Hur säger man?

G

ginsa

Nu måste jag få veta! Hur uttalar man egentligen bukefalos? Har hört olika varianter men vet inte vad som är rätt...
 
Sv: Hur säger man?

jag utalar de som de skriva..Bukefalos (med "oss" på slutet) eller säger jag Buke
 
Sv: Hur säger man?

Har hört en säga "bUckefallos" med betoning på U :D
Jag säger nog ungefär Bukäfalåss.
 
Sv: Hur säger man?

Inte den blekaste, men jag säger bukäfaalos
 
Sv: Hur säger man?

men... det beror väl på vilken dialekt man har juh! Räv och rev Älg ich elg ni vet...
Bukefaloos säger nog vi här i gävle.. Svårt att skriva hur man säger.. för att förekla allt så brukar vi kalla det för Buke rätt och slätt :)
 
Sv: Hur säger man?

Cezzan skrev:
Det rätta uttalet är BukEfalos, alltså med betoningen på E:et
Vad jag hört så var det i alla fall så alexanders häst uttalades, så det borde också vara namnet på sidan...
 
Sv: Hur säger man?

Cezzan skrev:
Det rätta uttalet är BukEfalos, alltså med betoningen på E:et
säger du" BukÉfalos eller "Bukäfalås" ?

jag säger "Bukäfalåss"
 
Sv: Hur säger man?

AssoSarastro skrev:
Betoningen ska ligga på e och det uttalas alltså BukEfalos.

Men uttalar du Buk-É-falos eller bukäfalos?
e kan ju uttalaas som é och ä
 
Sv: Hur säger man?

Skriver man 'e' brukar man uttala som 'e'. Annars skriver man 'ä'. Det är mest The English and French som har konstiga uttal av en och samma bokstav. Buk-É-falos, således.
 
Sv: Hur säger man?

och i ordet "herr"? stavas det med ä? eller Persika,äpple, den, dem. Rent grammatiskt stavas det [Buckäfaloss] ifall det nu är ett ord som finns, eftersom det inte finns nån accent. Men uttal är väl eg. skit samma. Vad betyder det?
 
Sv: Hur säger man?

Har kollat upp det nu:

"Bukefalos var namnet på Alexander den Stores livhäst.
Hästen följde honom på samtliga erövringar, och kjesaren var så fäst vid sin kamrat att han vid hästen död grundade en stad till hans minne; Bukefa.
Detta är i alla fall vad forskarna tror, ty staden är aldrig funnen.

Bukefalos betyder "prydd med oxhuvud" vilket var väldigt statustyngt på den tid, då endast gudarna avbildades med just ett oxhuvud.

Som symbolvärde står Bukefalos för lojalitet, arbetssamhet, trohet och ärlighet. Värderingar som vi på Bukefalos Sweden tar på oss vid valet av detta namn "

Alltså vet nog bara Alexander själv hur det ska uttalas...
 
Sv: Hur säger man?

"Herr" är skriftspråk. Skriver jag det [härr] talar jag om hur det uttalas (fonetik). Menar man att förklara hur ett ord uttalas ska 'e' uttalas som just 'e' även om det i skriftspråket kan uttalas som ä.
 
Sv: Hur säger man?

fredde skrev:
Vad jag hört så var det i alla fall så alexanders häst uttalades, så det borde också vara namnet på sidan...

Jaså, hur kan du ha hört det :devil: Hur gammal är du egentligen :D
 

Liknande trådar

Bukefalos Såhär gör bukefalos jätteofta för mig. Många gånger måste jag också uppdatera sidan innan jag kan lägga in bilder eller posta, men det...
Svar
8
· Visningar
343
Bukefalos Listan kan ju göras mycket lång, Men jag ska försöka hålla mig till tre punkter. Räknar i omvänd ordning så det som betyder mest för...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 499
Senast: sjoberga
·
Tjatter Har sett att det har blivit populärt igen. Funderar på att köpa en varsin till min väns barn och ge dem i present. Det finns många...
Svar
0
· Visningar
216
Senast: Barbabelle
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 308
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp