Hur resonera vid husförsäljning?

kolblakkur

Trådstartare
Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte det då för 1 250.000:- och inga större renoveringar har skett sedan dess mer än typ att jag målat om garage och vedbod.

Fördelen med att han köper är att jag slipper flyttstädningen (mer än att det ska vara fräscht liksom), jag slipper ha visningar (extremt svårt i mitt fall med djuren), jag slipper eventuellt strulig köpare, jag lämnar kvar allt jag inte vill ha med mig och slipper sälja/få det kört till tippen, och slutligen att han skriver på en friskrivningsklausul.

I hans fall får han köpa ett hus han känner och vet är bra, han får trädgårdsutrustning/utemöbler/soffor/köksö/allt jag inte vill ha, han slipper budgivning och han slipper en eventuellt strulig säljare.

Min fråga är vad allt detta kan vara värt på priset: går det jämt ut? Ska han betala mindre än vad jag betalade? Hur hade ni resonerat?
 
Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte det då för 1 250.000:- och inga större renoveringar har skett sedan dess mer än typ att jag målat om garage och vedbod.

Fördelen med att han köper är att jag slipper flyttstädningen (mer än att det ska vara fräscht liksom), jag slipper ha visningar (extremt svårt i mitt fall med djuren), jag slipper eventuellt strulig köpare, jag lämnar kvar allt jag inte vill ha med mig och slipper sälja/få det kört till tippen, och slutligen att han skriver på en friskrivningsklausul.

I hans fall får han köpa ett hus han känner och vet är bra, han får trädgårdsutrustning/utemöbler/soffor/köksö/allt jag inte vill ha, han slipper budgivning och han slipper en eventuellt strulig säljare.

Min fråga är vad allt detta kan vara värt på priset: går det jämt ut? Ska han betala mindre än vad jag betalade? Hur hade ni resonerat?
Så här utifrån låter det som en smidig lösning för båda parter och kan gå på jämt ut-kontot, dvs han får köpa ut det tillbaks för samma belopp. Marknaden har stått mer eller mindre stilla också och det har inte gått så lång tid sedan den transaktionen gjordes.

(Men det var bara min spontana reaktion, det kanske finns detaljer som gör att man borde tänka annorlunda.)
 
Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte det då för 1 250.000:- och inga större renoveringar har skett sedan dess mer än typ att jag målat om garage och vedbod.

Fördelen med att han köper är att jag slipper flyttstädningen (mer än att det ska vara fräscht liksom), jag slipper ha visningar (extremt svårt i mitt fall med djuren), jag slipper eventuellt strulig köpare, jag lämnar kvar allt jag inte vill ha med mig och slipper sälja/få det kört till tippen, och slutligen att han skriver på en friskrivningsklausul.

I hans fall får han köpa ett hus han känner och vet är bra, han får trädgårdsutrustning/utemöbler/soffor/köksö/allt jag inte vill ha, han slipper budgivning och han slipper en eventuellt strulig säljare.

Min fråga är vad allt detta kan vara värt på priset: går det jämt ut? Ska han betala mindre än vad jag betalade? Hur hade ni resonerat?

Låt honom ge ett bud och ta det därifrån. Jag hade inte blandat in något som varit/skett tidigare, det är ju en helt ny försäljning.

Är hans bud lägre än vad du kan förväntas få på öppna marknaden så får du ju fundera på vad det är värt att slippa krångel med visningar, flyttstäd etc. Vissa saker kan ju vara värda att betala för sas, i form av ett lite lägre försäljningspris.

Edit: Är det ett ohyggligt skambud är det ju bara att säga nej.
 
Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte det då för 1 250.000:- och inga större renoveringar har skett sedan dess mer än typ att jag målat om garage och vedbod.

Fördelen med att han köper är att jag slipper flyttstädningen (mer än att det ska vara fräscht liksom), jag slipper ha visningar (extremt svårt i mitt fall med djuren), jag slipper eventuellt strulig köpare, jag lämnar kvar allt jag inte vill ha med mig och slipper sälja/få det kört till tippen, och slutligen att han skriver på en friskrivningsklausul.

I hans fall får han köpa ett hus han känner och vet är bra, han får trädgårdsutrustning/utemöbler/soffor/köksö/allt jag inte vill ha, han slipper budgivning och han slipper en eventuellt strulig säljare.

Min fråga är vad allt detta kan vara värt på priset: går det jämt ut? Ska han betala mindre än vad jag betalade? Hur hade ni resonerat?
Jag hade bett mäklare värdera och minska från den summan
 
Så här utifrån låter det som en smidig lösning för båda parter och kan gå på jämt ut-kontot, dvs han får köpa ut det tillbaks för samma belopp. Marknaden har stått mer eller mindre stilla också och det har inte gått så lång tid sedan den transaktionen gjordes.

(Men det var bara min spontana reaktion, det kanske finns detaljer som gör att man borde tänka annorlunda.)
Håller med om det.
Dock kan man behöva räkna bort ev. justering som gjordes för att det följde med en latent skatteskuld när TS köpte ut i bodelningen.
 
Jag skulle också be mäklare värdera och sen fundera på hur mkt jag är villig att avvika från den summan.
Som ett hypotetiskt exempel - är en flyttstädning värd att backa 50? 100? Inte i min värld iaf.

Boenden är ju så dyra så även ”små” prissänkningar innebär att man förlorar väldigt mycket pengar.

När vi nu nyligen sålt lägenhet har jag tänkt mycket på hur lång tid det skulle ta mig att spara ihop samma summa som vi ev skulle sänka priset. Jag har landat i att jag står ut med ganska mycket besvär och att pengarna är värda mer😅
Hur jobbigt det än är att förbereda för visningar så är det inte så jobbigt att jag är beredd att förlora säg 100 000 kr😆

(Jag hade absolut inte sålt för lägre än det du köpte för)
 
Om jag var ts och hade köpt under marknadsvärdet själv hade jag försökt vara lika schysst själv :)
Annars håller jag med i stort, med ev avdrag för besvär jag slipper (visning, flyttstäd osv).
Var står det att hon köpte under marknadsvärde?

Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte det då för 1 250.000:- och inga större renoveringar har skett sedan dess mer än typ att jag målat om garage och vedbod.
 
Jag skulle också be mäklare värdera och sen fundera på hur mkt jag är villig att avvika från den summan.
Som ett hypotetiskt exempel - är en flyttstädning värd att backa 50? 100? Inte i min värld iaf.

Boenden är ju så dyra så även ”små” prissänkningar innebär att man förlorar väldigt mycket pengar.

När vi nu nyligen sålt lägenhet har jag tänkt mycket på hur lång tid det skulle ta mig att spara ihop samma summa som vi ev skulle sänka priset. Jag har landat i att jag står ut med ganska mycket besvär och att pengarna är värda mer😅
Hur jobbigt det än är att förbereda för visningar så är det inte så jobbigt att jag är beredd att förlora säg 100 000 kr😆

(Jag hade absolut inte sålt för lägre än det du köpte för)
Jag tänker att går man till mäklare får man ta med i beaktning att marknaden varit svajig och därför mycket väl kan ha tappat 10% beroende på lokala förutsättningar. Och då har man något att förhålla sig till.

(Jag tänker att man inte både kan vilja ha marknadsvärde och absolut inte lägre än man köpte för.)
 
Jag tänker att går man till mäklare får man ta med i beaktning att marknaden varit svajig och därför mycket väl kan ha tappat 10% beroende på lokala förutsättningar. Och då har man något att förhålla sig till.

(Jag tänker att man inte både kan vilja ha marknadsvärde och absolut inte lägre än man köpte för.)
Ja såklart, men jag tror inte marknadsvärdet nödvändigtvis behöver ha gått ner senaste året. Hade varit annat om det varit en längre tidsperiod.
Men det får man ju som sagt klarhet i med hjälp av mäklarens värdering.

Jag menade mer att jag inte skulle sälja billigare för att liksom vara schysst.
 
Jag tänker att går man till mäklare får man ta med i beaktning att marknaden varit svajig och därför mycket väl kan ha tappat 10% beroende på lokala förutsättningar. Och då har man något att förhålla sig till.

(Jag tänker att man inte både kan vilja ha marknadsvärde och absolut inte lägre än man köpte för.)
Enligt en mäklare har villapriserna i "min" stad sjunkit över 20% det senaste året
 
Enligt mäklarstatistik har priset på villor gått ned nästan 12% på 12 månader på riksnivå. https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor

Jag hade varit nöjd om jag hade fått vad jag gav för ett år sedan, men mer rimligt hade varit att kolla statistiken och se %-siffran i ert län.

Enligt en mäklare har villapriserna i "min" stad sjunkit över 20% det senaste året
När vi värderade lägenhet i slutet av maj sa mäklaren att priserna börjat vända uppåt igen, men det är säkert lite olika beroende på stad osv.
 
När vi värderade lägenhet i slutet av maj sa mäklaren att priserna börjat vända uppåt igen, men det är säkert lite olika beroende på stad osv.
Säkert olika, men generellt har ju priserna gått ner senaste året, så med största sannolikhet har huset ev. lägre marknadsvärde..
Jag tycker (för att ingen ska bli missnöjd i efterhand) att det låter rimligt att låta nån värdera huset och utifrån det prata om det är en nivå båda är beredda att mötas på. Tycker bådas upp/nersida verkar ungefär lika stor :)
 
När vi värderade lägenhet i slutet av maj sa mäklaren att priserna börjat vända uppåt igen, men det är säkert lite olika beroende på stad osv.
Det sa vår mäklare när vi skulle sälja också, verkligheten såg väl lite annorlunda ut. Det jag har sett är att det varierar enormt. Det är fortfarande köparens marknad, men enstaka hus kan gå upp en del pga budgivning, andra går för under utgångspris eller inte alls.

I mitt eget husletande såg jag två såna exempel. Ett som gick upp ganska rejält pga flera budgivare. Senare kom ett av grannhusen ut (rätt nybyggda och det senare var i bättre skick) och det har ännu inte sålts, trots att de sänkte utgångspriset till under det som det första gick för.
Samma när jag köpte. Vi var flera budgivare så priset gick upp en del. Kom i samma veva ut ett nästan identiskt på granngatan, men det blev inte sålt.

Så i alla fall här verkar det vara lite sisådär med prisuppgången, men det verkar framförallt bero på att det säljs mer bostäder än vad det finns folk som vill köpa (högst personlig analys). Så man ska ha en dos tur för att få högre pris idag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 347
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 241
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp