Hur ser det ut i era boxar????

Va Hemskt, usch!

Själv har min häst alltid rent..alltid! Jag har spån och halm..Mockar helt ut Varje dag.
 
Min sköthäst har det riktigt fint och rent när jag har mockat klart, jag är ganska så noga.. Men det ska ju vara så rent att du själv skulle kunna tänka dig att sova där :cool:

-Hästen blir som du behandlar den-
 
bland travstallen säger amn att vinnarna alltid har ordning i boxen, och de stökiga har stökig box.. det stämmer nog inte alltid, men lite kanske...
 
vi har torv i vårt stall, och i min hästs box är det torrt, rent o fräscht. Jag har väl 1-1,5 dm strö. I andra boxar kan det va blött rakt igenom i princip :crazy:
 
Var på besök på ett stuteri för en tid sedan, där mockar dom bara 1 gång i veckan. Dom strör över lite halm på det skitigaste stället(ca 1/2 ruta)varje dag. Det gällde även ston som precis fölat.
 
jag är också en sån där petdam när ja mockar.
i ett stall calle stod i förr fanns två andra hästar, den ena en riktig fisförnäm dam o i den andre en psykisk instabil häst i sin egna värld. jag mockade oftast alla boxarna o det var stoooor skillnad mellan dem. även om vi la in spån lika ofta till hästarna o mockade lika noga...
så..det där beror mycket på hästen.
calle har många olika dagar, vissa virveldagar, vissa vindstilla dagar...elelr hur man nu ska metaforbeskriva hans box :)
vissa hästars boxar verkar ganska omöjliga att hålla rena o fräscha men klart att det blir värre med lite spån..då späds det ju ut på ett helt annat sätt...
 
Jag har spån till min häst, ca 1-1,5 dm, och då han är mindre renlig och en storbajsare så går det åt fyra balar/mån, ibland en extra om det kommer in mycket snö utifrån i hovarna.

Pållen bajsar oftast längst bak i boxen och ibland längs ena sidan också men han gräver ner allt. Fötterna släpar han runt i kisset så det brukar inte vara så fint i mitten av boxen och ibland kommer betongen upp under. Har någon form av halvbädd där jag låter det packade ligga kvar och låter kiss som inte är blött hela vägen upp ligga kvar efter lite bortplockning av det översta lagret. Är noga när jag mockar så att det hålls fint.

På min häst märker man om han tycker att man inte varit tillräckligt noggrann vid mockningen. Dagen efter kan det se ut som ett mindre h-vete men då är det bara att ta nya tag!

Funderar på att skaffa en riktig bädd men vet inte riktigt hur jag ska bygga upp den. Vill helst ha spån överst iaf. Funderar på kalk, torv och sen spån eller halm (hårt packat) och sen spån. Alternativet bara spån finns ju såklart också. Nån som har tips/förslag?

Ni som har bäddar, hur ofta åker hela bädden ut för renovering?
 
Alltid ren mockat o så massa ny halm. Hade så dåligt samvete för ett tag sen när jag hade magsjuka o inte orkade mocka en dag o hästarna fick gå in i omockade boxar. Detta vill jag inte ska hända igen. De fick dock sin mat o komma ut i hagen som vanligt.
 
Hmm...jag är en utpräglad pedant, inte bara vad gäller mockning utan allting (sköta utrustning, foder och hagar ska vara perfekta, min häst ska ha det bästa!)
Har tyvärr hamnat hos en stallägare av typen spån-så-skitigt-att-det-ser-ut-som-torv-och-STINKER-typen...
Så det är väl ingen hemlighet att det är bråk i stallet när hon drar upp sin box som norm och vill att vi ska göra likadant. Och när vi inte gjorde det så började hon ransonera spånet. En bal på tre veckor tyckte hon var lagom. Ja, just EN BAL PÅ TRE VECKOR. jag har dessutom en "skit-gris" till häst, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
 
Jag har ju mycket ..och..olika hästar i mitt stall och det finns riktiga grishästar :crazy:
Har en märr nu som grisar ner så fruktansvärt så jag vill knappt ha henne inomhus...hon får INTE mycket halm i sin box, jag har provat med mycket halm, större box, men hon grisar bara ÄNNU mera då :crazy:
Eftersom hion ändå inte tycks tänka på sin egen trevnad så får hon ha det så.

Såg en dag när hon stod och åt hö i hagen, helt plötsligt bara slängde hon upp svansen och började pissa(inte brunst) UTAN att övht ta upp huvudet från höhögen :crazy: Bryr sig inte om nånting...hua, jag avskyr såna.....och hon är ute hela dagarna, nu ca 10-12 timmar om dan...men det är skit ÖVERALLT i boxen och det ser ut som om man inte skottat på flera dar........
 
min häst har varierat i lortighet. när jag köpte henne för drygt ett år sen (från ridskola, hon var alltså "spilthäst") var hon lite knepig att mocka hos, eftersom hon strödde skit överallt och sen låg i det, därefter blev det bättre, för att sedan förfalla igen...
nu är hon ett litet helsike att mocka hos, gräver upp i mitten, så det är blött och snuskigt, skrapar stora hål ner till golvet under krubban, drar runt hösilaget istället för att äta upp det.. (m.m. m.m.)

hon står på spån, och jag försöker alltid ta ut ALLT det blöta, äckliga (förutom bädden, som är ganska tunn och inte ligger på alla ställen, men där det behövs) samt den spåniga maten som hon inte äter upp. därefter häver jag på massor med nytt ljust spån och blandar om så att allt blir luftigt och mjukt. skulle tro att hon står på runt 15 cm spån, det är alldeles lagom. jag är ganska petnoga när det gäller mockningen, kan stå och plocka pluttar hur länge som helst om jag är på det humöret... :)

och vad gäller spånmängden, eftersom det ingår i stort sett obegränsad mängd i stallhyran har jag aldrig lärt mig vara särskilt sparsam med det... :)
 
Men gud så äckligt.. Jag hade nog också skämts lite, men mer skulle jag ha skämts om jag hade boxen sådär. När jag har hafft spån så har det varit väldigt ljust och då har det varit bädd. Även om hästen grisar runt lite så är det fint. Men jag har också haft mkt med spån. Nu har jag torvbäddar till alla fem och det är perfekt.. :)
 
jag har en "piss-valack" ;) som försöker att hålla sig till en del av boxen men ibland lyckas han inte så då är det bara till att plocka ut allting. Och är det nymockat och fint i boxen så MÅSTE det helst både kissas och bajsas så det blir hemtrevligt... :crazy:

Läste också att man ska mocka så bra så att man själv kan tänka sig att lägga sig ner så det sitter i.
 
Har en skitgris som först skiter, sen öser spån/halm över och sen leker elvisp. Så där är det rätt brunt spån.

Men har en renlig häst också som skiter längst bak och inte vispar runt, där är det nästan kritvitt spån.

Har runt 2 dm högt kanske när de står på spån.

Just nu står båda på halm och då är det 3-4 dm i fluffat tillstånd och 2 dm i tillplattat.
 
när ja har spån så e e de lätt att vara petig.. hon e väldigt renlig av sig, skiter baktill o kissar på ett o samma ställe alltid... i halm som hon går mest i är ja oxå noga... sen har ju Fransiska gjort halva jobbet redan genom att vara renlig av sig... inte så svårt att hålla rent o snyggt inne hos henne..
 
Min häst står på spån och jag är väldigt noga med mockningen. Men spån som inte är blött blir mörkt när de trampat på det. Det behöver ju inte alls vara smutsigt för det. Det viktiga är ju att det är rent och torrt.
Mörkt spån är inte det samma som smutsigt spån.
 
Att det är så skitigt beror med största sannorlikhet på att hon har för lite strö i boxen... Det har jag sett fler som har och så säger de att de har så lite för hästen är så grisig. Sen har någon annan hand om hästen t.ex när ägaren är bortrest, får mycket strö, och vips är det rent och fint och lättmockat!

När jag fick ta bort min ponny efter bara en vecka på ett nytt ställe så bad den som skulle ha boxen att jag lämnade kvar ströt, hade hållit på att lägga permanentbädd, så det var ren MYCKET halm i boxen, rent och fräsht, inget blött (hade inte kommit dit än) men nervända bajshögar för att få igång bädden så den skulle brinna. Hon fick även ta över 3/4 av en stor rundbal halm som jag ändå inte hade nytta av. När en kompis sen följde med ägaren till hästen visade det sig att den stod på några cm halm. Storbalen hade tagit slut och hästen fick typ 1 kaka från en liten bal om dan... Bädden jag påbörjat var helt borta, fast de hade påstått att de själva ville ha permanentbädd och var glad att få en påbörjad. Behöver jag säga att hästen var väldigt mager också :cry:
 
Vi tar bajs och strör i veckorna, mockar ut på helgerna. Men det innebär inte att det ser skitigt ut i boxarna, tvärtom är det fullt med ren halm överst. I någon box har jag lite torv i botten för just den hästen urinerar mer. Fungerar jättebra, luktar aldrig istallet och hästarna har en mjuk bädd.
 
Jag mockar noga. Har dock bädd, så det går snabbt o smidigt ändå.

Min gamla häst var (o är fortfarande) en riktig skitgrid. Bädd funkade inte, kan jag säga. Tog alltid ut minst tre kärror och lade in två halmbalar (10 kilos) per dag. Om någon jag inte kände så väl kom förbi innan jag mockat någon dag var det nästan pinsamt - det såg inte ut att vara mockat på en vecka. Och så var det VARJE dag...

Mina hästar har stått omockade EN dag på alla år jag haft häst (köpte ponnyn - 88) och det var för två månader sedan,ett par dagar innan min pappa dog. Han åkte in till akuten och var jättedålig (och det höll ju onekligen i sig...) och jag hann inte mocka utan slängde mig till sjukan istället. Såg dock SJÄLVKLART till att pållarna fick mat.Jag är evigt tacksam mot mina snälla vänner som åkte och mockade, fodrade o släppte ut o in mina pållar under de följande två dagarna då jag inte ville åka ifrån pappa på sjukan förrän allt var över...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har precis köpt en 3-åring, och jag vill att han mår bra när han står i boxen. Skulle uppskatta lite råd och tips om vad ni...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: delavdig
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: bigganl
·
Övr. Hund Slog mig idag när jag stod och mockade att det egentligen är ett under att stackars Viktor inte springer i cirklar med ögonen rullande i...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: Lager
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 211
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp