Bukefalos 28 år!

Hur registrera föl efter tjuvparning?

T

Trail

Har fått mig ett litet korsningsföl från en tjuvparning. Vet ju mycket väl vem både mamma och pappa är, men är INTE (då det är en korsning och aldrig skall vara en avelshäst) intresserad av att blodtypa för att få ett registringsbevis som anger föräldrarna. Registreringen är bara till för att ha vid framtida tävling (och för att stå som registrerad ägare)? Vill kunna ange föräldrarna för tävlingsprogrammets hästlista. Frågan är om man kan det om man inte genom blodtypning fått bevisat vilka föräldrarna är eller? Det borde väl sakna betydelse? Skulle bara se så dumt ut, med stam okänd, när jag själv sedan står som uppfödare. Så hur gör man?
Och hur är det med hästpass, måste det snart fixas för alla hästar? Eller är det rentav så att det räcker att hästen har pass och chip för att den skall få tävla och att den då slipper registering?
Lys :-)
 
Blodtypa ungen eller ta DNA-prov måste du förmodligen i vilket fall för att få registrera den, så om föräldrarna också är blodtypade eller DNA-testade så bör det inte vara några större bekymmer att få stam i passet för ungen.

De flesta rasföreningarna byter ju ut registreringsbeviset mot pass, så då måste ju passet gälla som registreringsbevis.

Vilken ras rör det sig om?
 
Mamman är ett travsto, så där lär väl allt vara gjort, pappan en arabhingst, som inte är godkänd, där är det inte gjort. Jaha, då är det väl inte mer att göra än att göra så. Tror att de skall blodtypa hingsten, de hade själva föl efter honom (för egna ston är han godkänd), som de nu skall sälja, så jag tror att de gör det. Men hur funkar det egentligen när betäckningen egentligen inte fick göras?
Lys
 
Det är skillnad på blodtypningen och DNA-testet.
Är de bara blodtypade måste man ändå skicka in ett nytt DNA-prov...
 
Jag svarade på detta i Trails inlägg
Tror att de skall blodtypa hingsten, de hade själva föl efter honom (för egna ston är han godkänd), som de nu skall sälja, så jag tror att de gör det.

Är han godkänd för egen avel så ska han vara registrerad (för mig veterligen är inte en icke registrerad hingst godkänd för egen avel) och är han ARAB är han i sådana fall redan blodtypad. Om jag inte har helt fel lämnas väl även DNA på araber idag.
 
Ja, men att han är blodtypad har man ingen nytta av när man ska jämföra DNA't.
Det kräver att man även tar DNA på hingsten. Det "gamla" blodprovet är inte användbart till detta...
I detta fall med ett travsto till mamma kräver det även DNA på stoet. (jag antar att det inte är inlämnat tidigare+)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Efter lite eftersökningar på internet behöver jag få hjälp att bringa klarhet i bör/skall registrera min importerade ponny i Sverige...
Svar
5
· Visningar
1 802
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 788
Senast: Myzan87
·
D
Avel Har en korsning, där mamman är fullblod/travare och pappan är halvblod (Primör). Kan härstammningen på hela pappans sida, men finns inga...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Görel
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
28 556
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp