Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu rider jag som sagt aldrig med väst, men ni som gör det:
Jag undrar lite över "fenomenet" att det skulle vara säkrare att rida dressyr? Det är ju ingen garanti för att hästen inte skulle dra iväg i en bockserie, bli rädd och kasta sig helt oväntat osv så att man åker av?
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Fast rent statistiskt måste det väl vara mycket säkrare med dressyr? Ser jag till mig själv har jag flugit av oräkneliga gånger på hoppbanan. På dressyrbanan har jag (efter nybörjarstadiet ;)) ramlat av två gånger, båda gångerna för att hästen gick omkull. Det är i och för sig tillräckligt för att jag i stort sett alltid ska ha väst på mig även när jag rider dressyr, men jag är mycket noggrannare när det handlar om hoppning.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu rider jag som sagt aldrig med väst, men ni som gör det:
Jag undrar lite över "fenomenet" att det skulle vara säkrare att rida dressyr? Det är ju ingen garanti för att hästen inte skulle dra iväg i en bockserie, bli rädd och kasta sig helt oväntat osv så att man åker av?

Visserligen inte, men mycket större risk att man åker av i hoppningen. Dessutom håller man oftast högre tempo, och det finns hinder att ramla in i och slå sig på.

Jag rider dressyr oftare än jag hoppar, men av fem avåkningar så händer nog fyra av dem under en hoppträning! :D
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu när jag tänker efter kanske det är 20 år sedan de kom och slog igenom, innan var det nog ganska ovanligt.
I vilket fall som helst så tycker jag dagens västar är så pass böjliga och smidiga att det inte borde påverka ens balans eller möjlighet till följsamhet när man bjuds på luftfärder. Visst, de första som kom kan man mer eller mindre likna vid plankor men utvecklingen har gått framåt.
Jag rider till 90% med väst, utan den känner jag mig ganska naken och utsatt. Det är kanske som du säger så att jag vant mig och anpassat min balans och rörlighet mot västen men tror inte det är något som behövt ta 25 år direkt.

Senaste åren har jag inte ramlat av så mycket men på min förra häst hände det kanske en gång i veckan. Har än så länge inte skadat mig alvarligt (en vrickning i foten som mest) trots att jag gått omkull, flyget med fart genom hinder, hamnat under hästar, landat på stenar, fått till snygga kullerbyttor osv.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag har lekt med tanken att skaffa väst men än så länge har det stannat vid tanken. För några år sen såg jag en som ramlade av där västen var lite för stor. Den vek sig vid svanskotan och tösen fick ett sår där och rejält ont. Viktigt att ha en väst som passar, alltså!

De västar jag känt på är inte några som tilltalar mig. Däremot har en av mina tränare väst, en som rodeoryttarna har. Den skulle jag kunna tänka mig. Den är framtagen för riktigt tuffa tag, jämna ut tramp, spark och skydda ryggen. Så, ska jag görs slag i saken blir det en rodeoväst.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu rider jag som sagt aldrig med väst, men ni som gör det:
Jag undrar lite över "fenomenet" att det skulle vara säkrare att rida dressyr? Det är ju ingen garanti för att hästen inte skulle dra iväg i en bockserie, bli rädd och kasta sig helt oväntat osv så att man åker av?
Jag resonerar som du. Därav rider jag alltid med väst. Har man en välsittande väst stör den inte vid dressyrarbetet heller, eller, man blir lite svettigare, men det är det värt :) Jag har en airowear zip och jag är grymt nöjd med den! Visst, den är lite tyngre än racesafe men det är inget man märker av när man har den på sig.
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nu när jag tänker efter kanske det är 20 år sedan de kom och slog igenom, innan var det nog ganska ovanligt.
I vilket fall som helst så tycker jag dagens västar är så pass böjliga och smidiga att det inte borde påverka ens balans eller möjlighet till följsamhet när man bjuds på luftfärder. Visst, de första som kom kan man mer eller mindre likna vid plankor men utvecklingen har gått framåt.
Jag rider till 90% med väst, utan den känner jag mig ganska naken och utsatt. Det är kanske som du säger så att jag vant mig och anpassat min balans och rörlighet mot västen men tror inte det är något som behövt ta 25 år direkt.

Senaste åren har jag inte ramlat av så mycket men på min förra häst hände det kanske en gång i veckan. Har än så länge inte skadat mig alvarligt (en vrickning i foten som mest) trots att jag gått omkull, flyget med fart genom hinder, hamnat under hästar, landat på stenar, fått till snygga kullerbyttor osv.

Och Mabuse.

Ok, det låter bra. De flesta som skriver om avfallning med väst beskriver hur den nästan räddade dem när de ligger på sjukhus. Nu har jag inte fallit av så mycket på sistone men jag har aldrig haft speciellt ont efter en avramling utan väst (utom tex stort blåmärke i rumpan efter bomhållare).


(Har nog heller aldrig tänkt på att dressyr skulle vara säkrare än hoppning -men jag rider mycket ridskola, (när jag inte rider medryttarhästen och där tror jag sporten inte fungerar med väst) tidigare på en där hästarna lika gärna bockade i dressyr som i hoppning.)

De ser ju ut som benade korsetter och barnet ser ut som en obalanserad sköldpadda när han har en på sig på ridskolan på fet ponny (på medishästen utan ser han stabil ut i sitsen, den är å andra sidan smärt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Kl

Jag tycker inte min racesafe-väst var svår att hitta rätt strlk, beställde min från England och dom va toppen med mått och så.

Dessutom så är inte heller säkerhetsstigbyglar säkert om man inte fastnar på det sättet det är tänkt på. Jag fastnade med höger fot men hängde på vänster sida med huvudet mot marken, stigbygeln löstes inte ut eftersom jag hängde på fel sida...
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Hur kikar man på sådana? De lär ju vara smidiga om inte annat. (En googling ger inga resultat).
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Tror tränaren fortfarande tar hem såna... Kolla på djurtorp, tränarens initialer är RÅ...
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Har åkt av två gånger senaste året med väst på, båda gångerna har jag klarat mig oskadd där västen har varit.

Första gången var jag och hästen osams om avsprångspunkt och jag hoppade men inte hästen. :eek: Slutade med att jag landade med kroppen på hindret, rev allt och huvudet landade i en bajshög som låg bakom det... :arghh Jag klarade mig bra och fick inte ens ett blåmärke! Min kompis gjorde en liknande vurpa, några minuter senare. Men hon hade inte säkerhetsväst och bröt tre revben.

Andra gången jag trillade av var i våras. Jag och Z hoppade studs och över ett hinder gick hackamoret av över nosen på honom och jag tappade all möjlighet att stanna och styra. :nailbiting: Han blev livrädd och drog ett varv runt manegen samtidigt som jag funderade på var det gjorde minst ont att trilla av och höll mig kvar i manen så gott det gick. Till sist stannade han så jag flög in i väggen, men med sidan/ryggen först. Fick ett blåmärke på höften, men med tanke på hur det kunde gå så var jag VÄLDIGT glad att jag att jag hade västen.

Åkte av flera gånger när jag hoppade in en unghäst, och det var typ -98 och då hade jag inte vett att ha väst. Tyvärr får jag betala än idag för det. Både att jag har ont och att ryggen måste korrigeras hos sjukgymnast minst var tredje vecka...
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Nej men precis som en väst så är ju inte säkerhetsstigbyglar 100% säkra. Sen finns det ju bl.a. Saferide (?) med en liten bygel innanför den stora där tryck både uppåt och åt sidorna på den lilla bygeln löser ut stigbygeln så en sån ex borde ju löst ut trots att det var på fel sida du fastnade. Sen får man ju tänka att visst, en säkerhetsbygel kanske inte löser ut i alla situationer, men oftast, medan en helgjuten aldrig någonsin löser ut :)
Ang storlekarna i racesafen så beror det nig på kroppsbyggnad hur lätt det är att hitta en väst som sitter bra. Jag har longback nu och den är aningens lång i ryggen, (dvs att när jag sitter i en dressyrsadel så slår västen i sadeln) medan den lite kortare modellen slutar ovanför de sista revbenen...
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Och Mabuse.

Ok, det låter bra. De flesta som skriver om avfallning med väst beskriver hur den nästan räddade dem när de ligger på sjukhus.

Alla avvåkningar med väst har absolut inte slutat på sjukhus för min del, oftast har jag blivit lite blåslagen, om ens det. Den gången jag gjorde mig illa ordentligt så hade jag ingen väst, och knäckte till ryggen på ett dåligt sätt. Sist, när jag hamnade på sjukhus, så hade inget gått sönder, bäckenet hade fått sig en redig smäll eftersom västen inte skyddar höften, och sen hade jag en hjärnskakning, men ryggen klarade sig helt oskadd, hade inte ont alls där efteråt. Det var en rätt vådlig vurpa, voltade över hästen i full galopp i landningen efter ett hinder.

Jag har en helt vanlig väst, med ryggplatta och två bröstplattor (fast de är inte helt hårda, utan i nån sorts stadigt skumgummi eller liknande, de går att böja i alla fall, och formar sig lite efter kroppen), började rida med den som vuxen, och det tog typ fem minuter att vänja sig vid den första gången. När jag rider tänker jag inte på den alls. Enda anledningen till att jag inte har den alltid är att den är rätt varm, så vet jag att det blir ett dressyrpass, och hästen inte brukar göra krumsprång, så rider jag utan.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Jag har använt väst till och från under min uppväxt (22år idag).
När jag var 14 år ramlade jag av under en terrängträning (galopperade 1,78 hög häst i nedförsbacke, stod i lätt sits, ena stiglädret gick av och jag voltade framför hästen, landade på mage/bröstet) HADE INTE väst på mig, vilket enligt läkarna var en väldig tur. Hade jag haft väst på mig hade den med all sannolikhet skjutit upp mot halsen och tagit med sig båda nyckelbenen på vägen.

Ramlade av 3-årig ponny som 12-åring, dagen efter att jag fått min första ridväst. Ponnyn snurrade runt, jag flög av och landade framför ponnyns flyktväg, varpå den galopperade över mig, och satte två hovar på ryggen, en vid sidan av ryggraden i ländryggen och en högre upp över revbenen. Jag HADE väst på mig, vilket enligt läkarna räddade mig från både det ena och det andra. Ponnyns hov högre upp hade troligtvis krossat revben som kunde ha punkterat lungorna etc, och den nedre hoven kunde ha tryckt sönder ryggraden. Klarade mig med en förskjuten kota i ländryggen.

Ramlade av en häst (nästan stillestående, hur pinsamt som helst...) som snurrade runt och föll i backen med ryggen före ner på frusen ojämn körväg. HADE INTE väst vilket enligt läkarna var det dummaste jag kunde ha gjort att inte ha den på. Resultatet blev en pisksnärt upp i nacken, tre dygn på sjukhus, nackkrage etc. Hade jag haft väst hade den dämpat och fördelat stöten, och jag hade inte kunnat landa på ryggraden som jag gjorde nu.

Summa summarum; jag använder numera alltid väst. Förr använde jag den bara när jag hoppade ute/uteritter på heta/tittiga hästar etc. Men för 10 år sedan blev man ju en Michelingubbe i säkerhetsväst, helt orörlig. Nu har jag en mjuk och följsam, och efter att som nämnt ha ramlat av från stillastående 30 meter från stalldörren på "stallets snällaste häst" chansar jag inte längre. Det känns som att köra bil utan bälte, jag känner mig utsatt och naken. Min rygg är inte så tålig längre efter alla smällar så den tål inte vad den borde göra. Så ja, jag rider med väst, på alla hästar!
 
Sv: Hur säkert är det egentligen med säkerhetsväst?

Senaste 10 åren har jag alltid använt väst när jag rider ut och vid hoppning - kalla det kärringsjuka, men det känns vettigt (jag är både harigare och har sämre balans än när jag var yngre).
För några år sedan gjorde jag en flygtur i skogen och landade på ryggen på väg med grov (spetsiga) stenar. Fick en rejäl blodutgjutning i ryggslutet, vill inte ens tänka på vad som hade hänt om jag inte haft västen som dämpat trycket från den vassa stenen som stack upp lite.

Hade en häst som var supersvår att sitta upp på ett tag, man fick vara snabb som en vessla så hon inte laddade iväg i galopp innan man fått över benet och hade någorlunda balans. Under denna period var jag faktiskt utan väst, då västen gjort uppsittningen den där halvsekunden långsammare, men gissa om jag åkte in i ridhusväggen och knäckte ett par revben...? Jodå! Men å andra sidan hade jag nog åkt av fler ggr om jag haft västen på just denna period.

Jag känner mig tryggare och inbillar mig att jag inger hästen bättre självsäkerhet från min sida när västen är på, psykologi är också bra. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
487
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 134
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Kristall10
·
Utrustning Halloj! Som rubriken lyder behöver jag tips på säkerhetsvästar. Har nog inte ridit med väst sen tidigt 2000tal och minns det som...
Svar
6
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp