Bukefalos 28 år!

Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

diabla

Trådstartare
hur ska jag gå till väga? jag ska provrida en häst som är runt 15, som har stått i hage i över 6 månder och inte blivit hanterad på hela den tiden. Innan detta har hästen tydligen tävlat i både dressyr och hoppning.

hästen står nu ungefär en timma bort från vart jag bor.

jag hade tänkt åka dit idag, prata med ägaren och få höra om hästen, kanske longera för att se hur den rör sig? och rykta och vara med hästen i stallet.

Men jag vill ju provrida hästen om jag ska köpa den! hur ska jag kunna göra det? hur hade ni gjort?

om stallet var närmare så hade jag ju under ungefär två veckors tid kunnat åka dit och ta in hästen, longera och arbeta med den på marken och så småningom lagt på sadeln och suttit upp, men det tar en timma att köra dit, en timma att köra hem, så jag har inte tid att lägga ner det arbetet på hästen.

Om ni skulle köpa en häst som inte var i arbete, hur hade ni provat den?


Allt hästvett i mejj säger till mig att jag är en idiot om jag sitter upp idag, när den inte har blivit riden på så länge.

Håller ni med eller ska jag ta mod till mig och sitta upp? Bra skritt, halt, 20 meter trav för att känna på hur hjälperna fungerar och hur den lyssnar?
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Varför har den inte ridits? Jag hade hellre, ursäkerhetssynpunkt bett ägaren sitta upp först, skrittat och joggat hästen. Sedan hade jag bara ridit hästen lätt för att se om den verkade vara en trevlig ridhäst. Beroende på hur urkondis den är.
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

ägaren är en 60 årig gubbe som väger runt 90 kilo så jag vet inte om det är så mycket bättre.

Den gick på ridskola förrut, men ägaren blev tvungen att stänga ridskolan (marken blev uppköpt för att bygga hus) så gubben flyttade alla sina hästar till en gård utanför stan och där har de bara stått nu i ungefär 6 månader.
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

ägaren är en 60 årig gubbe som väger runt 90 kilo så jag vet inte om det är så mycket bättre.

Den gick på ridskola förrut, men ägaren blev tvungen att stänga ridskolan (marken blev uppköpt för att bygga hus) så gubben flyttade alla sina hästar till en gård utanför stan och där har de bara stått nu i ungefär 6 månader.

Jag hade aldrig köpt den utan att rida den...
Hade troligen inte köpt den ändå, låter lite mysko på nåt vis. Men vill du ha den så får du ju rida?
En så gammal häst som blivit riden mycket kommer inte reagera konstigt om det inte är nät fel på den. Jag hade linat den först och sett om den verkar cool och sen ridit lite i alla gångarter och sett om jag gillar hästen :-)
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Jag hade aldrig köpt den utan att rida den...
Hade troligen inte köpt den ändå, låter lite mysko på nåt vis. Men vill du ha den så får du ju rida?
En så gammal häst som blivit riden mycket kommer inte reagera konstigt om det inte är nät fel på den. Jag hade linat den först och sett om den verkar cool och sen ridit lite i alla gångarter och sett om jag gillar hästen :-)

okej. tack för ditt svar.

förstår inte vad du menar med att det låter mysko? varför skulle det vara det?
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Det är ju ingen unghäst och har den dessutom gått på ridskola så hade jag nog longerat den en liten sväng med sadel på för att få ur ev bus och sen satt mig upp helt enkelt. Hade den känts reglerbar i trav skulle jag ge mig på att prova nån galoppfattning också. Hade naturligtvis inte ridit runt varv på varv utan bara känt på den i 10 minuter...
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Vi köpte en 18 åring som inte blivit riden på 6 år.
Vi fick ta den på prov en månad pga den anledningen.
Men din står ju såpass nära ändå så det är ju bara åka dit några ggr och testa.

Vi har kvar våran, som nu är 24 år och världens trevligaste individ!
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

nu har jag kommit tillbaka från ridningen.

Det gick bra! hästen var lugn och fin och svarade bra på mina hjälper.

Jag red kanske i bara 10 minuter men fick ändå känn på hur hästen är.

tack för era svar - det lugnade ner mig lite innan jag åkte! :bow:
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

En frisk häst som ridits länge tappar ingeting på 6 månader i hage (har de stått på box är det en helt annan sak, i hagen rör de sig). Lite styrka absolut men grundkondis finns absolut kvar. Så jag hade ridet hästen ett vanligt lugnt pass. Antar att du ändå bara tänkt rida ett lätt pass (alltså inte svåra rörelser dressyr eller hoppa några höjder) så då är det bara rida. Några km i skogen eller en halvtimma på ridbanan ska den absolut klara. Man behöver inte rejsa järnet. :) Rida övergångar och bara känna igenom den, men låt det jogga på i alla gångarter. Du känner snabbt vad den är med på.

Så åk dit och rid den igen lite mer ordentligt! :)
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

På sex månader så tappar dom ju hur mycket som helst!
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

En häst med bra grundridning bör vara som normal att rida även efter 6 månader när det gäller svarandet av hjälper osv. Den ska även vara relativt böjbar och mjuk i munnen och kroppen, följsam helt enkelt.

Att testa hästen ordentligt går ju inte såklart, men grunderna kan man testa och dom ska sitta bra även efter 6 månader.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Varför krångla till det?

För det första: inte hanterad alls på ett halvår? Jag förmodar alltså att hästen står på lösdrift och ingen har sett till den?

Om det är en 15-årig häst som tidigare ridits regelbundet och som nu står på lösdrift, har den säkert tillräckligt med muskler för att orka bli riden en stund.

Med andra ord: sadla och tränsa hästen, sitt upp och provrid i alla gångarter.
Testa vad hästen kan men överdriv inte provridningen.

En "normal" femtonåring ska knappast bli särskilt skärrad av att plötsligt få jobba igen.

Om hästen beter sig onormalt eller skärrat, köp inte hästen. Accepterar den inte ridning, köp inte.
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Håller med.

TS att anstränga, i lagom mått (dvs kort stund skritt, trav och galopp) en enstaka gång skall inte vara något problem. Hästen har ju naturligt rört på sig i hagen. Däremot är det inte lämpligt att anstränga hästen till max tex genom ett krävande dressyrpass eller hoppa höga hinder. Men i övrigt skulle jag inte tveka inför att rida ca 15-20 min och känna på hästen.

Att du sedan, om det blir köp, måste köra en långsam igångsättning på den är en annan sak.

Men att köra ett enda pass, med måttlighet, skall inte vara något problem.
 
Sv: Hur Prov-rida häst som inte blivit riden på flera månader?

Jag skulle känna igenom hur den svarar på min hjälpgivning. Man kan få ganska bra känsla för om man passar ihop eller inte även på rätt lite tid.

Själv har jag bara provridit en av de hästar jag köpt :angel:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 030
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 944
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp