Bukefalos 28 år!

hur rider man barock?

Sv: hur rider man barock?

bara för att du vill säga sanningen behöver du inte kasta det i ansiktet på folk,många får man ta o lirka fram det med eller så är man tyst.

jag skiter i vilket om du säger sanningen eller inte till mig.
men du får tänka utanför din värld att det finns människor som lätta blir sårade av dina påhopp.

har ngn gjort ngt mot dig du är så agressiv hela tiden,hjälp oss istället o förklara istället för att skälla o skrika o hoppa på oss
 
Sv: hur rider man barock?

Precis!
Antti: Varför försöker du inte dela med dig av det du kan istället? Så sluta klaga och börja förklara dina tankar!

Mvh Amanda
 
Sv: hur rider man barock?

Gör ju det men så fort det inte passar nån så ska dom genast till attack. Kvittar vad man skriver, finns alltid en som inte tycker så.
 
Sv: hur rider man barock?

jo men du kan vara väldigt skarp i dina inlägg, dumförklara inte folk utan hjälp till med din kunskap,sen får dom välja att andvända dom eller att strunta i dom.
vet att många hoppar på dig men det är just för att du är så agressiv.

tror att du är en duktig människa som det gått lite fel för här inne på buke
 
Sv: hur rider man barock?

Antti skrev:
Barock rider du om du klär ut dig till en barockryttare. Har inget med hjälper och rörelser att göra.
Var i ligger det felaktiga i det då?
 
Sv: hur rider man barock?

Fan du borde bli en rödvins poet istället... hehe :)

jag fattade INGENTING... he
men jag e ju tjej och född blond, vafan mer kan man begära???
Tjolahopp

/CJ
 
Sv: hur rider man barock?

Nej, de kallade inte sin ridning för barockridning, för de kallade inte sin tid för barocken. Men det gör vi... och om jag säger att någon verkade under barocktiden så vet du vilken tid jag talar om, och de som levde då lär ju inte ta illa upp för att vi har satt ett namn på deras epok?
 
Sv: hur rider man barock?

Jag känner mig inte som att jag vill skilja mej från tävlingsryttarna eller den ridning jag fått lära mig av 'traditionella' tränare eller på ridskolan. Snarare är det ett faktum att det jag gör ridmässigt sedan jag började med klassisk dressyr/AR/barock skiljer sig från allt jag fått lära mig tidigare.
Jag anser också att den ridning som förespråkas av majoriteten tävlingsdressyrryttare, tränare och ridskolor inte är klassisk. För att prata med andra om min ridning är det lättare att referera till AR än att beskriva alla de stora och små saker som jag anser ska ingå för att ridningen ska kunna beskrivas som 'klassisk'.
Om jag kommer till Norge och säger 'Jag är svensk' så gör jag inte det för att jag vill skilja mig från dem, utan enbart för att klargöra fakta. Orden är beskrivande, inte värderande.
 
Sv: hur rider man barock?

Antti skrev:
Märkligt med dessa poliser som ska rätta andra och sen gör samma sak själv, hur är dom funtade?

Menar du mig eller dig? Eller nån helt annan? Skulle det vara mig så menar jag ju precis som du att allt jag säger är sant! :rofl:
 
Sv: hur rider man barock?

Nu spårar jag ur lite här, men det hänger ändå ihop med övriga resonemang. Jag flyter runt lite bland olika forum då och då och hittar ofta agressiva inlägg och svar och en ovänlig översittarattityd. Vad kommer det sig? Är det frustrerade besvikna missnöjda människor som avreagerar på ett för dom ofarligt sätt? Jag är söker på att diskussionerna inte skulle ha samma ton om dom skedde "öga mot öga". Eller beror det på svårigheter att använda nyanser i det skrivna språket? Lite vänlighet och hjälpsamhet är aldrig fel.
 
Sv: hur rider man barock?

Tussemaja skrev:
Eller beror det på svårigheter att använda nyanser i det skrivna språket?

Huvudet på spiken skulle jag tro!!! ;)



Vad gäller Antti så tror jag hans frustration (och därmed ibland elaka ton) beror på att ingen, enligt honom, ser lika klart som han. Det är antagligen oerhört frustrerande för honom att dels anse att han sitter inne med den absoluta sanningen och sedan känna att han inte kan förmedla den så att folk lyssnar och förstår. :angel:

Alla inlägg som går ut på att "trycka till" Antti är helt meningslösa för enligt honom är alla andra vilse.

Vissa människor har väldigt svårt att förstå att olika bakgrunder/erfarenheter leder till olika sätt att se på saker och ting. De tror att det bara finns en sanning och att de sitter inne med den.

Förlusten ligger, enligt dem, hos den som inte lyssnar och lyder. Desssa människor är inte värda att lägga ned tid på och därför bör de stängas ute. Se exempelvis tidigare inlägg där Antti skriver att AR-ryttare inte ens kommer innanför grindarna hos honom. Ett klassiskt exempel på vad jag beskrivit ovan. :crazy:

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur rider man barock?

Det har jag redan sagt, att dom inte kommer in, ren upprepning som alla redan läst.
Du skulle istället ha lagt energi på att fundera varför? Det som rabblas upp är fnoskeri :)
 
Sv: hur rider man barock?

Nu tycker jag faktiskt lite synd om dig, som inte får något vettigt svar utan bara får se gammalt gnabb mellan personer som suttit härinne och tjafsat med varandra i fler år.
Det är, som du förstår, ganska svårt att snabbt definiera vad barock är(det är inte så många som kallar det dom gör för barock, om du istället använder sökordet akademisk ridning eller akademisk ridkonst om du söker på nätet så hittar du mer.)
Jag gör ändå ett försök att beskriva lite: denna ridning går ut lära sig rida med väldigt lätta hjälper, med känsla för hur hästens kropp fungerar och varför, och bli medveten om hur man själv använder sin kropp och därigenom plocka bort alla de (ibland omedvetna) hjälper som är onödiga som man sitter och ger hästen och som egentligen bara komplicerar. Man vill uppnå en häst som är samlad bakifrån, vilket man får genom att aldrig "bromsa" med handen, utan hela tiden ha känslan av att tygeln nästan hänger.
För att lära dig mer, så är det bästa att hitta en tränare. Det är väldigt svårt att riktigt förstå utan att få se och känna i praktiken, men om du ger dig ut och letar tränare, så tänk på att vara kritisk så att du hamnar hos en duktig person eftersom det tyvärr finns mindre bra tränare också, som inom alla inriktningar...
 
Sv: hur rider man barock?

Hmm, märkligt.
Moderatorn talade om för mig att bara hon bestämmer vad som är barock. Nu gör en till det?
Och det konstiga är att Simon beskrev ridning på liknande sätt. Och det var mer än tusen år innan barock epoken började.
Och likaså om man beskriver ridning idag så är det med samma termer.
Kan det ha med åldern att göra, båda flickorna verkar vara runt 20 år?
 
Sv: hur rider man barock?

Hmm... Jag satt faktiskt och funderade på om jag skulle lägga till ett "så är ridningen för MIG.." Men trodde för en sekund att det inte behövdes... Så då gör jag det väl nu då: JAG upplever ridningen på det här viset.
Det är många här inne nu som sitter och pysslar med ordklyverier, vad ridning ska kallas och inte. Jag tycker att det är slöseri med tid och bryr mig faktiskt inte vad man kallar ridningen för, jag använder ord som folk kan referera till. Skite samma vad det kallas, jag håller med i att god ridning är alltid god ridning.
 
Sv: hur rider man barock?

Men det är inte slöseri med tid att berätta hur du rider :) fast hallon frågade efter hur man rider barock.
 
Sv: hur rider man barock?

Vet inte hur många av er som kommer ihåg att det här forumet knoppades av från "tävla dressyr".
När det skulle bli till lovade moderatorn att det INTE bara skulle vara "barockridning" utan det skulle handla om klassisk dressyr och ridkonst.

Alla som ville utveckla sin ridning utan att i första hand gå via tävlingssystemet skulle vara välkomna här! Att det hade namnet "Barock" skulle mer vara en formalitet.

Det här skulle vara platsen där man tex kan få hjälp med att rida skolor - och där alla skulle vara hjälpsamma och trevliga, till skillnad från andra ställen som skulle vara med konkurrensbetonade.

Många skribenter har kommit och gått på den här sidan. Ibland skrivs värdefulla saker. Tyvärr spårar många trådar ur, och sidans kvalitet sjunker katastrofalt.

Vill bara lägga till att det av och till finns mycket duktiga människor här, så försök att ställa era frågor på ett seriöst sätt - det kan leda till något väldigt bra! mvh/T_B
 
Sv: hur rider man barock?

true_blue skrev:
Vet inte hur många av er som kommer ihåg att det här forumet knoppades av från "tävla dressyr".
När det skulle bli till lovade moderatorn att det INTE bara skulle vara "barockridning" utan det skulle handla om klassisk dressyr och ridkonst.

Alla som ville utveckla sin ridning utan att i första hand gå via tävlingssystemet skulle vara välkomna här! Att det hade namnet "Barock" skulle mer vara en formalitet.

Det här skulle vara platsen där man tex kan få hjälp med att rida skolor - och där alla skulle vara hjälpsamma och trevliga, till skillnad från andra ställen som skulle vara med konkurrensbetonade.

Många skribenter har kommit och gått på den här sidan. Ibland skrivs värdefulla saker. Tyvärr spårar många trådar ur, och sidans kvalitet sjunker katastrofalt.

Vill bara lägga till att det av och till finns mycket duktiga människor här, så försök att ställa era frågor på ett seriöst sätt - det kan leda till något väldigt bra! mvh/T_B


Jag tycker att sidan borde döpas om till Dressyr. Kort och gott.
Allt ska inte handla om stångbett och öppna och sluta.
Och hur annorlunda "vi" är, jämfört med "dom".
jag erkänner att jag har lite svårt att ta de flesta här på allvar, i och med att allt bara verkar kretsa kring upprätthållandet av en image, och nåt slags patent på bra ridning (som i praktiken oftast är precis motsatsen till det som sägs).
Det finns dock fler här som jag finner det givande att diskutera med, än på Tävla Dressyr - eftersom jag inte tävlar i denna gren och inte är intresserad av det heller. Jag vill diskutera god ridning. INTE "barock"-ridning.
Så jag vet inte vart jag ska vara riktigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 305
L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag att jag skulle skriva lite mer om mina ponnysar! Men först så tänkte jag säga lite om hur det går för mig just nu med...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 693
Senast: Dopy
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 933
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp