Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

S

sambaengi

Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter icke registrerad hingst om stoet är betäckt i Sverige. För det är endast de hästar där hingsten betäckt i Sverige som reggas i denna bilaga. Är stoet betäckt utomlands då räknas det som livmoderimport och reggas vanligt. Man kan alltså ta sitt sto och hingst och åka över bron till Danmark och betäcka tex! :cool:

Jag kontrollerade med avelskansliet vad som gällde. Har man betalt ett betäckningsbevis för hingsten på 6000 kostar varje avkomma 2750 att registrera. Har man inte det kostar varje avkomma 8750 att registrera. Så tar man en avkomma per år efter en hingst, så kan det kvitta om man löst betäckningsbevis eller inte. Har man äldre avkommor tillverkade före detta med betäckningsbevis kom så är de tillverkade utanför rullorna och kostar 8750 st även om de är tillverkade samma år... Så länge man har sådana här vansinniga priser så kommer merparten av de svenskavlade islandshästarna efter icke bedömd hingst inte att registreras i SIF, särskilt inte som de dessutom kör med bilageregistrering och begränsad användning! :mad:

Efter att jag pratat med avelskansliet tog jag kontakt med en jurist på Jordbruksverket och enligt denna så gäller följande regler:

Moderlandets regler skall gälla, oavsett om moderlandet ligger inom eller utanför EU. Det finns ingen bilaga till grundstambok i moderlandet Island. Sverige är ensam inom FEIF att ha detta. Alla islandshästar på Island, även de med okänd stam (går ju på Island eftersom de bara har islandshästar) registreras i samma stambok och det är ingen avgiftsskillnad.

Islandshästföreningen måste följa EU-lagarna. Man får inte registrera, begränsa användbarheten och lägga in kostnader som är diskriminerande och ett handelshinder. Bilagan innebär dels att man inte följer moderlandets registrering, dels att man diskriminerar hästar avlade i Sverige efter icke godkänd hingst jämfört med motsvarande avlade i övriga FEIF-länder. Sveriges bilageregister innehåller endast hästar där hingsten betäckt i Sverige. Om den icke godkända hingsten betäckt i annat land utanför Sverige registreras avkomman i grundstambok för 800 kr som vanligt och DNA-test krävs inte ens! Den räknas då som livmoderimport. Man diskriminerar alltså det egna landets uppfödare gentemot utlandet! Hästar i bilagan får ej avelsvärderas = man inskränker användbarheten och registreringskostnaden är ca 11 ggr större för tex en tjuvbetäckning av en icke godkänd hingst i Sverige än om denna skett utomlands eller av godkänd hingst, vilket är en avgift som är att betrakta som ett rejält handelshinder.

Lag på pass kommer att skjutas på till 1 juli 2008. Så ni som inte är nöjda med SIF bilageregistrering råder jag till att vänta och så driver vi detta som ett ärende hos Jordbruksverket och till EU om så behövs! Nu får det vara slut på alla dumheter! Folk måste ha råd att registrera en renrasig islandshäst som islandshäst och inte tvingas att av ekonomiska skäl registrera i ASRP och avkommorna skall ha samma användbarhet och möjligheter oavsett var hästen är tillverkad och vem som är fadern! Är den bevisat renrasig genom DNA-test, så är den. SIF skall följa moderlandets regler och övriga FEIF och inte hitta på egna spelregler! Det skall endast finnas ett register och det är grundstambok och registreringskostnaden skall vara densamma för alla.

Dessutom innebär betäckningsbeviset på 6000 en dubbel avgift då betäckningslicens kostar 3000, vilket också är ett handelshinder. på Island har man ingen licensavgift på en gårdshingst alls. Men jag tycker det är rimligt med en likakostande licens för alla hingstar, oavsett om den avelsvärderas eller ej. Enligt EU får man inte kräva avelsvärdering, det är ett handelshinder, och man får inte heller här lägga på avgifter som innebär handelshinder om hästen inte är avelsvärderad! Så den skrivelse jag kommer att göra kommer att anmärka på flera punkter där jag ser att SIF bryter mot EU-lagarna. Inte roligt att behöva gå den här vägen men jag har i flera år försökt få SIF att själva ändra på reglerna och inrätta sig i leden, med känt resultat. Istället har det bara blivit värre. Så nu får det bli den här vägen, tyvärr!

Däremot tycker jag att DNA-test skulle vara obligatoriskt för alla vid registrering. Det händer ju faktiskt att ston byter föl eller att ett annat sto som mist sitt föl eller inte fått föl det året, stjäl ett föl. Och det händer att unghingstar betäcker redan dräktiga ston så de resorberar och blir dräktiga med unghingsten eller att stoet är betäckt när det åker på fribetäckning och så tror man att det är en annan hingst som är far till fölet än det är. Som det är idag så är bilageregistret det mest kompletta eftersom där är alla registrerade hästar renrasiga och härstamningskontrollerade genom DNA-test medan det endast är några % av hästarna i grundstambok som är DNA-testade. Där finns även importer med okänd mamma och pappa! Tala om avsaknad av logik i systemet! :cool:

För er som redan reggat i bilaga så råder jag er att hålla koll på vad som händer för om det blir beslut till vår fördel så är det fullt möjligt att kräva återbetalning av den avgift som överskrider 800 samt skadestånd för de merkostnader och begränsningar i andvändbarhet som detta lagbrott som SIF då gjort sig skyldig till orsakat.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag tycker att avgifterna är helt ok. Det ska inte ekonomiskt löna sig för kreti och pleti att använda sin egen hingst för att avla billigt. Registreringskostnaden tycker jag bör ligga runt vad det kostar mig att ta mitt sto och åka till en godkänd hingst. 8 750:- torde ändå ligga under den nivån.
Jag vet att många är seriösa och avlar med ansvar och kunnande, men uj vad många som skulle spruta fram massor av avkommor bara för att det var billigt och dom kunde tjäna pengar på det.

Kostnaden är så alldeles ok för mig, däremot är jag helt EMOT att hästen ska reggas i en bilaga till stamboken med begränsade rättigheter. Nope, jag betalar gärna bara jag får en avkomma som kan nyttjas fullt ut!

Så ett upprop för att ta bort bilagan är jag med på, men avgiften är ok för mig!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Att ha en högre avgift tycker jag är OK, (nivån kanske kan diskuteras), men det måste finnas en morot för att ge motivation att registrera renrasiga islandshästar till en högre kostnad, så att inte antalet "islandskorsningar" ökar.

Bort med bilagehanteringen och in med alla renrasiga islandshästar i samma register. Hästarna bör också få samma möjligheter till avelsvisning som övriga islandshästar när DNA-tester gjorts och registreringsavgifter erlagts.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Bra du är emot bilageregistret. Då är vi ense om en viktig punkt.

Vill bara förklara hur jag ser på det och att man måste se det utifrån perspektivet att använda egen godkänd eller icke godkänd hingst eller att använda annans icke godkända eller godkända hingst och utifrån perspektivet att avla på bredd och inte likrikta inte likrikta aveln, vilket man undviker om man gör det enkelt att avla på egna mål och inte endast tävlingsmålen. Hur som helst strider avgifterna mot EU. Dessutom tillkommer DNA-test på 1500 av mor, far och avkomma så det blir 10250. Jag lovar at jag kan betäcka billigare med godkänd hingst, fast kanske inte de dyraste! Man måste kunna bedriva avel på lika villkor helt enkelt och det är det EU-lagarna handlar om. Många som avlar på egen hingst har inte råda att lämna hingsten i träning och få den godkänd eller har ett helt annat mål med tex en grövre 4-gångshäst eller liten kompakt hingst, som inte skulle bli godkänd om den så har 8 på tölt, trav, galopp och skritt! Tro mig, jag vet att det inte räcker till om exteriören inte är den eftertraktade med långa ben och lång smal hals...

Man skall inte behöva betala dyrare för att man avlar fram en egen avkomma från sin egen hingst eller fler för egen del än om man har en godkänd hingst. Tjäna pengar på hästavel gör man inte, jo på mycket populära hingstar, så det är ingen risk, särskilt inte på sådant som inte avlas som topprestationshäst på tävlingsbanan. Tvärtemot borde man subventionera de som satsar på att avla efter andra mål, typ barn-, ridskole-, handikapp-, tur- och familjehäst, där ingen är beredd att betala mer än 45000 för en inriden häst på 6 år. En förlust på ca 20000 el mer för uppfödaren. Jag ser avlandet på egen hingst som att vi i Sverige får samma möjlighet som Island att avla på bredd och behålla variattinen av hästtyp. Men givetvis skall vi ha en veterinärkontroll på hästarna, vilket det också finns!

Dessutom så uppmuntrar nuvarande regel med en hög avgift på registreringen av en avkomma att genom att skaffa betäckningslicens till den egna hingsten och ta emot andras ston, finansiera den egna avkomman. Jag funderar i de banorna tack vare kostnaderna och jag vet andra som gör det också. Det hade varken jag eller de gjort om det varit samma pris att regga mina avkommor efter egen hingst som efter vanlig. Ingen annan skall försöka styra mig att använda en annans godkända hingst om jag vet jag har en hingst själv som passar mina mål!

Dessutom är Sveriges avel efter icke godkänd bara några få % av alla tusentals dito islandsavlade importer som är reggade i grundstambok utan extra avgft. Så det är att sila mygg och svälja kameler. Behandla alla lika är vad det handlar om och vad EU:s regler om handelshinder och diskriminering handlar om! Det blir ändå ingen jätteefterfrågan på vare i dessa avkommor eller hingstar och inga priser heller som skulle göra någon rik! Så det behöver du inte oroa dig för! Men som sagt, lagar är lagar och Sverige och SIF måste fölhja dem, vad du elle jag än tycker i frågan, och det är det som det handlar om!

Sedan är det som så att flera har hästar tillverkade långt innan dessa hutlösa avgifter kom och de har inte råd att regga sina hästar i SIF utan det blir istället i ASRP. Tydligen kan man välja regga med stam och då kan man ju bevisa att hästen är renrasig också! Så det enda det leder till är att vi får en massa islandshästar som hamnar i ASRP istället till betydligt lägre registreringskostnader! Och de flesta tävlar inte så de bryr sig inte om den inte är reggad i SIF. De trenden gillar jag inte. ur många tror du har råd att bara sådär slänga upp 40000 för att de avlat 4 avkommor efter sin egen hingst som egna ridhästar??? De kan ju lika gärna fortsätta avla utanför stamboken på sina hästar och regga för någon tusenlapp istället. Vi får alltså en utanför-SIF-avel som blir mångdubbelt större än bilageregistret och risken fnns att man även låter andra raser betäckas med islandshingsten och får en liten extrainkomst för det är många som vill korsa med just islandshäst! Sedan har vi korsningar också i omlopp. Det är på väg dit nu, tyvärr, och jag är inte så förtjust i den utvecklingen men förstår samtidigt bitterheten mot SIF och de ekonomiska problemen. Alla är inte födda med silversked, flera måste vända på varenda krona och klarar kostnaderna. En del använder den egna hingsten för de inte har råd att använda en godkänd och så reggar de i ASRP. Så kostnaderna slår helt fel men SIF bryr sig ju inte eftersom de inte hamnar inom SIF...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Att ha en högre avgift tycker jag är OK, (nivån kanske kan diskuteras), men det måste finnas en morot för att ge motivation att registrera renrasiga islandshästar till en högre kostnad, så att inte antalet "islandskorsningar" ökar.

Bort med bilagehanteringen och in med alla renrasiga islandshästar i samma register. Hästarna bör också få samma möjligheter till avelsvisning som övriga islandshästar när DNA-tester gjorts och registreringsavgifter erlagts.

Om avgiften handlade om några 100-lapar extra så hade det ju inte varit så farligt, men smärtgränsen går någonstans vid 1000-lappen. Sedan är det inte SIF:s sak att ta lagarna i egna händer. Man har inom EU bestämt vad som gäller och det skall SIF följa. Moderlandet är Island och övriga FEIF-länder följer Islands regler och EU. Så vi kan diskutera tyckande här men det är övergripande EU-regler, demokratiskt framtagna, som styr detta och här har SIF inget att säga till om utan måste rätta sig efter dem!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Det med bilageregistret är helt knäppt. Det är inte bara SIF som införde liknande regler tyvärr. Hos Travförbundet har man tydligen flera olika bilagor om jag hörde rätt :confused:

Läser man EU-reglerna som sambaengi redan nämnt så gör ju SIF mfl en olaglig handling. Det krävs nog att någon "stämmer" någon rasförening i EU-domstolen (har ingen aning om hur det funkar om man direkt kan gå dit men borde göra det)

Har kanske 15 mil till norska gränsen så skulle jag någon gång få för mig att vilja ta ett föl med grannes underbara hingst (är för grov och har för markbundna (bekväma) rörelser för att kunna bli godkänd i Sverige tyvärr) så blir det väll att ta en semester tripp med hingsten och stoet dit)

Undrar vad de vid tullkontoret skulle säga om folk började åka precis över gränsen och ta ut hingsten och stoet och betäcker, lastar och åker hem igen :rofl: .

Att det är dyrare att regga en avkomma tycker jag är helt OK men inte så mkt som idag.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jag kanske uttryckte mig otydligt i första inlägget.

Jag menar att det behövs en morot för att motivera till registrering för en högre kostnad. Därför bör särbehandlingen tas bort. Betalar man och följer regler, så tycker jag att alla hästar ska ha lika status efter registrering.

Vilket ju också tydligen EU reglerna säger i fallet med islandshästar.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar e icke godkänd hingst

Det blir lite allmänna reflektioner här, huller om buller ...

Sverige må vara ensamma att ha bilaga till stambok, men det finns andra länder inom FEIF som kräver att du följer deras reglementen, annars utfärdas inga papper. ISLANDSHEST.NO anvisar t ex "De som avler islandshester bør lese avlsplan for Islandshest (länk) og sette seg inn i de regler som gjelder for avl på hesterasen. Brudd på reglene vil føre til at det ikke vil bli utstedet papirer."
Är detta då ett strikt handelshinder eller är det ett försök att säkra rasen och kvalitén för dem/ sig själva som följer riktlinjerna? För det är de som är medlemmar och aktiva som betalar för visningar osv ...

Islandshästföreningen måste följa EU-lagarna. Man får inte registrera, begränsa användbarheten och lägga in kostnader som är diskriminerande och ett handelshinder.

Folk måste ha råd att registrera en renrasig islandshäst som islandshäst och inte tvingas att av ekonomiska skäl registrera i ASRP och avkommorna skall ha samma användbarhet och möjligheter oavsett var hästen är tillverkad och vem som är fadern!
Men just detta görs i dag även av t ex ASVH och andra utländska varmblodsföreningar som dels icke till 100% godkänner varandras avelsvärderingar och dels inte inbjuder ens alla reggade hästar till Breeders, kvalitets osv.

SIF är ju, förutom att vara stamboksförande (avelsdelen), även ett ideellt förbund med sportverksamhet. De har sina egna regler, men även där står att hästen skall vara registrerad osv.

Givetvis kan registreringarna som sagt ses som ett handelshinder, men det är också ett sätt att kvalitetsmärka en vara, så man kan gott säga att det finns två sidor av myntet. Detta har debatterats rätt friskt i tidningen Ridsport på slutet (gällande då andra raser) så jag tror det finns många faktorer att ta hänsyn till. Jag tror faktiskt inte att summan är det avgörande, utan i så fall bilagedelen.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jepp, bilagan är vi överens om!

Men inte kostnaderna, jag ska försöka förklara hur jag tänker.
Mycket handlar ju om pengar, och framför allt att tjäna dom!
Om nu familjen x har 5 ston i sin avel. Det kan vara vilka skräpston som helst, familjen vill avla och tjäna pengar. Dom tar sina 5 ston och åker till godkänd bedömd hingst. Säg att det kostar dom 12 000:-per sto innan dom är hemma och dräktiga.
Det blir 60 000:- + registreringsavgiften sen i normala stamboken. Dessa föl kan sen säljas för säg ett snitt på 20 000:- och familjen har tjänat 40 000:- på affären. Inte mycket!
MEN om samma familj har sparat en egen hingst och använder den till en betydligt lägre kostnad, säg då att hingstlicens är 6 000:- och varje reg.avgift 2 750:-. Då blir totala kostnaden för betäckningarna och 5 dräktiga ston 19 750:- ( nu leker jag lite med dina siffror) Om man lägger dit DNA test för hingst 1500 och för 5 ston á 1500 och 5 föl så tillkommer 16 500:-. Då kostade kalaset för familjen 36 250:- totalt och dom kan tjäna mer vid försäljning av fölen även om dom kanske inte får samma pris för fölen.
Blir dom bara reggade i bilaga så torde man inte få ut lika mycket för fölen men dom kostar mindre i tillverkning och man kan sälja billigare med samma "vinst".

Säg att det vore MYCKET billigare att avla på egen hingst eller grannens, då tror jag måååånga skulle välja detta alternativ och vi skulle totalt förlora på det då många skräphästar skulle komma med i aveln.
Att folk reggar dom som ridponny eller whatever är upp till dom. Priset sjunker och marknaden torde vara liten då man i dom fallen blir helt låst i vidare avel med islandshäst.

Jag tycker personligen att dagens hingstmaterial har allt att önska, med den uppsjö hingstar som finns så borde det finnas alternativ för alla. Det finns små, stora, lättbyggda, tungbyggda, 4-gångare, 5-gångare m m. Det finns dom med lynnet som du vill ha. Jag förstår inte varför man håller på med Islandshästen om man är så missnöjd med den som rasen är i dag och med dom mål som finns.
För även om vi avlar mot toppen så kommer det ändå många trevliga, lugna fina skogsmullar också. Stomaterialet är ju också viktigt.

Sen självklart finns det avlare som ser potential i sina unghingstar/gårdshingstar och vill på ett seriöst sätt testa hingsten i alvel. Varsågod! Men det ska kosta lite mer så vi slipper att var man avlar på vad som helst! Inte många har kunnandet och kan vara helt självkritiska när det gäller ens egen häst och kan välja bort det som inte blev bra eller som överhuvud taget inte borde ha avlats på.
Vi slaktar ju inga hästar här..... Det styrs ju till viss del av vår "veka" personlighet men också för att man kan ju ändå sälja hästen = tjäna pengar på det. Och duger den inte som ridhäst så kan den ju alltid gå i avel....
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Att det kostar mer att registrera efter obedömd hingst tycker jag är ok. Varför ska man annars lägga tid och pengar på att bedöma? Så kommer i alla fall många att resonera.

Däremot tycker jag att bilagan ska bort. Är hästen registrerad efter konstens alla regler så ska den behandlas därefter. Kunna tävlas, bedömas osv.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar e icke godkänd hingst

Det blir lite allmänna reflektioner här, huller om buller ...

Sverige må vara ensamma att ha bilaga till stambok, men det finns andra länder inom FEIF som kräver att du följer deras reglementen, annars utfärdas inga papper. ISLANDSHEST.NO anvisar t ex "De som avler islandshester bør lese avlsplan for Islandshest (länk) og sette seg inn i de regler som gjelder for avl på hesterasen. Brudd på reglene vil føre til at det ikke vil bli utstedet papirer."
Är detta då ett strikt handelshinder eller är det ett försök att säkra rasen och kvalitén för dem/ sig själva som följer riktlinjerna? För det är de som är medlemmar och aktiva som betalar för visningar osv ...




Men just detta görs i dag även av t ex ASVH och andra utländska varmblodsföreningar som dels icke till 100% godkänner varandras avelsvärderingar och dels inte inbjuder ens alla reggade hästar till Breeders, kvalitets osv.

SIF är ju, förutom att vara stamboksförande (avelsdelen), även ett ideellt förbund med sportverksamhet. De har sina egna regler, men även där står att hästen skall vara registrerad osv.

Givetvis kan registreringarna som sagt ses som ett handelshinder, men det är också ett sätt att kvalitetsmärka en vara, så man kan gott säga att det finns två sidor av myntet. Detta har debatterats rätt friskt i tidningen Ridsport på slutet (gällande då andra raser) så jag tror det finns många faktorer att ta hänsyn till. Jag tror faktiskt inte att summan är det avgörande, utan i så fall bilagedelen.

Norge är inte med i EU och kan ha egna regler! Det är viktigt att komma ihåg! Vad gäller ASVH så är Sverige moderlandet liksom andra länders halvblod har andra moderland och rasstamböcker. De kan alltså sätta egna regler även enligt EU eftersom de är moderlandet! Men jagvet att det pågaår tvister om detta också och finns fler anmälningar till Jordbruksverket som skall tillse att EU-lagarna efterlevs!

Vad gäller summan så reagerade juristen på Jordbruksverket kraftigt kan jag säga och jag vet inte någon annan ras som är i närheten av den summan. Registreringavgifter måste vara skäliga! Man får inte lägga på straffavgifter som påverkar priset, då är det ett handelshinder. Och att begränsa användbarheten är ett annat.

Men som sagt, det här kommer utredas av Jordbruksverkets djurenhet och dess jurister...
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Jepp, bilagan är vi överens om!

Men inte kostnaderna, jag ska försöka förklara hur jag tänker.
Mycket handlar ju om pengar, och framför allt att tjäna dom!
Om nu familjen x har 5 ston i sin avel. Det kan vara vilka skräpston som helst, familjen vill avla och tjäna pengar. Dom tar sina 5 ston och åker till godkänd bedömd hingst. Säg att det kostar dom 12 000:-per sto innan dom är hemma och dräktiga.
Det blir 60 000:- + registreringsavgiften sen i normala stamboken. Dessa föl kan sen säljas för säg ett snitt på 20 000:- och familjen har tjänat 40 000:- på affären. Inte mycket!
MEN om samma familj har sparat en egen hingst och använder den till en betydligt lägre kostnad, säg då att hingstlicens är 6 000:- och varje reg.avgift 2 750:-. Då blir totala kostnaden för betäckningarna och 5 dräktiga ston 19 750:- ( nu leker jag lite med dina siffror) Om man lägger dit DNA test för hingst 1500 och för 5 ston á 1500 och 5 föl så tillkommer 16 500:-. Då kostade kalaset för familjen 36 250:- totalt och dom kan tjäna mer vid försäljning av fölen även om dom kanske inte får samma pris för fölen.
Blir dom bara reggade i bilaga så torde man inte få ut lika mycket för fölen men dom kostar mindre i tillverkning och man kan sälja billigare med samma "vinst".

Säg att det vore MYCKET billigare att avla på egen hingst eller grannens, då tror jag måååånga skulle välja detta alternativ och vi skulle totalt förlora på det då många skräphästar skulle komma med i aveln.
Att folk reggar dom som ridponny eller whatever är upp till dom. Priset sjunker och marknaden torde vara liten då man i dom fallen blir helt låst i vidare avel med islandshäst.

Jag tycker personligen att dagens hingstmaterial har allt att önska, med den uppsjö hingstar som finns så borde det finnas alternativ för alla. Det finns små, stora, lättbyggda, tungbyggda, 4-gångare, 5-gångare m m. Det finns dom med lynnet som du vill ha. Jag förstår inte varför man håller på med Islandshästen om man är så missnöjd med den som rasen är i dag och med dom mål som finns.
För även om vi avlar mot toppen så kommer det ändå många trevliga, lugna fina skogsmullar också. Stomaterialet är ju också viktigt.

Sen självklart finns det avlare som ser potential i sina unghingstar/gårdshingstar och vill på ett seriöst sätt testa hingsten i alvel. Varsågod! Men det ska kosta lite mer så vi slipper att var man avlar på vad som helst! Inte många har kunnandet och kan vara helt självkritiska när det gäller ens egen häst och kan välja bort det som inte blev bra eller som överhuvud taget inte borde ha avlats på.
Vi slaktar ju inga hästar här..... Det styrs ju till viss del av vår "veka" personlighet men också för att man kan ju ändå sälja hästen = tjäna pengar på det. Och duger den inte som ridhäst så kan den ju alltid gå i avel....

Jag tycker att man borde inte avla på skräpstona istället om du ursäktar... Och att sälja på enbart hingsten tycker jag är oseriöst! Din uträkning haltar dessutom eftersom du jämför mellan att betäcka med andras hingst och egen (Då får du lägga på att det kostar att hålla med egen hingst också, ca 7000 om året) och jag undrar om du fött upp något själv när du räknar så optimistiskt som du gör för det stämmer inte med verklighetens kostnader och priser alls!

Säg att jag har ett ordinärt (men icke dåligt sto) och betalar 3000 för att använda grannens icke godkända hingst och sedan betalar registreringskostnad på 2750 + 1000 (sto + föl) = 6750 och fölet lyckas jag kanske möjligen sälja för 12000 efterom det är efter icke godkänd hingst och så kostar det ca 7000 att hålla stoet under ett år = Man går back med 1750

Vad gäller en godkänd hingst kan jag räkna på Gaukur och hamnar runt 9300 färdigbetäckt, reggar för 800, stoet kostar 7000 att hålla och jag kan sälja fölet för åtminstone 17000 = går back 100. Om det är ett stoföl med fin färg i båda fallen så kanske man kan få lite mer, säg 14000 resp 20000, då kan det bli en liten vinst på 250 på den efter icke godkänd hingst och 2900 på den efter godkänd.

Men i båda fallen tillkommer dessutom ID-kontrollant, chippning, verkning och vaccination + att fölet inte kan lämna mamma förrän tidigast vid 6 månader helst tidigast 8 månader så lägg på minst 3000 - 4000 till i kostnader. Det finns i realiteten ingen vinst i någondera fallet! Enda chansen att få det att gå runt och med + är om stoet också går i verksamhet under större delen av dräktigheten... Förutsättningen är också att stoet betäcks varje år. Betäcker man bara vartannat år måste man lägga till 7000 för det året stoet går tom med fölet vid sidan och genast ligger man minst 10000 back...

Enda gången det kan ge vinst är om du har ett toppsto och topphingst och får ett toppföl som går att sälja för 30000 eller mer. Och de som har ett sådant sto går knappast till grannens gårdshingst! Jag säger som så: man avlar inte åt andra när man har ett medelgott sto man tar föl på för då är man dum och subventionerar andras hästar! Man avlar för sin egen del, hästar åt sig själv, och låter det kosta därför att man vill välja sin egen avel och rida den! Och då skall inte storebror komma och styra och ställa att bara för att jag vill rida en häst efter min egen hingst så måste jag betala 11 ggr så hög registeringsavgift och gå ännu mer back! För det billigaste alternativet är att köpa en häst som någon annan fött upp och subventionerat men nu vill jag välja.

Vad gäller mitt val så nej, det finns ingen hingst som bland de godkända som är som min egen gårdshingst i alla de egenskaper jag vill ha och så matchar han mina ston perfekt så jag får det jag vill ha. Problemet är att de blr så trevliga så jag har ytterst svårt att sålla bort någon för jag vill ha all själv! Sedan är det min smak. Någon annan tycker han är först stor (144), är för grov (han är rejäl),vill ha högre lyft och mycket mer pass (han är naturtöltare med klockrena gångarter i hagen), vill ha mycket mer vilja (han ären lugn och trygg kille med underbart temperament) eller har fördomar mot silversvarta hästar och hingstar i synnerhet... Vi har ju olika smak och var och en har ju skäl till att använda sin hingst!

Det är trots allt så att det skall mycket till för att spara en hingst som just hingst och inte göra valack av den, för det är mer besvär att hålla en hingst och begränsar användbarheten. En dålig hingst är ointressant att avla på, både för ägaren och andra. Men dåliga ston används betydligt flitigare! Och för grannens godkända hingst verkligen skall vara attraktiv så skall den ha något alldeles extra och vara det jag vill ha och då är den knappast så dålig heller! Jag ser betydligt större risker med ston. Inga kastreras och de får användas hur som helst i avel och folk tror att använder de bara en bra hingst så blir det bra. Att använda en bra hingst som försäljningsargument när stoet är av sämre kvalitét tycker jag är väldigt oseriöst! Och avkomman är inte ett dugg bättre än vad den är som individ!

Vad beträffar siffrorna så har jag 13 års statistik på att avla och sälja islandshästar att jämföra med så jag vet vad det kostar....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Om vi jämför med egen godkänd hingst så har den ju i regel en rätt bra inkomst på sprången om den är bra så visningen av den har ju lönat sig. Jag kan tom ha visat den själv så den inte kostar mer än själva visningen, en engångskostnad. Den drar in pengar mao och betalar både maten och troligen även mina avelsstons mat. Så kostnaderna i språng för egen del blir 0. Vilket är då mest lockande att hålla tror ni?! Jag har själv ett ämne med hög blup som jag hoppas kunna visa nästa år och få godkänd och att han åtminstone kan ta de förluster jag gör på min avel varje år. Vinst vågar man inte räkna med. Gårdshingsten tror jag inte dugg på att han kommer ge något ekonomiskt bidrag, tyvärr, även om det skulle bli samma kostnader vid registrering och bilagan försvann! Så risken att vi svämmas över av gårdshingstar av dessutom dålig kvalité den är i det närmaste obefintlig vad det än kostar att regga! Men vi kanske blir några få envisa som entusiaster som avlar en grövre typ av häst enligt våra ideal med ett lynne och andra egenskaper vi vill ha...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Är fullt medveten om att uträkningen haltar. Jag ville bara visa lite hur jag tänker.
Självklart ska det inte avlas på skräpston. MEN hur många skulle inte avla på sitt gulliga sto om det vore billigt jämfört med att betala dyrt för en godkänd hingst? Det är det jag är rädd för, att vi får en uppsjö av hästar som inte borde funnits överhuvudtaget.
Räknade inte in årskostnaden då jag anser att den är det samma vilken hingst jag än väljer.

Så jag tycker fortfarande att det skall kosta att betäcka med egen/obedömd hingst.
Bort med bilagan däremot!!!
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Är fullt medveten om att uträkningen haltar. Jag ville bara visa lite hur jag tänker.
Självklart ska det inte avlas på skräpston. MEN hur många skulle inte avla på sitt gulliga sto om det vore billigt jämfört med att betala dyrt för en godkänd hingst? Det är det jag är rädd för, att vi får en uppsjö av hästar som inte borde funnits överhuvudtaget.
Räknade inte in årskostnaden då jag anser att den är det samma vilken hingst jag än väljer.

Så jag tycker fortfarande att det skall kosta att betäcka med egen/obedömd hingst.
Bort med bilagan däremot!!!

Håller med! Det skulle kunna utnyttjas av oseriösa människor/avlare. Tycker precis som andra att avgiften är skälig men inte bilagesystemet.
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Bilageregistret är ju knäppt.

Men så tänker jag såhär, jag vill tillverka en ridhäst åt mannen,perfekta stoet för den uppgiften har jag själv och du verkar ha perfekta hingsten. Då är det väl en deal mellan oss???
Avkomman ska ridas på ute i skogen och lite lektioner....blir det den hästen jag tror av din beskrivning av din grabb så finns det nog köpare om den dagen skulle komma?
Eller....
 
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Är fullt medveten om att uträkningen haltar. Jag ville bara visa lite hur jag tänker.
Självklart ska det inte avlas på skräpston. MEN hur många skulle inte avla på sitt gulliga sto om det vore billigt jämfört med att betala dyrt för en godkänd hingst? Det är det jag är rädd för, att vi får en uppsjö av hästar som inte borde funnits överhuvudtaget.
Räknade inte in årskostnaden då jag anser att den är det samma vilken hingst jag än väljer.

Så jag tycker fortfarande att det skall kosta att betäcka med egen/obedömd hingst.
Bort med bilagan däremot!!!

Du har inte årskostnaden för en hingst du inte äger!!! Du kan ju inte räkna både språngavgift och årskostnad utan antingen eller! Man betalar inte språngavgift på den egna hingsten!!!

Och jag tycker inte det skall kosta mer. Det gör det inte på Island. Folk avlar sina gårdshästar och de får betydligt lägre betalt, men de avlar fram väldigt bra lektionshästar, turhästar osv och hästar som vanligt folk har råd med! Det är väldigt trist om ridsporten skall vara förbehållen de rika igen! Du kanske har gott om pengar och kan köpa dig vad du vill men de flesta har faktiskt inte det! En familj kan i de flesta fall inte slänga upp 60000 eller mer för en familjehäst bara för den är tillverkad av dyra avelsdjur och oftast utnyttjas ju inte hästens kapacitet heller. Det är som att köra Ferrari på en gropig 50-väg om du förstår. Då är det bättre att köpa en bra traktor om man skall hårddra det... En familj letar efter en färdigtränad häst på 35-45000.

"Skräpstona" har inte med hingsten att göra alls och hingstägare med högt bedömda hingstar tar gärna emot pengarna från ägarna till skräpstona och snackar om fördelarna med att betäcka med deras hingst och vilka bra avkommor han ger. Att sedan minst ½ blir lika dåliga som stona och väldigt dyra men dåliga hästar tycker jag är lurendrejeri! Det hade varit justare att rekommendera dem att ta en billig hingst på sitt sto än att lägga ner en massa pengar på att betäcka med en dyr hingst och bara ha 50% chans att få en bra avkomma! Jag tycker ärligt talat att det är oseriöst att bara betona hingsten!

Sedan är kanske det du anser skräp utifrån ditt begränsade perspektiv rena drömhästen utifrån ett annat perspektiv! Och det är därför gårdsaveln är så vikrig! Den möjliggör at vi inte centralstyr och likriktar aveln efter några fås smakinriktning! Jag vet 1:a klasston somjag tycker är skräp och aldrig skulle använda i min avel elle ens vilja ha som ridhäst! Då tycker jag mina egna avelsston med låg blup är många ggr bättre än just de stona!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

Bilageregistret är ju knäppt.

Men så tänker jag såhär, jag vill tillverka en ridhäst åt mannen,perfekta stoet för den uppgiften har jag själv och du verkar ha perfekta hingsten. Då är det väl en deal mellan oss???
Avkomman ska ridas på ute i skogen och lite lektioner....blir det den hästen jag tror av din beskrivning av din grabb så finns det nog köpare om den dagen skulle komma?
Eller....

Oja! Bra hästar har alltid en köpare, om de är till salu, även om de inte är efter godkänd hingst! Nu är min hingst mor ett vacket 2:a klassto av "den gamla typen" och Silfur-Reynir, hans far, hade ju 8 på tölt, trav, vilja, lynne, rygg och hovar, väsentliga saker för en bra tölthäst, och 7,5 på resten av ridegenskaperna, utom pass (5,5), trots att det bara var 3 månader efter ekollonförgiftningen och han bara reds 5 veckor innan och var lite i överhull. Tränade och visade själv, för första och enda gången i mitt liv. Och stoet är också tränad och visad av en amatör. Så jag vet ju att min hingst har bra föräldrar. Tyvärr dog ju S-F 7 månader senare pga njurkollaps så jag kunde ju intevisa om honom. Jag är glad jag bestämde mig för att ta en avkomma efter honom och det är min gårdshingst, reggad i bilaga.

Många har försökt köpa hans ena son, en otroligt vacker silversvart 3-årig 4-gångshingst med lååång man och höga lyft samt ett helt gudomligt lynne. Men det är min ögonsten och han säljs inte för en miljon! Har en otroligt vacker silversvart dotter också som är 1 år gammal med massor av pass och tölt och man samt samma gudomliga lynne. Och hon är också min ögonsten. Flera har velat köpa henne med, men hon är inte heller till salu! Har jag nu lyckats avla fram det jag vill ha så är jag ju korkad om jag säljer det!

2 avkommor till har han gjort, alla med samma otroligt samarbetsvilliga lynne. Det är 4 olika ston som är mammor till dem kan jag tillägga. Den ena är en silvergulsvart kille jag sålt. Han sprang jämte mig i grimma och grimskaft blott 2 veckor gammal i klockren tölt där jag styrde tempot! Detta trots att mamma gått i förväg till betet o lämnat den lille 20-30 meter bakom sig. Han stod snällt still medan jag lossade honom och sedan bar det gnäggande iväg. Han är idag kastrerad, rejäl, lika snäll och naturtöltare.

Den fjärde är en (gul?)svart hingst som är helt otrolig i steget. Han slår faktiskt min 113-blupare som inte är dålig! En rejäl, högbent kille som kommer hamna närmre 150 och som är 5-gångare. Han är inte heller till salu utan ägs av exmaken (som jag tills bodelningen är klar är sambo med). Gångartsmässigt är han det bästa jag avlat fram, bättre än sitt halvsyskon efter Mökkur och sitt halvsyskon efter Segull, och de är inte dåliga. Men just det här stoet har trots sin låga blup, enorma grundgångarter och tölt. Och tydligen matchar min egen kille honom perfekt. För det är ju det som det handlar om, att matcha rätt! Jag går i dagarna och väntar på ett helsyskon och tanken är inte att sälja den heller, men vi får se vad det blir först.

Men om mina avkommor inte blivit bra, så hade det inte varit intressant för någon att varken köpa avkommorna eller fråga om de får betäcka med min hingst. Och det är väl det vissa är rädda för, att det skall komma en bra icke godkänd hingst som lämnar riktigt bra avkommor på marknaden. Det vore ju förargligt mot högblupare och högt bedömda hingstar! Då kunde det ju bli konkurrens! Men, även om jag fått bra avkommor jag är nöjd med, så har jag inga sådana planer och förväntningar på min hingst. Jagvill bara avla egna hästar utan att bli ruinerad av SIF!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Svenskavlade islandshästar efter icke godkänd hingst

"Skräpstona" har inte med hingsten att göra alls

Det är alldeles sant, men å andra sidan har en skräphingst inget med ston att göra överhuvudtaget.

Så vad vi har är en grupp med människor som antagligen har vad som kan kallas skräpston, dock tycker ju inte ägarna till dessa ston samma sak. Omvänt kommer man att få skräphingstar, där marknadsföringen sker på samma sätt som idag fast utan urskillnad.

Vad får man om man betäcker ett skräpsto med en väl vald avelbedömd hingst, förhoppningsvis något bättre än moderskapet.

Vad får man om man betäcker ett skräpsto med en skräphingst, förmodligen en skräpavkomma.:crazy:
 

Liknande trådar

C
Avel Helt hypotetisk fundering, men jag undrar om nån har koll? Säg att vi har en fullblodshingst, ej visad. Om han skulle betäcka, hur...
2
Svar
25
· Visningar
2 561
Senast: cissiny
·
S
Islandshäst Citat under Avel-Om Avel-Betäckning: "För föl efter icke godkända hingstar eller unghingstar utan betäckningstillstånd, registreras inte...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 665
Senast: sambaengi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 442
Senast: Kick
·
Avel Ja, jag tycker att det är konstiga regler inom den svenska varmblodsaveln. Om jag åker över till t ex Tyskland med mitt sto och betäcker...
Svar
8
· Visningar
1 479
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp