Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag har funderat lite över det där. När man faller av med väst, faller man platt då eller kan man dämpa fallet (som man lärt sig i jujutsu) och rulla längs en mjuk rygg för att bli av med energi? De flesta jag sett har varit väldigt hårda, det ser ut som att man måste falla som sköldpadda. (Har däremot sett någon rida med bara motorcykelskydd på ryggen, de ser lite smidigare ut.)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag åkte av nyligen med väst, landade på ryggen och slog mig ordentligt, men läkaren på akuten sa att utan västen hade jag gjort mig riktigt illa. Nu blev jag bara lite mörbultad. Landar man på en böjd rygg utan väst kan man göra sig väldigt illa i ryggen, med väst fördelas stöten och skaderisken blir mycket mindre.

Men hur vet läkarna att du skulle fallit likadant? (Jag är uppriktigt nyfiken för jag har inte vågat sätta på mig väst såhär långt och tycker det känns lite otäckt att knäppa in mitt barn i en, även om jag gör det ändå.)

Det sägs i många artiklar att västarna är testade för trampning på liggande och för sparkar osv men inte för avfallning. Så för longering tex borde de vara helt perfekta?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Vad har ni andra för erfarenheter och tankar kring användandet av säkerhetsväst?
Jag har inte lyckats hitta någon väst som är tillräcklig i omkrets för mig, utan att vara för lång. Och jag orkar inte bry mig om det längre, dels för att jag rider så lite numera så det är inte värt mödan att leta och dels för att jag inte är säker på att jag kommer vänja mig vid att rida med väst efter över 35 år som ryttare utan väst...

Men så generellt som tanke så har jag i alla år ansett att "säkerhetsväst" på något sätt är fel benämning på västarna. För, som jag ser det så blir man inte ett dugg säkrare av att ha västen på sig. Det västen gör är att utjämna trycket över större yta då man slår sig på något sätt, plus lite stötdämning. Man gör sig mindre illa, helt enkelt.
Men eftersom västen samtidigt är mjuk och följsam så är det väl inte ett dugg konstigt om man bryter ryggen vid ett fall då rejäl "snedbelastning" uppkommer. Ett visst skydd har man säkert eftersom den i viss mån ger stadga åt överkroppen. Men skulle västen skydda helt mot ryggskador så skulle det ju minst behöva en stadgande ryggplatta, om inte en helt stel rustning... Och det vill man ju knappast ha att rida i.
Så, jag tror att benämningen säkerhetsväst gör att många ryttare tror att de är mer skyddade än de egentligen är.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Att det är ofta är med väst de allvarliga skadorna uppkommer kan nog bero mycket på att det oftast det är vanligare att man rider med väst om hästen är svår/het/bockar/stegrar eller helt enkelt vid större risker (hoppning exempelvis).
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag känner flera stycken som brutit ryggen som inte hade väst på sig vid olyckan.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?


Inte alla.. Man kan bryta saker och ting även utan.. :p
Citerar mitt tidigare svar:

"Och jag ha varit med om två rejäla olyckor (-06 & -11) där läkarna sagt att det var tur att jag INTE hade väst för då hade skadorna blivit ännu värre..
Olyckan -06 åkte jag av en unghäst och landade så att hästen trampade mig över revben/mage.. Tänjde ut revben, men bröt inget..
Olyckan -11 åkte jag av en annan unghäst och landade på en frusen ridbana, fick frakturer på tre ländkotor i ryggen..
Jag har ridit i ca 21år och aldrig med väst.. och har svårt att tro att jag någonsin kommer använda en..
"

Oj missade det :o Men hade ju lite rätt iaf med tanke på vad läkarna sa :p
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag har funderat lite över det där. När man faller av med väst, faller man platt då eller kan man dämpa fallet (som man lärt sig i jujutsu) och rulla längs en mjuk rygg för att bli av med energi? De flesta jag sett har varit väldigt hårda, det ser ut som att man måste falla som sköldpadda. (Har däremot sett någon rida med bara motorcykelskydd på ryggen, de ser lite smidigare ut.)

Ja men det var lite så jag menade. Jag verkar ju inte heller vara den enda som känner mig osmidigare med väst och då borde det ju även påverka sättet man faller på. Nu menar jag då när man faller på platt mark, för ramlar man på något, ex. en bom,sten osv så känns det ju som att västen skulle göra stor skillnad så vid ex vis hoppning känns det ju som att västen helt klart är att föredra.


Jag får göra en fältstudie helt enkelt. Hästarna har vilat i en vecka så jag får väll ta och rida en med väst och en utan och sen se vid vilket fall jag slår mig mest :cautious: :p
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

KL

Jag har fått en kotkompression på en bröstkota. Den gången hade jag ingen väst på mig, och den hade antagligen inte skyddat ändå, eftersom jag landade på rumpan. Men man vet ju inte...

Rider fortfarande inte med väst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

KL

Nu tycker jag det låter på alla som att ni blir stela som en planka när ni har väst men jag kan inte alls hålla med. Har använt väst ända sen jag började rida (25 år sedan) och än har jag inte upplevt att jag suttit kvar sämre för att västen varit i vägen. Och då har jag en ganska hoppig häst som gör ordentliga språng. Mina armar kan däremot åka ut lite nu men det beror mer på att jag inte orkat snöra om västen på något år.. :o
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

gick omkull med en ridskolehäst när jag var tolv, bröt en liten grej i ryggen ganska högt, precis i kanten. enligt läkaren denna gång var det "vanlgit" attfå lite skador just där västen slutar i nacken eftersom kroppen stabiliseras upp dit, och det blir lite mer "kraft" som tas ut precis där. I just mitt fall är det väl 50/50 om västen skyddade eller orsakade skador, visst fick jag en liten skada, men hur hade det sett ut utan väst? Skadan jag fick då kände jag av ett par månader, mest pga musklerna omkring som blev rejält skadade men idag har jag inga problem alls. generellt tycker jag att barn och unga bör ha väst vid uteritt/hoppning åtminstone, och vuxna kan väl göra avvägningen själva. På en häst man känner väl är väl behovet av väst mindre än på en okänd, eventuellt "opålitlig" häst.

Rider sällan med väst hemma, mest pga jag har haft min häst så pass länge att jag känner honom väl och vet vad han reagerar på, har generellt ett ganska starkt säkerhetstänk där jag undviker förutsebara faror samt har bra balans. Har absolut inget emot att hoppträna med väst, och gör gärna det om jag tränar på ridskolor där unga ser upp till lite äldre. Det stör mig inte så mycket att ha väst vid hoppning, men jag undviker den gärna sommartid eller vid dressyr då jag upplever den varm och ivägen. Den här årstiden åker den dock på oftare än annars, den håller ju värmen väldigt bra ;)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag är uppväxt med ridning utan väst och är övertygad om att västen har skyddat många från allvarligare skador. Ordentliga skador vid avramlingar var långt från ovanligt när jag var liten. Jag hade bara tur (anser jag) som klarade mig från den tiden med lite blåmärken, några spräckta revben och en spricka i svanskotan. Nu (efter 37 år som ryttare) har jag sedan några år tillbaka alltid väst på mig när jag rider (även på ridbanan). Av de blesyrer jag råkat ut för är jag helt övertygad om att jag hade klarat mig betydligt bättre om jag hade haft väst på mig vid avramlingen.

Vad jag förstår kan det vara lite knepigt att hitta passande västar för kvinnor med lite större byst (har själv inte det problemet;)), men i andra fall vänjer man sig jättefort vid västen.

Jag har läst tester på säkerhetsvästar som gjordes för några år sedan, där de kom fram till att västarna som var hela var säkrare än de som var uppdelade i rutor (alltså typ Racesafe). Jag valde själv en "hel" väst av den anledningen.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag har en airowear som är underbar :love: dock så var det evigheter sen jag använde den då jag mest hadde den vid hoppning på anläggningar där det var krav på väst upp till 18 år och jag hoppar inte längre.. :o Vet att racesafe är otroligt populära men jag själv skulle aldrig använda en sån, dom passar absolut inte min kropp då två revben ligger helt oskyddade och för lång i ryggen :crazy: har sett att många andra, speciellt barn, använder västar som är alldeles för korta där fram och då om man ramlar av på ett hinder så riskerar man att knäcka de nedersta revbenen :( Sen gillar jag inte att racesafe är såpass stela vid ryggen. Känns som om man skulle ramla av och "sätta" sig på svanskotan så skulle man få västen upptryckt i nacken då dom är svåra att få prefekt passform på O_o

Men klart att en säkerhetsväst kan skydda bra men det beror helt på situation, därför är det nog svårt att göra ett test som gör västarna rättvisa :)
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Det är klart jag hade fallit likadant, västen påverkar ju inte hur man rör sig? Den är ju böjlig, det är inte som att ramla på ett sköldpaddsskal, utan som att ramla på en tunn men stadig flytväst. Västen skyddade ryggraden, och såg till att jag inte kunde knäcka till ryggen. Så där västen hade suttit var jag oskadd, utanför västen fick jag en redig smäll. Ryggen är ju inte gjord för att böjas hur mycket som helst, och västen hjälper till så att den inte böjs för mycket. När man rör sig som vanligt hindrar västen inte rörelsen, det är först när det blir så mycket böjning att ryggen skulle ta skada. Plus då att man fördelar trycket när man ramlar i backen, från en liten punkt där man träffar marken till hela ryggplattan, vilket gör att påfrestningen blir mycket mindre. Västen är ju dessutom mjukare än marken, så den tar upp en del av stöten. Som att ramla på en madrass jämfört med att ramla på marken.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

När jag var yngre fastnade jag i stigbygeln när jag ramlade av. Ponnyn tvärvände med mig åkandes efter. På sjukhuset sa de att vore det inte för säkerhetsvästen hade jag med största sannolikhet brutit ryggen, då jag åkte efter ca 50 m, och rakt genom ett hinder som ponnyn hoppade.. Nu gick det tack och lov bra, men utan säkerhetsvästen hade det nog slutat värre.
Skulle aldrig hoppa eller rida ut utan säkerhetsväst, onödig risk när det faktiskt finns något som kan skydda.

Men som sagt är det ju väldigt viktig att faktiskt ha rätt storlek på västen.. Det är säkert möjligt att västen orsakar mer skada än nytta om den inte passar som den ska.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Men som sagt är det ju väldigt viktig att faktiskt ha rätt storlek på västen.. Det är säkert möjligt att västen orsakar mer skada än nytta om den inte passar som den ska.
Absolut! Det ska inte växas i någonting, och den ska anpassas så att den sitter åt runt kroppen.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu tycker jag det låter på alla som att ni blir stela som en planka när ni har väst men jag kan inte alls hålla med. Har använt väst ända sen jag började rida (25 år sedan) och än har jag inte upplevt att jag suttit kvar sämre för att västen varit i vägen. Och då har jag en ganska hoppig häst som gör ordentliga språng. Mina armar kan däremot åka ut lite nu men det beror mer på att jag inte orkat snöra om västen på något år..

Jo men du har ju använt den sedan du började rida (har de funnits så länge, jag minns inte att de fanns). Då är ju självklart din balans och dina reflexer anpassade för västen sedan 25 år tillbaka. Dessutom låter det som att du aldrig provat rida utan? Eller varierar du och rider utan ibland?

Egentligen har jag en smådum fråga, hur många gånger har ni fallit av utan att det egentligen gjorde någonting -med väst (upp igen och lite stel dagen efter), för varje gång det gjorde ont flera dagar/inte blev så bra.

(Kan tillägga att jag självklart verkligen ser poängen vid fältritt tex då man kan falla av på stenar, i hinder, och dyl)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Det är klart jag hade fallit likadant, västen påverkar ju inte hur man rör sig? Den är ju böjlig, det är inte som att ramla på ett sköldpaddsskal, utan som att ramla på en tunn men stadig flytväst. Västen skyddade ryggraden, och såg till att jag inte kunde knäcka till ryggen. Så där västen hade suttit var jag oskadd, utanför västen fick jag en redig smäll. Ryggen är ju inte gjord för att böjas hur mycket som helst, och västen hjälper till så att den inte böjs för mycket. När man rör sig som vanligt hindrar västen inte rörelsen, det är först när det blir så mycket böjning att ryggen skulle ta skada. Plus då att man fördelar trycket när man ramlar i backen, från en liten punkt där man träffar marken till hela ryggplattan, vilket gör att påfrestningen blir mycket mindre. Västen är ju dessutom mjukare än marken, så den tar upp en del av stöten. Som att ramla på en madrass jämfört med att ramla på marken.

Ok jag tänkte mig att du skulle träffat marken likadant men sedan kanske rullat iväg. Tex föll jag av rakt på huvudet häromåret, ryggen vek ihop sig så kraften fördelades och jag föll åt sidan, blev ingen fara (upp igen). Men kunde ryggen rullat sig med väst på? skulle jag fallit som ett spjut med all kraft i nacken och sedan dunsat stelt åt sidan istället? Skadat nacke och höft? Det är vad jag oroligt undrar.

Eller de gånger jag fallit på sidan och sedan rullat något varv som en limpa, skulle fallet stannat upp och all kraft gått rakt in i kroppen istället för in i rörelseenergi?

Om man följer med i ett slag eller ett kast så gör det mindre ont än om man står stel.

När man rör sig som vanligt hindrar västen inte rörelsen, det är först när det blir så mycket böjning att ryggen skulle ta skada.

Man kan alltså tex göra kullerbyttor i en väst, eller jujutsurullning över axeln.
http://www.youtube.com/watch?v=U0LhvgIewuo (uhm sådana kan inte jag göra utan heller såklart, bara ngn halvdan variant.) I så fall så skulle jag våga mig på en.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Hua vad läskigt. Det visar också vikten av att ha ett par bra säkerhetsstigbyglar!

Ang racesafen så håller jag med ovanstående. Den är svår att passa in och väldigt stel i ryggen. Det bästa med den är ju att den är så lätt men hade jag köpt väst nu hade jag helt klart tagit en airowear (för det är väll den som är i ett stycke i ryggen och där materialet är formbart?) testade nämligen den men tyckte då att den var för tung. Ångrar mig bittert nu men känns idiotiskt att köpa en till väst när jag redan har en knappt använd och fullt fungerande (svindyr) racesafe :meh:
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Man kan absolut göra kullerbyttor etc med västen, den hindrar bara ryggen från att böjas så mycket att den går sönder. Jag har åkt av med och utan väst, och jag har slagit mig mycket mer när jag åkt av utan.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Kristall10
·
Utrustning Halloj! Som rubriken lyder behöver jag tips på säkerhetsvästar. Har nog inte ridit med väst sen tidigt 2000tal och minns det som...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp