Hur resonera vid husförsäljning?

Det sa vår mäklare när vi skulle sälja också, verkligheten såg väl lite annorlunda ut. Det jag har sett är att det varierar enormt. Det är fortfarande köparens marknad, men enstaka hus kan gå upp en del pga budgivning, andra går för under utgångspris eller inte alls.

I mitt eget husletande såg jag två såna exempel. Ett som gick upp ganska rejält pga flera budgivare. Senare kom ett av grannhusen ut (rätt nybyggda och det senare var i bättre skick) och det har ännu inte sålts, trots att de sänkte utgångspriset till under det som det första gick för.
Samma när jag köpte. Vi var flera budgivare så priset gick upp en del. Kom i samma veva ut ett nästan identiskt på granngatan, men det blev inte sålt.

Så i alla fall här verkar det vara lite sisådär med prisuppgången, men det verkar framförallt bero på att det säljs mer bostäder än vad det finns folk som vill köpa (högst personlig analys). Så man ska ha en dos tur för att få högre pris idag.
För oss stämde det väl. Vi var beredda på att försäljningen skulle ta låååång tid men det gick snabbt och vi fick mer än värderingen sade. Utan budgivning.
 
Eftersom det i så fall skulle säljas utan mäklare, uppskatta vad en sådan kostnad skulle ha varit vid en vanlig försäljning , och fair vore då att dela 50/50 på den ”vinsten”
 
När vi värderade lägenhet i slutet av maj sa mäklaren att priserna börjat vända uppåt igen, men det är säkert lite olika beroende på stad osv.
Vi fick ett utgångspris i maj och sedan i slutet av juni tyckte vår mäklare att vi nog skulle revidera det och sänka det något
 
Jag hade föreslagit marknadspris, inte tagit extra betalt för lösöre.
Jag hade trots personkännedom inte genomfört köp utan mäklare eller annan kunnig/jurist, så den kostnaden hade jag föreslagit att splitta på, då det borde vara av intresse även för köparen.
Det är alltid värt att få allt nedskrivet ordentligt, dvs även nivå på flyttstädning, vad som ingår i köp, antal nycklar etc.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 575
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 291
Senast: Calmiche
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 347
Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 241
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp