Hur säger man nej?

Kaeela

Trådstartare
En kille i stallet bredvid mitt ringde och frågade om han fick låna vår transport idag. Jag hade bestämt mig redan när vi köpte transporten, för inte så länge sedan, att inte låna ut den till just dem. Men tro på f-n att när han väl frågade kunde jag inte säga nej. :crazy:

Hur gör man? Vad säger man?

Anledningen till att jag inte vill låna ut den till dem är p g a hans sambo. Killen är jättetrevlig men sambon är en mycket speciell människa som får dagliga vredesutbrott i tid och otid. Mig har hon inte ens hejjat på sedan tre veckor tillbaka. Skulle det hända något med släpet kan jag ju bara drömma om att få kompensation för det. Mest troligt är väl att hon anklagar mig att ha "fixat" att släpet ska gå sönder när just en av hennes hästar åker. Så illa är det med människan...

De ska ha släpet imorgon förmiddag, och jag hoppas, hoppas, allt går bra.
Men nu behöver jag goda råd om vad jag ska säga nästa gång de frågar.

Tyvärr kan jag nog inte bara säga att vi lånar inte ut det för jag kan mycket väl tänka mig att låna ut det någon gång till någon av de andra på anläggningen, men inte dem.

Sv: Hur säger man nej?

Skyll på att det inte går att försäkra släpet till fullo invändigt osv o du vill undvika diskussioner och problem om det skulle bli skador i det.

Ha ett hyrkontrakt till hands som hyrestagare skriver under, inkl. taxa för hyran av transporten. Finns säkert att ladda ner ifrån nånstans.

Mycket kan hända under en tur och alla hästar står inte som ljus i transporten. Varför ska det drabba dig isf?

Jag lånar inte ut mitt släp alls om personen ifråga inte kan slänga upp köpesumman genast om släpet skulle bli förstört. Det kan lånarna normalt inte så då är det nej.
Jag brukar säga att jag sparkar hellre mej själv på smalbenet om något skulle hända än på lånaren. Då brukar de flesta förstå.

Hade samma problem! Lånade ut mitt släpp i flera år, men fick alltid dåliga vibbar, men kunde iallafall inte säga nej. Sen en dag hade de lånat min transport och min häst fick sjukt hög feber så jag var tvungen att åka akut till strömsholm med en annans transport som knappt hade nån ventelation (var mitt i sommarn och hon hade över 40 graders feber) och inte nog med det var den riktigt smal och ostabil. Helt dyblöt och trött häst när man kom fram och då vet man att man själv har en bekväm, extra bred transport med bra ventalation som nån annan använder i samma stund!. Det fick mig att aldrig mer vilja låna ut min transport, den ska alltid vara där så jag bara kan lasta om det blir akut utan att behöva bekymra mig om att leta annan transport eller om min hästs komfort!

Jag har samma problem. Jättesvårt att säga nej. Varje gång jag lånat ut min transport har jag fått tillbaka den ostädad med gammalt kiss som ligger och ruttnar under mattan. Även övre bakluckan har blivit sned. Jag vågar inte säga till och vågar heller inte säga nej när någon frågar, speciellt eftersom det är vänner som man träffar i stallet varje dag. Har egentligen inte alls lust att låna ut den till någon men förmår mig helt enkelt inte att säga nej :o

Bara säg nej. Behöver du något att skylla på; säg att du inte har den försäkrad och att de står hela ekonomiska risken själva - oavsett om det är en repa invändigt eller en krock. Meddela också att de först får komma inom och skriva ett kontrakt så ni bägge vet vad som gäller.

Annars har jag faktiskt inga problem att säga nej, vill jag inte så lånar jag inte ut heller.

Tyvärr kan jag nog inte bara säga att vi lånar inte ut det för jag kan mycket väl tänka mig att låna ut det någon gång till någon av de andra på anläggningen, men inte dem.

Det är DITT släp och det är DU som bestämmer över det. Det är du som har köpt släpet och det är upp till dig vilka du lånar ut det till, det har inte någon annan med att göra. Självklart kan du säga nej till dessa även om du säger ja till andra på anläggningen.

Säg att du vill ha avtal på att de är ansvariga för ev skador som sker under transporten samt att du vill ha ersättning för slitage. Det skulle ju ändå bli billigare för dom än att hyra via firma.
Personligen tycker jag att det är ett oskick detta om att folk bara vill låna dyrbara saker som minskar i värde vid slitage och inte betala för sig. Det är samma sak när man skall samåka långt. Folk som åker med tycker att de gör en insatts för att de betalar "sin del" av bensinen. Bilägaren få glatt stå för slitage och värdeminskning inte ovanligt att bilägaren även får äran att köra hela vägen.

Nej stå på dig mot folk som utnyttjar. Det är en sak om man byter tjänster på annat sätt så att det känns som att det är win win. Gör man inte det så skall den som lånar ersätta den som lånar ut Självklart! Det är ju oförskämt att ens fråga om att gratislåna en så dyrbar sak.

Det äckliga är att vissa anser att man är snål när man anser att rätt skall vara rätt. Hmmm vem är det som är snål egentligen? Det är väl ingen som gillar att bli utnyttjad?

Ring tillbaka och säg nej jag vill faktiskt inte låna ut min transport annat än i nödsituationer.

Lånade själv transport vid 2 tillfällen innan jag köpte egen med repor som resultat. Efter det hyrde jag alltid tills dess att jag köpte egen eftersom det aldrig går att ersätta rimligt den typen av slitage som så lätt uppstår. Bättre att betala för hyrtransport direkt.

Det är väl bara att säga att du själv ska ha transporten eller att den ska på service, har inga bra vinterdäck för tillfället (hitta på vad som helst:D ). Jag skulle inte låna ut min transport till någon jag inte litar på.

Säg bara "nej tyvärr jag lånar inte ut mitt släp, det är absolut ingenting mot dig personligen, utan det är något jag bestämt från början när jag köpte det."

Släp är inte gratis och hur kul är det om deras häst skulle balla ur och göra världens repa eller något annat (ännu värre) i ditt släp. Jag skulle bli skiiiitsur, men det är levande djur vi håller på med, så lånar man ut sitt släp så får man räkna med sånt, och bli sur på sigsjälv om nåt skulle hända... alltså, låna inte ut det. :)

Har man häst kan man inte förvänta sig att få låna/hyra släp av andra än hyrfirmor, eller så får man köpa sig ett eget.

Du får öva in meningen: Nej,jag lånar inte ut mitt släp. Man behöver inte ha någon orsak till det,uten säg bara NEJ.

Jag brukar bara säga, nej jag lånar inte ut mitt släp eller jag behöver det själv.

Jag har lånat ut till mina inhyrda när de böhövt åka till klinik, inte annars.

Man kan ta mer betalt än närmsta släputhyrare. Mitt släp är nyare än hyrsläpen, varför skall det vara billigare att låna. Nu lånar jag eg. inte ut och de som velat låna hittills får inte dra mitt släp med sina bilar (maxat B-kortsläp) så det har löst sig själv. Jag vill inte medverka till olovlig körning.

En kompis till mej var så snäll och lånade ut sin transport till en annan som skulle till ett djursjukhus med sin häst.

När hon inte hade fått tillbaks transporten ett par dagar senare, ringde hon upp och frågade var den var?

Jo den hade hon ställt vid djursjukhuset för hennes häst måste stanna kvar och hon tyckte att det var bekvämare att köra utan hem. UTAN att fråga ägaren om det var ok! Maken till fräckhet alltså!

Tror att den stod där i 2 veckor. Nu behövde tackålov min kompis inte transporten under den tiden men OM hon skulle behövt så hade hon hyrt en och låtit den andra betala.

Så efter det lånar jag inte ut min transport, inte till någon. Den ska jag själv slita på.

Helt ärligt i den situationen hade jag krävt att de åkte och hämtade släpet omgående om de inte ville riskera en polisanmälan..

Till TS
Bara säg nej, du behöver inte förklara på något sätt.
Behöver de använda släp så får de väl hyra ett från en uthyrare eller köpa eget.

Säg NEJ.
så enkelt är det.
Känns det jobbigt så sätt en prislapp som är väldigt hög jmf med andra uthyrare, så kan de strunta i sen om andra "lånar" ditt släp för de lär väl knappast hänga ut genom fönstret och kolla med dessa vad de betalar.

kl

Jag hamnade i samma sits i går och det är verkligen skitsvårt att säga nej. Men jag gjorde det :)!!

De ville få tag i en boggie för en resa till klinik. Resvägen är drygt 90 mil och jag kände direkt att jag tycker det är lite väl långt för vår gamla kärra. Känner inte dom här personerna som ville låna släpet, vet heller inte vad det är för häst som ska köras i den. En resa på minst 10 timmar sammanlagt + tiden för operation. Vem vet när vi får tillbaka den igen och i vilket skick...

Vi åker oftast bara kortare sträckor, som till varandra eller till ridhuset (3,5 mil fram och tillbaka). Vi kan åka till ridhuset mer än 20 ggr för samma antal mil som klinikresan blir. Vi har dubbdäck på kärran och dom stora vägarna är ju bara. Sliter hellre själv på dubben än att få en symbolisk summa för att låna ut transporten.

Känner mig snål och ogin.

Är jag snål och småaktig eller? :confused:

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 642
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka