Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 281
Sv: Hur räddar jag hunden?

såna här skitproblem som lätt ordnas av en duktig instruktör/problemhanterare om jag nu inte hade haft kunskap själv så skulle jag såklart göra det!

Nedan är inte vad jag anser vara ett "skitproblem"..

Varför jag har övervägt tanken att avliva henne är för att hon har börjat visa maktkamp mot barnen.

Jag tolkar detta som att hunden börjat markera mot barnen och om så, så är det ett allvarligt problem!

Vad säger du - om något - till hundägare som kommer in för att avliva en hund på de grunderna? QUOTE]

Jag är en sån hundägare som avlivat en frisk hund pga egna ändrade livsförhållanden och för att hunden inte skulle behöva flytta ännu en gång.
Hunden var en hanhundsilsken och 'lättstressad' individ ochjag var redan när jag fick honomdet 7'e hemmet och han var 6 år då han avlivades och då hade jag haft honom i 2½ år.
'Min' veterinär frågade varför,jag förklarade hundens tidigare historik och att jag själv på inga som helst villkor kunde just då ha hunden kvar,och att omplacering inte kändes som ett alternativ och mer än så diskuterades inte.

Det finns oftast en grund till varför, barn har en tendens att uppfattas som lägst i rang om de inte kan säga ifrån eller har en ägare som kan lära den att de ska respekteras och att det inte går att göra som man vill med dom.

Sen om det pratats om att hunden blir aggressiv och gjort utfall och bitit barnen har inte jag uppfattat det som, men det kan hända om inte hunden får hjälp att få en trygg och konsekvent ledare som kan visa på rätt sätt vad som är acceptabelt eller ej.

kanske inte denna hunden passar in i en barnfamilj, inte alla som gör det utan behöver , mer lugn och stabil miljö och i så fall så finns det folk som har erfarenheter av när hunden tagit över hemma och kan få bukt med det. Så kanske är ett nytt hem utan barn och med mycket kunskap och tid det som behövs här. Den enda som kan komma fram till det är en kunnig person som träffar hunden och följer upp problemen i kanske hemmiljö och kollar av hur hela situationen ligger till, inte vi som sitter vid en dator och aldrig sett hur hunden är. Men iom att hunden inte va sådan här förut så har det nog hänt något och det kanske är så att den tagit över i hemmet då ingen anses i hundens ögon vara stark nog att lyssna på. Det behövs en kunnig människa i detta för att komma fram till vad som är bäst för hunden tror jag iaf.

Det tycker jag är helt rätt. Hade jag kämpat med ett djur och till slut tagit det tunga beslutet att ta bort det så hade jag bränt alla säkringar om någon som inte vet bakgrunden hade hållit en föreläsning för mig om vad jag borde göra istället. :mad:

håller med helt. Jag ringde o bokade tid för avlivning av mina förädrars hund som var åtta år o fullt frisk men av olika omstänidgheter var avlinvning den "bästa" utvägen. Thjejen jag pratade med var riktigt otrevlig o det var inte roligt alls, jag tyckte det var tufft o kände inte att jag skulle behöva bli ifrågasatt o behöva förklara mig.
Nu blev hunden blind under en promenad så vi fick akut åka till en annan klinik o avliva henne.

Framförallt så vet vi inte vad som orsakar problembeteendet. Det är väldigt lätt att säga att det handlar om ledarskap eller att något måste ha hänt hunden, men det kan lika gärna vara så enkelt att hunden är mentalt kass.

Min förra hund hade problem som hade kunnat beskrivas på liknande vis om jag bara slarvat ihop en text, men hennes problem var definitivt inga skitproblem som kunde fixas av någon med lite tid och kunskap. Jag håller med dig om att det mycket väl kan handla om stora problem som gör avlivning av hunden till det bästa alternativet.

Du har helt fel..En hund som påvisar ett aggressivt beteende speciellt mot små barn ska tvärt avlivas...det e klart att man kan träna bort det till viss del men det kommer komma tillbaka förr eller senare...jag tycker alla i denna tråd babbalat bara om att det e så synd om hundar som blir omplacerade...man måste gå till själva kärnan med detta...det e inte bra att avla på vilka raser som helst o korsa härs o tvärs..så e det bara..dem blir beng i huvet till slut...

nej det håller jag inte med om. Min föräldrar hade en golden innan de fick sitt första barn. Hunden visade sen agressiva tendenser när barnet blev lite äldre (ca ett år) de avlivade inte utan placerade om honom till en ensamstående utan barn, där fick han ett jättebra hem o ett långt liv. Han var ju ingen galning som flög på alla barn han såg utan han klarade inte konkuransen i familjen o utan den fungerade han jättebra :)

Hej alla på denna tråd.

Jag har hört mycket om den första ägaren till hunden och vet hur hon har det hemma och jag hoppas verkligen INTE att hon får tillbaka hunden för då är det mer synd om den än om den avlivas. Stackars hund som blivit attakerad av en annan hund och den hunden är säkert kvar så vem säger att den inte blir attackerad igen av samma hund?
Hur kommer den må då?

Och att hunden snor godis från barnen, vad händer den dagen något av barnan drar undan handen opch säger nej, då kankse hunden blir arg eller nfsar efter godiset och råkar bita barnet.

Jag tror att nya ägaren gör allt för att träna bort dåligt beteende och hoppas inte hon tvingas lämna tillbaka hunden till förra ägaren.

KL

Att det är en tuff blandning är inget nytt i denna tråden och nej man ska inte korsa hej vilt, men denna hunden va bra när den kom till nuvarande ägaren, alltså är inte jag pessimistisk till att det finns en lösning.

Sen har jag märkt att det är väldigt viktigt att tänka över sina ordval väldigt noga på buke, allt man skriver måste vara perfekt. Så "skitsaker" va ett dåligt ordval av mig, om jag skriver problem som säkert går att få ordning på så låter det kanske bättre och passar några i smaken:bow::idea:.

Skulle vara intressant om det kom dit en människa som är insatt sen lång tid tillbaka i sådana beteenden som denna hunden har och få höra vad denna säger och anser. Hoppas för Mejas skull iaf att det blir till det bästa för henne, resten bryr jag inte mig om. Det är henne det handlar om nu, inte några andra hundar och hur dom blev eller inte. Alla hundar är individer och där av har olika personligheter så det som inte funkade på den ena kanske gör det på en annan och tvärt om. Dra inte alla över en och samma kant...

Och att hunden snor godis från barnen, vad händer den dagen något av barnan drar undan handen opch säger nej, då kankse hunden blir arg eller nfsar efter godiset och råkar bita barnet.

.

Men allvarligt.. Jag tror alla som har småbarn och hund råkar ut för detta. Ser inget konstigt i det alls.

Nuvarande ägaren skriven tidigare i tråden så här:

Jag och förra ägaren skrev ett avtal under prövotiden 1september till 1oktober 2009
I oktober köpte jag henne för 500kr för allt gick så bra med barnen (har tre små) och med träning av Meja. Då jag inte var så kunnig tog jag hjälp av en väldigt hundkunnig människa som hjälpt mig väldigt mycket.Meja fungerade jättebra och vi hade väldigt kul ihop när vi tränade.

Senast ändrad av en moderator:

*Kl....

Nu börjar jag bli lite förvirrad. Finns 3 helt nya medlemmar som skrivit i denna tråden. Mejas_hjälp, ovetande och rottis. Är dessa samma personer eller är det olika??

Ovetande och rottis har registrerat sig samma dag dvs den 6:e.... Bara jag som börjar ana nått? Om det inte är samma person så ber jag om ursäkt!

Och hur gick det för hunden?

Mejas_hjälp är förra ägaren sen är en av dessa nya medlemmarna nuvarande ägare och en som känner en av dom osv.

Ok!

Svårt att hålla koll när tråden sprungit iväg 4 sidor sedan jag tittade i den;)

Oj här var det väldig koll till och med på vilken tidpunkt man blir medlem...Nej..jag e inte samma person som nån av dem du nämner...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 582
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 327
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
438
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka