eller inte, tids nog så kommer det.

Verkar han hata det så struntar du i det ett slag och sen är det bara att prova igen. Babybjörns "hjärtepotta" är stabil och bra, den gillar vi!
 
Sv: Hur potträna?

Vid varje blöjbyte sätter jag Rasmus på pottan, än så länge har de inte kommit nått mer än ljudliga pruttar ;) Han bajsar på morgonen innan han väcker mig, men snart måste jag börja gå upp i tid för att orka jobba igen och då kommer vi nog hinna sätta han på pottan innan han morgon bajsar i blöjan.

php40ofc1.jpg
 
Sv: Hur potträna?

min erfarenhet är att det är inte så svårt att få dem att göra nåt på pottan, sätt ungen där när den har vaknat, typ. Det fixar en ganska liten bebis. Däremot är det en annan femma att få barnet att börja säga till i tid, alternativt hinna knäppa upp i tid. Det klarar man inte när man är ett år så i så fall får man vakta dem som en hök om man har ambitionen att ha dem blöjfria då.
 
Sv: Hur potträna?

Den köpt på IKEA för typ 19 kr och sen målar man själv :D

Rasmus pruttar ALLTID när jag sätter honom på pottan (och så skratatr han...) men än så länge har han inte gjort något. Men det kommer nog, kanske i morgon när vi kommer väcka honom innan de är dags för honom att bajsa och sen väcka oss!
 

Liknande trådar

Småbarn På dotterns förskola har de inga haklappar när de äter och inga förkläden när de exempelvis målar. I början tänkte jag att det kanske är...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 580
Senast: Anna
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 207
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 011
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 727
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp