Hur säger man nej?

Sv: Hur säger man nej?

Vad är transporten värd?

Lånar du ut samma summa pengar till vilt främmande människor - på samma villkor som transporten - bara för att de ber om det?

Det tycker jag definitivt inte att du är. Nu är min transport knappast dyr i inköp, men den är fortfarande min. Hade det varit en av mina goda vänner hade jag absolut kunnat låna ut den för 90 mils resa, men inte annars.

Nej, det skulle jag verkligen inte.

Den kanske inte är värd så himla mycket, men 25" är mycket för mig och iom att det inte är en nyare modell av transport så verkar det som det är svårt att få tag i reservdelar.

Om jag bara hade haft råd och kompisens (vi har den tillsammans) hade BE-kort så skulle jag gladligen ha en transport med totalvikt på 2500 kg. Det skulle begränsa förfrågningarna ganska rejält och man skulle definitivt ha en godtagbar ursäkt.

Tänkvärt!
Om du lånar ut ditt släp utan att skriva några papper så är det fritt fram för lånaren att behålla det (otillbörligt förfogande) och du kan bli tvungen att dra det till civilrätt för att få igen det, det kan även bli utmätt av kronofogden om personen som lånar det har skulder.:crazy:

Nej varför skulle du vara snål och ogin för att du inte vill att andra ska använda din transport som du har jobbat ihop pengar till själv, skattar,
försäkrar, besiktar, underhåller och har för att du (och din kompis) ska kunna göra det ni vill med era hästar.

Det är ju faktiskt ganska mycket mer med en transport än bara inköpet.

Som jag sagt tidigare vill folk använda en transport får man antingen köpa en egen eller hyra på uthyrningsfirma.

Bara för att man är hästägare med egen transport är man ingen välgörenhetsinrättning.

Har inga problem att låna ut en del saker men vill jag inte ska det accepteras.

Tiffy/ som börjar tröttna på alla som ska ge en dåligt samvete för att man inte vill låna ut sina saker.

Säg Nej, som många andra i tråden sagt, sen kanske man inte kan ringa och "ändra sig" då det lätt kan leda till konflikter, om de inte är så att något dykt upp, ex. sjukdom på din häst och du måste till klinik den dagen.

Sen är de ju faktiskt så att din transport kostar ju dig pengar, varför ska då någon komma och "sniklåna" den?! Jag fick låna trailer 3-4 gånger av stallägarna, söm för övrigt är vänner, innan jag hittat en som jag skulle köpa. Som tack för lånet köpte jag en flaska vin, de ville inte ha kompenserat i pengar... Men de är en helt annan sak när man känner personerna i fråga m.m.

Jag själv vill inte se att min transport rullar efter någon annan än mig, min syster eller stallägarna. Det är en alldeles för dyr och kär ägodel för att försummas...

Vill folk låna transport? hänvisa till blocket, där finns de fullt av folk som vill hyra ut deras trailar för en försumbar kostnad, men du slipper bita dina naglar när din transport är på äventyr =)

Ha ett hyrkontrakt till hands som hyrestagare skriver under, inkl. taxa för hyran av transporten. Finns säkert att ladda ner ifrån nånstans.

Mycket kan hända under en tur och alla hästar står inte som ljus i transporten. Varför ska det drabba dig isf?

Den vanliga försäkringen täcker inte vid uthyrning, det tycker jag är det bästa skälet att ange för att inte låna ut sitt släp, om man nu måste ange nåt överhuvudtaget. Jag har lärt mig att säge "Nej, tyvärr", och det känns SÅÅÅ skönt!

Har man svårt att bara säga nej så kan man ju säga att man tar en depositionsavgift på 5000 kr för eventuella skador, då tror jag att de flesta åker och hyr på macken istället...

Senast ändrad:

Jag skulle inte heller vilja låna ut transporten till någon som du säger beter sig som en spykfall med jämna mellanrum och du med all säkerhet inte skulle få transporten ersatt om något skulle hända.

Jag personligen skulle säga till killen att anledningen till att du inte vill låna ut till dom är pga hans sambo och du vill inte stå med ett trasigt släp om olyckan skulle vara framme.

Annars kan man bara säga NEJ utan att ge en anledning för det måste man inte :)

Jag själv lånar bara ut mitt släp till vänner om det verkligen behövs tex klinikbesök, dock har de flesta av mina kompisar egna transporter så de brukar inte behöva låna som tur är.
Sen vet mina vänner om att jag använder mitt släp nästan varje dag så det är sällan de kan låna det iaf :)

Har man inte "kraft" att säga NEJ så brukar det vara klockrent att skylla på elfel! Inget lyser, allt blinkar eller bromsarna är ojusterade...så det GÅR helt enlkelt inte att köra med transportren innan det är fixat. Sen när "det är fixat" (= nästa gång de frågar) så vill du inte hyra ut den för att den just är lagad!!

Hur man säger nej? Skitenkelt.

Upprepa efter mig:

NEJ!

Att sitta och orera ut långa förklaringar till varför gör mig bara skogstokig. Säg bara att du inte lånar ut den.

Har man inte "kraft" att säga NEJ så brukar det vara klockrent att skylla på elfel! Inget lyser, allt blinkar eller bromsarna är ojusterade...så det GÅR helt enlkelt inte att köra med transportren innan det är fixat. Sen när "det är fixat" (= nästa gång de frågar) så vill du inte hyra ut den för att den just är lagad!!

Varför inte ett enkelt nej, att ljuga är patetiskt och brist på respekt och dessutom lätt genomskådat. Tror du folk är så korkade att de inte inser att det är en lögn när transporten för andra/tredje gången är trasig just när man frågar (och kanske i god tid) men hel alltid annars.

Tål folk inte ett nej så är bara det en anledning att inte låna ut.

Det är väl ändå b'ättre och ta ett djupt andetag och säga nej jag vill faktiskt inte låna ut den istället för att hitta på ursäkter varje gång, dessutom kommer de inte och frågar igen om man säger nej och då behöver maninte hitta på nya ursäkter.

Säg bara "nej tyvärr jag lånar inte ut mitt släp, det är absolut ingenting mot dig personligen, utan det är något jag bestämt från början när jag köpte det."

Bra svar att svara om någon vill låna släpet för det är ju precis så det är (för mig i alla fall), rakt och ärligt svar!

Men det funkar dåligt för TS då det faktiskt är personligt och hon kan tänka sig att låna ut släpet till andra.

Sant, läste slarvigt.

Kaeela: Jag tror att du tjänar på att vara ärlig och rak, ta det enskilt med honom i så fall om hans sambo är jobbig.

Gha nu är andra gången jag är påväg att slå till skärmen på min dator:devil: Din avatar är HEMSK:rofl:

Till TS
Jag hade som argument när folk frågade att jag bara lånade ut till hästar jag visste till 300% var kolugna i transport, oavsett vad ägarna säger.. Detta köpte faktiskt alla och jag kände mig inte alls dum när jag lånade ut släpet till andra:)

Har lånat ut min transport ett 10-tal gånger två har jag fått tillbaka den trasig. Ena gången var kontakten sönderkörd andra gången var ett av bomskydden uppätet. Ingen ersättning dessutom har folk som lånat den varit väldigt dåliga på att betala för sig så nu är måttet rågat! Frågar någon oavsett vem och varför de vill låna transporten blir det blankt NEJ. Är de då så snorkiga så de frågar varför upplyser jag dem om att transporten kostade 72000 kr försäkringen täcker inte skador från häst och därför vill jag inte riskera att få mitt släp förstört av någon annans häst! Då har det hänt att jag fått ytterligare tjat "min häst står still och är jätte försiktig" då brukar jag snorkigt svara tillbaka "va bra då har du ju inga bekymmer med att hitta släp då Adjö"

HATAR traqnsportparasiter!!!

Sen blev det snorkigt att fråga varför? Givetvis har du din fulla rätt att säga nej, men det är väl bra att folk frågar varför du säger nej, annars kan de tro att du kanske behöver den själv och återkomma och fråga ett par gånger till innan de inser att du helt enkelt inte lånar ut.

Ett nej är ett nej oavsett anledning. Köpte min transport 2008 var helt nerringd i 2 år av folk som ville låna så jag har helt tröttnat på folk som ska veta varför de behöver ingen anledning från mig varför jag inte vill låna ut mina egna saker.

Javisst, men att fråga om varför är knappast varken provocerande eller snorkigt och genom att svara så undviker du att folk återkommer och ryktet kommer att sprida sig att din transport inte är till utlåning.

Om du inte vill svara är det visserligen okej, men jag skulle uppfattade det som väldigt snorkigt. Givetvis är ett nej okej oavsett anledning.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 642
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka