Hur rädd ska man vara för smittsamma sjukdomar - kvarka?

D

Desert_Wind

Funderar på hur rädd man bör vara för kvarka? Min lilla kusin brukar rida mina hästar lite då och då. "Hemma" rider hon på ridskola i Sthlm och nu har de fått kvarka.

Jag har sagt att de får välja stall som de ska vara i - mitt eller ridskolan. ( Självklart :) )så valde de mitt. Jag tycker att ridskolan borde förstå att smittspridningen är överhängande och erbjuda eleverna pengar tillbaka om de inte vill fortsätta rida där. De bedriver fortsatt verksamhhet på ridskolan, och de tycker inte att de bör betala ridavgiften tillbaka men jag tycker det! De borde föregå med gott exempel.

Ponera att en liten ridskoletjej hälsar på i ett privatstall, hästarna smittas och ägarna blir förtvivlade- hur mår då tjejen?

Vad tycker ni? Hur ska man tolka rekomendationerna?

"Stall med sjuka hästar ska hållas isolerat i minst 20 dagar efter det att den sist insjuknade hästen inte längre visar symtom som varigt näsflöde och/eller feber. " STCs rek enligt www.sva.se
 
Tja om det är den ridskolan jag tror så borde de ha stängt för allmänheten men de har de inte. Det finns heller inte så vitt jag vet ngn anmälan till SJV osv.

Det är mkt strul med kvarka för folk tar inte ut veterinär etc.

Om hon byter kläder mellan stallen och duschar så behöver du inte vara så orolig men visst är det onödigt.
 
tycker dom borde stänga ridskolan medans hästarna har kvarka........det smittas vell rätt bra har jag hört.
 
Byter kläder?

Om det vore så lätt att byta kläder då? Ridhjälm, säkerhetsväst, handskar, ridbyxor, skor, jacka, tröja osv...

Kvarka är anmälningspliktigt enligt SJVs stadgar, de har haft ut veterinär så denne måste ju anmäla, tycker man!

Har tävlingshästar själv ( spelar egentligen ingen roll vad jag har för hästar!) så vill definitivt inte riskera ngt!

Tack för svar!
 
Jag vet nog vilken ridskola du pratar om och lektionerna pågår för fullt, med lite halvdåliga hästar sådär. Länsveterinären kom med rådet att stänga, redan innan provsvaren kommit, men stängdes verksamheten ned? Nej, åh IDIOTER. När frågan kom varför ridskoleverksamhet fortfarande pågick och stallet inte var isolerat kom svaret "Vi kan inte stänga stallet eftersom det är öppet för allmänheten annars". :confused: OOOOHHHHH! En god vän till mig beställde papper från veterinär där det står en hel del om kvarkan. Bakterien sitter bl.a kvar på kläder upp till 6 månader och sprids via bl.a golv, dock ej via luftvägar. Till hjälmar finns speciella sprayer, vet tyvärr inte namnen på denna. Kläder och annat bör tvättas i Vircon S. Även nycklar och sådant ska behandlas för säkerhetsskull... Jag skulle behöva skriva så mkt mer. Värst av allt är väl ändå att jag sitter med i denna ridskolas ungdomssektion. Fan, det är ruskigt pinsamt att de inte beter sig bättre. Dock rider jag inte kvar på stället längre...
 
Detta var tydligen inte första gången stallet fått kvarka. När min moster ringer till ridskolan så säger de att de förlorar för mkt pengar på att betala tillbaka till alla. Men borde de inte vara försäkrade för inkomstbortfall? Om de får ut på försärkringen kan de inte andå ta betalt för ridlektioner?

I morgon ringer jag till SJV och hör om deras fall är anmält. Tycker att det är fruktansvärt att bete sig så här!

:devil:
 
I ditt fall hade jag gjort likadant!
Jag hade aldrig i livet låtit ngn som varit i ett kvarkastall sedan gå in i mitt stall!

Vilken horribelt oansvarig ridskola som har full verksamhet ändå! :mad:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan vill inte klaga men tycker det är oerhört svårt att hitta en medryttarhäst :/ vet inte hur många gånger jag läst ett inlägg om en...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 591
Senast: Cambrie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
514
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp