Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

KaffeKask

Trådstartare
Eller ja, det vet jag inte än. Jag målar f*n på väggen för att förbereda mig på det värsta...

Jag och min sambo hyr en lägenhet, båda står på lägenheten. Jag vet att han kommer dumpa mig imorgon och för att inte göra det här inlägget för långt så undviker jag detaljer om det utan återgår till ursprungs frågan.

Jag vill säga upp lägenheten när vi gör slut och vi bor i ett attraktivt område så vi kan få lägenheten uthyrd från 1 okt redan, men om vi säger nu att min sambo behöver bo kvar för han inte hittar någon annanstans att bo på så kort varsel. Rent juridiskt, vad gäller då?

Måste jag fortsätta betala hyra, alltså uppsägningshyran (alltså vi kan få den uthyrd redan från 1a och då slipper vi uppsägningshyran men nu är senariot om han väljer att bo kvar men hävdar att jag ska betala halva hyran ändå fastän jag inte bor där.

Känns skönt om jag kan va lite förberedd till imorgon, så jag vet vad jag har att komma med rent juridiskt.

Vi har inget kontrakt oss emellan, båda står på kontraktet och båda är skrivna på adressen.

Hoppas ni förstår mitt virriga inlägg så här sent på kvällskvisten
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Jadu, om han dumpar dig och tänker bo kvar ser jag inte att du skall betala en spänn till om du flyttar innan nästa månad. Varför skulle du? Han tänker ju bo där och vill bo där själv. Varsågod, liksom, du gör ju honom en tjänst och gör som han vill. Om du försvinner innan den 15e borde du få en halv hyra tillbaka av honom.
Juridiskt är det ju inte så, men lite heder får man väl visa sin ex-partner?
Ska du betala ska du även ha full tillgång till att bo och utnyttja lägenheten. Förvägrar han dig det finns det heller inget juridiskt som tvingar dig att betala.

Vill han inte bo kvar får han se till att vara ute nåsta månad, för annars får han stå för de två resterande hyrorna själv (Inte juridiskt korrekt kanske, men är han inte med på det så förlänger han ert samboskap).

Lycka till, lider med dig. :(
Ps, undrar hur du vet om han inte berättat än? Har du kollat mail eller har en kompis skvallrat?
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Ni får väl säga upp kontraktet, och han överta det från den 1 oktober? Då lär ju inte du behöva stå för någon hyra efter 1/10.
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Jag fattar det som att frågan är om ts måste betala sin del av hyran om sambon inte vill överta hyran, utan vill bo kvar där under uppsägningstiden som jag antar är 3 månader.
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Jag fattar det som att frågan är om ts måste betala sin del av hyran om sambon inte vill överta hyran, utan vill bo kvar där under uppsägningstiden som jag antar är 3 månader.

Så fattar jag det också. Men han kan ju välja om han är hygglig att ta över kontraktet från 1 okt. Är han inte hygglig antar jag att TS får betala uppsägningstiden ut.
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Så fattar jag det också. Men han kan ju välja om han är hygglig att ta över kontraktet från 1 okt. Är han inte hygglig antar jag att TS får betala uppsägningstiden ut.

Är också ganska säker på att det är så det ligger till. dvs ts kan få betala halva rent juridiskt
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Ja alltså, vi har haft det trassligt ett tag och på sättet han beter sig och säger saker så vet jag att han kommer dumpa mig idag.

Vet ju inte ens om han tänker bo kvar men har föreställt mig det värsta för att vara förberedd ;)

Alltså, vi båda står ju på kontraktet men jag har redan annat boende som jag kommer flytta till idag men när vi hade en sån här diskussion sist så fråga han typ "jaha, vart ska jag ta vägen då" och jag vill ju inte stå och betala skyhög hyra bara för han inte hittar annat, så därför tänkte jag om man kan komma runt det där att jag måste betala en uppsägningshyra bara för inte han kan vara ute ur lägenheten i tid :)
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Om ni separerar och sambon väljer att bo kvar i er nu gemensamma lägenhet, skall din sambo betala hyran för sin bostad.

Om ni säger upp lägenheten, och ingen av er bor kvar i den nu gemensamma lägenheten, ska ni dela på hyran och gemensamt betala den.

Om du själv väljer att flytta ut utan att det är ett gemensamt beslut, så tycker jag att det är rimligt att du betalar din del av hyran.
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Om ni separerar och sambon väljer att bo kvar i er nu gemensamma lägenhet, skall din sambo betala hyran för sin bostad.

Om ni säger upp lägenheten, och ingen av er bor kvar i den nu gemensamma lägenheten, ska ni dela på hyran och gemensamt betala den.

Om du själv väljer att flytta ut utan att det är ett gemensamt beslut, så tycker jag att det är rimligt att du betalar din del av hyran.

Håller det juridiskt? Hyresvärden kan ju kräva båda oavsett vem som flyttat och varför. Jag bara undrar men håller på TS :)
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

KL

Går det inte bara att säga till hyresvärden att du ska flytta ut och ni/du vill skriva över hela kontraktet på ex-sambon? Så får han hela "rätten" till lgh och får själv besluta när/om den ska sägas upp och hur länge han ska bo kvar.
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Kontakta hyresvärden. Ditt namn ska bort från hyreskontraktet. Väljer exet att bo kvar är det han som betalar hyran.
 
Sv: Hur säga upp lägenhet som sambo vill bo kvar i?

Tråkig sits...

Nu har du redan fått många korrekta svar, men jag postar ändå:

Det finns två olika sätt att hantera detta:

1.
Om ni är överens om att sambon ska bo kvar - ansök hos hyresvärden om att sambon övertar hela avtalet, t ex från 1 oktober. Då får ni troligtvis fylla i en bilaga till hyresavtalet, där det framgår att du utgår från avtalet och att sambon övertar avtalet i sin helhet UTAN att besiktning görs.

2.
Om ni inte kommer överens måste du säga upp hyresavtalet. Du har då tre månaders uppsägningstid. Under denna tid är ni solidariskt ansvariga för hyresbetalning.

Om du vill flytta direkt, så försök övertala sambon om den första lösningen. Du får väl locka med att sambon på så sätt har ensam förfoganderätt över lägenheten. I annat fall ska du ha nycklar kvar och du har även rätt att komma och gå som du vill i lägenheten. Eller helt enkelt bo kvar tiden ut.

Enligt min erfarenhet väljer minst 95% det första alternativet. Det är INTE kul att bo ihop när ett förhållande tagit slut!

Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 847
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 489
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 459
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 358
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp