Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

Icehorses

Trådstartare
Jag ska ha medarbetarsamtal i veckan med chefen. Har ett lite mindre kvalificerat jobb men ganska mycket universitetsutbildning i bagaget. Gjort väldigt bra ifrån mig under året. Jag trivs jättebra med jobbet, men jag har betydligt högre karriär- och lönemässiga mål. Det finns inte så mycket tjänster uppåt i företaget men jag tycker verkligen att jag förtjänar en. Grejen är att jag vill påvisa att jag vill ha mer utmaningar och högre lön (jag kommer att söka andra jobb om jag inte kommer vidare här), men det känns som ett hot nästan att säga "befodran annars slutar jag". Så hur säger man det på ett sätt så att chefen förstår att jag verkligen menar allvar, utan att det låter som ett rebelliskt hot från en liten brat?
 
Sv: Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

Först och främst; finns det några lediga högre positioner? Om så, säg att du är intresserad. Och säg inte "befordra mig annars slutar jag!", utan hellre "jag vill gärna utvecklas inom företaget blablabla".

Säg att du vill ha större utmaningar, visa framfötterna och ta på dig svårare uppgifter. Vet inte vilken bransch du är i, men ofta kan man avancera genom att visa sina färdigheter "på golvet" så att säga. Inte enbart i ett samtal med chefen. Befordran kanske inte är enda vägen att utvecklas?

Ta upp nya löneanspråk vid lönesamtal.
 
Sv: Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

Fråga rakt ut om hur dina framtidsutsikter inom företaget ser ut, och inom vilket tidspann.
 
Sv: Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

håller med susanne. Hör dig för först, det är ju ingen idé att "hota" arbetsgivaren om dom inte har möjlighet att befordra dig.
 
Sv: Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

Men det är väl inget hot att berätta hur man tänker sig sin framtida karriär? De flesta arbetsgivare vill hålla en dialog med sina anställda och tillsammans utveckla en plan för hur man kan nå de målen. Kanske finns inget just nu, men arbetsgivaren kanske vet om någon annan tänker flytta på sig, eller om företaget ska expandera. Då är det viktigt att de vet vem som är intresserad. Sen kanske de i sin tur vill att ts ska lägga fler/andra strängar på sin lyra för att bli aktuell för en sån tjänst, då måste hen veta det.

Och är det så att byte är det mest aktuella uppskattar de allra flesta arbetsgivare en heads up på det också. Man kommer ofta längre genom att prata mer, inte mindre.
 
Sv: Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

Arbetsgivare värdesätter lojalitet. Det ska vara jäääkligt diplomatiskt formulerat om du ska kunna säga "mer lön, annars drar jag" utan att det blir fel. Det kan möjligen funka om man är livsnödvändig och oersättlig för att företaget/chefen, inte annars.

Däremot kan man ju be om mer avancerade uppgifter eller erbjuda sig att ta över ansvaret för en liten del av verksamheten i taget. Hitta på egna sätt att utveckla sitt jobb. Sånt uppskattas.

Och om du vill söka andra jobb så gör det, men dra inte in arbetsgivaren i det beslutet. Är mitt tips.
 
Sv: Hur säga att man vill bli befodrad på ett bra sätt?

Ja visst är dialog och öppenhet bra! Men att säga "befordra mig, annars slutar jag!" är inte att öppna för dialog ;)
Det är det vi sagt i tråden, formulera det inte så. Det är jättebra att säga att man gärna vill utvecklas, och att om det inte går inom det aktuella företaget kanske man kommer vara tvungen att byta.

Som AVB skriver så bra
Däremot kan man ju be om mer avancerade uppgifter eller erbjuda sig att ta över ansvaret för en liten del av verksamheten i taget. Hitta på egna sätt att utveckla sitt jobb. Sånt uppskattas.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 473
Senast: nowayout
·
  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 723
Skola & Jobb Jag har sökt en tjänst på ett stort företag, tjänsten är kvalificerad och relativt nischad. Jag tycker själv att jag har relevanta...
2
Svar
28
· Visningar
1 806
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Nu står jag här med ett dilemma som jag behöver all upptänklig input på. Jag har ett jätteroligt jobb idag där jag delvis varit ansvarig...
Svar
10
· Visningar
1 417
Senast: Arabesk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp