Bukefalos 28 år!

Hur räknar man mängden mat till flera?

Hahahahaha, alla ideer är bra, tills de blir dåliga ;-) Usch, har jobbat i natt, så måste verkligen gå och sova en stund nu, men ännu ett sort tack för alla tankar och ideer :-D kom med mer om ni vill :-)
 
Jag älskar att planera ( och laga mat), så nu har jag tagit på mig att planera in 3 dygns mat för 6 personer över nyår. Jag har redan skrivit en tråd om att vi hyrt stuga, och nu är jag så taggad på detta och vill få dessa 3 dygn så härliga som möjligt för alla, och att vi ska njuta av bara den. Jag brukar alltid jobba nyår ( vården) och därför känns det extra kul att ha fått ihop ett glatt gäng, jag är ledig och stugan är perfekt för både hundar, mys och långpromenader. Därför är jag ute i så pass god tid och vill verkligen tänka till :-)

Men hur räknar man ut ungefär vad det kommer gå åt i mängd mat? Min tanke hitintills är att vi första dagen ( ankomst mitt på dagen) ska avnjuta lite smörgåstårta som lunch/välkomstgrej ( jag vill överraska med denna). Tänkte lite grillning ( korv) på kvällen, och det är ju inte så svårt att räkna på heller. Det finns grill både ute, eller inne i öppen spis om det är oväder :-)

Men så är det frukost 3 mornar ( skulle gärna vilja ha typ "hotellfrukost" med ägg, bacon mm) , lunch på nyår innan trerätters på kvällen, samt lunch och middag ( kvällsmat?) på nyårsdagen, eventuellt lunch sista dagen innan vi åker hem.

Hur vet man hur mycket folk äter, hur räknar man ut allt utan att det blir för snålt, eller får en massa över som folk inte vill betala för ? Hjälp mig göra en nyår magisk, "billig" ( att det inte blir överköp på maten) och underbar, bara för i år :-)

Nu räknar jag ju på betydligt fler personer på jobbet :D och då är det lättare eftersom endel äter mer endel mindre och det går jämnare ut.
Men i stora drag

Grytor- 2-2,5 dl per person Eller 75-100 g huvudråvara per person. Vi räknar på 100 g på jobbet, men hemma är det i mesta laget tycker jag.
Köttfärsås ungefär som ovan beroende på om man vill ha mer 'köttfärs' eller mer 'sås' i sin köttfärsås :cool:
Soppa: Brukar räkna 2,5-3 dl per person.
Helt kött: Brukar räkna på 200 g rått kött per person vilket är i högsta laget.
Pasta: ca 90 g per person
Sås: ca 1-1,5 dl (En krämig sås går det oftast lite mer av än en tunnare sås)
Sallad: kanske 75 g per person. (eller mitt personliga trix: 1 tomat är en person, 1/4 gurka är en person, en burk majs är en person- sen fyller man på med lämpliga 'blad' dvs grönsallad (som är en person) . Det brukar bli lagom till 4 personer om ni förstår principen:angel: :D:p
Potatis: ca 3 normala potatisar per man.

Frukost
bacon 2-3 skivor
prinskorv 2-3 st
Ägg stekt 1-1,5 st
ägg kokt 1st

Risken är att det ändå är räknat i högsta laget, mycket beror ju på vad det är för personer. Det här är ganska rejäla portioner, men räknar man för 150 p är det ändå oftast på ett ut. Det är svårare när man är så få :p Men iallafall ett litet hum så man kanske har något att gå efter åtminstone :)

Om inte alla äter frukost samtidigt men du ändå vill steka klart allt och hålla den varm så ställ in i ugnen på 75-80 grader med lock/folie så länge/hämta allt eftersom.
En soppa/sås/gryta kan stå på plattan på ettan/tvåan när den är klar. Inte sjuda/koka utan bara för att hålla värmen. Lock på.
 
Jag älskar att planera ( och laga mat), så nu har jag tagit på mig att planera in 3 dygns mat för 6 personer över nyår. Jag har redan skrivit en tråd om att vi hyrt stuga, och nu är jag så taggad på detta och vill få dessa 3 dygn så härliga som möjligt för alla, och att vi ska njuta av bara den. Jag brukar alltid jobba nyår ( vården) och därför känns det extra kul att ha fått ihop ett glatt gäng, jag är ledig och stugan är perfekt för både hundar, mys och långpromenader. Därför är jag ute i så pass god tid och vill verkligen tänka till :-)

Men hur räknar man ut ungefär vad det kommer gå åt i mängd mat? Min tanke hitintills är att vi första dagen ( ankomst mitt på dagen) ska avnjuta lite smörgåstårta som lunch/välkomstgrej ( jag vill överraska med denna). Tänkte lite grillning ( korv) på kvällen, och det är ju inte så svårt att räkna på heller. Det finns grill både ute, eller inne i öppen spis om det är oväder :-)

Men så är det frukost 3 mornar ( skulle gärna vilja ha typ "hotellfrukost" med ägg, bacon mm) , lunch på nyår innan trerätters på kvällen, samt lunch och middag ( kvällsmat?) på nyårsdagen, eventuellt lunch sista dagen innan vi åker hem.

Hur vet man hur mycket folk äter, hur räknar man ut allt utan att det blir för snålt, eller får en massa över som folk inte vill betala för ? Hjälp mig göra en nyår magisk, "billig" ( att det inte blir överköp på maten) och underbar, bara för i år :-)

Ett tips är att köpa snacks och extra goda matsaker med lång hållbarhet (lufttorkad skinka, ostar, kex, m.m.) som man har i beredskap om man märker att det blev lite för lite nån gång. Då tar man fram dem. Annars har man dem som livets goda åt sig själv i 2 månader efter festen....

Det är svårt att beräkna exakt men jag upplever ibland när jag är på bjudning att det är extrema övermängder och att värden/värdinnan nästan "tvingar" folk att äta mer för att det inte ska bli så mycket över. Jag har nog aldrig varit med om att det funnits alldeles för lite mat för att bli lagom mätt.
 
@Magnum: :bow:

Det där är ungefär de siffror jag brukar använda (det är ju inte bara årliga bbq:n, jag brukar få planera om det kommer besök till fältkontoret annars också). Det jag märkt är att det går åt mycket mindre med sallad är man tror, man tycker det ser snålt ut men sedan blir det ändå över :D
 
Jag älskar att planera ( och laga mat), så nu har jag tagit på mig att planera in 3 dygns mat för 6 personer över nyår. Jag har redan skrivit en tråd om att vi hyrt stuga, och nu är jag så taggad på detta och vill få dessa 3 dygn så härliga som möjligt för alla, och att vi ska njuta av bara den. Jag brukar alltid jobba nyår ( vården) och därför känns det extra kul att ha fått ihop ett glatt gäng, jag är ledig och stugan är perfekt för både hundar, mys och långpromenader. Därför är jag ute i så pass god tid och vill verkligen tänka till :-)

Men hur räknar man ut ungefär vad det kommer gå åt i mängd mat? Min tanke hitintills är att vi första dagen ( ankomst mitt på dagen) ska avnjuta lite smörgåstårta som lunch/välkomstgrej ( jag vill överraska med denna). Tänkte lite grillning ( korv) på kvällen, och det är ju inte så svårt att räkna på heller. Det finns grill både ute, eller inne i öppen spis om det är oväder :-)

Men så är det frukost 3 mornar ( skulle gärna vilja ha typ "hotellfrukost" med ägg, bacon mm) , lunch på nyår innan trerätters på kvällen, samt lunch och middag ( kvällsmat?) på nyårsdagen, eventuellt lunch sista dagen innan vi åker hem.

Hur vet man hur mycket folk äter, hur räknar man ut allt utan att det blir för snålt, eller får en massa över som folk inte vill betala för ? Hjälp mig göra en nyår magisk, "billig" ( att det inte blir överköp på maten) och underbar, bara för i år :-)

Det kommer att bli mat över, eller väldigt tråkigt. Det går liksom inte att beräkna så att smöret och mjölken räcker precis.

Därför kan det trots att det är lite dyrare köpa mindre förpackningar som är enklare och lättare att ta hem eller fördela.

Det är också enklare att ha för mycket bacon, prinskorv och annat som kan vara fryst, än tomater, sallad och andra färskvaror.

Sista frukost och lunch blir med inslag av rester.

...ja och sen verkar ni ha hundar...
 
Jag gjorde buffémat till ett bröllop där de skulle ha bland annat potatissallad. Jag gjorde tio liter. Vilket skulle räcka. Sambon tyckte det såg OERHÖRT lite ut och jag fick ju kalla fötter och gjorde fem liter till bara för att. Gissa hur mycket det blev kvar.... fem + liter..

Buffémat kan man nästan alltid dra ner på allt. Då alla äter av allt och tallriken blir oundvikligen tokfull oavsett hur lite man tar av allting. Utom det som verkligen är poppis, typ ägghalvor eller tunnbrödsrullar :angel:.

Det som alltid går mest på varje buffé och som nästan alltid tar slut och räknas för lite av är - Bröd!
Det som blir mest över av är kalla såser.
 
Hur aktiva ska ni vara på den här resan? Känns som att ni äter för ett helt kompani som är ute på långvandring. Jag äter ändå rätt så mycket, men jag hade inte mäktat med en sådan stadig frukost som ni ska äta, lunch och sen trerätters på kvällen. Något hade fått ge vika, vilket då hade blivit en riktig lunch. Jag hade bara ätit en macka eller någonting superduper lätt mitt på dagen om jag inte trodde att jag skulle hålla mig till middagen.

Någonting som går åt mer än vad man tror är snacks på stugresor. Även om man inte är hemma i stugan på kvällen tycker jag att det går åt mycket snacks. Chips, popcorn, salta pinnar, morötter med dip etc, etc. Och smågodis.

Och som någon annan sa. Se till så att det är enkelt att dela upp när det är dags att åka hem.
 
Ja äta ska vi ;-). Jag tror inte vi kommer vara speciellt aktiva, det hänger nog lite på vädret hur mycket vi kommer vara ute med hundarna, det är visst härlig natur runt omkring. Däremot känns det lite snålt med bara frukost och sen trerätters på kvällen ( kanske blir runt 18-19). De flesta är nog uppe runt 08-09 för frukost och då behöver man ju något mer än en macka mitt på dagen om man inte ska äta förräns till kvällen sen. Därav att jag tyckte soppa, kycklingsallad eller liknande kunde vara ett bra alternativ som lunch. Gott när det är kallt ute, men heller inte så mättande att man står sig hur länge som helst. Trots allt är det ju nyår, så lite matfrossa får man unna sig :-D
 
Nu räknar jag ju på betydligt fler personer på jobbet :D och då är det lättare eftersom endel äter mer endel mindre och det går jämnare ut.
Men i stora drag

Grytor- 2-2,5 dl per person Eller 75-100 g huvudråvara per person. Vi räknar på 100 g på jobbet, men hemma är det i mesta laget tycker jag.
Köttfärsås ungefär som ovan beroende på om man vill ha mer 'köttfärs' eller mer 'sås' i sin köttfärsås :cool:
Soppa: Brukar räkna 2,5-3 dl per person.
Helt kött: Brukar räkna på 200 g rått kött per person vilket är i högsta laget.
Pasta: ca 90 g per person
Sås: ca 1-1,5 dl (En krämig sås går det oftast lite mer av än en tunnare sås)
Sallad: kanske 75 g per person. (eller mitt personliga trix: 1 tomat är en person, 1/4 gurka är en person, en burk majs är en person- sen fyller man på med lämpliga 'blad' dvs grönsallad (som är en person) . Det brukar bli lagom till 4 personer om ni förstår principen:angel: :D:p
Potatis: ca 3 normala potatisar per man.

Frukost
bacon 2-3 skivor
prinskorv 2-3 st
Ägg stekt 1-1,5 st
ägg kokt 1st

Risken är att det ändå är räknat i högsta laget, mycket beror ju på vad det är för personer. Det här är ganska rejäla portioner, men räknar man för 150 p är det ändå oftast på ett ut. Det är svårare när man är så få :p Men iallafall ett litet hum så man kanske har något att gå efter åtminstone :)

Om inte alla äter frukost samtidigt men du ändå vill steka klart allt och hålla den varm så ställ in i ugnen på 75-80 grader med lock/folie så länge/hämta allt eftersom.
En soppa/sås/gryta kan stå på plattan på ettan/tvåan när den är klar. Inte sjuda/koka utan bara för att hålla värmen. Lock på.

För mig ser det där ut att vara rätt stora portioner. Jag tänker lite att man, dvs @makarontanten, känner sina vänner. Är gästerna storätare, eller sådana som inte äter särskilt mycket? Själv äter jag mycket, och gärna.

Trots det tycker även jag att det planerade matschemat är lite väl mastigt. De dagar jag äter så stabil frukost, är jag knappt hungrig till lunch. Och vill jag då äta en god middag på kvällen med glad aptit - vilket jag ju absolut vill på nyår - så hade jag varit mer än nöjd med tex en riktigt god smörgås som lunch. Här kommer jag osökt att tänka på den lufttorkade skinka som någon nämnde.
 
För mig ser det där ut att vara rätt stora portioner. Jag tänker lite att man, dvs @makarontanten, känner sina vänner. Är gästerna storätare, eller sådana som inte äter särskilt mycket? Själv äter jag mycket, och gärna.

Trots det tycker även jag att det planerade matschemat är lite väl mastigt. De dagar jag äter så stabil frukost, är jag knappt hungrig till lunch. Och vill jag då äta en god middag på kvällen med glad aptit - vilket jag ju absolut vill på nyår - så hade jag varit mer än nöjd med tex en riktigt god smörgås som lunch. Här kommer jag osökt att tänka på den lufttorkade skinka som någon nämnde.

Jo, jag skrev också att det är högt räknat och att det är hyfsade portioner det där :D men bra att ha en utgångspunkt.

Håller med om att äter man en stadig frukost behövs inte något särskilt tungt till lunch :)
 
Jo, jag skrev också att det är högt räknat och att det är hyfsade portioner det där :D men bra att ha en utgångspunkt.

Håller med om att äter man en stadig frukost behövs inte något särskilt tungt till lunch :)
Jag tycker också att det låter som en bra utgångspunkt. Och jag skulle räkna ungefär så. En kompis som är kock säger 500 gram mat/person. Men om det är vegetariskt, tex, är 500 gr/person för lite, om alla är lika stora i maten som jag.

Och hellre för mycket mat än för lite. En gång var jag på en fest där maten tog slut! De sent anlända gästerna fick gå och köpa thaimat. Jag blir ännu skakad när jag tänker på det och det är flera år sedan.
 
Onsdag: Smörgåstårta och grillning låter finfint.

Torsdag ( nyårsafton): en redig frukost är supermysigt. Det finns hur mycket som helst att hitta på. Men pannkakor/bacon är ju lyxigt. Jag skulle inte servera något så matigt som köttfärssås och spagetti till lunch, snarare något smörrebrödsaktigt, bröd med gott pålägg. Min egen favorit är leverpastej och saltgurka. Men finns ju roligare saker också. En klassisk meny med oxfilé och pannacotta låter fint, jag skulle göra en toast skagen till förrätt för att få en komplett klassisk meny.

Fredag: det lustiga när man ätit massa mat dagen innan är att man är riktigt hungrig dagen efter med. Men en redig frukost råder nog bot på det. En matig soppa låter fint till lunch, eventuellt att soppan hamnar lite senare än vanlig lunchtid eftersom frukosten är så matig. Småplock till middag sen är något som brukar uppskattas. Typ lite ostar, chark, räkor, röror.

Lördag: Skulle satsa på en redig frukost så att det blir frukostrester och andra rester som kan ätas upp till lunch.
 
Jag kände också att det låter som enorma mängder mat. Jag är en storätare men jag hade aldrig orkat en matig frukost, rejäl lunch och stor middag plus snacks och godis. Jag tycker definitivt att du kan dra in lite speciellt på luncherna. Erbjud bara något lättare till lunch och inte så stora mängder.
 
Jag tycker att soppa med ett gott brod ar en latt och enkel lunch. OM det ar kallt ute gillar jag butternut squash soppa, eller nagon "chowder" (tjock och matig soppa). Soppan kan ju serveras i skalar, sa alla far en portion var och sedan far "sta sig" pa snacks under eftermiddagen.
 
Jag skulle fundera ett varv till på smörgåstårtan, är det något ni alla gillar? Jag hade själv inte varit så glad åt att få det serverat utan hade hellre tagit en god soppa som @hastflicka föreslår. Det finns ju många hel- eller halvfabrikat man kan använda som bas och sedan låta varje person plocka själv ur skålar vad de vill ha i soppan, om man inte slänger i allt på en gång. :)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Här kommer ett förslag på dessert till nyårsafton: Fruktsallad som du skär av äpple, päron, apelsin, vindruvor och banan. Koka upp en sockerlag och låt den kallna innan du häller den över. Serveras med vispad grädde. Bra för att allt kan förberedas utom att man slantar ner banan strax innan servering. Äpple + päron hackas, apelsin klyftas o klippes i småbitar, vindruvor halveras. Inga dyra ingredienser och lättätet efter en tyngre måltid.

Har du kött till huvudrätten kan du ha räkor eller fisk till förrätten, t ex en liten pannkaksrulle med ansjovis, ägg o lök i fyllningen.
 
Vad tror ni om detta

Onsdag: Smörgåstårta till "lunch" när vi kommer, sen packa upp, installera sig, gå en sväng i området med hundarna, slappa och ha det gott. Korvgrillning på kvällen med varm brasa som sällskap och komma in i lugnet.

Torsdag ( nyårsafton): buffefrukost med allt från bacon, ägg, juice, frallor,fil, prinskorv mm. Lättare lunch som tex pastasallad ( med tex kyckling) eller enklare rätt typ spagetti och köttfärssås ( som de flesta gillar och äter men som är smidigt att göra). Kvällsbuffe: Enklare förrätt ( ej bestämt än). Huvudrätt: Min egna rätt med helstekt oxfile i ugn med grädd/ost/kantarellsås, serveras med sallad, bröd och hasselbackspotatis. Efterrätt ej bestämt, men kanske lite lättare tex pannacotta eller bara bär och glass eller liknande. Champagne och smörgåssnittar vid tolvslaget OM någon vill ha något ätbart då :-)

Fredag: Buffefrukost. Lunch ??? Kanske någon värmande och mustig soppa och ostfrallor om vädret är kylig?! Härligt med soppa om vädret är rått, man går promenader ute med hundarna och fryser lite gott när man kommer in igen. Middag?! Inga ideer än... Kvällsmat kanske lite rostat bröd eller rester från gårdagen för den hungrige. Kanske det finns lite potatis, korv, ägg att steka till som "pytt i panna" eller liknande :-)

Lördag: Buffefrukost. Eventuell lunch innan hemkomst,då jag och annan person ska jobba senare på kvällen ( kan vara skönt att ha fått i sig mat innan man åker hem och förbereder sig för vardagen igen :-)

Tanken är också att frukt, chips ( grönsaker), dipp och godis finns för småätande hela tiden :-) Fler tips, fler tankar, eller vad tror ni om detta koncept?

Så fint du ordnar det, jag tror detta blir en toppenbra Nyårshelg!

Jag tycker matplaneringen låter utmärkt förutom första dagen. Blir det mycket över från luncher eller middag under helgen blir det perfekt restmat för sista lunchen.
Angående första dagen så tycker jag personligen att det är lite äckligt att äta sig mätt på smörgåstårta, gärna en bit men inte för att ersätta lunchen. Och tänker jag mig korvgrillning sedan så skulle jag nog inte heller vila ersätta en hel middag med några grillade skivor korv (dock helt ok om det är korvbröd etc. som fyller ut men korvgrillning tänker nog jag spontant att man kan göra efter middagen om man blir lite sugen och då räcker det med någon skiva).
Så jag hade nog hellre satsat på en lättare lunch (kycklingsallad?) med smörgåstårtan som efterrätt om du känner att du vill ha smörgåstårta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 380
Gravid - 1år Jag är mest nyfiken - ni som ammar och har börjat ge mat (gröt etc) hur mycket äter era barn? Hur mycket ammar de och hur mycket vanlig...
Svar
0
· Visningar
810
Senast: evis
·
Foder & Strö Förlåt om det redan finns en tråd som behandlar ämnet, jag är verkligen superkass på att söka på så specifika saker. Har skaffat mig...
Svar
2
· Visningar
1 146
Senast: spaderÄss
·
Hästvård för att räknas som den inte vistas på lösdrift? En lösdriftshäst ska ju ha tillgång till ligghall och mat, alternativt att...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: biffen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp