Hur resonerar ni i följande situation?

SoffiProppi

Trådstartare
Du är ute och rider (i detta fall en större häst, 176 cm i mkh, 12 år) och hästen är oerhört störd, stressad och irriterad på bitandes klegg och bromsar. Hästen stannar, vägrar gå framåt och börjar istället stegra, kasta sig runt och vägrar gå framåt.

Backar sedan ner mot/i djupt dike och börjar småstegra/stegra/kasta sig runt/rygga. Vid tillfälle #1 är det ett trådstaket utan ström på bägge sidor om vägen du rider + diken. Vid tillfälle #2 är det dike sedan skog med granar och diverse träd på ena sidan och dike med rinnande bäck på andra sidan.

Hur reagerar ni?

1.
Sitter kvar på hästen (trots risken att slå över ifall hästen stegrandes backar ner i diket) och kämpar på tills hästen ger med sig och går framåt för att "vinna striden" och ger sedan beröm.

2.
Ser till att få hästen att stå still, tar bedömning att det är fara att sitta kvar, och hoppar av och leder hästen så att den går framåt och hoppar upp en sträcka efter. Hoppar av igen ifall proceduren upprepas.

3.
Vänder och rider tillbaka åt det hållet hästen försöker dra sig till för att undvika "fajt".

4.
Annat

Motivera gärna era svar!
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Hade tänkt på broms och äckelpäckel redan innan ridtur och gjort allt för att hästen skulle slippa dessa.
T.ex. med extremt mycket spray etc.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

säger som föregående : alternativ övrigt enligt punkt 4: hade inte ridit ut till att börja med om broms och skit irriterar för mycket.

sen tillägg: jag tolkar det som att hästen inte är din egen utan lånad?
Om så är fallet så tillägg enligt punkt 3): jag hade vänt hem utan bråk.

motivering: anser i vuxen äldre ålder att det inte är mitt jobb och inte värt att riskera vare sig min egen eller hästens livhanke på häst som inte är min egen - prestige eller ej. :cool:

mackan/som tipsar bestämt ang. hantering av backande/istadig häst i vanliga fall men då under premissen att den och problemet är ens eget och förhållandena normala dvs inte bromsinvasion som överskrider vanligt sunt beteende hos vissa hästar och därmed inte premierar "fostrande" i någon större form.....
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

För mig är det jättekonstigt att en häst skulle stanna och vägra gå för att det är flygfän runt den. Det är oftast tvärt om, den vill gå mer framåt, snabbare!

Så att den inte vill gå framåt beror snarare på olydnad/ovilja och det får man ju träna upp successivt :)
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

delvis kl

Hade en diskussion med en vän om hur man reagerar i denna situation, och hon höll inte med mig så jag skulle bara checka av hur andra tänker.

Trodde informationen var onödig, men bromsattacken skedde en bit in i ridturen (då framåt var närmre än att vända), hade räknat med att slippa dem då det var ganska lugnt när jag begav mig iväg.

Dessutom var det inte för de små bitande som hästen ifråga började krångla, utan för allt som kan tänkas vara farlig (hus, stenar, postlådor, blommor, bilar, stenar.....), däremot gjorde flygfäna hästen stressad och irriterad.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

beror på vems häst

min egen = alt. 2,
"I nöden prövas vännen" tänker jag, finns ingen vettig anledning att försöka "vinna" över hästen eftersom detta inte är trots utan en extrem psykisk påfrestning som iallafall jag anser att min häst trots allt, med min hjälp, måste lära sig att hantera ifall det händer igen. När jag sedan fått fram hästen igen skulle jag rida hem alt. till ett insektsfritt ställe fort som attan. (OCH hädanefter ta till alt. 4 = Myggspray)

Annans = alt. 3
Inte min uppgift att riskera min hälsa för, eller att uppfostra någon annans häst.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

du presenterade det som att det var ohyran som var orsaken, som du nu presenterar det blir ju läget ett helt annat. Är dessutom framåt närmre än att vända så tar ju saker och ting ut sig själva under de omständigheter du nu nämner liksom.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

du presenterade det som att det var ohyran som var orsaken, som du nu presenterar det blir ju läget ett helt annat. Är dessutom framåt närmre än att vända så tar ju saker och ting ut sig själva under de omständigheter du nu nämner liksom.

Jag var ganska otydlig i mitt första inlägg och formulerade mig fel, försökte få fram frågan mer "generell" men lyckades nog inte :D


kl

Tack till alla som svarat!
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Eftersom det verkar som att det handlade om en häst som agerar enligt ovanstående pga att den är istadig och fjantar sig över "läskiga saker" skulle jag välja alternativ 2, oavsett om det är min häst eller någon annans.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

jag hade nog tagit alternativ 3, vänder och rider hem och fyller på med insekts medel och rider en annan runda där det är mer öppet och ev mindre insekter.

gjorde jag igår ialla fall när jag red iväg och vi blev bombaderade av insekter, då var det inte så att hästen vägrade gå framåt, men hon fick en broms på magen som hon blev hel galen på. tog då en snabb galopp för att komma bort från insekterna och red sen hem.

men när jag råkat ut för att hästen fått spel och har eltråd + dike på båda sidorna av vägen så har jag först drivit fram för allt jag varit värd för att hon inte skulle skada sig, på väg tillbaka sen så har jag försökt ta det så lugnt som det går förbi det stället. min häst är inte den man vill gå nära när hon är stressad eller rädd om man är rädd om livet. och har man då kommit så långt att man inte kan vända om lugnt så är framåt den enda vägen.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

säger som föregående : alternativ övrigt enligt punkt 4: hade inte ridit ut till att börja med om broms och skit irriterar för mycket.

sen tillägg: jag tolkar det som att hästen inte är din egen utan lånad?
Om så är fallet så tillägg enligt punkt 3): jag hade vänt hem utan bråk.

motivering: anser i vuxen äldre ålder att det inte är mitt jobb och inte värt att riskera vare sig min egen eller hästens livhanke på häst som inte är min egen - prestige eller ej. :cool:

mackan/som tipsar bestämt ang. hantering av backande/istadig häst i vanliga fall men då under premissen att den och problemet är ens eget och förhållandena normala dvs inte bromsinvasion som överskrider vanligt sunt beteende hos vissa hästar och därmed inte premierar "fostrande" i någon större form.....

Ja, som alltid skriver du sunt och klokt:bow:

Jag hade tidigare en häst (en väns häst som h*n inte vågade jobba med och som ansågs oridbar) med ett inlärt stört beteende vid ridning som i liknande fall stegrade, backade, bockade och så vidare. I hennes fall var det gamla skador som ej korrigerats utan som korrigerades av mina veterinärer, hovslagare och alternativare i samråd. När hästen väl var smärtfri kvarstod "smärtminnen" samt det inlärda beteendet att skrämmas vilket hon vunnit framgång med under många år. Den hästen red jag igenom alla gånger med risk för livet. Det var en svårt nöt att komma igenom men till slut så fungerade hon fint för mig... Tanken var att jag skulle ta en avkomma som behållning av mitt arbete men jag avstod det då en del beteenden kvarstod som jag inte ville ha över på en unge.

Tyvärr så "dödade" hon också en stor del av min lust till ridning då det inte blev så mycket ridglädje utan allt handlade om att jobba igenom problem och så här efteråt frågar jag mig ofta om det var värt det...Ja, för hästens del och även jag lärde mig otroligt mycket (det finns alltid en orsak till att hästen beter sig på ett visst sätt o.s.v. ) Det spökade mycket från den ridningen och det har påverkat mig när jag ridit in mina andra hästar + en som jag red in åt en kompis. Mina tränare som känner till historien brukar gasta åt mig ibland "Släpp tanken nu, det är en annan häst du rider"!!!!!!

Så, från att ha mött alla utmaningar genom att kasta hjärtat före och "bara gört" så är jag idag mycket mer eftertänksam innan jag tar och arbetar igenom ett problem med någon annans häst:cool: ...det har bara tagit typ 40 år för att komma dithän :o

TS: En rejäl undersökning av hästen i fråga är min rekommendation. Finns det något fysiskt/psykiskt som påverkar (är det nåt annat förutom flygfän som stör bilden etc.) och sen ta dig en funderare på om det är det du vill med ridning. Hur du ska bemöta problemet är ju helt avseende på var problemet ligger hos hästen.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Jag håller med här!

Vi brukar trava en bit om det är så att det samlas mycket flugor eller broms när vi är ute i skogen och rider. Funkar skitbra för våra :D
Men när det är väldans varmt och jävligt med broms och skit så rider vi inte ut alls, just för att dom ska slippa... Då brukar vi hålla oss nere på ridbanan där det är mer öppet, så slipper dom alla flygfän när dom ska jobba :idea:
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

#2, men inte för att det är farligt, utan för att jag känner att jag ''vinner'' mest genom att göra så och på det sättet kan arbeta mot problemet. Sen hade jag naturligtvis använt spray och huva om det behövts, och vid andra orsaker hade jag försökt lista ut exakt vart problemet låg för att möta det på bästa sätt. Dessutom med hänsyn till hur hästen reagerar om jag hoppar av, fortsätter den studsa runt eller följer den med lydigt? Studsar den för att bli av med mig eller för att slippa gå fram? Osv.

Är det inte min häst hade jag bara lett hem den närmsta hållet (eller hoppat upp när den var lugn), är det min häst hade jag försökt att antingen leda förbi den innan det blir en kamp om vem som ka vinna (vilket även innebär innan det finns någon risk med att sitta kvar), eller ev. vänta ut den. Om det mot förmodan inte skulle fungerat - vilket det hittils alltid gjort - eller om hästen verkligen försökte bli av med mig, så hade jag sökt hjälp från lämpligt håll. Och kollat upp rygg m.m.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Du är ute och rider (i detta fall en större häst, 176 cm i mkh, 12 år) och hästen är oerhört störd, stressad och irriterad på bitandes klegg och bromsar. Hästen stannar, vägrar gå framåt och börjar istället stegra, kasta sig runt och vägrar gå framåt.

Backar sedan ner mot/i djupt dike och börjar småstegra/stegra/kasta sig runt/rygga. Vid tillfälle #1 är det ett trådstaket utan ström på bägge sidor om vägen du rider + diken. Vid tillfälle #2 är det dike sedan skog med granar och diverse träd på ena sidan och dike med rinnande bäck på andra sidan.

Hur reagerar ni?


4.
Annat


Förhoppningvis har jag inte ridit ut utan att spreja hästen med nåt giftigt som dödar insekter. :devil: Om vi ändå blir attackerade så hade jag troligen vänt innan hästen blev tokig. Den ska inte behöva blir halvt uppäten bara för att jag promt ska rida en viss väg. Alt så har vi ett högre tempo så monstren kommer på efterkälken.

Jag hoppar inte av en stor häst, är aldelles för lat. Och gillar inte insekter - vanligen är det jag som fegar ur och flyr undan bromsattacker, så jag och hästen har samma åsikt i detta. Är det en fågel? Är det ett flygplan? Nej - det är Superbromsen!

Som i de flesta sammanhang är det enklare att förekomma en häst, än att bråka med den när den redan är skärrad.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Jag hade definitivt väntat på läge att hoppa av och lett hästen en bit och hoppat upp igen.

Hade vägen varit fri och inga diken eller så att ramla ner i och känt att jag uppsuttet kunde rett ut situationen, dvs först o främst få den framåt, så hade jag gjort det i första hand. Är risken att hästen ställer sej på två ben med risk att slå över hade jag däremot valt att hoppa av ganska omgående och leda en bit, det är helt enkelt inte värt det.
I båda fallen, om det nu var insetkterna som var utlösande problemet hade jag sen suttit upp, ridit en liten bit och vänt hem sen.

Nästa gång hade jag sett till att spraya insektsmedel direkt innan ridtur för att undvika att det är just det som utlöser något liknande igen.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Med araben hade jag valt ettan. Med halvblodet som är 184 cm i mkh hade jag nog ärligt talat vänt på steken så fort som möjligt, innan jag ens hunnit tänka tanken att "ta fajten". Så 3:an där.

Beror delvis på styrka, psyke, storlek, bockbenägenhet (Min största fasa...) och hur mycket jag litar på hästen vs hur mycket den litar på mig. Halvblodet kan bli riktigt rädd och liksom "låsa" sig i skallen (bättre att succesivt vänja honom då eller jobba på samspelet) medan jag vet arabdamen kan protestera men alltid är öppen för förslag och övertalning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

kl

Om detta är ett ovanligt beteende hos denna hästen och enbart skedde den dagen hade jag tagit alt. 2 med tanke på elstaketet runt om.
Ingen idé att utsätta sig för risk i onödan.

Men jag hade ridit samma sträcka en annan dag då det va duggregn/bromsfritt och kollat om beteendet upprepade sig på samma ställe och tänkt ut en strategi i förväg om det upprepas.
 
Sv: Hur resonerar ni i följande situation?

Oavsett anledning hade jag sannolikt valt 2!
Motivering: Jag hade inte riskerat min hälsa genom att sitta kvar och riskera att hästen reser sig och går över, men jag är alldeles för envis för att vända hem utan vidare ...
När jag väl hade fått hästen att följa mig framåt hade jag dock tagit ett par djupa andetag och funerat en stund över om jag skulle rida vidare eller på mitt initiativ rida hem. Om min bedöming då var att det hela berodde på insekter hade jag ridit hem och inför nästa tidtur sprutat insektsmedel och lagt på ridflugtäcke, om jag trott att hästen "bara" var olydig hade jag ridit vidare om det var min egen häst och tagit ev ytterligare "fight" med den på ett förhoppningvis säkrare ställe - alternativt ridit hem och tagit hjälp av ngn som är duktigare och modigare än jag själv .... Om det var någon annas häst hade jag ridit hem och sagt till ägaren att jag inte vill rida den mer ....
"Bätter en levande hund än ett dött lejon" som det gamla ordspråket säger:p
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 964
Senast: SkorpSmulan
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 416
Senast: Oknytt
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 784
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp