Bukefalos 28 år!

Hur räknar man mängden mat till flera?

makarontanten

Trådstartare
Jag älskar att planera ( och laga mat), så nu har jag tagit på mig att planera in 3 dygns mat för 6 personer över nyår. Jag har redan skrivit en tråd om att vi hyrt stuga, och nu är jag så taggad på detta och vill få dessa 3 dygn så härliga som möjligt för alla, och att vi ska njuta av bara den. Jag brukar alltid jobba nyår ( vården) och därför känns det extra kul att ha fått ihop ett glatt gäng, jag är ledig och stugan är perfekt för både hundar, mys och långpromenader. Därför är jag ute i så pass god tid och vill verkligen tänka till :-)

Men hur räknar man ut ungefär vad det kommer gå åt i mängd mat? Min tanke hitintills är att vi första dagen ( ankomst mitt på dagen) ska avnjuta lite smörgåstårta som lunch/välkomstgrej ( jag vill överraska med denna). Tänkte lite grillning ( korv) på kvällen, och det är ju inte så svårt att räkna på heller. Det finns grill både ute, eller inne i öppen spis om det är oväder :-)

Men så är det frukost 3 mornar ( skulle gärna vilja ha typ "hotellfrukost" med ägg, bacon mm) , lunch på nyår innan trerätters på kvällen, samt lunch och middag ( kvällsmat?) på nyårsdagen, eventuellt lunch sista dagen innan vi åker hem.

Hur vet man hur mycket folk äter, hur räknar man ut allt utan att det blir för snålt, eller får en massa över som folk inte vill betala för ? Hjälp mig göra en nyår magisk, "billig" ( att det inte blir överköp på maten) och underbar, bara för i år :-)
 
Om pasta blir aktuellt som föda så har Zelda här ett bra knep att räkna ut mängden för två personer, multiplicera detta med tre och du har tillräckligt till rätt antal personer... :p

zelda-7-februari.jpg
 
@makarontanten: Gör ett Excel-dokument och googla loss på vad som brukar gå åt per person. Jag har det för när jag arrangerar den årliga företags-bbq:n och det är supersmidigt. När man väl fått till formlerna och mängderna är det bara att fylla i antalet personer och sedan skriva ut när man ska åka och handla.

PM:a om du vill jag ska skicka dokumentet :)
 
Låter som en bra ide, tack :-) Ska se om jag lyckas, annars pm:ar jag dig :-) Har ju inte hundra bestämt maten än, men vill bara att det ska bli så super som möjligt utan att folk ska behöva betala överpriser ( därför jag är ute i så god tid) :-D
 
Vad tror ni om detta

Onsdag: Smörgåstårta till "lunch" när vi kommer, sen packa upp, installera sig, gå en sväng i området med hundarna, slappa och ha det gott. Korvgrillning på kvällen med varm brasa som sällskap och komma in i lugnet.

Torsdag ( nyårsafton): buffefrukost med allt från bacon, ägg, juice, frallor,fil, prinskorv mm. Lättare lunch som tex pastasallad ( med tex kyckling) eller enklare rätt typ spagetti och köttfärssås ( som de flesta gillar och äter men som är smidigt att göra). Kvällsbuffe: Enklare förrätt ( ej bestämt än). Huvudrätt: Min egna rätt med helstekt oxfile i ugn med grädd/ost/kantarellsås, serveras med sallad, bröd och hasselbackspotatis. Efterrätt ej bestämt, men kanske lite lättare tex pannacotta eller bara bär och glass eller liknande. Champagne och smörgåssnittar vid tolvslaget OM någon vill ha något ätbart då :-)

Fredag: Buffefrukost. Lunch ??? Kanske någon värmande och mustig soppa och ostfrallor om vädret är kylig?! Härligt med soppa om vädret är rått, man går promenader ute med hundarna och fryser lite gott när man kommer in igen. Middag?! Inga ideer än... Kvällsmat kanske lite rostat bröd eller rester från gårdagen för den hungrige. Kanske det finns lite potatis, korv, ägg att steka till som "pytt i panna" eller liknande :-)

Lördag: Buffefrukost. Eventuell lunch innan hemkomst,då jag och annan person ska jobba senare på kvällen ( kan vara skönt att ha fått i sig mat innan man åker hem och förbereder sig för vardagen igen :-)

Tanken är också att frukt, chips ( grönsaker), dipp och godis finns för småätande hela tiden :-) Fler tips, fler tankar, eller vad tror ni om detta koncept?
 
@makarontanten: Jag tycker det låter bra :up: till middag på nyårsdagen kanske någon fisk skulle passa? Lite lättare mat efter alla excesser dagen innan ;) och det finns många fiskrätter som mer eller mindre lagar sig själv i ugnen.

Hur ser varmhållningsmöjligheterna ut? Ni är sex personer och både bacon och korvar måste ju hållas varma om alla vill ha det. En bra idé kan vara att ha en spishäll (en sådan med en eller två plattor) på buffébordet för frukosten. Det är så tråkigt om en måste springa fram och tillbaka mellan spisen och bordet istället för att umgås. En sådan häll funkar ju för att hålla soppan varm också.

Om man gillar dem är bake-off bröd, ej fryst utan vacuumpackat, supersmidigt att ha för att ha nygräddat bröd till tex soppan. Jag gillar Icas egna varianter, speciellt surdegsbaguetten.
 
Kul att ni gillar, men vill gärna ha mer festliga ideer om hur vi gör detta magiskt :-) Mat är ju inte allt, så tar gärna emot fler ideer på annat kul också :-) Måste bara berätta situationen, så ni förstår hur "viktigt" detta är för mig :-)

Person 1: haft det jobbigt i många år, jobbat de senaste fem åren för att slippa tänka på festligheter under nyår, men är nu på g, älskar livet och är jätteglad över detta

Person 2: Diagnotiserad med diverse problematik, vill komma ifrån med sin hund,ha kul, umgås, ha vänner om sig och njuta av att vara problemfri i härligt sällskap

Person 3 : Tråkig skilsmässa i bakgrunden, vill ha kul, träffa vänner, komma ifrån, bara njuta och skapa nya traditioner

Person 4: Har fysiska problem, har ont i rygg, har innan haft andra problem, men är bara så otroligt snäll och tacksam över att bli medbjuden och få ha vänner omkring sig. Har hund som skulle älska utevistelsen vi erbjuder. Underbar person jag verkligen vill göra allt för.

Person 5 : Lite lättare depressioner under den mörka tiden om året. Härligt go människa som står mig nära och som skulle piggas upp av detta :-)

Person 6 : Jag själv. Komma bort från raketer och nyårssmällar för min rädda hunds skull. Älskar dessa personer, vill bara göra det magiskt, låta min och andras hundar få njuta av landet, få vara med i gemenskapen och fira in det nya året med en härlig vistelse och göra det så bra som möjligt :-D
 
Tack för tips, vad jag förstått är stugan fullt utrustad, så att hålla värmen ska nog gå bra :-) Jag antar att vi ( 6 personer) inte kommer gå upp samtidigt, så var och en får värma på när det passar dem att äta frukost :-). Tar tacksamt emot mer tips om hur man kan förgylla dessa dagar mer :-) Värmeljus, kronljus och brasa är medräknat som rent mys :-)
 
@makarontanten: Hur tar sig alla dit? Kommer du att åka dit i förväg för att förbereda? Jag tänker att en lite välkomstpåse i stil med "karamell på kudden a la hotell" skulle vara trevligt. Typ någon godsak till husse/matte och en till hunden.
 
Alla utom en har bil och körkort, men så långt har vi inte kommit än, att vi pratat om detta. Jag har tänkt tanken, precis det du skriver, men jag vet inte än om stugan är uthyrd innan oss, och om jag kan få tillgång innan för att förbereda något trevligt. Vi är 6 personen, 3 med hund ( inklusive mig). Min tanke var att försöka få till ett trevlig välkomstentre ( kanske en fördrink, smörgåstårta och goodiebag), men vet inte än om det funkar. Stugan ligger ju endast ca 4 mil bort, men allt hänger på uthyraren och om den är ledig innan oss :-) Stort tack för ideen iallafall :-)
 
Just ja, även om stugan är fullt utrustad skulle jag ta med egna köksknivar men det är mest för att jag blir vansinnig på slöa knivar :p :D

Kapsylöppnare, korkskruv och konservöppnare ingår i mitt akut-kit också, det är sådant jag inte vågar anta att det finns :)
 
Låter som en jättekul idé för nyår! :up:
Tyvärr kan jag inte hjälpa till i sakfrågan, men bara tänkte berätta att vi ofta brukar äta brunch på nyårsdagen. Man har ju varit uppe sent kvällen innan (Hundarna brukar få sista kvällskissen vid 1-halv2) så man kanske inte vill gå upp så tidigt. Och om man ändå inte äter frukost förrän typ 10-11 (gärna efter långpromenad med vovven så man hinner bli hungrig!) så kan det bli tight med tid innan lunchen.
Vi brukar då göra lite typ "amerikansk" brunch, typ pannkakor, bacon, ägg, kanske nybakta muffins/scones, smoothies, juice o färsk frukt :d
då "sparar" man ju dessutom in på en måltid :up:
Bara ett förslag :)
 
Åhhh, jag blir lite tårögd att ni är så gulliga och vill hjälpa till här :-) Jag vet själv att jag kan vara lite dryg och dum på buke ibland, men det är bara för att jag är som jag är, jag menar inget illa och ibland blir besatt av att försvara mig när folk hoppar på mig;-) Jag glömmer lika fort, men blir ibland tveksam att skriva, då jag tror att alla ska hoppa på mig för minsta lilla ;-) Sååå glad ör alla tips nu, BUKES medlemmar ÄGER :-D
 
@makarontanten: Jag tycker det låter bra :up: till middag på nyårsdagen kanske någon fisk skulle passa? Lite lättare mat efter alla excesser dagen innan ;) och det finns många fiskrätter som mer eller mindre lagar sig själv i ugnen.

Hur ser varmhållningsmöjligheterna ut? Ni är sex personer och både bacon och korvar måste ju hållas varma om alla vill ha det. En bra idé kan vara att ha en spishäll (en sådan med en eller två plattor) på buffébordet för frukosten. Det är så tråkigt om en måste springa fram och tillbaka mellan spisen och bordet istället för att umgås. En sådan häll funkar ju för att hålla soppan varm också.

Om man gillar dem är bake-off bröd, ej fryst utan vacuumpackat, supersmidigt att ha för att ha nygräddat bröd till tex soppan. Jag gillar Icas egna varianter, speciellt surdegsbaguetten.

Låter som en jättekul idé för nyår! :up:
Tyvärr kan jag inte hjälpa till i sakfrågan, men bara tänkte berätta att vi ofta brukar äta brunch på nyårsdagen. Man har ju varit uppe sent kvällen innan (Hundarna brukar få sista kvällskissen vid 1-halv2) så man kanske inte vill gå upp så tidigt. Och om man ändå inte äter frukost förrän typ 10-11 (gärna efter långpromenad med vovven så man hinner bli hungrig!) så kan det bli tight med tid innan lunchen.
Vi brukar då göra lite typ "amerikansk" brunch, typ pannkakor, bacon, ägg, kanske nybakta muffins/scones, smoothies, juice o färsk frukt :d
då "sparar" man ju dessutom in på en måltid :up:
Bara ett förslag :)

Bra ide, men här har vi både morgonpigga och sjusovare i samlingen, vi får kalla det för frukost på morgonen och brunch på fm ;-) :-)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 380
Gravid - 1år Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: evis
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 146
Senast: spaderÄss
·
Hästvård för att räknas som den inte vistas på lösdrift? En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp