Hur räddar jag hunden?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare mejas_hjalp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 172
  • Visningar Visningar 15 280
Sv: Hur räddar jag hunden?

Får rätta mig själv där, hunden blev bra med en månads träning men gick för någon månad tillbaka till de oönskade beteendena den hade när den kom till nuvarande ägare. Rätt ska vara rätt:).

Sånt här är ju en färskvara och måste tränas regelbundet, och då menar jag allmänt så som möte med andra hundar, tigger osv. Maktkamp mot barnen vet jag inte vad ägaren menar med, om den visar sig dominant genom att ta deras godis osv eller rent av attackerat dom. Detta framkommer tyvärr inte.

Jag är inte så finkänslig av mig så du behöver absolut inte ursäkta sitt ordval bättre man pratar i klarspråk...Jag tycker egentligen bara att det känns väldigt onödigt att diskutera detta över nätet när ingen känner hunden eller dennes beteende...det är så himla lätt o döma folk i onödan...Nu skriver jag inte detta för att poängtera just dej...utan jag menar i allmänt så är folk så att man dömer lite väl hastigt o tycker man e så duktig på hundar o så uttalar man sej därefter...
Men sedan så är det så här att när man läser mellan raderna i denna tråd så verkar det som att den fd ägaren är väldigt oseriös..Först o främst skulle då jag aldrig ha korsat dessa 2 raser...o hade jag mot all förmodan gjort det så hade jag sett till att djuren kom till någon som hade erfarenheten av denna typen av raser...

Titta bara Blocket det är fullt med liknande raser som skänks bort eller säljs för en billig peng..där säkert många har köpt rasen utan att vara kunniga i hur man ska fostra och ta hand om den....

KL: Jag väntar fortfarande på ett svar på hur man hittar de där perfekta hemmen att omplacera problemhundar till. Samt hur man vet att de är perfekta.:confused:

Naturligtvis tycker jag att en omplacering skall vara förstahandsalternativ om hunden är någorlunda frisk. Men jag vet också att det kan vara svårt nog att hitta nya hem åt friska trevliga familjehundar, ännu svårare om det är en problemhund.

Jo jag håller med. Det är lätt att det börjar som en liten sak sen spinner det på och urartar. Tyvärr är det ju så att skriver man en tråd här så börjar ju folk prata och alla har sina ideer och åsikter vilket som är så roligt med Buke. I bland så krockar dom rejält men så är det, alla tycker inte lika. Jo jag vill inte fördöma, det är lätt hänt bakom en skärm och alias när man inte kan se folk man pratar med att saker och ting tas riktigt illa. Man går efter en text, sen vet man ej om det är sant eller ej utan utgår från vad det står. Nu va det ju dåvarande ägaren som bad om råd och nu vet jag inte riktigt vart tråden hamnat, så som det brukar bli.

Ja , först o främst lär man kanske se till så den som tar emot hunden har erfarenhet av rasen...men det e sant dessa människor växer inte på träd...

Vad jag inte förstår är hur det kan vara så förbannat svårt för så många hundägare/uppfödare att kolla om blivande ägaren är lämplig KUNSKAPSMÄSSIGT. (personliga egenskaper är svårare att kolla)

Jag menar: vi låtsas att jag ska omplacera en 2 årig hane rottis/labrador/bordercollie. Det FÖRSTA jag frågar en blivande ägare är om h*n kan redogöra för ursprungs uppgiften för samtliga ingående raser. Om ägaren då säger att rottisen är en typ fågelhund så är personen inte lämplig att överta denna hund.
Dom måste inte kunna redogöra för alla raser perfekt men dom ska veta vad det är på ett ungefär dvs säger personen att rottisen är en vakthund kan jag godkänna det.

Fråga 2 blir sedan självklart hur tänker man aktivera hunden? Är då svaret: ääh aktivera... vi går ju promenader(?) så är denna ägare fortfarande inte lämplig.

Dvs FRÅGA angående dom ingående raserna, vet dom inte VAD det är vet dom inte HUR den är heller. Och då ska dom inte ha den.:mad:

jag har hund och små barn och det har aldrig hänt mig för det skulle jag inte tillåta min hund att göra för en sån olycka vill inte jag ska hända mina barn och det är mina hundar fostrade att inte göra..............

Men allvarligt.. Jag tror alla som har småbarn och hund råkar ut för detta. Ser inget konstigt i det alls.

jag har hund och små barn och det har aldrig hänt mig för det skulle jag inte tillåta min hund att göra för en sån olycka vill inte jag ska hända mina barn och det är mina hundar fostrade att inte göra..............

vi låtsas att jag ska omplacera en 2 årig hane rottis/labrador/bordercollie.

Läs sen det här som du skrev..
Vad jag inte förstår är hur det kan vara så förbannat svårt för så många hundägare/uppfödare att kolla om blivande ägaren är lämplig KUNSKAPSMÄSSIGT. (personliga egenskaper är svårare att kolla)

Det är ju det som är problemet liksom,de allra flesta med 'knepiga blandningar' är desperatat att bli av med hunden,så när någon är intresserad,så lämnar man iväg hunden,bara den som varit och kikat säger att den ser ju bra ut och är klappvänlig..
Resten ordnar sig nog ..

Det är ju tyvärr lite samma sak med en del hästraser,skyll inte på de som köper,skyll på de som försöker sälja hästen/hunden..
Det är där problemen börjar,för den som säljer vill bli av med sin häst/hund och ja,de är mest glada över att ngn kanske är intresserad.

Jag menar: vi låtsas att jag ska omplacera en 2 årig hane rottis/labrador/bordercollie. Det FÖRSTA jag frågar en blivande ägare är om h*n kan redogöra för ursprungs uppgiften för samtliga ingående raser. Om ägaren då säger att rottisen är en typ fågelhund så är personen inte lämplig att överta denna hund.
Dom måste inte kunna redogöra för alla raser perfekt men dom ska veta vad det är på ett ungefär dvs säger personen att rottisen är en vakthund kan jag godkänna det.

Fråga 2 blir sedan självklart hur tänker man aktivera hunden? Är då svaret: ääh aktivera... vi går ju promenader(?) så är denna ägare fortfarande inte lämplig.

Dvs FRÅGA angående dom ingående raserna, vet dom inte VAD det är vet dom inte HUR den är heller. Och då ska dom inte ha den.:mad:

Bra inlägg :bow:

Fast svaret sitter väl i pengarna skulle jag tro. Nu kanske jag är full av orättvisa fördomar, men de flesta med blandraskullar tycks vara mest intresserade att bli av med valparna så snart efter 8 veckorsdagen som möjligt, gärna tjäna en hacka på det, men ffa 'bli av' med det. Vilket iofs är förståeligt, det är i teorin ubergulligt med 6-7-8 sockersöta valpar hemma i radhuset. I verkligheten blir det lätt en mardrömslik 'torka kiss och bajs och få hela huset söndergnagt'-tillvaro kan jag tänka mig. (INte för jag nånsin provat, men hört även rutinerade, vana uppfödare/kennlar mumla något om 'skönt när de små monstren åkt' med något vilt i blicken, och om jag försöker åttafaldiga hur det var med valp i huset så mja, njä.. *s*). Och ju äldre de blir, dessto..roligare.. eller nåt.

OT men min pappa har en underbar inställning, innan jag kastrerade U frågade jag på skoj (tiken har C-höfter) om 'han inte skulle ha några riesenvalpar, sista chansen nu, nästa vecka är det snipp snipp'. Pappa svarade 'nej för i helsike' och jag trodde han spann vidare på mitt skämt och tyckte att 'men jag kan ha hand om henne och valparna, inga problem' och pappa svarar (på fullt allvar insåg jag) att 'valparna är inget problem - men det det där med en massa löst folk som ska komma och titta och inte har någon koll alls och..' Och jag kan förstå honom - faktiskt.

Jag tror ändå det är vanlig. Innan man fått hunden att förstå att det är förbjudet.
En valp tex föds ju inte med den kunskapen utan gör gärna försök att ta från små barn

Hur ska du kunna fostra hunden att inte göra det om det aldrig händer? Då kan hunden omöjligt veta att det är fel och således kommer beteendet att kunna visa sig hur noggrann du än är på andra punkter.

Delvis kl

Om nu hundens ägare vill avliva så tycker inte jag att detta är något som varken veterinärer, assistenter, kompisar eller fd ägare ska lägga sig i.
Det finns många saker som är värre för en hund än att få somna in.

Döda djur lider inte.

Nu måste jag bara säga att jag är så TRÖTT på dessa oseriösa sk "uppfödare" som tar en massa valpkullar på sina stackars tikar. Gärna amstaff-blandningar för det verkar en massa okunniga ungdomar vilja ha (sk förortspitbull). Hundstallen kommer att svämma över av dessa stackars vovvar....och det blir rea på Blocket. Nej, fy 17!

Du har helt fel..En hund som påvisar ett aggressivt beteende speciellt mot små barn ska tvärt avlivas...det e klart att man kan träna bort det till viss del men det kommer komma tillbaka förr eller senare...jag tycker alla i denna tråd babbalat bara om att det e så synd om hundar som blir omplacerade...man måste gå till själva kärnan med detta...det e inte bra att avla på vilka raser som helst o korsa härs o tvärs..så e det bara..dem blir beng i huvet till slut...

Oh men herre gud..
Att visa dominans mot barn betyder inte att det ar hugg och bett involverat.

Och jag har da inte sagt nagot om att det ar synd om omplacerings hundar. Jag har sagt att det ar synd om hundar som bor i okunniga hem.

Klart korsningar hejvilt inte ar bra - jag ar sjalv rejalt emot korsningar. I synnerhet eftersom det oftast ar de knepiga korsningarna som blir just omplaceringshundar av div. anledningar.

Vet du?
De flesta av vara hundar ar -inte- barnvanliga. De flesta HUNDAR ar inte barnvanliga. De flesta hundar, utan traning, ar inte barnsakra. Barn borde inte vara ensamma med hundar o.h.t.

Barn skall tranas for att vara runt hundar. Och hundar skall tranas for att vara runt barn.
Skaffar man hund nar man har barn tar man pa sig ansvaret att gora det ovanstaende.

Vilket bra inlägg!! :bow::bow::bow:

OT; Med andra ord hade den hunden varit nått för mig, kan lätt ge fakta om de 3 raserna och hunden hade knappast varit nöjd med bara promenader, den saken är klar! ;):D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 490
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 572
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 321
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Bärväska för liten hund
  • Uppdateringstråd 31