Hur ringer man?!

Sv: Hur ringer man?!

Mitt generella svar är: ring inte om du inte har någon VÄLDIGT bra fråga, som inte kan vänta till intervjun.

Jag har svårt att se vad det är för frågor man ska ställa mellan ansökan och intervjun (då man fått bekräftelse på mottagen ansökan), som får min ansökan att hoppa från icke-högen till intervju-högen om inte mitt CV och beskriven person får den att göra det? Kan någon ge exempel?

Det skulle vara om det finns så många likvärdiga ansökningar så att det inte går att intervjua alla, eller att tidigare erfarenheter är totalt ointressant, men då är det oftast 500 ansökningar så då skulle jag bli ännu mer irriterad på om alla ringer :o
Jag tror inte det handlar om vilken fråga man ställer om man i så fall skulle hoppa från en hög till en annan. Det är snarare hur man presenterar sig per telefon som eventuellt skulle kunna göra den skillnaden. Både åt det positiva och det negativa hållet får väl tilläggas.

I den rekrytering jag gjort i år så hade jag ca 10-12 sökande som hade relevanta formella kvalifikationer (högskoleutbildning samt några års yrkeserfarenhet inom området eller sådan erfarenhet inom området som kan bedömas som någorlunda likvärdig att ha gått högskola).

En av de sökande hade dels inte lika "färsk" yrkeserfarenhet som en del andra, men jag kan gott säga att hade denna uttryckt sig på annat sätt i det personliga brevet så hade den kanske ändå kunnat blivit aktuell för intervju. Jag satt och velade lite fram och tillbaka där, men tonen i brevet kändes "skum", det var en raljerande ton som gjorde mig avogt inställd. Det skulle ha kunnat vara ett (dåligt) försök till att verka "rolig", men det gav mig en bild av en viss arrogans.

Om den personen hade ringt och per telefon lyckats förmedla en motsatt bild av sin personliga lämplighet när vi talat i telefon så hade jag kanske kunnat flytta denna mellan högarna; eftersom yrkeserfarenheten (även om den var 5-7 år gammal inom vårt område) var ganska lång.

Jag intervjuade 4 personer och tog dem där det de skrev om sig själva gav mig bilden av de personliga egenskaper jag såg som viktiga för att jobba hos oss. (Tre av de fyra kändes som fullt möjliga att se som framtida medarbetare så valet blev ganska svårt. Nu när det gått ca 6 månader har jag varit väldigt nöjd med den som vi till slut valde.)

Det var väl ungefär så som du beskrev; det var för många med rätt formell bakgrund för att intervjua allihop. Jag gör inte 12 intervjuer då; när jag ändå också har ställt krav på personlig lämplighet i annonsen.
 
Sv: Hur ringer man?!

När jag satt som rekryterare i bemanningsbranschen för ca 15 år sedan så var vi i så stort behov av folk att vi aktivt sökte folk via deras upplagda CV på Platsbanken. Det handlade om telefonister/receptionister i första hand. Ringde upp många personer och i första hand letade vi ju personer som hade växelkunskap (gärna olika) och/eller receptionserfarenhet.

Dock gick jag ju inte direkt på sak och bokade intervju på en gång. Först ställde jag alltid några korta frågor per telefon för att konstatera om det ens var "värt" att träffas. Om en person bara svarade med korta hummanden, lät avmätt, ointresserad eller dylikt så undvek jag (givetvis) att lägga intervjutid på dem. Så; nog fick intrycket per telefon betydelse där. En gång kom en person och sökte mig personligen (för att lämna sin ansökan) och på väg ner till vår reception var jag lite smått irriterad på det (som flera här skriver så är det en viss "störning" i det), men jag hade inget möte och gick därför ner.
Det lönade sig för den personen; hon gav ett oerhört bra intryck. Kanske hade hon kommit på intervju ändå; vad jag minns hade hon yrkeserfarenhet också. Men inte låg det henne i fatet att hon kom.
 
Sv: Hur ringer man?!

kl

Om jag ringer så är det innan jag postar ansökan. Och då bara om jag har några frågor som inte framgår av annonsen och som är avgörande för om jag vill söka eller inte. Annars väntar jag till intervjun med att ställa de frågor jag har.
 
Sv: Hur ringer man?!

Underbar inställning! Passar du verkligen till att hålla på med rekrytering?

/A

Mycket möjligt att jag inte gör, det är långt ifrån min huvudsyssla, men det påverkar uppenbarligen inte min förmåga att göra bra rekryteringar. Och jag verkar inte direkt ensam om att tycka som jag gör.

99% av de samtal jag får i samband med rekrytering är de som ringer för att någon på arbetsförmedlingen eller deras närhet säger att man ska. De flesta frågar saker som står i annonsen som de inte verkar ha läst, om de frågar något alls. Möjligen om jag rekryterade för en annan typ av tjänst eller satt i en annan position där jag faktiskt på ett annat sätt har möjlighet att svara i telefon skulle jag tycka att läget var ett annat. Men jag vidhåller fortfarande att har man inget man känner att man vill fråga gör man bäst i att inte ringa, att trevande försöka ställa några krystade frågor ger inget bra intryck.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 227
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 734
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
647
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 032
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp