Bukefalos 28 år!

Amning och mat till spädbarn

evis

Trådstartare
Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig mat får de och hur gamla är de då? (hur har de ätit tidigare?)

Lo är en rejäl tjej, 9 kg nu som 4 månader gammal och har helammat. Senaste typ två månaderna har hon ätit i regel 5 gånger per dygn. En gång tidigt på morgonen ("nattamningen"), en gång på förmiddagen och en gång mer mitt på dagen, en gång på eftermiddagen och en gång på kvällen.

Har nu ett par dagar gett små, små smakportioner av potatispuré och idag fick hon morotspuré. I mängd "matas" hon ungefär 1½ tesked gissar jag men hon får ju inte i sej så mycket.

Idag blev hon inte hungrig förrän efter typ 6½ h efter morgonamningen (hoppade således över förmiddagsamningen) och därför kom jag att tänka på hur lite äldre barn som äter vanlig mat ammar.

Hittills har jag ju ammat henne när hon varit hungrig, dvs visat att hon vill ha mat. Men hur ska jag då göra med vanliga maten och amningen när hon börjar äta mer? Nu idag fick hon alltså en smakportion av morotspuré där vid 6-6½ h efter morgonamningen eftersom jag tänkte att hon borde börja vara hungrig snart - sedan ammade jag henne efter att hon ätit det (DÅ var hon minsann HUNGRIG!), men upplevde det som att hon ammade en väldigt kort stund jämfört med vad hon brukar. Är kanske lite fundersam på om smakportionerna "konkurerar" ut amningen, och det vill jag ju inte.

Vid vilken ålder byts amningsmålen ut mot vanlig mat? Hur har det fungerat för er?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 264
Senast: Sassy
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 339
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 543
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 134
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp