Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Janni

Trådstartare
Jag läste precis en artikel som var länkad här i från buke om en tjej som brutit ryggen på två ställen. Läste vidare i artikeln och såg då att hon hade haft en väst på sig i fallet och det fick mig att tänka lite.

Jag har haft fem personer i min närhet som jag känner till som har brutit ryggen i ridolyckor, och alla dessa personer hade säkerhetsväst i fallet!

Nu kan det ju självklart vara så att det hade gått ännu värre för vissa av dem om de hade varit utan västen, men ändå, är det inte lite konstigt?

Jag har själv en racesafe som jag använder när jag ska rida hästar som är lite extra på tårna, unghästar osv men jag känner mig lite klumpig i denna och lite mer stel, dessutom känns det som att man Skulke kunna göra illa sig på den hårda kanten bak i nacken på västen. Jag har tänkt att i en omkullridning så kanske västen skyddar lite, men om man ramlar av hästen, så faller man nog "bättre" utan. Alltså att man blir smidigare i luften och då har lättare att landa rätt, så att man inte gör sig lika illa.

Vad har ni andra för erfarenheter och tankar kring användandet av säkerhetsväst?
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Skaffade min väst när jag började utbilda "galna" ungponnyer. Flög av en gång och jag måste erkänna att västen gjorde stor skillnad.

Rider numera aldrig utan väst. Man vet aldrig när olyckan är framme.

Angående att du tycker västern är obekväm säger jag bara en sak, byt ut den.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag hade min Race Safe-vast pa mig nar jag trillade av och brot en ryggkota, ungefar mitt i ryggraden. Vasten raddade mig alltsa inte helt fran skada, men lakarna sa att jag anda skulle vara otroligt glad for att jag hade den pa mig da min rygg formodligen skulle ha varit helt paj om jag inte haft vastens skydd.

Helt sakert ar det ju alltsa inte, men lakarnas ord om hur min rygg formodligen skulle ha sett ut ifall jag inte burit vast nar jag trillade av ringer i oronen och jag har inte satt mig pa en hast utan sakerhetsvast sedan dess. Jag forsoker se pa sakerhetsvast som jag ser pa bilbalte - det kanske inte skyddar mig helt och hallet, men det kommer i alla fall att gora en jakla skillnad ifall olyckan nu ar framme.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag testade väldigt många västar innan jag köpte denna för något år sen och tyckte då att racesafen kändes lättast och smidigast. Fanns dock en till som var super tung att hålla i men väldigt smidig och följsam på. Men sen är det också så att jag är van att rida utan så då är det klart att det känns klumpigare med väst då.

Jag blev bara förundrad över att alla olyckor jag känner till där ryggen tagit stryk så har personerna haft bäst, samtidigt som jag inte känner till någon som brutit ryggen utan väst. Självklart kan det bara vara tillfälligheter att det sett ut så just runt mig.
Men ändå :)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Som jag har förstått det så skuddar vesten mest mot om man ramlar av på något t.ex. på en bom, en sten eller liknande och inte så mycket om man bara faller rakt ner.
Jag själv använder min väst (race-safe) vid hoppning och ibland när jag rider ut men annars rider jag hellre utan, känner mig mycket smidigare utan.
Jag har ramlat av både med och utan väst men jag har aldrig landat så illa att jag har brutit något, bara stukat något finger, fått lite blåmärken och ett skadat ego ;)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jo det är klart det kan vara så. Precis som när några vänner till mig var med i en våldsam bilolycka och läkarna då sa att det var endast pga av att de INTE hade bilbälte på sig som de levde (de flög ut genom rutan istället för att krossas med bilen) medan i de flesta andra situationer så är det bältet som räddar livet på folk.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Ja antagligen är det så att det mest skyddar mot sånt. Jag använder faktiskt inte min väst vid hoppning och rider helst utan jag med eftersom jag känner smidigare då. Men det kanske är en vane sak.
Sen har jag brutit mig ett par gånger när jag ramlat av (utan väst) men då arm, ben osv. Det vill säga sånt som inte hade skyddats av västen ändå :D

Har iof spräckt revbenen en gång, men då hade jag väst. Dock en jockeyväst som inte hade någon stoppning just där jag slog i :/
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Varken hjälm eller väst skyddar ju helt och hållet. Men med väst så är det väl så att den är mest till för att jämna ut trycket, så att smällen blir över större yta och på så sätt kanske inte skadan blir lika allvarlig.

Enda gången jag skadat mig riktigt allvarligt så hade jag både väst och hjälm, men jag landade på huvudet nacken och då skyddade ju vare sig västen eller hjälmen mot att rygg/nacke knäcktes. Enda som hade undvikit mina skador då hade vart typ en hel ställning som ävn hade nackkrage som satt fast i både hjälm och väst :p



Dock tycker jag inte att jag blir ett dugg osmidigare med väst :) Har en race-safe, men den lättaste modellen som är godkänd för galopplöp och jag älskar den! :D
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Ja dom är skit smidiga. Var en sån jag hade när jag bröt revbenen hehe. :D Har på mig en sån lite oftare då det knapps känns att man har en väst på sig, men har en racesafe av rejälaremodell själv som jag använder på vissa hästar :)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Ja som sagt, dom räddar ju inte liv.. men är övertygad om att dom hjälper och minimerar skadorna för det mesta!

Och för min del är det så att har jag västen så trillar jag inte av, men när jag några få ridturer ibland inte har den..då jäklar flyger jag av :P
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag skulle gärna se lite mer objektiva studier på säkerhetsvästar, deras för- och nackdelar samt fakta om material/utformning/livslängd osv. Följsamhet och smidighet är ett krav om västen ska användas av en ryttare. Den får inte hindra ryttaren att hålla balansen och därigenom orsaka en avramling. Just nu ser jag västen som ett skydd mot trubbiga slag, men inte ett platt fall.

/V
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag åkte av nyligen med väst, landade på ryggen och slog mig ordentligt, men läkaren på akuten sa att utan västen hade jag gjort mig riktigt illa. Nu blev jag bara lite mörbultad. Landar man på en böjd rygg utan väst kan man göra sig väldigt illa i ryggen, med väst fördelas stöten och skaderisken blir mycket mindre.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Och jag ha varit med om två rejäla olyckor (-06 & -11) där läkarna sagt att det var tur att jag INTE hade väst för då hade skadorna blivit ännu värre..
Olyckan -06 åkte jag av en unghäst och landade så att hästen trampade mig över revben/mage.. Tänjde ut revben, men bröt inget..
Olyckan -11 åkte jag av en annan unghäst och landade på en frusen ridbana, fick frakturer på tre ländkotor i ryggen..
Jag har ridit i ca 21år och aldrig med väst.. och har svårt att tro att jag någonsin kommer använda en..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Hur hade skadorna blivit värre om du hade haft väst, menar du?
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Enligt läkare på det viset jag blev skadad i förhållande till hur västen sitter på kroppen..
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

För fördelning och upptagning av stöt verkar västen bra, men jag tänker att den också behöver vara flexibel och lämna utrymme för kroppen att "svikta" för att undvika skada. Det är svikten och kroppens inbyggda sätt att hantera smällar som jag funderar på hur det påverkas i en väst.

/V
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Men med väst så är det väl så att den är mest till för att jämna ut trycket, så att smällen blir över större yta och på så sätt kanske inte skadan blir lika allvarlig.

Precis så tänker jag, och det får mig att undra om man ska se de gamla stela västarna med typ två paneler som säkrare än de moderna med massor av småpaneler? Jag själv bröt en ryggkota när jag hade en racesafeväst, och jag har undrat efteråt om jag kanske hade klarat mig om jag hade haft min gamla, klumpiga väst.

(För övrigt har jag aldrig någonsin upplevt mig hindrad av en väst när jag rider, och jag är övertygad om att det är säkrare att rida med än utan i 99% av fallen.)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu är jag inte emot tanken att man med väst är säkrare än utan på något sätt. Men är det inte lite intressant att även i den här tråden verkar det vara så att de som brutit något i ryggen/nacken allihopa har haft väst på sig vid olyckstillfället?

Jag efterlyser också en sån undersökning som Verdandi pratar om!
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu är jag inte emot tanken att man med väst är säkrare än utan på något sätt. Men är det inte lite intressant att även i den här tråden verkar det vara så att de som brutit något i ryggen/nacken allihopa har haft väst på sig vid olyckstillfället?

Jag efterlyser också en sån undersökning som Verdandi pratar om!

Inte alla.. Man kan bryta saker och ting även utan.. :p
Citerar mitt tidigare svar:

"Och jag ha varit med om två rejäla olyckor (-06 & -11) där läkarna sagt att det var tur att jag INTE hade väst för då hade skadorna blivit ännu värre..
Olyckan -06 åkte jag av en unghäst och landade så att hästen trampade mig över revben/mage.. Tänjde ut revben, men bröt inget..
Olyckan -11 åkte jag av en annan unghäst och landade på en frusen ridbana, fick frakturer på tre ländkotor i ryggen..
Jag har ridit i ca 21år och aldrig med väst.. och har svårt att tro att jag någonsin kommer använda en..
"
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu är jag inte emot tanken att man med väst är säkrare än utan på något sätt. Men är det inte lite intressant att även i den här tråden verkar det vara så att de som brutit något i ryggen/nacken allihopa har haft väst på sig vid olyckstillfället?

Jag efterlyser också en sån undersökning som Verdandi pratar om!

Dom som inte haft väst på kanske inte kan skriva...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Kristall10
·
Utrustning Halloj! Som rubriken lyder behöver jag tips på säkerhetsvästar. Har nog inte ridit med väst sen tidigt 2000tal och minns det som...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp