Hur säger man nej?

Sv: Hur säger man nej?

De flesta som ställt frågan varför har mer eller mindre snäst fram den: "Nähä varför inte då?" lite små surt då går jag i försvarställning direkt gillar inte att stå till svars :)
Men de som frågat på ett vänligt sätt har fått ett lite snällare svar för jag är inget monster :D (bara nästan)

Säg nej bara. Det är ditt släp, du som köpt det och betalar övriga omkostnader för det. Hästar är stora djur och även om det är världens snällaste blabla så kan ALLT hända, det är inte roligt för dig eller de heller om det händer något. Därför är det bättre att säga nej så slipper man det...
Jag lånar inte ut mitt släp, dels för att det är ett fint släp (boj bravo SEH -09) som är som nytt just för att jag varit rädd om det. Jag lånade ut det till kusinen ett tag men då körde jag och var med (& vi står varann nära och det var kris så OK då). Sen är jag rätt petig och pedant och jag upplever att alla inte är lika rädda om sina grejer som jag...

KL

En annan sak som slår mig är detta med vikten på trailern. En kompis har en trailer så högt viktklassad att med de flesta bilar måste man ha E-kort. Kompisens syrra lånar trailern i tid och otid. "Måste hämta hö. Du får den om två dagar." En månad senare får kompisen ringa och be om att få tillbaka trailern. Med andra ord står den två dagar hos ägaren och en månad hos den som lånar.

Och systern som lånar får heller inte dra trailern med sin bil. De har inte E-kort och bilen får inte dra så tungt på B. Men det struntar hon i. Först vart hon skitförbannad för att polaren skaffade en trailer som var för tung för henne att dra men när det hade lagt sig så lånar hon trots det trailern och kör glatt runt i bygden med den, antingen fullastad med hö eller med sin häst i bak.

Jag har ofta påpekat för ägaren och systern att det är inte bara den som drar trailern som får böterna. Det är ägaren också. Ägaren är konflikträdd och vågar inte säga nej. Systern bara utnyttjar. Jag funderar på att tipsa polisen med reg nummer så systern lär sig men vet ju då att ägaren åker dit också och det känns inte kul.

Så om du lånar ut din trailer, se för guds skull till att den som skall dra den både har bil och behörighet för det.

Lånar man ut ett fordon till en person som inte har behörighet så blir man som ägare även belagd med böter. Det är t.o.m. så hårt att om du ÅKER med någon som inte har behörighet att framföra ett fordon (t.ex. kör en bil utan körkort och du sitter som passagerare) så får du samma straff som den som framför fordonet även om du inte äger den.

Att dra en för tung trailer är böter direkt och kan ge 3-6 månaders fängelse (det senare är ovanligt).

https://lagen.nu/1951:649
3§ 3:e stycket:
Om någon uppsåtligen eller av oaktsamhet såsom förare av körkortspliktigt fordon anställer och brukar den som inte äger rätt att föra fordonet, eller i annat fall tillåter någon annan att föra sådant fordon utan att denne är berättigad därtill, dömes likaledes till böter.

Dock så döms det ju inte lika hårt om du tex har B kort men olovligt kör ett ekipage som kräver BE jämförelsevis om man inte har något körkort alls men ändå kör ett BE-ekipage..

Vad blir man bötfälld för om man vistas i samma fordon och föraren inte har behörighet att köra?
Det kan ju omöjligt vara mitt ansvar som passagerare att se till att föraren har de körkort som krävs?

BTW
Gäller inte den där lagen för åkerier? Låter konstigt att det skulle gälla privatpersoner...

Så vida inte de ändrat lagen (igen) så fick jag under lastbilsutbildningen lära mig att förr var det så att bara chauffören fick böterna för överlast. Då åkerier och fordonsägare gick fria mer eller mindre tvingade de ut chaufförerna med överlast. Valet var det eller bli av med jobbet. Så lagen ändrades till att chaufförer, åkare och fordonets ägare samtliga fick böter. Taskigt läge om man var alla tre och åkte fast.

Känner en som blev av med körkortet av medicinska skäl för en kortare tid. Kollade upp vad som gällde om man skulle åka med som passagerare med den personen (nu pratar vi privat och bil). Hittar inte den infon nu men som det stod så var det så att lånar man ut en bil till en person med indraget körkort så får man samma straff som den man lånat ut bilen till. Om då den som kör utan körkort får sin tid förlängd med 3 månader så blir dessutom bilens ägare av med sitt körkort i tre månader. Och passagerare i bilen med körkort får också sitt indraget. Ska försöka leta upp den infon igen men hinner inte det just nu. Måste göra mig i ordning och dra till jobbet.

Jag tror (obs spånar vilt) att det handlar om att lånar man ut ett fordon till en person som inte har behörighet att framför fordonet så har man aktivt bidragit till att olovlig körning utförs och skall straffas därefter.

Sveriges lagar är ibland märkliga men, det ger en ursäkt att säga nej, vilket tråden handlar om.

Finns det något offentligt register över de som har körkort? Om inte är det omöjligt att hålla koll.

Polisen som stoppar en kan ju se om man har körkort eller ej. Bra att då kunna identifiera sig om man inte har det med.

Tror också att det finns en lag som säger att man måste ha det med sig vid färd.

"Självklart får ni hyra min transport. Jag fixar ett kontrakt innan så vi slipper diskussioner om ersättning efteråt. Det kostar XXX kr /h och självklart ska n ersätta alla ev. skador som uppstår"

Har du tur så backar de.

Men vad hjälper det att polisen kan se det när min stallkompis som kör bil varje dag vill låna transporten? Eller skjuts mig hem? Ska jag fråga efter körkort varje gång (man kan ju bli av med kortet)?

Du kan ringa Länsstyrelsen och höra om personen är behörig att framföra fordonet. Det får vi göra emellanåt. Kompisar emellan är det ju inget man sysslar med (i alla fall inte jag), men jag kollar absolut om jag ska låna ut t ex ett släp. Där har jag ju viss skyldighet att kolla att det finns behörighet innan jag lånar ut grejorna.

Vill du skjutsa mig hem nu när det belv så sent, nej tack jag tror inte det, jag kan inte kolla upp om dit körkort är giltligt, länsstyrelsen har stängt så jag kan inte kolla upp det.

Jag tror säkert man kan bli fälld men det krävs förmoligen särskilda omständigheter.

"Självklart får ni hyra min transport. Jag fixar ett kontrakt innan så vi slipper diskussioner om ersättning efteråt. Det kostar XXX kr /h och självklart ska n ersätta alla ev. skador som uppstår"

Så gör jag när folk frågar om de får låna min transport, 400:- per påbörjad halvtimme, pengar i handen innan + kontrakt och att de betalar alla ev. skador. Ingen vill låna min transport ;)

Troligen, det var ju egentligen inte vad jag svarade på. Det går att kolla, och själv är jag rätt försiktig med vem jag åker med. Om jag inte känner dem. Så många kör SÅÅÅÅ illa.

Vi får inte frågan längre. Den är för tung för de flesta att dra, och det faktum att den är oförsäkrad och rätt dyr att ersätta verkar avkylande på de få som frågar.

Nej det tycker jag verkligen inte, vll man inte låna ut sitt släp är man i sin fulla rätt att säga nej. :) Likväl som att jag nästan alltid säger nej när någon frågar om de får låna min häst. Man behöver inte ange nåt skäl, som sagt är man i sin fulla rätt att säga nej. Man har ju trots allt köpt släpkärra/häst för att själv nyttja dem, inte för att nån annan ska få använda dem gratis ;)

(Delvis kl,) MEN med det sagt är jag grymt tacksam till folk som lånat/hyrt ut sina släp till mig under åren. Det har bara varit några få gånger, när vi ska till bete eller klinik, som jag kört hästen och då har det inte varit värt för mig att köpa ett eget släp. Men de släp jag använt har 1. ägts av folk jag känner mycket väl, 2. inte varit helt nya (dvs t.ex en ny repa skulle inte märkas) och 3. min häst står som ett ljus i transporten. Hade inte vågat låna någon annans släp om inte dessa tre faktorer varit. Hade heller inte lånat ut om jag haft ett nytt fint släp eller till nån jag visste har en sparkig häst eller inte känner. Någon enstaka har sagt nej när jag bett att få låna, har aldrig tyckt det varit konstigt eller snålt utan bara sagt ok, tack iaf :)

TS; var inte rädd för att säga nej, vet att det kan kännas jobbigt och taskigt jag har själv svårt att säga nej. Var vänlig men bestämd bara så brukar det gå fint :)

Senast ändrad:

Det allra bästa är att alltid säga sanningen, just varför du inte vill låna ut släppet, men det är ju inte lätt i just denna situationen, vet själv hur svårt det kan vara:(!!

Eller kan du ljuga som man troligtvis gör i en sådan situation som denna ,eller drar en vit lögn:D!
Då har jag några bra tips

Skyll på att den inte är försäkrad

Om du verkligen inte kan säga nej så har du ett kontrakt där förutsättningarna finns för att få låna din transport.!

Du kan dra upp en historia om att du delar transporten men någon nära vän eller syskon och att dessa inte vill att du ska låna ut transporten i onödan.

Lycka till ,hoppas det löser sig..!!

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 642
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka