Bukefalos 28 år!

hur rider man barock?

Sv: hur rider man barock?

"denna ridning går ut lära sig rida med väldigt lätta hjälper, med känsla för hur hästens kropp fungerar och varför, och bli medveten om hur man själv använder sin kropp och därigenom plocka bort alla de (ibland omedvetna) hjälper som är onödiga som man sitter och ger hästen och som egentligen bara komplicerar. Man vill uppnå en häst som är samlad bakifrån, vilket man får genom att aldrig "bromsa" med handen, utan hela tiden ha känslan av att tygeln nästan hänger."

Förutom det där med att tygeln hänger så är det precis vad jag också (och många med mig) strävar efter. Det är INTE på något sätt exklusivt för barockryttare!
Förresten så begriper inte jag varför tygeln måste hänga. Varför är just tygelhjälper så hemska? Är det hemskt med tygelhjälper? Jag tror jag startar en ny tråd :)
 
Sv: hur rider man barock?

Såg att du startar en ny tråd, men svarar ändå lite snabbt här. Jag skrev nästan hängande, eftersom det är den känslan jag vill ha. Alltså, jag upplever det fortfarande som kontakt, men en extremt lätt sådan och jag ger fortfarande hjälper med tygeln. Och för att vara lite fördomsfull :angel: så om man kommer från en ridning med mer hårda hjälper, där stöd i tygeln ofta är ett evigt dragande i tygeln så upplevs denna fjäderlätta kontakt som i princip hängande tygel, även fast man efter ett tag upptäcker att det faktiskt fortfarande är kontakt.
 
Sv: hur rider man barock?

ok! Ska ALLA hästar ridas med samma lätta kontakt? Finns det ingen häst, inget utbildningsskede där kontakten stundtals är mer än fjäderlätt?
 
Sv: hur rider man barock?

imported_Dreamer skrev:
Och det är här jag tycker att det hela börjar bli tramsigt. Varför är det så viktigt att skilja av sig från 'moderna' dressyrryttare??


Ganska oviktigt! men folk vill veta va man håller på med, svarar man hästar blir frågan
Jaha, trav eller? Nä..ridning
Jaha, hoppning eller? Nä..dressyr
Jaha, lätt C eller? Nä..ja tävlar inte
Jahaaa..???

Därför. eller för att kunna prata om ridning o dressyr utan o behöva tjata om när man ska ha frack eller inte eller när man får gäspa enligt TR eller inte.. är det nått att hänga upp sig på????
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur rider man barock?

imported_Dreamer skrev:
Allt ska inte handla om stångbett och öppna och sluta.
Och hur annorlunda "vi" är, jämfört med "dom".

Men det handlar väl ändå inte om vad forumet heter utan hur de som befinner sig här inne väljer att diskutera? Jag började här som moderator och jobbade för att få ett forum med högt i tak och där diskussioner om klassisk dressyr/akademisk ridkonst/barockridning kunde föras bredvid varandra och erfarenhet och kunskap kunde utbytas utan att placeras in i fåniga fack. Med tiden minskade min tid för att vara med och påverka och rent ärligt tröttnade jag på att konstant behöva gå in och försöka jobba fram en öppenhet.

Man kan göra ett val när man diskuterar - antingen bestämmer man sig för att folk inte fattar ett skit och att dom uppfyller alla tänkbara fördomar man har. Eller så kan man bestämma sig för att man alltid kan lära sig något och att alla har vi det gemensamt att vi utvecklas och att i ridning blir man ju som bekant aldrig fullärd.

Jag lär mig mängder av mina egna elever, de ställer ibland en fråga som gör att jag får tänka om, eller så säger de något som är så självklart att jag nästan blir irriterad för att jag inte kommit på det själv. Alla har vi kunskap, det gäller bara att våga se den hos varandra.
 
Sv: hur rider man barock?

"jag lär mig mängder av mina egna elever, de ställer ibland en fråga som gör att jag får tänka om, eller så säger de något som är så självklart att jag nästan blir irriterad för att jag inte kommit på det själv. Alla har vi kunskap, det gäller bara att våga se den hos varandra."

Skulle inte det kunna gälla även för forumsinlägg?
Men inte då, på forum ska man visa att man kan och försöka övertrumfa varandra.
Nu vet all plötsligt skillnaden av olika tyngder på tygel. Hur många har provat fler än dom som hänger på huvudlaget?
Nu rider alla med så lätt kontakt att hästen har sprungit in i stallet innan dom ens märker att den vänt :)
 
Sv: hur rider man barock?

För min del gäller det även forumsinlägg. Visst förekommer det inlägg av den rent korkade varianten, men då gör jag ett val. Antingen väljer jag att ignorera det, eller så försöker jag bidra med något jag tror kan bli konstruktivt.
 
Sv: hur rider man barock?

Antti skrev:
Det som rabblas upp är fnoskeri :)

Tycker du ja, men det är ju för att det är dig jag har skrivit om. Det ligger ju inte direkt i ditt intresse att hålla med eftersom då skulle du ju vara tvungen att revidera ditt sätt att tänka och agera.

Jag tycker att det du skriver är rent fnoskeri också, men det skiter ju du i, så varför ens besvara mitt inlägg. :angel:

Det var inte för din skull jag skrev det, utan för att ge ett nytt perspektiv på dina påhopp, dvs att du inte kan hjälpa det eftersom det du skriver är dina attityder och värderingar, och det kan man inte ändra på i en handvändning.

Min förhoppning är att de personer som blir arga på dig lägger ned sin energi på annat istället för att försöka övertyga dig. Det finns vettigare saker att diskutera här på forumet än vissa av dina knasiga inlägg. ;)

En fråga, varför gör du alltid glada gubbar efter dina inlägg? Är det för att ta udden av det du skriver? (Obs!!! Retorisk fråga, inget som kräver svar.)

Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 307
L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 693
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 933
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp