Hur rids hästen när den har spatt

Stallgumman

Trådstartare
Min 19 åriga islandstant har spatt sedan några år. Jag håller på att hitta ett mönster för när hon blir sämre och vilken typ av ridning som inte passar. Vi har redan övergett volter och för mycket samling. Igår blev hon sämre och tappade bakdel och vill inte ta traven . Vi har galopperat mer denna vecka men även klättrat i mindre backe. Det verkar som hon inte klarar det? Tar gärna emot tips
 
Det varierar från häst till häst vad den klarar i ridning. Spatten kan ha blossat upp igen om hästen känns sämre.
Min har spatt sen en tid tillbaka, och rids som vanligt med samling med något länge överlinje. Det enda som märks är att tölten är ersatt med pass förutom i riktigt hög fart vilket jag givetvis försöker undvika.
 
Jag travade bara efter behandlingen ( 1 vecka Quadrisol) då han var haltfri. Ett år ungefär innan vi började tölta med mera samling. Innan var han ovillig att trava och det syntes inte i tölten för han maskerade det så fint, tydliga bilder på troligen gammal spatt. Några tips vågar jag inte ge då det är så olika på hästar. Vi fick aldrig tillbaka hältan /diagonalhälta.
 
Min 19 åriga islandstant har spatt sedan några år. Jag håller på att hitta ett mönster för när hon blir sämre och vilken typ av ridning som inte passar. Vi har redan övergett volter och för mycket samling. Igår blev hon sämre och tappade bakdel och vill inte ta traven . Vi har galopperat mer denna vecka men även klättrat i mindre backe. Det verkar som hon inte klarar det? Tar gärna emot tips
Först och främst måste inflammationen vara borta, den kan ju komma tillbaka och behöver kanske behandlas?

Annars så har jag inte hört om någon träning egentligen som inte är bra utan tvärtom att det är bra ju mer dom håller igång. Det är ju oftast stillaståendet som spatthästar mår sämre av.

Men kolla upp först och främst så hästen inte fått tillbaka någon inflammation och börja därifrån.
 
Först och främst måste inflammationen vara borta, den kan ju komma tillbaka och behöver kanske behandlas?

Annars så har jag inte hört om någon träning egentligen som inte är bra utan tvärtom att det är bra ju mer dom håller igång. Det är ju oftast stillaståendet som spatthästar mår sämre av.

Men kolla upp först och främst så hästen inte fått tillbaka någon inflammation och börja därifrån.
 
Sant , jag ska kolla om hon behöver sprutas igen. Bara gjort det en gång förut. Inflammationen kan vara igång igen. Just nu rider jag henne i skog och mark . Ingen trav , lite tölt utan för mycket samling. En och annan liten galopp . Men jag behöver kolla med vet.
 
Sant , jag ska kolla om hon behöver sprutas igen. Bara gjort det en gång förut. Inflammationen kan vara igång igen. Just nu rider jag henne i skog och mark . Ingen trav , lite tölt utan för mycket samling. En och annan liten galopp . Men jag behöver kolla med vet.

Om du har en veterinär som håller sig lite uppdaterad så kolla med den om behandling med Osphos. Det brukar ge betydligt bättre resultat på spatthästar än kortison etc.

En bra hyaluronsyra med hög molekylvikt som är gelatinerad kan vara bra för underhåll om veterinären anser hästen vara färdigbehandlad veterinärt för den här gången. Det är inte ovanligt att spattproblematiken leder till symptom som återkommer. Då kan ibland en bra hyaluronsyra hjälpa till att underhålla och hålla symptomen borta längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 397
Senast: bobbbo
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 994
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp